بخاری برقی، سیستم گرمایشی شخصی!

قدیم‌ترها خانه‌ها مثل الان گرم نبودند. معمولاً خانه‌ها بزرگ‌تر بودند و یکی دو تا بخاری در جاهای مختلف خانه بود که اغلب فقط اطراف خودشان را گرم می‌کردند. درها و پنجره‌‌ها هم عایق نبودند که گرما بیرون نرود. گذشته از همۀ این‌ها خانه‌ها حیاط‌دار و ویلایی بودند و گرما و سرما و باد و باران کاملاً در اطراف خانه حس می‌شد.

بخاری برقی، سیستم گرمایشی شخصی!

یکی از وسایلی که همیشه در فصل سرما در خانه می‌چرخید، جعبۀ مستطیلی اغلب به رنگ سفید یا قرمز بود که میله‌هایی قفسی‌شکل داشت و در آن المنت‌ها می‌سوختند و نارنجی می‌شدند. 

بعضی وقت‌ها هم سرش دعوا می‌شد. چون یکی می‌خواست آن را بگذارد زیر میزش تا پاهایش گرم شود، یکی می‌خواست چرت بزند و دوست داشت بخاری برقی کنارش باشد، یکی هم می‌خواست وقت مشق‌نوشتن آن را به خودش بچسباند.

بعضی وقت‌ها هم با شیطنت بچه‌ها روی فرش می‌افتاد وسال‌ها رد سوختگی‌اش روی فرش یا موکت باقی می‌ماند. 

این وسیلۀ کوچک و پرطرفدار بخاری برقی بود. البته استفاده از آن هم با ملاحظات خاصی از طرف پدرها انجام می‌شد و نباید از حدی بیشتر روشن می‌ماند؛ چون مصرف برق آن زیاد بود!

بخاری برقی چیست؟ 

بخاری برقی وسیله‌ای گرمازا است که با المنت کار می‌کند. المنت یک نوع مقاومت مفتولی از جنس کرم یا نیکل است که به دور آجر نسوز یا سرامیک پیچیده می‌شود. وقتی جریان برق از المنت می‌گذرد، گرما تولید می‌کند.

چند نوع بخاری برقی داریم؟

بخاری برقی تابشی 

خب! این همان جعبۀ مستطیلی نوستالژیک است که قبلاً گفتیم. دقیقاً شکل و شمایلی که از بخاری برقی در ذهن داریم. در این نوع بخاری از چند المنت500 تا 3000 واتی المنت یا لامپ هالوژن یا کوارتز مقاوم در برابر گرما استفاده می‌شود. پشت المنت‌ها یک سطح بازتاباننده وجود دارد. تابشی که گرما ایجاد می‌کند اگر مانعی در برابر خود نداشته باشد در فضا منتشر می‌شود.

2

فکر می‎کنید چرا بر سر این نوع بخاری دعوا بود و همه دوست داشتند آن را به خودشان بچسبانند؟ چون این نوع بخاری مستقیما هر چیزی که مقابلش باشد گرم می‌کند، نه هوای کلی محیط را. به همین دلیل هم مشکل سوختگی فرش و پرده در استفاده از این نوع بخاری رایج بود.

بخاری برقی فن‌دار

این نوع بخاری هم با المنت کار می‌کند اما یک فن در آن در نظر گرفته شده است که گرما را به بیرون دستگاه هدایت می‌کند. این فن باعث می‌شود هوا بهتر گرم شود؛ تقریباً صد در صد گرمای تولیدشده.

این نوع بخاری، ترموستات و و سنسور خاموشی دارد. اگر دستگاه بیش از حد گرم شود آن را خاموش می‌کند. بخاری برقی فن‌دار ایمنی خوبی دارد ولی بهتر است در هوای مرطوب استفاده نشود.

3

بخاری کانوکتوری بدون فن 

این نوع از بخاری برقی شبیه بخاری برقی فن‌دار است اما فن ندارد! یعنی دارد، اما روشن‌کردن آن اختیاری است. اگر فن را روشن نکنید بخاری کانوکتوری اعتراضی ندارد و بی‌صدا کار می‌کند!

بخاری حمامی 

بخاری حمامی همان بخاری‌های تابشی و فن‌دار هستند؛ با این تفاوت که سطح ایمنی بالاتری دارند و کلید خاموش و روشن‌کردن‌شان بندی دارد که به دستگاه وصل است. این بخاری‌های برقی با سیم ضد آب وصل می‌شوند که در مقابل رطوبت هوا مقاوم باشند. درآن‌ها از لامپ مادون قرمز استفاده می‌شود. 

مدلی از این بخاری‌ها امکان نصب روی دیوار را دارد و نوع دیگری از آن برای خشک کردن حوله هم استفاده می‌شود. این‌ دو مدل بیشتر برای دستشویی استفاده می‌شوند.

امروز سیستم گرمایش خانه و محل کار مثل قدیم نیست و بهینه شده است! اما شاید شما از کسانی باشید که هنوز دوست دارید یک بخاری اختصاصی داشته باشید و آن را موقع کار و خواب و مطالعه و... به خودتان بچسبانید. از هیترهای برقی کوچک نیز می توانید در کنار سایر سیستم های گرمایشی منزل یا محل کار خود هم برای ایجاد گرما و هم پخت و پز استفاده نمایید.

4

در زمان خرید بخاری برقی دقت داشته باشید که مصرف انرژی آن زیاد نباشد. در تولید بخاری‌های برقی جدید این موضوع در نظر گرفته می‌شود. پس با بررسی دقیق مدل‌های مختلف و بر اساس نیازی که دارید، گزینه‌ای را انتخاب کنید که مصرف برق کمتری داشته باشد. با خرید یک بخاری برقی کوچک و کارآمد، به‌راحتی یک بخاری شخصی داشته باشید که نیازی به دودکش ندارد و می‌توانید آن را در  هر جای خانه یا محل کار خود بگذارید.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها