دیروز در فرابورس

استقلال 148میلیون دلار قیمت گذاری شد

ارزش سهام باشگاه استقلال معادل 3درصد ارزش بارسلونا و رئال مادرید و همچنین معادل 36درصد ارزش سهام آژاکس است.

استقلال 148میلیون دلار قیمت گذاری شد

بعد از 2دهه تلاش و پس از پذیره‌نویسی سهام باشگاه استقلال در اواخر سال قبل دیروز بالاخره برای نخستین بار سهام این باشگاه در بازارسهام قابل معامله شد. ارزش کل سهام نیمه آبی پایتخت معادل 4هزارو 300میلیارد تومان معادل 148میلیون دلار قیمت‌گذاری شد. طبق ارزشگذاری روز گذشته، ارزش سهام باشگاه استقلال هم‌اکنون 3درصد بارسلونا و رئال مادرید و معادل 36درصد از سهام آژاکس آمستردام است.

اواخر سال گذشته 10درصد از سهام هر یک از این دو باشگاه سرخابی در فرابورس به‌صورت خرد پذیره‌نویسی شد.درجریان این پذیره‌نویسی بیش از 200هزار نفرسهام این دو باشگاه را خریدند. دیروز برای نخستین بار بعد از پذیره‌نویسی سهام این دو باشگاه، با بازگشایی نماد استقلال در فرابورس، معاملات سهام این باشگاه در تابلوی نارنجی بازار پایه فرابورس با محدودیت حجمی 10هزار سهمی آغاز و بعد از ورود سفارش‌ها هر سهم استقلال 405تومان قیمت‌گذاری شد.در جریان این معاملات 2500سهامدار 144میلیون سهم استقلال را به ارزش 58.2میلیارد تومان مبادله کردند.

قیمت؛ 148میلیون دلار

با درنظرگرفتن قیمت 405تومانی هرسهم استقلال در مبادلات دیروز، جمع کل سهام استقلال 4هزارو300میلیارد تومان، معادل 148میلیون دلار (با احتساب هر دلار 29هزار تومان) ارزش دارد. محاسبات همشهری نشان می‌دهد با توجه به ارزشگذاری انجام شده، درحال حاضر کل سهام باشگاه استقلال معادل 3درصد ارزش سهام هریک از باشگاه‌های بارسلونا و رئال مادرید اسپانیا است. هم‌اکنون ارزش سهام این دو باشگاه 4.7میلیارد دلار است. این محاسبات همچنین نشان می‌دهد ارزش سهام باشگاه استقلال معادل 36درصد سهام باشگاه آژاکس آمستردام هلند است و این باشگاه در میان تیم‌های اروپایی بزرگ نزدیک‌ترین ارزش را به باشگاه استقلال دارد.

ارزشگذاری باشگاه استقلال دیروز در حالی انجام شد که هنوز معاملات سهام باشگاه پرسپولیس در فرابورس آغاز نشده و مشخص نیست بازار سهام چه ارزشی را بعد از آغاز معاملات برای این باشگاه تعیین خواهد کرد اما با توجه به اینکه قیمت‌گذاری اولیه سهام پرسپولیس در زمان پذیره‌نویسی اولیه بیشتر از استقلال بود به‌نظر می‌رسد ارزش کل سهام این باشگاه در نخستین روز معاملاتش بیشتر از باشگاه استقلال باشد. ارزش اولیه تعیین شده برای باشگاه پرسپولیس در جریان پذیره‌نویسی 3هزارو210میلیارد تومان و ارزش استقلال 2هزارو780میلیارد تومان تعیین شده بود.

آغاز معاملات پرسپولیس؛ هفته آینده 

همزمان با آغاز معاملات باشگاه استقلال در فرابورس دیروز رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ از آغاز معاملات سهام باشگاه پرسپولیس در هفته آینده خبر داد و گفت: احتمالا در اوایل هفته آینده روز شنبه یا یکشنبه نماد پرسپولیس نیز در فرابورس باز خواهد شد.

حسین قربان‌زاده تأکید کرد: باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال نخستین باشگاه‌ها و تیم ورزشی بودند که در فرابورس عرضه می‌شدند و در عین حال نخستین باری است که از این مدل برای افزایش سرمایه شرکت‌ها در فرابورس استفاده شده است. 

قالب افزایش سرمایه‌ای که انتخاب شد کمک می‌کند هر باشگاه از منافع این مدل ماهانه بالغ بر 4‌میلیارد‌تومان منتفع ‌شود. از منافع درآمد حاصل از افزایش سرمایه و از آن طرف هم اصل این پول و منافع بلندمدت باید سرمایه‌گذاری صورت گیرد که در کمیته مصارف در مورد آن تصمیم‌گیری می‌شود. با توجه به اینکه کمیته مصارف دو باشگاه با حضور معاون وزیر ورزش و مدیران عامل پرسپولیس و استقلال به‌صورت مجزا تشکیل شده، مصوبات و صورت‌جلسات مشخصی دارد که به استحضار عموم رسیده است. 

قربان‌زاده ادامه داد: به‌عنوان مثال مهم‌ترین مصوبه کمیته مصارف تفکیک درصدهایی است که باشگاه می‌تواند از این منابع برای بازپرداخت بدهی‌های معوق و بازارگردانی استفاده کند.او اضافه کرد: هر باشگاه هر پرداختی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از بدهی‌های معوق قبلی داشته باشد باید حتما به تصویب کمیته مصارف برساند و همانطور که مدیران عامل پیشنهاد داده‌اند در کمیته مصارف تعیین تکلیف شده‌ است. از طرف دیگر بدهی‌های مالیاتی این دو باشگاه طی سالیان گذشته به شکل بسیار عذاب‌آوری زیان‌ده بوده که این اتفاق در یک جلسه با حضور رئیس سازمان مالیاتی و مدیران عامل دو باشگاه بررسی و مقرر شد بخشی از این مالیات که جریمه مالیاتی است بخشوده شود، به شرط آنکه اصل مالیات پرداخت شود.

منبع: همشهری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    خوب خدا را شکر،از این به بعد بودجه دولتی از بیت المال را قطع و سهامداران هزینه ها و خسارات تیم شان را پرداخت کنند .

  • ع
    0

    مسخرس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها