الفت نسب، عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کار‌های مجازی:

به صورت مشهود در اینستاگرام، اختلالاتی به وجود آمده، ولی آقایان این را قبول نمی‌کنند/ کسب و کار‌های خرد که تنها راه معاششان همین اینستاگرام است، از این وضعیت بیشتر متضرر می شوند

عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کار‌های مجازی درباره اختلالات ایجاد شده در اینستاگرام و تاثیر آن بر کسب و کار‌های مجازی، می‌گوید که خیلی مشهود در اینستاگرام اختلالاتی به وجود آمده است. البته شاید آقایان خیلی این نکته را قبول نداشته باشند، ولی این اتفاق افتاده است. چه در زمان طرح صیانت و چه در مقطع کنونی که با اختلالاتی مواجه هستیم که نه رئیس جمهور و نه وزیر به موضع و تصمیم خود اشاره نمی‌کنند. افرادی که در این میان متضرر می‌شوند، کسب و کار‌های خرد هستند که شاید تنها راه معاششان همین اینستاگرامی باشد که در آن ترافیک زیادی را ایجاد کرده‌اند.

به صورت مشهود در اینستاگرام، اختلالاتی به وجود آمده، ولی آقایان این را قبول نمی‌کنند/ کسب و کار‌های خرد که تنها راه معاششان همین اینستاگرام است، از این وضعیت بیشتر متضرر می شوند

رضا الفت نسب درباره کاهش پهنای باند ترافیک اینستاگرام در ایران و تاثیر آن بر کسب و کار‌های آنلاین، گفت: «خیلی مشهود در اینستاگرام اختلالاتی به وجود آمده است. البته شاید آقایان خیلی این نکته را قبول نداشته باشند، ولی این اتفاق افتاده است. بر اساس آماری که سال گذشته مرکز آمار ایران اعلام کرد، حدود ۱۱ میلیون نفر از کاربران ایرانی، به نحوی کسب و کارشان با اینستاگرام مرتبط شده است. بعد از کرونا هم کسب و کار‌های آفلاین در فضا‌های آنلاین مثل اینستاگرام آمدند. در واقع اگر روزی سرعت اینترنت یا هرگونه اختلال برای اکو سیستم آنلاین بود، اما بعد از کرونا ماجرا تغییر پیدا کرده است.»

عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کار‌های مجازی ادامه داد: «کسب و کار‌های بزرگ‌تر که وب سایت دارند و از سوشال‌ها برای مارکتینگ استفاده می‌کنند، با اختلالات در اینستاگرام، کمتر ضرر می‌کنند، ولی کسب و کار‌های خردی که از این طریق ارتزاق می‌کنند، به مراتب آسیب و ضرر بیشتری می‌بینند. افزون بر این آنچه ادامه روند را دشوارتر می‌کند، این است که دولت موضعش را خیلی صریح اعلام نمی‌کند. این یکی از مشکلاتی است که تکلیف مشخص نمی‌شود. در واقع چه در زمان طرح صیانت و چه در مقطع کنونی که با اختلالاتی مواجه هستیم که نه رئیس جمهور و نه وزیر به موضع و تصمیم خود اشاره نمی‌کنند.»

الفت نسب خاطرنشان کرد: «در زمان انتخابات آقای رئیس جمهور از حمایت کسب و کار‌های آنلاین و جلوگیری از اختلال در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام صحبت می‌کردند، ولی الان در این باره یک سکوتی را تجربه می‌کنیم. این امر خوب نیست و با شعار‌ها و با اینکه گفته می‌شود برای توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور کمک می‌کنیم، همخوانی ندارد. متاسفانه باز هم افرادی که در این میان متضرر می‌شوند، کسب و کار‌های خرد هستند که شاید تنها راه معاششان همین اینستاگرامی باشد که در آن ترافیک زیادی را ایجاد کرده‌اند.»

وی ضمن بیان اینکه بعضی تصورشان این است که کسب و کار‌ها تنها بر روی اینستاگرام پافشاری می‌کنند در صورتی که چنین نیست، گفت: «افرادی که کسب و کار خرد دارند، به دنبال تجارت و خرید و فروش هستند و هر شبکه اجتماعی که حجمی از کاربران آنجا باشند، استقبال می‌کنند. متاسفانه امروز تنها شبکه اجتماعی برای این موضوع، اینستاگرام است که تصور من این است که به دلیل سیاست‌های اشتباه در طول سالیان گذشته بوده است که برای کسب و کار‌های مجازی تنها اینستاگرام وجود دارد و باید به آن روی آورد. چرا که زمانی که توییتر، تلگرام، و... فیلتر شدند، حجم زیادی از کاربران به اینستاگرام وارد شدند. تمام شبکه‌های اجتماعی را فیلتر کردند و فقط همین اینستاگرام مانده است که در همین هم دارند اختلال ایجاد می‌کنند.»

عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب‌وکار‌های اینترنتی، عنوان کرد: «ما به عنوان کسب و کار‌ها نمی‌دانیم باید چه کار کنیم، یعنی بار‌ها و بار‌ها در مقاطع مختلف، از جمله بحث طرح صیانت، نظرات خود را اعلام کرده‌ایم، اما توجهی نشده است. کاش دولت تکلیف خود را با این موضوع روشن می‌کرد و مثلا می‌گفت که سیاست من این است که یک شبکه اجتماعی دیگری را روی کار بیاورم، در این صورت به هر حال ما تکلیف خود را می‌دانستیم، اما الان تکلیف ما مشخص نیست و هر روز افراد مختلف ابراز نگرانی می‌کنند و سوال می‌پرسند که آیا طرح صیانت کلید خورده است؟ وقتی در این مورد سکوت می‌کنند و چیزی نمی‌گویند و در کنارش اختلالاتی را هم اعمال می‌کنند، چنین شائبه‌هایی هم به جود می‌آید.»

الفت نسب در پاسخ به این پرسش که آیا از سوی صاحبان کسب و کار‌های مجازی گزارشها یا شکایاتی در مورد تاثیر اختلالات اینستاگرام ارائه شده است یا خیر، گفت: «واقعیت این است که کسب و کار‌های آنلاین در ایران، به اصطلاح لمس شده‌اند؛ آنقدر که این موضوع کم و زیاد، در طول سالیان مختلف، اتفاق افتاده است. مشکلات خود را به ما هم اعلام می‌کنند، ولی در قانون چیزی پیش‌بینی نشده است که اگر اختلالی در اینترنت به وجود بیاید و کسب و کار‌ها ضرر کنند، چه کسی باید پاسخگو باشد. این مشکل را در کنار ده‌ها مشکل دیگری که کسب و کار‌های آنلاین بگذارید، دیگر جانی نمانده و تصور می‌شود که فایده‌ای ندارد.»

وی در پایان افزود: «ما این مشکلات را اعلام می‌کنیم، ولی شنیده نمی‌شود. در بخش‌های مختلف هم به این شکل است، به عنوان مثال وزارت صمت وارد شد و در کسب و کار‌های مجازی دخالت کرد و انتخابات را برگزار نمی‌کنند. گویی برخی در کشور هدف‌شان این است که کسب و کار‌ها وضعیت خوبی نداشته باشند، این امر نگران کننده است.»

منبع: انتخاب
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    به پشم اقایان

  • چگوارا
    0

    عاقا رو ...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها