هماوردی جیب ها با زندگی دونفره، کدام پیروز است؟

خانواده دو نفره‌ای را تصور کنید که اول ماه چرخ‌دستی موجود در فروشگاه زنجیره‌ای را برمی‌دارند و خوشحال و خندان با قدم‌زدن بین قفسه‌ها، مایحتاج ضروری‌شان را یکی یکی داخل آن می‌اندازند.

هماوردی جیب ها با زندگی دونفره، کدام پیروز است؟

منظور از مایحتاج ضروری روغن و برنج، قند و شکر، ماکارونی، نمک، رب گوجه‌فرنگی، برنج، شیر، پنیر، ماست، گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ، به‌اضافه محصولات بهداشتی و شوینده‌ها است. آن وسط چیزهایی مثل آبلیمو، زردچوبه و فلفل، یک شیشه خیارشور، یک شیشه ترشی، دوغ، نرم‌کننده حوله و لباس و چندتایی اسپری تمیزکننده هم برداشته‌اند. فکر می‌کنید وقتی گردش کوتاه آن‌ها در فروشگاه تمام شود و دوتایی با هم جلوی صندوق برسند، پس از پایان سمفونی دستگاه اسکنر، رقمی که در انتهای فاکتور نوشته شده چقدر می‌شود؟ ۸۸۸ هزار تومان برای روغن و برنج و ماکارونی و نمک و... ۶۴۰ هزار تومان برای حدود شش کیلو گوشت، ۴۵۰ هزار تومان برای شوینده‌ها و حدود ۱۵۰ هزار تومان برای لبنیات. روی هم می‌شود حدود دو میلیون تومان. باور نمی‌کنید؟

کالاهای اساسی و خواروبار؛ ۸۸۸ هزار تومان

روغن مایع اولین چیزی است که در چرخ خرید می‌گذاریم. قیمت روغن پخت‌وپز و روغن مخصوص سرخ‌کردنی گاهی مواقع کمتر از ۶۴ هزار تومان مصوب فروخته می‌شود، اما هنوز برای هر کدام آن‌ها باید ۶۰ هزار تومان پرداخت کنید که روی هم می‌شود ۱۲۰ هزار تومان. بعضی‌ها یک حلب روغن نیمه‌جامد از نوع گیاهی با وزن ۴.۵ کیلوگرم برمی‌دارند که بیشتر از یک‌ماه جوابگوی نیازهایشان باشد. قیمت روغن نیمه‌جامد ۴.۵ کیلویی غنچه الان ۳۶۰ هزار تومان است.

بسته‌های معمولی قند شکسته تقریبا ۷۰۰ گرم وزن دارند و حدود ۲۵ هزار تومان فروخته می‌شوند. قند را می‌توان در بسته ۴۰۰ گرمی با قیمت ۱۵ هزار تومان خرید. در همین قفسه، شکر با وزن ۷۰۰ و ۹۰۰ گرم وجود دارد با قیمت حداقل ۲۵ هزار تومان. ما یک بسته ۳۰۰ گرمی شکر با قیمت ۱۵ هزار تومان برمی‌داریم که اندازه مصرف یک‌ماه باشد. دو بسته ماکارونی هم لازم داریم. قیمت یک بسته ماکارونی ۵۰۰ گرمی حداقل ۱۶ هزار تومان است. یک بسته ماکارونی فرمی هم برای وقتی برمی‌داریم که هوس پاستا کرده‌ایم. برای این یکی باید حدود ۲۰ هزار تومان پرداخت کنیم.

در قفسه سس‌ها یک سس گوجه ۴۰۰ گرمی با قیمت حداقل ۱۳ هزار تومان به چرخ خرید اضافه می‌کنیم و یک سس مایونز ۴۰۰ گرمی با حداقل قیمت ۳۷ هزار تومان. قیمت شیشه‌های یک کیلوگرمی سس مایونز به حدود ۴۰ هزار تومان می‌رسد. سس سالاد، سس تند، سس فلفل، سس پنیر و... چیزهایی هستند که احتمالا وسوسه‌تان خواهند کرد. پس با سرعت این بخش از فروشگاه را ترک می‌کنیم. قیمت یک شیشه آبلیمو شرکتی با وزن ۲۰۰ گرم تقریبا ۱۸ هزار تومان است. اگرچه شیشه‌های آبلیمو به‌طور معمول ۴۰۰ گرم وزن دارند و کف قیمت آن‌ها به حدود ۳۰ هزار تومان می‌رسد.

سراغ قفسه مخصوص ادویه‌ها می‌رویم؛ یک نمک تصفیه شده ۱۸۰ گرمی با قیمت حداقل هفت هزار تومان برمی‌داریم. پودر زردچوبه برای هر آشپزخانه‌ای لازم است و بسته ۷۰ گرمی آن را دست‌کم ۱۲ هزار تومان می‌فروشند. برند گل‌ها در حال حاضر یک بسته پودر سیر ۵۰ گرمی را با قیمت ۱۲ هزار تومان عرضه می‌کند. برای بسته ۵۰ گرمی پودر فلفل سیاه هم باید حدود ۱۸ هزار تومان پرداخت کنید.

در اطراف همین قفسه زعفران در بسته‌بندی‌های معمول ۴.۶ گرمی با قیمتی بین ۱۷۰ تا ۲۵۰ هزار تومان چشمک می‌زنند. اگر به‌عنوان یک ایرانی خیلی به طعم و مزه غذاهایی مثل قیمه سیب‌زمینی مقید هستید، بهتر است از دست این شیاطین به دامن نمونه‌های ارزانقیمت که تازگی‌ها سروکله‌شان در فروشگاه‌ها پیدا شده پناه ببرید. چند برند معروف تولیدکننده زعفران مثل شاهسوند و مصطفوی تصمیم گرفته‌اند با توجه به وضعیت بازار زعفران را در بسته‌بندی یک‌دهم، دو دهم و پنج دهم گرم با قیمتی معادل ۲۰ تا ۵۰ هزار تومان فروخته می‌شوند که خب خدا را شکر! برای مواقعی که فقط طعم زعفران را در غذا نیاز دارید، می‌توان یک بسته پودر فشرده حاوی زعفران با قیمت حدود ۲۰ هزار تومان به چرخ خرید اضافه کرد.

بعد با سرعت از کنار قفسه چاشنی‌ها عبور کرد. جایی که یک شیشه خیارشور ۷۰۰ گرمی با حداقل قیمت ۲۵ هزار تومان منتظر نشسته و همراه انواع ترشی (با حداقل قیمت ۱۵ هزار تومان) از خاطرات خوب گذشته‌شان یاد می‌کنند. زیتون شور مدت‌ها پیش راه خود را از آن‌ها جدا کرده است. در حال حاضر برای خرید یک شیشه زیتون شور باید حدود ۷۰ هزار تومان پول خرج کنید. حالا با قوطی‌های رب گوجه‌فرنگی چشم تو چشم شده‌ایم و ناچاریم در کمترین حالت ممکن یکی از آن‌ها را با وزن ۴۰۰ گرم و قیمتی معادل ۲۵ هزار تومان کنار بقیه خریدها جا بدهیم. هرچند به‌عنوان یک ایرانی اصولا نباید به‌کمتر از رب گوجه ۸۰۰ گرمی با کف قیمت ۳۸ هزار تومان راضی شد.

قیمت برنج را معمولا در اخبار دنبال می‌کنید، اما تا به فروشگاه نروید قادر نیستید خودتان وضعیت بازار برنج را درک کنید. برندهای ایرانی، برنج به‌دست آمده از شالیزارهای شمال را معمول در کیسه‌های پنج کیلویی می‌فروشند. در این حالت با کمتر از ۴۰۰ هزار تومان نمی‌توان برنج ایرانی خرید، ولی قیمت نوع خوب همین بسته پنج کیلویی ممکن است به ۸۰۰ هزار تومان برسد که می‌شود کیلویی ۱۶۰ هزار تومان. قیمت کیسه ۱۰ کیلویی برنج ایرانی حداقل ۶۵۰ هزار تومان است که بسته به نوع و کیفیت به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان هم می‌رسد. اگر نتوانید با این قیمت‌ها کنار بیایید می‌توانید خرید کیسه پنج کیلویی برنج هندی با قیمت ۲۰۰ هزار تومان را بررسی کنید. حداقل قیمت کیسه ۱۰ کیلویی برنج پاکستانی ۲۵۰ هزار تومان است و برندهای معتبر نوع مرغوب برنج هندی را در کیسه ۱۰ کیلویی ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان می‌فروشند.


لبنیات؛ ۱۵۰ هزار تومان

محبوب‌ترین انواع پنیر مناسب صبحانه در وزن‌های ۳۰۰ تا ۴۰۰ گرم هستند. آن‌ها را با اسامی مثل پنیر محلی، پنیر سفید، پنیر لیقوان، پنیر تبریز و... می‌شناسیم. قیمت پنیر سفید تازه روزانه ۵۰۰ گرمی فعلا ۳۶ هزار تومان است، ولی ما یک بسته ۲۰۰ گرمی آن را برمی‌داریم که رویش نوشته شده: ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان. اگر زیاد اهل صبحانه خوردن در خانه نیستید احتمالا پنیرهای مثلثی را ترجیح بدهید. آن‌ها را در وزن‌های ۱۲۰ و ۲۴۰ گرم به‌ترتیب ۱۵ و ۳۸ هزار تومان می‌فروشند. برای پنیر لیقوان ۴۰۰ گرمی باید حداقل ۸۷ هزار تومان هزینه کنید. قیمت انواع ۸۰۰ گرمی پنیر پاستوریزه لیقوان دست‌کم ۱۳۵ هزار تومان است.

بطری یک‌لیتری شیر کم‌چرب را در حال حاضر با قیمت حداقل ۲۰ هزار تومان پیدا می‌کنید. قیمت همین میزان شیر در بطری‌هایی با برچسب نیم‌چرب، به ۲۵ هزار تومان و گاهی ۳۰ هزار تومان می‌رسد. حداقل قیمت بطری یک‌لیتری شیر پرچرب ۲۲ هزار تومان و حداکثر قیمت آن که به عناوینی مثل سنتی مزین شده به ۳۷ هزار تومان می‌رسد. با اجازه شما همان شیشه شیر یک لیتری کم‌چرب را برمی‌داریم که اتفاقا برای سلامتی مناسب‌تر است. سه‌تا کره ۱۰۰ گرمی با قیمت ۲۷ هزار تومان در چرخ خرید می‌گذاریم که روی هم می‌شود ۸۱ هزار تومان! پس آن‌ها را سر جایش می‌گذاریم و یک بسته کره حیوانی ۲۵۰ گرمی با قیمت ۶۵ هزار تومان برمی‌داریم.

نوبت ماست می‌رسد. در قفسه‌ها به سطل ۲.۲ کیلوگرمی ماست یونانی برخورد می‌کنیم با قیمت ۹۰ هزار تومان. خوشبختانه بقیه برندها سطل‌هایی با همین وزن و قیمت کمتر عرضه می‌کنند که کف آن به ۶۰ هزار تومان می‌رسد. ضمن اینکه سطل یک کیلویی را می‌توان ۳۰ تا ۳۷ هزار تومان خرید یا به ماست لیوانی در وزن ۴۵۰ گرم و قیمت ۱۵ هزار تومان قناعت کرد. کف قیمت ماست کم‌چرب با وزن ۴۵۰ گرم ۱۴ هزار تومان و سقف قیمت آن برای سطل دو کیلویی حدود ۸۰ هزار تومان است. تصمیم می‌گیریم ماست کم‌چرب پگاه با وزن یک کیلوگرم را به خریدهایمان اضافه کنیم. قیافه و بسته‌بندی زشتی دارد، اما حداقل در روز یکشنبه هشتم خرداد قیمت آن ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومان است. کنار آن دوغ کیسه‌ای با وزن یک لیتر و قیمت ۱۱ هزار تومان را اضافه می‌کنیم، اما اگر شما با بطری‌های معمولی دوغ با وزن ۱.۵ لیتر راحت‌تر هستید، می‌توانید برای آن ۱۷ هزار تومان پرداخت کنید.

قیمت انواع لبنیات

نام کالا وزن / حجم قیمت
پنیر سفید تازه ۲۰۰ گرم ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان
شیر کم‌چرب یک لیتر ۲۰ هزار تومان
کره حیوانی ۲۵۰ گرم ۶۵ هزار تومان
ماست یک کیلوگرم ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومان
دوغ ۱.۵ لیتر ۱۷ هزار تومان

 

پروتئین؛ ۶۴۰ هزار تومان

قیمت گوشت قرمز را معمولا بر اساس عددی میانگین اعلام می‌کنند. مثلا گران‌ترین بخش گوسفندی را با قیمت ۴۶۰ هزار تومان، کنار بخش پراستخوان گردن با قیمت ۱۴۰ هزار تومان و حتی قلوه‌گاه ۱۲۰ هزار تومانی به‌طور میانگین اعلام می‌کنند. قیمت گوشت گوساله به‌همین صورت است. قطعاتی مثل استیک فیله مینیون و راسته بدون استخوان که به‌درد کباب کردن می‌خورند، در حال حاضر به ترتیب کیلویی ۴۴۰ و ۳۴۰ هزار تومان فروخته می‌شوند، ولی مثلا یک‌کیلو چرخ کرده مخلوط را می‌توان ۱۷۰ هزار تومان خرید. چون الان مسئله خرید کردن برای یک زوج دو نفره وسط است، ما به یک کیلو چرخ‌کرده مخلوط، برمی‌داریم و یک کیلو گوشت خورشتی گوساله به قیمت تقریبی ۲۰۰ هزار تومان.

قیمت گوشت قرمز را معمولا در رسانه‌ها بر اساس آمار رسمی یا عددی میانگین که از بازار به‌دست آمده اعلام می‌کنند

قیمت مرغ زیادی سروصدا کرده و عددهای مختلفی برای فروش آن اعلام می‌کنند. در خرده‌فروشی‌های سطح شهر می‌توانید ران بدون پوست قطعه‌بندی شده را در وزن یک کیلو با قیمت ۶۰ هزار تومان بخرید. یک کیلو فیله مرغ فعلا حدود ۱۰۰ هزار تومان است. برای خرید سینه مرغ، بدون پوست تقریبا به همین مقدار پول نیاز دارید. قیمت مغز ران به حدود ۶۸ هزار تومان رسیده است، اما برای اینکه خرید به‌صرفه‌تری داشته باشیم، دو تا مرغ کامل برمی‌داریم که هر کدام حدودا دو کیلوگرم وزن دارند. قیمت چهار کیلو مرغ می‌شود ۲۰۰ هزار تومان. در نهایت باید یک شانه تخم مرغ ۲۰ تایی را اضافه کنیم. در شرایط فعلی این خرید حداقل ۷۰ هزار تومان خرج برمی‌دارد. کف قیمت شانه ۳۰ تایی، ۷۶ هزار تومان است. حالا هر طور خودتان صلاح می‌دانید.

قیمت انواع گوشت و پروتئین

نام کالا وزن / حجم قیمت
‌گوشت چرخ‌کرده یک کیلوگرم ۱۷۰ هزار تومان
گوشت خورشتی گوساله یک کیلوگرم ۲۰۰ هزار تومان
مرغ کامل (دو عدد) چهار کیلوگرم ۲۰۰ هزار تومان
تخم مرغ شانه ۲۰ تایی ۷۰ هزار تومان


شوینده و بهداشتی؛ ۴۵۰ هزار تومان

قیمت انواع شوینده قرار بود افزایش پیدا کند، اما دولت اعلام کرد، چون کسی با آن‌ها هماهنگ نکرده موضوع افزایش قیمت منتفی است. همین‌قدر قاطع و صریح. اولین شوینده‌ای که به چرخ خرید اضافه می‌کنیم یک شامپو موی سر است. بین قفسه‌ها چشم‌مان به شامپو تخم‌مرغی داروگر با حجم ۲۲۰ میلی‌لیتر می‌افتد و کلی خاطره برایمان زنده می‌شود. منتها قیمت همین شامپو تخم‌مرغی الان به ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. برند بس هم یک شامپو ۲۸۰ میلی‌لیتری با قیمت ۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان دارد، اما احتمالا بعضی‌ها شامپو موی سر پرژک با حجم ۴۵۰ میلی‌لیتر و قیمت ۲۳ هزار تومان را ترجیح دهند. ارزان‌ترین شامپو موی سر صحت در حال حاضر ۲۷ هزار و ۳۰۰ تومان قیمت دارد. انتخاب ما شامپو یک کیلویی اوه است با قیمت منصفانه ۳۴ هزار و ۱۰۰ تومان. برای شامپو بدن می‌توان روی بطری‌های ۴۰۰ گرمی با کف قیمت ۲۵ هزار تومان حساب باز کرد. اگر چه برندهای تازه تاسیس با اسم‌های غلط‌اندازشان هم در بازار وجود دارند که یک شامپو بدن ۵۰۰ گرمی را نزدیک ۸۰-۷۰ هزار تومان قیمت‌گذاری کرده‌اند.

قیمت دستمال کاغذی حداقل ۱۳ هزار تومان است. برای انواع با کیفیت بیشتر باید ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان هزینه کرد. از آن‌ها دو تا برمی‌داریم و به چرخ خرید اضافه می‌کنیم. بسته دوتایی دستمال توالت با قیمت ۲۵ هزار تومان و بسته دو تایی دستمال حوله‌ای آشپزخانه به قیمت ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان فروخته می‌شود. برای مصرف یک‌ماه خانواده دو نفره کافی به‌نظر می‌رسد.

خمیردندان در حجم ۵۰ گرمی و ۱۰۰ گرمی فروخته می‌شود. برای یک خمیردندان ۱۰۰ گرمی باید حداقل ۲۰ هزار تومان پرداخت کرد، اما خمیردندان ۱۰۰ گرمی با کیفیت بهتر حداقل ۳۱ هزار تومان است. مایع ظرفشویی یک لیتری بیشتر از مقدار مورد نیاز ماهانه است، اما چاره‌ای نیست و همین‌جا برایش حداقل ۲۰ هزار تومان و حداکثر ۳۰ هزار تومان کنار می‌گذاریم. انتخاب ما مایع ظرفشویی نویتکس با حجم یک لیتر و قیمت ۲۸ هزار تومان است، چون با چند رایحه کاملا متفاوت عرضه شده است. کف قیمت مایع لباسشویی برای حجم یک لیتر به ۴۰ هزار تومان رسیده و نمونه‌های محبوب را باید حدود ۴۶ هزار تومان خرید. در کنار آن یک مایع نرم‌کننده با حجم یک لیتری با قیمتی بین ۲۵ تا ۳۱ هزار تومان می‌گذاریم. در قفسه پودرهای دستی یک بسته ۵۰۰ گرمی با قیمت حدود ۱۲ هزار تومان برمی‌داریم چون یکی حتما در طول ماه نیاز می‌شود. پس یکی برمی‌داریم. مایع سفیدکننده سطوح به قیمت ۲۷ هزار تومان را کنار بقیه خریدها جا می‌دهیم. قیمت مایع دستشویی با حجم ۵۰۰ گرم، نزدیک ۲۰ هزار تومان است؛ کف قیمت آن را باید ۱۷ هزار تومان در نظر بگیرید اگرچه نمونه‌هایی با کیفیت بهتر ۲۵ هزار تومان و حتی ۴۶ هزار تومان هم در بازار پیدا می‌شوند. ۲۰ هزار تومان برای خرید مایع شیشه‌شور و ۳۰ هزار تومان برای اسپری گاز پاک‌کن کنار می‌گذاریم. در ادامه یک اسپری پاک‌کننده چند منظوره ۷۵۰ میلی‌لیتری با قیمت ۴۰ تا ۴۶ هزار تومان کنارشان می‌گذاریم.

 

قیمت انواع شوینده

نام کالا وزن قیمت
شامپو سر یک کیلوگرم ۳۴ هزار و ۱۰۰ تومان
شامپو بدن ۴۰۰ گرم ۲۵ هزار تومان
دستمال کاغذی دو بسته ۱۰۰ برگ ۴۰ هزار تومان
دستمال آشپزخانه بسته دوتایی ۴۰ هزار تومان
دستمال توالت بسته دوتایی ۲۵ هزار تومان
خمیردندان ۱۰۰ گرم ۳۱ هزار تومان
مایع ظرفشویی یک لیتر ۲۸ هزار تومان
مایع لباسشویی یک لیتر ۴۵ هزار تومان
نرم‌کننده حوله و لباس یک لیتر ۳۰ هزار تومان
پودر دستی لباسشویی ۵۰۰ گرم ۱۲ هزار تومان
سفیدکننده سطوح ۷۵۰ گرم ۲۷ هزار تومان
مایع دستشویی ۵۰۰ گرم ۲۰ هزار تومان
اسپری شیشه‌شور ۷۵۰ گرم ۲۰ هزار تومان
اسپری گاز پاک‌کن ۷۵۰ گرم ۳۰ هزار تومان
اسپری چندمنظور سطوح ۷۵۰ گرم ۴۶ هزار تومان
منبع: فرارو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • 🐜
    0

    سردراوره دولت سیزدهم ترزدین ب معیشت مردم پنج نفر بایدکارکندتایکنفربتوانددووعده غذابخورداجاره مسکن را هم اضافه کنید 🐱 چه حکومت بی انصافی خدالعنت کندکسانی راکه ب رییسی رای دادن امین

  • ناشناس
    0

    رييسي خوشحال است كه به انچه كه ميخواهد رسيده است ، نگاهي به اين جداول بكنيد ، ميفهميد كه چگونه دارد بدهي هاي دولت را پرداخت ميكند!!!!

  • بازنشسته
    0

    همه اينها كه نوشتيد ما با گوشت وپوست واستخوانمون حس كرديم ،راهكار بدهيد كه چه خاكى بر سرمان بريزيم ،لعنت بر كسانيكه هر روز باعث فقير شدنمان مي شوند ،بخدا صورتمان را با سيلى سرخ ميكنيم ،ما آبرو داريم اميدوارم نزد خداوند آبرويتان ريخته شود

  • ناشناس
    1

    تشکر می کنیم از جناب آقای دکتر سید آیت الله العظمی دکتر سید رئیسی دامت برکاته

  • ناشناس
    0

    نویسنده گزارش خبر فوری لطفا ادرس اون فروشگاه رو بده.ما هم اونجا خرید کنیم.
    سس مایونز ۹۰۰گرمی از فروشگاه زنجیره ای با تخفیف خریدم ۸۸۰۰۰تومان.بقیه قیمت هاش تو سر من بخوره.لطفا ادرس بدهید.

  • ناشناس
    0

    وظیفه یه رئیس جمهور تفکر و انتخاب زیر دستان تواناست ولی ایشان فعلا به استانها میره به قول بابای اشکال میگیره تا رفع اشکال کنه امیدوارم اشکالهاییکه ایشان میگیره و هی دستور میده در طول ۴ سال ریاستش مرتفع بشه

  • ناشناس
    0

    مردم باید عقل داشته باشند دراین شرایط بچه دار نشوند...فقط اگر می توانند با برگزاری مراسم ساده ای ازدواج کنند...اما ایرانی کی عقل داشته که این دفه دومش باشه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها