خبرگزاری دولت خیال مردم را راحت کرد:

دادن کالابرگ برای کالاهای اساسی به قیمت شهریور ۱۴۰۰ ممکن نیست

انتظار می رود که دولت در یک ماه آینده، یا توزیع کالابرگ برای کالاهای اساسی را عملا متوقف کند و یا این که شکست سیاست "جراحی اقتصادی" را بر دوش مجلس انقلابی بیندازد.

 دادن کالابرگ برای کالاهای اساسی به قیمت شهریور ۱۴۰۰ ممکن نیست

خبرگزاری دولت در گزارشی با عنوان "الزام بازگشت قیمت‌ کالاهای اساسی به شهریور ۱۴۰۰ موجب کسری بودجه می‌شود" با اشاره به لایحه اصلاحی قانون بودجه امسال نوشت: تکلیف مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه امسال برای بازگشت قیمت کالاهای اساسی به شهریور سال گذشته موجب از دست رفتن دستاوردهای دولت و مجلس در ایجاد ثبات اقتصادی خواهد شد.

 ایرنا در گزارشی به زمینه سازی برای منتفی اعلام کردن بخشی از قانون بودجه و شرط حذف دلار 4200 تومانی و جراحی اقتصادی که دادن کالابرگ کالاهای اساسی به قیمت شهریور 1400 به مردم بود، پرداخت و تصریح کرد: «در صورتی که مجلس به مصوبه خود برای اعطای کالابرگ به مردم با قیمت شهریور ۱۴۰۰ اصرار و دولت را مجبور به اجرای آن کند، تمام توفیقات دولت در مهار پایه پولی تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت.»

بنا به این گزارش، یکی از بندهای تاثیر گذار در لایحه قانون بودجه امسال که از سوی مجلس به عنوان مجوز "جراحی اقتصادی" تصویب شد، در مورد بازگرداندن قیمت‌ کالاهای اساسی به شهریور ۱۴۰۰ در قالب ارائه کالابرگ پس از حذف ارز ترجیحی است.

در واقع این حکم مدنظر مجلس، شیوه جایگزین یارانه‌های نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی است که دولت در سال جاری پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به ۹۰ درصد جامعه پرداخت می‌کند.

اینک خبرگزاری دولت با این استدلال که «در یک سال اخیر و پس از جنگ اوکراین قیمت انواع کالاهای اساسی و نهاده‌ها رشد ۸۰ درصدی داشت؛ در نتیجه آن بهای کالاهای وارداتی هم رشد قابل توجهی داشته است» معتقد است، «اینکه دولت را مکلف کنیم قیمت کالاهای اساسی را به یک سال گذشته بازگرداند امکان‌پذیر نیست، زیرا در افزایش کسری بودجه اثر گذار است و چاپ پول و ناترازی بودجه را در پی دارد.»

ایرنا می نویسد: «بر اساس آخرین آمارها تبعات تورمی حذف ارز ۴۲۰۰ در دو ماه خرداد و تیر تقریباً به طور کامل تخلیه شد و از ماه جاری نرخ تورم به سطوح قبل از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بازخواهد گشت. این مهم جز با کنترل دقیق پایه پولی و احتراز دولت از چاپ پول، میسر نبود؛ اما در صورتی که مجلس به مصوبه خود برای اعطای کالابرگ به مردم با قیمت شهریور ۱۴۰۰ اصرار و دولت را مجبور به اجرای آن کند، تمام توفیقات دولت در مهار پایه پولی تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت.»

به این ترتیب انتظار می رود که در یک ماه آینده یا توزیع کالابرگ برای کالاهای اساسی با این توجیه عملا متوقف شود و یا این که دولت شکست سیاست "جراحی اقصادی" را بر دوش مجلس انقلابی بیندازد و مدعی شود که «بازگشت قیمت‌ اقلام اساسی به نرخ سال گذشته می‌تواند منجر به کسری بودجه و از دست رفتن دستاوردهای دولت و مجلس شورای اسلامی در ایجاد ثبات اقتصادی شود».

منبع: عصر ایران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 18
  • ناشناس
    0

    تمام وعده های دولت ریاکاری و دروغ از آب در امد.
    از سالی یک میلیون مسکن که هیچ خبری نشد و اجاره خانه حداقل دو برابر شد.
    تا جراحی اقتصادی.
    قیمت خودروهای داخلی هم که هیچ.

  • ناشناس
    0

    دولت حق دبه کردن و بهانه آوردن ندارد و مکلف به اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی است. مجلس یازدهم گماشته دولت سیزدهم نیست که هر سازی دولت زد مجلس برقصد!!!

  • فقرا
    0

    لعتتتان باد

  • ناشناس
    0

    توش زاییدن

  • ناشناس
    0

    بازم کپن برگشتیم به ۴۰ سال قبل روز نو روزی از نو

  • ن.ه
    0

    گندزدیدبه مملکت رفت متاسفم

  • محمد گلکار خوزانی
    0

    باسلام و عرض تسلیت ایام سوگواری و عزاداری روز عاشورای حسینی به تمام رهروان واقعی آن امام شهید و یاران با وفایش.
    این موضوع مغایر شعارهای انتخاباتی حجت‌الاسلام والمسلمین آقای سید ابراهیم رئیسی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در خرداد ماه سال 1400 میباشد.
    ایشان قول دادند که قیمت ها به قبل 1400 قرار بگیرد.
    حالا می‌گویید توانی انجام قیمت ها به شهریور 1400 را ندارد و مایه شرم آوری ایشان میباشد و مطمن باشید که ایشان در انتخابات 1404 با شکست اولا از سوی رای دهندگان خودخواهد خورد و دوم اینکه حتی با رقیب ساده از سوی رقیب خود با شکست مواجه خواهد شد.

    نظرات شما -
    • 0

      شرکت درانتخاباتی که امثال ریسی توش دربیاد خیانت به ایران وایرانی هست خیانت به اسلام وشیعه هست خیانت به خون هزاران شهید هست

    • ناشناس
      0

      ۴سال دوم هم رییس جمهورخواهدشد چون مردم تعیین کننده نیستند خواهی دیدبماندیادگار

  • ناشناس
    0

    قیمتها به نرخ جهانی شد!، اما درآمدها و بیکاری و فقر رکوردهای جهانی جابجا کرد! این شاهکار های ضد اقتصادی فقط از دولتهای ج ا قابل اجرا است!

  • ناشناس
    0

    خدایا شکرت که چوبت صدا نداره

  • بلاک
    0

    این یعنی یه جراحی دیگه در پیش است اما این بار کجاش رو نمی دونم . دولت انقلابی جهادی با سیستم حمله به جیب ملت در پیش است

  • قاری
    0

    گرانی بیداد میکنه عاشورا و یزیدیان همین جاست دیشب دیدم برای یه پرس غذا ملت چگونه یقه هم را گرفته بودند ، شاید از نظر آخوندها این هم بخاطر ارادت به امام حسین هست

  • ناشناس
    0

    مردم ما یاده حرف این مردک بیسواد ریسی را باور میکنند

  • ناشناس
    0

    چند روز دیگه هم میاد میگه دیگه یارانه دادن هم ممکن نیست.

  • ناشناس
    0

    پس قبول دارید چند برابر گرانی به ملت تحمیل شده

  • ناشناس
    0

    سخنگوی دولت داره تبدیل میشه به دروغگوی دولت مثل ربیعی دولت قبل

  • ناشناس
    0

    رییسی رئیس جمهور افاغنه و عراقی هاست رییس جمهور ایرانی ها نیست که شما از او انتظار داشته باشید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها