ضرر ثانیه‌ای ۱۱۰۰ دلاری ایران از امضانشدن برجام!

مالیات به اندازه کشورهای توسعه یافته، خدمات به اندازه کشورهای فقیر

ماجرای مصوبه شورای پول و اعتبار در خصوص دریافت مالیات از حساب‌هایی که بالای ۳۵میلیون تومان گردش مالی داشته باشد یا در ماه بیش از ۱۰۰ تراکنش داشته باشند از آن دست موضوعاتی است که بررسی آن تصویری شفاف از واقعیت اقتصاد ایران نمایان می‌کند.

مالیات به اندازه کشورهای توسعه یافته، خدمات به اندازه کشورهای فقیر

واقعیتی شفاف از یک اقتصاد تحریمی و رکودزده که به سبک اقتصادهای توسعه‌یافته از مردم مالیات می‌گیرد اما به شکل و شمایل کشورهای فقیر به آنها خدمات ارایه می‌کند.

در اتمسفرهای اقتصادی اگر نخواهید یا نتوانید به واقعیت‌های موجود و روش‌های علمی توجه کنید، مدام در مسیر خلق مشکل برای مردم خواهید بود. در اقتصاد ایران براساس آمارهای بانک مرکزی در هر ثانیه ۳۴میلیون تومان نقدینگی خلق می‌شود. روش محاسبه‌اش هم اینگونه است که میزان نقدینگی در یک سال تقسیم بر ۱۲، تقسیم بر ۲۴، تقسیم بر ۶۰ و دوباره تقسیم بر ۶۰ که میزان نقدینگی در هر ثانیه را شکل می‌دهد.

در واقع معادل ۱۱۰۰دلار در هر ثانیه عدم‌النفع صادراتی است که ایران باید از نفت می‌داشت اما به دلیل تحریم‌ها از آن محروم مانده است. یعنی در هر ثانیه ایران حداقل ۱۱۰۰ دلار در اثر تاخیر در امضای برجام ضرر می‌کند. توجه کنید این رقم فقط در خصوص نقدینگی است و سایر زیان‌های ایران در حوزه‌های دیگر نیز وجود دارد.

اما برای دریافت مالیات باید خدماتی در ازای آن ارایه شود تا مالیات مفهوم پیدا کند. برای چه خدماتی مدام حجم مالیات‌ها را افزایش می‌دهید؟ آیا ساختارهای حمل‌ونقل کشور به‌روزآوری شده‌اند؟ آیا خدمات تفریحی و ورزشی و رفاهی ویژه‌ای ارایه می‌شود و... در برابر این پرسش‌ها فقط یک پاسخ وجود دارد؛ دولت کسری بودجه دارد و برای جبران آن نیازمند استفاده از درآمدهای مردم است. باید توجه داشت که این ۳۵میلیون تومان اعلام شده، حدود ۱۱۰۰دلار می‌شود. این رقم در برابر درآمدی که شهروندان امارات، عربستان، ترکیه و... کسب می‌کنند عددی نیست. ضمن اینکه ایرانیان اندکی این میزان درآمد را دارند. درآمد ایرانیان حدود ۲۰۰دلار ماهانه است.

وقتی دولت اقدام به دریافت مالیات بدون ارایه خدمات می‌کند، زمینه مهاجرت ایرانیان به کشورهای همسایه یا سوق دادن آنها به اقتصاد واسطه‌ای و زیرزمینی و غیرشفاف را فراهم می‌سازد. این نوع تصمیم‌سازی‌ها حتی اگر حجم اندکی هم باشد، پرستیژ اقتصاد ایران را کاهش می‌دهد و زمینه خروج سرمایه از کشور را فراهم می‌کند. امیدوارم در این تصمیم با هشدار رسانه‌ها و فعالان اقتصادی تجدید نظر صورت گیرد تا بیش از این شاهد وارد شدن خسارت به اقتصاد و کسب‌وکار ایرانیان نباشیم.

منبع: اعتماد
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • ناشناس
    0

    کشورهای حوزه ی خلیج فارس هم نفت و گازشون رو می فروشند هم گردشگری خودشون رو رونق دادند!
    به طوری که امارت در 6 ماه ، پنج میلیارد دلار درآمد گردشگری و توریسم داشته
    کاسبان تحریم و چپاول گران هم در کشور ما مثل زالوی سمی اون اندک پول نفت گاز و مشتقاتی که اصلا اسمش آورده نمی شه و درآمدش از نفت و گاز خیلی بیشتره! و معلوم نیست کجاها هزینه می شه! معادن و خاک و... رو غارت می کنند!

    از اینور هم آقازاده های خون آشام تحریم ها رو برای خودشون فرصت و نعمت قرار دادند و به هر بهانه ای از مردم بینواو ساده لوح پول می گیرند و جیبشون رو می زنند!

    از حقوق مالیات می گیرند و سر اجناسی هم که می خریم اسم مالیات رو ارزش افزوده گذاشتند و به اسم ارزش افزوده، مالیات می گیرند!
    در صورتی که در کشورهای اروپایی یکبار مالیات می گیرند و به مالیات دهندگان این حق داده شده که از دولت مطالبه کنند مالیات هاشون کجا هزینه می شه!
    ما که جرأت نداریم مطالبه گری کنیم پول نفت و معدن و مالیات کجا می ره!
    اون هم که وضعیت بورس که مردم رو سر کیسه کردند!

    اینها فقط بلدند مالیات بگیرندو چپاول کنند حتی به بهانه ی فیلتر ! عرضه ندارن درآمد مردم رو رشد بدن!

  • عابد
    0

    خدمات در حد زبمبابوه
    مالیات به اندازه کانادا

  • پدر
    0

    ناكارآمدي يك دولت بي سواد و ورشكسته نهايتا به زدن جيب مردم ختم مي شود . ماليات يك تعزيف مشخص دارد و هر گونه درآمد مردم كه از يك حد متوسط بيشتر شود مشمول پرداخت ماليات مي شود و دولت موظف است در قبال اين ماليات به شهروندان خدمات بدهد . حال وقتي مردم در زمان دريافت حقوق خود ماليات آن را پرداخت كرده اند چگونه دولت مي تواند مجددا بر مبناي تراكنش هاي مالي از آنها ماليات دريافت كند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اين فقط به دليل ناتواني دولت در كنترل و شناسايي مشاغل كاذب و درآمدهاي نامشروع است كه عمدتا در دولت نامردان و آقازاده ها مي باشد .

  • ناشناس
    0

    مسخره است واقعا بچه من میگه بابا مگه از حقوق شما مالیات نمی گیرن می گم چرا. می گه پس چرا هر چی می خریم دوباره مالیات ارزش افزوده هم ازمون می گیرن. میگم بابا این که چیزی نیست تازه میگن خمس و زکاتش رو هم باید بدی. میگه پس چی تهش می مونه.

  • ناشناس
    0

    درامد مملکت برا عده ای خواص اما مخارج مملکت از گلوی عمده ملت .غم نخور سر نصرالله سلامت باشد واون 7-8 درصد جیراه خواران حکومت .

  • 🐜
    0

    ایاملت بعداز۴۴سال حکومت اخوندبرکشوروایجاد فساد اختلاس رانت وله کردن ملت وهدیه دادن ثروت وطن ب عربهاوباج دادن ب روسیه و چین کمونیست با دیگری ب آخوندها ای خواهند داد.چه مجلسی چه دولتی؟

  • ناکام
    0

    احسنت به خبر فوری،، لذت بردم .....
    واقعا دلمون نمیخواد سایتهای خارج از کشور چه موافق و چه مخالف رو دنبال کنیم ....
    لطفا پوشش خبری بالاتری در نظر بگیرید و منافع مردم و مملکت رو بیشتر در نظر بگیرید....

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها