فاصله ۱۶درصدی تورم محرمانه بانک مرکزی با مرکز آمار!

۲۴ ساعت پس از اظهارات رئیس‌جمهور درباره میزان کاهش تورم در دولت سیزدهم، عدد و رقم‌های اعلام شده، واکنش‌های بسیاری ایجاد کرد. آقای رئیسی در نشست مطبوعاتی خود عنوان کرد که تورم در یک سال دولت او به میزان ۲۰درصد کاهش پیدا کرده و گفت که «تورم فعلی ۵/۴۰ درصد است. مطابق اطلاعات ارائه شده توسط مرکز آمار، نرخ تورم در شهریور ماه سال ۱۴۰۰ به ۸/۴۳ رسیده بود.

فاصله ۱۶درصدی تورم محرمانه بانک مرکزی با مرکز آمار!

یعنی حتی با تقریب هم این عدد به ۵۰درصد نرسیده است. نکته دوم، تورم شهریورماه امسال است که یکم مهرماه توسط مرکز آمار اعلام می‌شود؛ بنابراین تا آن زمان باید صبر کرد و دید که میزان تورم شهریور چقدر می‌شود؟ اما تورم مردادماه توسط مرکز آمار، ۵/۴۱ درصد اعلام شد. این عدد هم حتی یک درصد از عدد اعلام شده توسط رئیس‌جمهور بالاتر است. البته در لابه‌لای سخنان معاون اقتصادی بانک مرکزی می‌توان اندکی به «منبع» عدد تورم ۶۰درصدی در شهریور ماه سال گذشته نزدیک شد. بانک مرکزی از میانه‌های دولت روحانی و مطابق قانون برنامه ششم توسعه، از انتشار آمارهای مربوط به تورم منع و این وظیفه به‌طور کامل به عهده مرکز آمار گذاشته شد.

اما بانک مرکزی می‌گوید آمارهای مربوط به تورم را به صورت جداگانه جمع‌آوری و برای استفاده درون سازمانی دولت در اختیار مراجع مختلف قرار می‌دهد. اما این آمار انتشار عمومی پیدا نمی‌کند. به نظر می‌رسد همین آمار محرمانه بوده که توسط رئیسی حالا گفته شده است. پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی گفته است که «تورم کشور یعنی نرخ رشد قیمت کالاهای مصرفی و خدمات در مناطق شهری در شهریور ماه سال گذشته ۵۹. ۳درصد بوده و به ۴۰. ۱درصد در مرداد ماه سالجاری کاهش پیدا کرده است.»

فاصله ۱۶درصدی تورم محرمانه بانک مرکزی با مرکز آمار!

قربانی تصریح کرده: «ما در یک سال گذشته حدود ۴۰درصد تورم داشتیم، ولی وقتی الان نگاه می‌کنیم به تغییر رشد پایه پولی (به میزان ریالی آن) در چهار ماهه اول سال گذشته رقم افزایش پایه پولی ۵۸ هزار میلیارد تومان بوده و الان در چهارماهه امسال ۴۹ هزار میلیارد تومان است. یعنی به‌رغم ۴۰درصد تورم میزان مطلق افزایش پایه پولی کاهش پیدا کرده است.»البته معاون اقتصادی بانک مرکزی به روشنی عنوان نکرده که نرخ تورم ۵۹. ۳درصدی در شهریور ماه سال گذشته نسبت به چه بازه زمانی محاسبه شده است؟ آیا این نرخ تورم نقطه به نقطه بوده یا میانگین؟ این بخش هم در تورم نقطه به نقطه دیده می‌شود.

منبع: آرمان ملی
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    امار تورم رییسی به جوک سال تبدیل شده. خخخخ

  • ناشناس
    0

    شما دنبل چی هستی . فکر نمیکنم به تعداد انگشت دست حرف های مسئولین را جدب بگیره . اونها هم مثل شما فقط برای غلط در آوردن هست . دروغ نهادینه شده و اگر راست هم بگن باز کسی باور نمیکنه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها