زبان برنامه نویسی سی شارپ، قدرتمند تر از همیشه و پر طرفدار

سی شارپ یک زبان برنامه نویسی سطح بالا و شی گرا است که بر روی NET Framework. اجرا می شود.

زبان برنامه نویسی سی شارپ، قدرتمند تر از همیشه و پر طرفدار

این زبان برنامه نویسی در حدود سال 2000 توسط مایکروسافت در ابتکار NET. توسعه یافت و یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی در جهان است. در این محتوا قصد داریم زبان سی شارپ و منابع مفید داخلی و خارجی آموزش این زبان محبوب را به شما همراهان عزیز ارائه دهیم. اگر می خواهید پا به دنیای زبان برنامه نویسی سی شارپ بگذارید پس این محتوا را با دقت بخوانید.

 

آشنایی با زبان برنامه نویسی سی شارپ

همان طور گفته ایم سی شارپ یک زبان شی گرا می باشد یعنی امکان سازمان‌دهی داده‌ها و کد را به ترتیبی فراهم می‌سازد که در پروژه‌های بزرگ‌تر سازگاری بیشتری داشته باشند.

سی شارپ از هر چهار ویژگی شی گرا پشتیبانی می کند:

  • کپسوله سازی
  • وراثت
  • انتزاع
  • چندریختی

زمان کامپایل و اجرا در سی شارپ بسیار قدرتمند و سریع است. همچنین دارای پشتیبانی داخلی از یک وب سرویس است که از هر برنامه ای که روی هر پلتفرمی اجرا می شود فراخوانی می شود. اگرچه زبان سی شارپ برای اولین بار در سال 2002 منتشر شد، اما از آن زمان تا کنون بسیار تکامل یافته است. از آنجایی که سی شارپ از نظر نحوی بسیار شبیه به سایر زبان های پرکاربرد است، کدنویسی و یادگیری در سی شارپ آسان تر است. در ادامه محتوا به منابع داخلی و خارجی آموزش زبان سی شارپ می پردازیم.

 

منبع داخلی آموزش سی شارپ

قصد داریم یکی از وب‎سایت های معتبر آموزش آنلاین دوره های برنامه نویسی در ایران را به شما عزیزان معرفی کنیم.

آکادمی درسمن

Screenshot_20220627_111753

آکادمی درسمن دوره‌های برنامه نویسی را به صورت جامع از صفر تا صد برای زبان‌آموزان ارائه می‌دهد و آنها را آماده ورود به بازار کار می کند. اغلب  دوره های آکادمی درسمن رایگان و در سراسر جهان قابل دسترسی می باشد. در دوره مقدماتی زبان سی شارپ و دنیای برنامه نویسی .net آشنا می شوید. این دوره برنامه نویسی سی شارپ پیش نیازی ندارد و برای مبتدیان می باشد. در پایان این دوره شما به یک برنامه نویس سی شارپ تبدیل می شوید.

 

از مزایای این سایت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آموزش کامل و جامع مفاهیم مقدماتی زبان های برنامه نویسی
  • بیان مباحث کاربردی برای ورود به بازار کار در آموزش ها
  • به روز بودن مطالب با آخرین نسخه های ارائه شده
  • برگزاری دوره های آموزش رایگان با سرفصل های بسیار جامع

جهت مشاهده ویدیوهای آموزشی زبان برنامه نویسی سی شارپ به وب سایت درسمن مراجعه کنید و آموزش مقدماتی تا پیشرفته را فرا بگیرید.

 

منبع خارجی یادگیری #C

در ادامه دو سایت خارجی پر مخاطب را که می‌توانید برای  آموزش برنامه نویسی به آن‌ها مراجعه کنید معرفی می‌کنیم.

Coursera:

Screenshot_20220627_111816

Coursera در سال ۲۰۱۲ توسط اندرو اینگ پروفسور بخش علوم کامپیوتری دانشگاه استانفورد شروع به کار کرد. امروزه، Coursera یک پلتفرم یادگیری آنلاین جهانی است که به هر کسی، در هر کجا، دسترسی به دوره‌ها و مدارک آنلاین از دانشگاه‌ها و شرکت‌های پیشرو را ارائه می‌دهد.

coursera با بیش از 200 دانشگاه و شرکت پیشرو همکاری می کند تا یادگیری آنلاین انعطاف پذیر، مقرون به صرفه را برای افراد و سازمان ها در سراسر جهان ارائه دهد. از مزایای این سایت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان ارتباط با اساتید و دیگر دانشجویان به صورت آنلاین
  • امکان استفاده از زیر نویس برای تمامی ویدئو‌ها
  • امکان دیدن چند باره‌ی ویدئو‌ها و به تاخیر انداختن زمان امتحان تا یادگیری کامل
  • ارائه موضوعات گسترده و دروس معتبر و به‌روز
  • ارائه مدرک معتبر

برای مشاهده آموزش برنامه نویسی سی شارپ در سایتcoursera  کافیست در قسمت جستجو کلمه c# را سرچ کنید تا به فیلم‎های آن دسترسی پیدا کنید.

edx:

سایت آموزشی edx یکی از پرمخاطب ترین سایت های ارائه دوره آموزشی آنلاین در جهان می باشد.  edxتوسط MIT و دانشگاه هاروارد در سال 2012 تاسیس شد. دوره‎ های edx تنوع بسیاری دارد و تقریبا تمامی رشته های دانشگاهی ارائه می‎شود. در اکثر این دوره ها می‎توان به صورت رایگان و بدون مدرک شرکت کرد.

edx باور دارد که دسترسی به آموزش با کیفیت بالا برای همه، در همه جا را افزایش دهد همچنین آموزش و یادگیری را در دانشگاه و به صورت آنلاین تقویت کند. البتهedX  ادعا می‎کند ما ذاتا آینده ‌نگر هستیم و همراه با شرکای خود دائماً آینده را خلق می‌کنیم.

از مزایای سایت edx می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارائه مدرک معتبر
  • امکان یادگیری رایگان
  • تنوع موضوعات بسیار
  • همکاری با بهترین دانشگاه ها
  • گروه های گفتگو آنلاین

اگر قصد استفاده از این منبع خارجی را دارید کافیست با مراجعه به سایت edx و جستجو آموزش مدنظر به دوره های آن دسترسی پیدا کنید.

 

آموزش شی گرایی

امروزه بسیاری از زبان های برنامه نویسی شی گرا می باشند. برنامه نویسی شی گرا (OOP) یک مدل برنامه نویسی است که بر مفهوم کلاس ها و اشیاء تکیه دارد، و ساختار برنامه نرم افزاری را حول داده ها یا شی سازماندهی می کند.

اصول برنامه نویسی شی گرا:

  • کپسوله سازی :

زمانی حاصل می شود که هر شیء حالت خود را در داخل یک کلاس خصوصی نگه دارد. اشیاء دیگر دسترسی مستقیم به این حالت ندارند. در عوض، آنها فقط می‌توانند فهرستی از توابع عمومی به نام متدها  را فراخوانی کنند.

 

  • انتزاع:

با استفاده از کلاس انتزاعی، هدف کلاس را به جای اجرای واقعی بیان می کنیم. به نوعی، یک کلاس برای استفاده از آن نباید جزئیات درونی کلاس دیگر را بداند، فقط دانستن رابط ها باید به اندازه کافی خوب باشد.

 

  • وراثت:

کلاس ها می توانند از کدهای کلاس های دیگر استفاده مجدد کنند. همچنین می‌توانند روابط و زیر کلاس‌ها را بین اشیاء اختصاص دهند و توسعه‌دهندگان را قادر سازند تا از منطق مشترک استفاده مجدد کنند و در عین حال سلسله مراتبی منحصر به فرد را حفظ کنند. این ویژگی باعث تجزیه و تحلیل داده های دقیق تر می شود و زمان توسعه را کاهش می دهد.

 

  • چندریختی

اشیا برای به اشتراک گذاشتن رفتارها طراحی شده اند و می توانند بیش از یک شکل به خود بگیرند. این برنامه تعیین می کند که کدام معنا یا کاربرد برای هر اجرای آن شی از یک کلاس والد ضروری است و نیاز به کد تکراری را کاهش می دهد. سپس یک کلاس فرزند ایجاد می شود که عملکرد کلاس والد را گسترش می دهد.

 

بگذارید با یک مثال نحوه تعریف شی گرایی را توضیح دهم.

فرض کنید یک کلاس به نام Car ایجاد کردیم که  شامل تمام ویژگی یک خودرو می باشد، رنگ، مدل، نوع . سپس نمونه ای از یک شی از نوع Car، با نام myCar را ایجاد می کنیم تا ماشین خاص من را نشان دهد. سپس می‌توانیم مقدار ویژگی‌های تعریف‌شده در کلاس را برای توصیف ماشین من تنظیم کنیم، بدون اینکه روی سایر اشیاء یا الگوی کلاس تأثیر بگذاریم. سپس می‌توانیم از این کلاس برای نمایش هر تعداد خودرو استفاده مجدد کنیم.

از مزایای شی گرایی می توان به مواردی نظیر افزایش امنیت، کاهش هزینه نگهداری، قابلیت استفاده مجدد، عدم نیاز به نوشتن کدهای تکراری و تحلیل ساده‌تر برنامه اشاره کرد.

 

نتیجه گیری

در پایان باید بگویم برای یادگیری زبان برنامه نویسی سی شارپ منابع بسیاری وجود دارد اما در این محتوا سعی کردیم بهترین سایت های آموزش برنامه نویسی فارسی و خارجی را به شما معرفی کنیم. اینک نوبت شماست تا یادگیری برنامه نویسی را شروع کنید. سعی کنید برای خودتان مسیر یادگیری تعریف نمائید و چند دوره را با هم ادامه ندهید.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها