کیهان ادعا کرد:

افزایش 60 درصدی درآمدهای نفتی در مقایسه با بهار 1400

درآمدهای نفتی کشور در فصل اول امسال و در مقایسه با فصل مشابه در سال گذشته، 60 درصد افزایش یافت.

افزایش 60 درصدی درآمدهای نفتی در مقایسه با بهار 1400

به گزارش روزنامه ایران، صادرات نفت کشور در 10 ماه اخیر روندی صعودی داشت و 40 درصد نسبت به روزهای ابتدایی دولت افزایش یافت. از آن زمان تاکنون میانگین صادرات نفت، این افزایش 40 درصدی را حفظ کرده است و آن طور که منابع آگاه در وزارت نفت می‌گویند، میزان درآمدهای نفتی بهار امسال 60 درصد بالاتر از بهار سال گذشته بوده است.

یک مقام آگاه در وزارت نفت می‌گوید: «در این مدت از ظرفیت‌های متعددی برای بازارسازی استفاده شد و با مجموعه اقدامات بازاریابی انجام شده، این افزایش 40 درصدی صادرات نفت کشور حفظ و پایدار شد. این درحالی است که نفت ایران تحت شدیدترین تحریم‌ها است و نه فقط فروش نفت ایران تحریم است، بلکه آمریکا هر مصرف‌کننده‌ای را که از ایران نفت بخرد، تحریم می‌کند.در کنار افزایش 40 درصدی حجم صادرات نفت، بهار امسال شاهد رشد 60 درصدی درآمدهای نفتی نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز بودیم. این موضوع کمک کرد تا ارز مورد نیاز تأمین کالاهای اساسی و دارو و همین طور ساماندهی بازار ارز توسط بانک مرکزی بدون وقفه تأمین شود.» این مقام آگاه با اشاره به اینکه اگر صادرات نفت انجام نشود، بانک مرکزی در مدیریت و ساماندهی بازار ارز به مشکل برمی‌خورد، اذعان می‌کند: «اکنون بخش قابل توجهی از ارز موجود در بازار ارز و صرافی‌ها، ناشی از صادرات نفت کشور است. بر این اساس، اینکه بانک مرکزی می‌تواند با وجود تمام تنش‌های گاه و بیگاه بازار را به‌خوبی مدیریت کند، نتیجه تداوم صادرات نفت کشور است. صادرات نفت کشور با وجود تمام تنگناها وضعیت قابل قبولی دارد و در ماه‌های گذشته کم نشده است و حدود 80 درصد درآمد نفت فروخته شده نیز به صورت ارزی دریافت می‌شود.»

او با بیان اینکه بازار نفت ایران و روسیه درچین یکسان نیست و از این بابت نگرانی وجود ندارد، می‌گوید:«نفت روسیه مانند ایران مشمول تحریم‌های ثانویه نیست.یعنی اگرپالایشگاهی در چین یا هر کشور دیگری نفت روسیه را خریداری کند، تحریم نمی‌شود. اما شرایط ایران فرق دارد و تنها در بازار خاکستری می‌تواند نفت بفروشد. لذا روسیه اکنون در بازار اصلی چین و اغلب به پالایشگاه‌های اصلی نفت می‌فروشد و ایران در بازار خاکستری. این دو بازار چندان همپوشانی ندارند. اگرچه ایران راه‌های بازاریابی و بازارسازی را در تمام کشورهای هدف دنبال می‌کند.» این مقام آگاه با اشاره به اینکه برای افزایش صادرات نفت در کوتاه‌ترین زمان ممکن نیز ایران آمادگی کامل دارد، عنوان می‌کند: «اخیراً یک تست تولید در صنعت نفت انجام و در این مانور مشخص شد که ایران می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان 500 هزار بشکه در روز به تولید خود بیفزاید. اکنون کشور برای افزایش تولید آماده است و در هر زمانی که امکان این افزایش فراهم باشد، صادرات نفت بیشتر نیز خواهد شد.»

منبع: کیهان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • ناشناس
    0

    الکیه

  • ناشناس
    0

    پس دنبه اش کو

  • ناشناس
    0

    پس جیب کی میره انشاءالله

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها