آیا واقعا قطع برق و برنامه خاموشی در کشور به پایان رسید؟

برخی رسانه‌ها هستند که یک رپرتاژ آگهی با نام «دولت سیزدهم چگونه موفق به مهار خاموشی‌ها در ۱۴۰۱ شد» را منتشر کرده‌اند، یک روزنامه نیز این مسئله را یک دستاورد بزرگ نامید، ظاهراً بخشی از آنچه این روزنامه آن را «دستاورد بزرگ» نامیده، از طریق قطع برق صنایع محقق شده است.

آیا واقعا قطع برق و برنامه خاموشی در کشور به پایان رسید؟

به نظر می‌رسد، برخلاف گذشته بسیاری از اطلاعیه‌های خاموشی برق، به جای اطلاع‌رسانی در مجاری رسمی و سایت شرکت توزیع نیروی برق، در کانال‌ها و پیج‌های محلی انتشار می‌یابد. اپلیکیشن سامانه خاموشی برق ۱۲۱ نیز خاموشی‌های مختلفی را برای استان‌های اردبیل، بوشهر، قزوین، گلستان، همدان، خراسان جنوبی، مرکزی، کهکلیولیه و بویر احمد و چند استان دیگر اطلاع‌رسانی کرده است.

خبرگزاری‌های فارس، تسنیم و ایرنا، از جمله رسانه‌هایی هستند که یک رپرتاژ آگهی با نام «دولت سیزدهم چگونه موفق به مهار خاموشی‌ها در ۱۴۰۱ شد» را منتشر کرده‌اند. روزنامه کیهان نیز این مسئله را یک دستاورد بزرگ نامید. ظاهراً بخشی از آنچه این روزنامه آن را «دستاورد بزرگ» نامیده، از طریق قطع برق صنایع محقق شده است.

شهباز حسین‌پور نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اخیراً با توجه به قطعی گسترده برخی از صنایع کشور، گفت: قطعی برق صنایع نه تنها باعث خسارت زیاد به کارخانه‌ها و سهامداران شده است بلکه زمینه گرانی لجام گسیخته برخی از اقلام مانند سیمان را در بازار فراهم کرده است. ۴۵۰ واحد صنعتی بزرگ در کشور، در هفته از ۱۱ صبح تا ۱۱ و نیم شب، قطعی برق خواهند داشت.

فعالان صنفی به ویژه در حوزه، سیمان، فولاد و پتروشیمی، این قطعی‌های گسترده را زمینه‌ساز افزایش قیمت‌ها معرفی کرده‌اند.

به گفته مدیرعامل یک شرکت خصوصی همکار در حوزه توزیع نیروی برق، دولت برنامه قطعی مشترکین عادی را نیز کنار نگذاشته است، بلکه آن را از شهر‌های بزرگ، عموماً میان شهر‌ها و روستا‌های مختلف، سرشکن کرده است.

شرکت توزیع نیروی برق استان خوزستان از جمله شرکت‌های توزیعی است که از قطعی برق با برنامه برخی مناطق شهرستان آبادان روز چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ خبر داد.

بنا بر اطلاعیه‌های شرکت توزیع نیروی برق تهران، به نظر می‌رسد برنامه خاموشی‌ها در تهران فقط محدود به مشترکان پرمصرف و ادارات است.

برای نمونه به نقل از سایت این مجموعه، روز سه شنبه ۲۵ مردادماه، برق بیش از ۳۰ اداره پایتخت که به اخطار‌های داده شده مبنی بر لزوم کاهش مصرف برق توجهی نکرده بودند قطع شد. همچنین روز قبل‌تر نیز به ادعای شرکت توزیع، برق ۱۶ اداره پرمصرف دیگر در این شهر قطع شد.

منبع: آفتاب نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    حدود انواع مصرف بلحاظ شرع خداوند چیستند؟
    ---
    شرع قرآنی که خداوند بشر را به پیروی از آن ملزم ساخته است سه نوع مصرف در نعمتهای الهی و در داراییهای بشری تولید شده از این نعمتها را دقیقا در ایات محکم و مفصل قرآن برای آگاهی بشر و پیروی تعیین کرده است :
    1- مصرف مباح یعنی مصرف مجاز که نه بیشتر از حد نیاز ضروری باشد و نه کمتر از آن : « قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالطَّيِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ ... » ﴿ آیه ۳۲ سوره أعراف ﴾
    2- مصرف حرام یعنی مصرف غیر جایز که بیشتر از حد نیاز ضروری و بیهوده است و بی بازده تولیدی مثبت و سازنده و بی هیچ فایده ی ضروری هدر می رود: « ... كُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ » ﴿ آیه ۳۱ سوره أعراف ﴾
    3- دعوت منفور به مصرف نکردن نعمتهای الهی ؛ یعنی دعوت زیان بار به بخل که دعوت به مصرف کمتر از نیازهای ضروری بشر است ، و بحکم خداوند در قرآن پیامدهای شوم دارد : « وَلَا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَبْخَلُونَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ هُوَ خَيْرًا لَهُمْ بَلْ هُوَ شَرٌّ لَهُمْ سَيُطَوَّقُونَ مَا بَخِلُوا بِهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلِلَّهِ مِيرَاثُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ ﴿ آیه ۱۸۰ سوره آل عمران ﴾ .
    حاکمانی که بنام دین نیازهای ملت های کشورهای خود را مدیریت می کنند از جانب خداوند موظف اند در زمینه های مصرف نعمتهای الهی و مصرف داراییهای به دست آمده از این نعمتها ؛ خود و آحاد جمعیت بالغ و عاقل ملتهای خویش را به تعهد و عمل به مفاد این آیات محکم و مفصل قرآنی ملزم سازند .
    این حاکمان نیز موظف اند حد و مرزها و ملاک و معیارهای الهی را در زمینه مصرف و در همه ی زمینه هایی که خداوند در وحی تحریف نشده خود به پیامبران از بشر خواسته است ؛ و قرآن آخرین وحی تحریف نشده ی الهی است ؛ دقیقا رعایت کنند و اجرا نمایند و همه ی ملت های خود را به این اجرا بعنوان خواست تخلف ناپذیر خوداوند دعوت بنمایند .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها