برنج های ایرانی موجود در بازار مخلوط است/ قیمت برنج خالص ایرانی کیلویی ۲۰۰ هزار تومان!

قیمت برنج مرغوب ایرانی چندی پیش از آغاز سال جاری از مرز 100 هزار تومان گذشت. در 3 ماه گذشته قیمت به طور مداوم در حال افزایش بوده است.

برنج های ایرانی موجود در بازار مخلوط است/ قیمت برنج خالص ایرانی کیلویی ۲۰۰ هزار تومان!

همزمان با آغاز برداشت محصول در شالیزارهای کشور تا 15 روز دیگر، واردات برنج نیز به صورت فصلی ممنوع می شود. این در حالی است که برنج وارداتی از ابتدای امسال به دلیل برخی مشکلات بسیار کمتر از حد انتظار بوده است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج کل واردات برنج از ابتدای امسال را 400 هزار تن اعلام کرد و این میزان را با توجه به نیاز بازار بسیار کم دانست.

مسیح کشاورز با اشاره به کندی روند ثبت سفارش واردات برنج طی سال جاری، گفت: با توجه به گرانی برنج ایرانی، تقاضای بخش زیادی از مصرف کنندگان از داخل یا رستوران ها و شرکت ها به سمت برنج های خارجی سوق پیدا کرده است. و ما باید این نیاز را برآورده کنیم. این در حالی است که فرآیند واردات با حفره ها و موانع زیادی روبرو بوده است.

وی افزود: تا پایان سال باید حداقل یک میلیون و 500 هزار تن برنج وارد شود و با توجه به گرانی برنج ایرانی از یک سو و کاهش تولید از سوی دیگر، احتمالا امسال مجبور به واردات باشیم. واردات بیش از میانگین هر سال است. در حالی که
به موازات آن روند واردات را کند می کند و مثلا تمام آزمایش هایی که وزارت بهداشت روی برنج های وارداتی انجام می دهد، سازمان استاندارد دوباره همین کار را می کند.

تکلیف واردات هنوز مشخص نیست

تجربه افزایش شدید قیمت برنج ایرانی در بازار در فصل ممنوعیت واردات در سال گذشته، وزارت بهداشت را بر آن داشت تا همزمان با فصل برداشت، ممنوعیت واردات را بررسی کند.

وزیر جهاد کشاورزی و معاون برنامه ریزی اقتصادی این وزارتخانه در مورد چندین مورد «بدون محدودیت» در واردات امسال صحبت کرده اند اما تصمیمی در این زمینه رسما به گمرک ابلاغ نشده است.

به گفته دبیر انجمن واردکنندگان، با نزدیک شدن به مرداد ماه و زمان ممنوعیت فصلی، هیچ واردکننده ای ریسک واردات را به دلیل رسوب کالا در گمرک نمی پذیرد و این موضوع می تواند دوباره بازار را با مشکل مواجه کند. کمبود کالا؛ کمبودی که منجر به رشد قیمت خواهد شد.

کشاورز در این خصوص گفت: برای حمایت از برنج ایرانی راه های بهتری نسبت به ممنوعیت واردات وجود دارد. از جمله حمایت در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری، اقداماتی مانند یکپارچه سازی اراضی، صنعتی سازی شالیزارها برای کاهش ضایعات و در بخش نرم افزاری، برندسازی برنج ایرانی برای نظارت بر میزان تولید، کیفیت، عرضه و … در همانطور که برای برنج وارداتی اتفاق می افتد.

قیمت برنج ایرانی خالص 200 هزار تومان است

دبیر انجمن واردکنندگان با اذعان به اینکه قیمت تمام شده در بخش تولید و کشاورزی افزایش یافته است، درباره تعیین قیمت برنج ایرانی گفت: قیمت برنج ایرانی اصلا منطقی نیست و همه مشکلات بخش کشاورزی قابل حل نیست. بر دوش مصرف کننده گذاشته شود.

کشاورز اضافه کرد: اگر از خارج از کشور برنج را با قیمت مناسب می خریم به این دلیل است که با ماشین آلات پیشرفته 95 درصد برنج را از برنج می گیرند و در قیمت صرفه جویی می شود. اما در ایران 50 درصد برنج و برنج شکسته شده و هزینه این عیب را مصرف کننده می پردازد، در حالی که اگر دولت توان تامین ماشین آلات را ندارد باید به کشاورز یارانه بدهد تا این بار از دوش مصرف کننده برداشته شود. برنج سفیدی که در برخی از کشورها از جمله تایلند تولید می شود از نظر عطر، طعم و ارتفاع شبیه برنج ایرانی است و فروش این برنج به صورت مخلوط با برنج ایرانی یا در کیسه های ایرانی به عنوان برنج تولید داخل به وفور دیده شده است. به تازگی.

کشاورز با بیان اینکه برنج ایرانی خالص و غیر مخلوط را کمتر از 200 هزار تومان نمی توان خرید، گفت: در حال حاضر برنج موجود در بازار ترکیبی از مقداری برنج ایرانی مرغوب با برنج ایرانی پرمحصول یا ترکیبی از برنج ایرانی با برنج خارجی است. برنج و این برنج ها در حد کیلو هستند. 150 هزار تومان عرضه می شود و سازمان استاندارد که برنج خارجی 360 گرمی را آزمایش می کند، هیچ آزمایشی روی برنج ایرانی که با قیمت های گزاف عرضه می شود، انجام نمی دهد.

رفتار دوگانه؛ علت آشفتگی بازار برنج

به گفته دبیر انجمن واردکنندگان برنج، برخورد دوگانه دولت با برنج ایرانی و خارجی باعث آشفتگی در بازار برنج شده است.

کشاورز گفت: برنج های وارداتی با شناسنامه وارد می شود و در سامانه جامع تجارت رصد می شود تا ببینیم برنج هایی که در انبار خاصی وارد شده در بازار فروخته شده است یا خیر. و چقدر پیشنهاد شد؟ اما اثری از برنج تولید داخل نیست و معلوم نیست چه تفکری باعث می شود برنج ایرانی بدون شناسنامه در انبارها نگهداری شود.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه من اسم این کار را احتکار می گذارم، افزود: نگهداری اجناس در انبار که هیچکس از آن خبر ندارد مصداق احتکار است.

منبع: همشهری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • ایرانی
    0

    در مملکتی که حرف مفت بر بام است وضع از این هم بدتر خواهد شد.

  • علی
    0

    تازه مسئولین میگند تورم نیست

  • ناشناس
    0

    ما نمیتونیم برنج 200هزار تومانی بخوریم بمونه مسولین بخورند تا چشمشان سفید بشه واقعا مملکت درست کردید این بود مدیریت جهادی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها