وام گیرندگان کلان هم کلاه شرعی را می شناسند هم کلاه قانونی را!

هر فساد مالی در کشور، یا از بانک آغاز می شود یا به بانک ختم می شود

عباس عبدی نوشت: هنگامی که گفته می‌شود فساد نظام‌مند است برخی افراد رو ترش می‌کنند و این را علیه نظام تعبیر می‌کنند، ولی ماجرا به گونه دیگری است.

هر فساد مالی در کشور، یا از بانک آغاز می شود یا به بانک ختم می شود

بحث را با یک مثال روشن آغاز می‌کنیم. مطابق مقررات موجود سود بانکی برای بیشتر انواع تسهیلات یا وام ۱۸درصد است. اگر نظام بانکی ما مثل کشورهای دیگر باشد، طبعا مدیران بانک باید هر روز در رسانه‌ها تبلیغ کنند که وام ۱۸درصد می‌دهیم لطفا بشتابید برای گرفتن. یا روسای شعب بانک‌ها یک صندلی جلوی بانک‌ها بگذارند و هر کسی را که از جلوی بانک رد می‌شود دعوت به دریافت وام کنند.

ولی می‌دانیم که چنین نیست. اگر به هر کسی که متقاضی است، وام‌های ۱۸درصد داده شود، در کسری از ساعت تمام نقدینگی بانک‌ها با ضمانت معتبر از سوی مردم دریافت خواهد شد، چرا؟ چون رانت مطلق است. در جامعه‌ای که حداقل نرخ تورم آن ۳۰درصد است و به ۵۰ و ۶۰درصد هم می‌رسد، گرفتن وام ۱۸درصد، حدود ۱۲درصد سود خالص دارد.

بگذارید به گونه دیگری حساب کنیم. فرض کنید که یک نفر ۳ میلیارد تومان با نرخ ۱۸درصد وام بگیرد. مثلا 10 ساله. در این صورت باید حدود ۶ میلیارد تومان را در ۱۲۰ ماه برگرداند. ماهانه حدود ۵۰ میلیون تومان باید قسط دهد. این شخص می‌تواند وام دریافتی را در بازار با تضمین به نسبت کافی به سود سالانه یک میلیارد تومان در اختیار دیگری قرار دهد. یعنی ماهانه بیش از ۸۰ میلیون تومان سود بگیرد و پس از 10 سال نیز مبلغ سه میلیارد تومان را پس می‌گیرد.

به عبارت دیگر دریافت چنین وامی، ماهانه ۳۰ میلیون سود خالص دارد. به‌علاوه ۳ میلیارد تومان در پایان 10 سال؛ بدون اینکه هیچ خدمتی به جامعه و اقتصاد کشور انجام داده باشد. روشن است که این یک رانت بزرگ است که برای رسیدن به آن باید فساد کرد. بانک‌ها برای کاهش این رانت می‌گویند که ۲۰درصد وام را مسدود کنید.

در حقیقت می‌توان گفت که به این روش نرخ سود را 5/22 درصد می‌کنند، حتی با این سود هم رانت زیادی می‌برند. فقط به جای پرداخت ماهانه ۵۰ میلیون تومان باید ۶۰ میلیون تومان پرداخت و ماهانه ۲۰ میلیون می‌ماند به علاوه ۳ میلیارد در پایان دوره. البته اگر کسی این وام را گرفت و در وسط کار هم نپرداخت، نباید نگران شود، چون آقایان خسارت تاخیر تأدیه را حرام و مصداق ربا می‌دانند، در هر حال کلی رانت نصیب وام‌گیرنده خواهد شد.

روشن است که مدیران بانک دیوانه نیستند که این وام را به هر کسی بدهند. این رانتی است که ناشی از قیمت‌گذاری نرخ بهره یا پول است و به‌ صورت نظام‌مند منشا فساد است. حالا دولت محترم اعلام کرده که مسدود کردن ۲۰درصد غیرقانونی است یعنی به سود رانت‌خوران و وام‌گیرندگان وارد ماجرا شده و ابعاد رانت را بزرگ‌تر کرده است. بانک‌ها چون زیان می‌کنند در برابر این دستور زیانبار واکنش نشان دادند و برخی از بانک‌ها در یک اقدام جدید، مبادرت به اخذ بیمه‌نامه تعهد بازپرداخت وام از متقاضیان نموده‌اند!

بدین شکل که شخص متقاضی وام می‌بایست پیش از دریافت تسهیلات، بیمه‌نامه‌ای تحت عنوان «بیمه‌نامه تعهد بازپرداخت وام» را از همان بانک تهیه کند که جدای از هزینه بیمه‌نامه باید پیشاپیش، ۲۵درصد مبلغ وام را به حسابش واریز کند تا بلوکه شود. این کار برای هر دو طرف کلی هزینه دارد و باید مالیات اضافه دهند و کلا هزینه وام را بالا می‌برد. به عبارت دیگر هر جای کار را بخواهی دست بزنی جای دیگرش خراب می‌شود ولی در نهایت راهی برای دور زدن مقررات رانتی وجود خواهد داشت. پیش از انقلاب برخی افراد برای حلال کردن ربا، پولی را که قرض می‌دادند، یک قوطی کبریت را هم به قیمت معادل مبلغ ربا، می‌فروختند تا مصداق ربا نباشد، برخی مراجع این را حرام کردند، ولی فراموش نکنیم که برای اهل فن راه‌های دور زدن سیاست‌هایی که به صورت نظام‌مند منشا فساد و رانت هستند به اندازه‌ای هست که کسی را از پیمودن آنها ناامید نکند.

به این می‌گویند فساد نظام‌مند، یعنی موضوع فراتر از این شخص و آن فرد است. چنین مقرراتی از جمله قیمت‌گذاری پول (نرخ بهره)، ارز، انرژی، فولاد، سیمان، خودرو، مرغ و تخم‌مرغ، نهاده‌های کشاورزی و... همه و همه منشا فساد و تشدیدکننده آن هستند. ولی در میان همه اینها قیمت‌گذاری پول و ارز از همه بدتر و فسادآمیزتر است. فراموش نکنید که تقریبا قریب به اتفاق فسادهایی که در ایران رخ می‌دهد، یا از بانک‌ها آغاز می‌شود یا به بانک ختم می‌شود. علت اصلی نیز قیمت‌گذاری پول یا همان نرخ بهره است. مثل همه قیمت‌گذاری‌ها منشا فساد است.

منبع: اعتماد
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 10
  • ناشناس
    0

    قربون آدم چیز فهم همینطوره

  • مسعود
    0

    چه تلنگر جالبی
    و یادمان باشد سال های سال هست ڪه فقهای ما در سیستم بانکی وبالاترین مسندنظارتی آن ، ناظر براین فساد سیستماتیک بانک ها بوده و هستند !
    فقط بااستخدام 20 هزارآخوند و حضور پررنگ شان دربانک ها ، به این اقدامات فسادانگیز و غلط ،
    وجه شرعی میدهند و بس !

  • ناشناس
    0

    اقای عبدی واقعا در این مملکت چه خبره هر روز از یک گوشه مراکز اقتصادی و دولتی اختلاس و دزدی و حیف و میل بیت المال بگوش مردم میرسد و جالب اینست که این روند زشت و ناپسند ادامه دارد و تمام شدنی نیست . اساتید جامعه شناس و جرم شناس بر این عقیده هستند که تعدد قدرت در مملکت و یک پارچه نبودن مدیریت و بی ثباتی افکار و تصمیمات مسئولین باعث و بانی این جرائم میشود شما ملاحظه کنید در این 44 سال از عمر انقلاب هر سال چقدر از بیت المال و مراکز اقتصادی و حتی درمانی دستبرد زده شده در زمان گذشته اسم بازرسی شاهنشاهی بمیان میامد از راس تا ذیل مدیران و مسئولین ویبره میگرفتند و گاها کار انها به درمانگاه و سرم کشیده میشد یعنی در این مملکت عریض و طویل که علی ماشالله همه تیتر دکتر و مهندس برای خودشان انتخاب کردند دو نفر مانند اقای فردوست واقای معینیان پیدا نمیشود به این جرائم سر و سامان بدهند . و روح و روان مردم را از این همه پریشانی نجات دهند . هر کس از مدیران که بر حسب جرم گرفتار دستگاه قضا میشوند بلافاصله از اقصا نقاط ایران اشخاص خاص برای رهائی از مدیر فاسد و تطهیر ایشان استین بالا میزند و تا حصول نتیجه ول کن موضوع نیستند . در زمان گذشته مدیری از سازمان گوشت بجهت جرمی که کرده بود گرفتار بازرسی شاهنشاهی شد چون ایشان با خانواده سرشناس هنری ان زمان نسبتی داشت فامیل و اشخاص خاص امدند جهت رهائی ان مدیر به دستور اقای معینیان هرکس رفت گفت سلام بازداشت شد حتی برای دو سرلشگر و سپهبد اقای معینیان کمک از تیمسار فخر مدرس گرفت و دژبان امد هر دو نفر را بازداشت کرد و بردند تحویل زندان دژبان دادند . این نوع صلابت باید در راس بازرسی کل کشور و دستگاه قضائی باشد که متاسفانه کسی مشاهده نمیکند و دیده شده مدیری گرفتار دستگاه قضا شده اشخاص خاص میروند حتی قاضی را تهدید به انفصال کار میکنند . این تعدد قدرت بی رویه و غیر اصولی مملکت را بباد فنا میدهد .در مملکتی که سارق مسلح را دستگیر میکنند و اشخاص خاص از مرکز فلان استان شال و کلاه می کند و میاد تا پرونده را مختومه و سارق را ازاد کند هیچکسی هم نیست از او باز و خواست کند تحت چه دلیل و قاعده امده ای به تهران تا مجرمی را نجات دهید . باید نشست زار زار به حال این مملکت گریه کرد .متاسفانه تنها چیزی که مسئولین کلان مملکت یاد گرفتند و به همه توصیه میکنند اینست که هیس هیس صداشو در نیاورید دشمن از این وضعیت سوء استفاده میکند؟ ای بابا دشمن همینجاست مگر ملت ایران دشمنی بالاتر از این دارد که مدیر دزدی وجوهات دولتی که مربوط به احاد مردم است را میرباید و میبرند خارج کشور و به ریش همه می خندند همین سکوت ها این بلبشوئی جرائم را زیاد کرده صلابت و تحکم و ابهت و قدرت مدیریتی در مسئولین کلان مملکت کسی نمیبیند . این تعدد قدرت بلای جان مردم و مملکت شده ؟ ؟

    نظرات شما -
    • وطن پرست
      0

      درود و سلام خدمت مدیران و کاربران سایت وزین خبر فوری،مطلب این دوست ناشناسمان را خواندم و چقدر درست و کامل نگاشته اند و جالب اینکه به نکات جالبی از جمله بازرسی شاهنشاهی و برخورد با دانه درشتها را مطرح کردند،پس از خواندن تمام مطالب مفید ایشان،یک سوال مهم که البته فکر کنم پرسش ملت ایران هست را بیان کنم و اینکه با افشا شدن این همه اختلاس و دزدی که حتما مشتی از خروار هست،چرا از مسئولان بلند پایه مملکت صدایی در نمی آید؟مردم با خود میگویند شاید این مسایل از سیاستهای راهبردی و استراتژیک نظام هست که باید به این صورت به دست کشورهای دوست!!!!!برسد؟چرا نهایت عکس العملی که باید از مقامات نمیبینیم؟چرا افشا شدن این گونه اختلاسهای بزرگ از مبادی درست و مثلا روابط عمومی قوه قضاییه نیست؟ و در آخر امیدوارم به قول شاعر به جایی نرسیم که بگوییم:
      ای قافله سالار کجایی که ببینی؟
      دزدان همگی همره این قافله هستند. یاحق

    • مصطفی
      0

      باتوجه به سکوت پر معنای مسئولین کشور بخصوص روسای سه قوه در بروز این جرائم که طبیعی بنظر نمیرسد ؟ محتملا اختلاسی در کار نیست این پولها خرج کشورهای دوست نیابتی ایران میشود بالاخره اینها هزینه دارند با دست خالی نمیتوانند ماموریت های خودشان را انجام دهند . !

  • ناشناس
    0

    کارمندای بانک از پولدارهای جامعه هستند وام های قرض الحسنه میگیرند هر کدوم چند تا خونه دارند

  • عادل
    0

    دوزدی اسلامی میشه یعنی برای لینکه خرام تلقی نشه باید اسمش بزاری دوزدی اسلامی خود به خود هلال میشه

  • ناشناس
    0

    مردک کوتوله تا نظام قدم کج ننهد دیوار مردم تا ثریا کج نرود نشیندی که سعدی گفت گر ملک ز باغ رعیت خورد سیبی /برآورند غلامان درخت ز بیخ .عوضی ببین تعداد سردارانی که ثروتهای افسانه ای دارند.

  • شاخ چوفسکی
    0

    اقای عبدی سفسطه میکند در این زمینه.استاد در زمینه تخصصت صحبت کن.

  • gaber
    0

    هوشیاری و طرح زیبا و بی نقص و تشریح موضوعات از جانب شما عاقلانه و ضد مغز فندقی هاست .آقای عبدی خودشو بخواب زده چیکار میشه کرد .تلنگر شما و مردم هم سودی ندارد .شما از اینجا شروع کن که وام ۵ میلیاردی اولین سود کننده اش کیست . رئیس بانک .تا بحال اینهمه وام هایی که باز پرداخت نشده و روسای بانکها دخیل بودند آیا روسای بانکها ضرر کردند از زندان رفتن .اینو میگم و قسم میخورم رئیس بانک ها بیشترین سود را در وام دهی دارند و ترسی هم ندارند زندان شوند . ولی چکار میشه کرد که مامور بازرسی خودش محتاج چنین وامهائیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها