سیگنال عربستان به بازار

اوپک پلاس بازار نفت را غافلگیر می‌کند؟

سیگنال عربستان سعودی از دو هفته پیش مبنی بر اینکه اوپک پلاس می تواند در هر زمان و به هر شکلی تصمیم به کاهش تولید بگیرد، توانست قیمت نفت برنت را برای حدود یک هفته به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه برساند

اوپک پلاس بازار نفت را غافلگیر می‌کند؟

اما در هفته جاری بازار نفت روند دیگری را در پیش گرفت و قرنطینه‌های جدید در چین، تشدید ترس از رکود اقتصادی و نشانه‌هایی مبنی بر اینکه فدرال رزرو به افزایش نرخ بهره ادامه خواهد داد، قیمت نفت را به پایین‌ترین سطح ۹۰ دلار کاهش داد.

در حالی که اوپک اصرار دارد که تقاضای نفت قوی است و تا پایان سال نیز چنین خواهد بود، داده‌ها نشان می‌دهد که تقاضا در بزرگترین واردکننده نفت جهان، چین، در تابستان امسال در بحبوحه قرنطینه‌های ناشی از کووید و کندی فعالیت کارخانه‌ها ضعیف بوده است.

کلاید راسل، ستون‌نویس انرژی و کالاهای آسیایی رویترز، برآورد کرده است که واردات کلی نفت خام آسیا در ماه آگوست نسبت به ژوئیه کاهش داشته است و واردات در هند، سومین واردکننده بزرگ نفت خام جهان، نیز ماه به ماه کاهش یافته است.

اوپک پلاس در تاریخ ۵ سپتامبر برای گردهمایی ماهانه منظم خود برای ارزیابی شرایط بازار تشکیل جلسه می دهد. این گروه، در تئوری، تا پایان آگوست تمام کاهش‌های عظیم را از ماه می ۲۰۲۰ جبران کرده است، اما تخمین زده می‌شود که ۲.۹ میلیون بشکه در روز کمتر از هدف جمعی باشد.

بر اساس نظرسنجی بلومبرگ از ۱۹ تحلیلگر صنعت، انتظار می‌رود اوپک پلاس هدف تولید نفت خود را در ماه اکتبر در همان سطح ماه سپتامبر که هفته آینده تشکیل می‌شود، حفظ کند.

علاوه بر این، پالایشگاه‌های آسیایی انتظار دارند که عربستان سعودی در ماه اکتبر در بحبوحه تقاضای کم سوخت و افزایش رقابت نفت خام از سایر مناطق، قیمت نفت خام خود را به آسیا کاهش دهد. اگر هفته آینده آرامکو واقعاً قیمت های خود را کاهش دهد، این امر به منزله پذیرش کاهش تقاضا برای نفت خام خاورمیانه در منطقه اصلی واردکننده نفت، آسیا است.

اوپک اصرار دارد که تقاضای نفت قوی است. هیثم الغیس، دبیرکل اوپک ماه گذشته به رویترز گفت، تقاضای جهانی نفت همچنان قوی است و تا پایان سال جاری نیز همین میزان خواهد بود و اشاره کرد که فروش اخیر منعکس کننده شرایط اساسی نبوده و ناشی از ترس است.

اما آخرین داده های گردآوری شده توسط Refinitiv تصویر متفاوتی را نشان می دهد.

راسل رویترز خاطرنشان می‌کند که انتظار می‌رود واردات چین در ماه اوت فقط کمی بالاتر از واردات جولای باشد و کل واردات ژوئن تا آگوست حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز کمتر از میانگین نرخ خرید در سال ۲۰۲۱ برآورد می‌شود.

اگر اوپک پلاس اکثر ناظران بازار را غافلگیر کند و کاهش تولید را در ۵ سپتامبر اعلام کند، ممکن است برای مدتی از قیمت نفت حمایت کند. با این حال، نتیجه محتمل‌تر نشست روز دوشنبه می‌تواند یک رویکرد مبهم از آمادگی برای انجام هر کاری برای «ثابت کردن» قیمت‌های نفت باشد.

منبع: خبر آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها