حذف ارز ترجیحی، با صنعت لبنیات و سلامت مردم چه می کند؟

با حذف ارز ترجیحی، صنعت لبنیات با چالش‌هایی مواجه شده است که از جمله مهم‌ترین چالش‌ها افزایش بهای تمام شده محصولات لبنی ناشی از افزایش شیر خام است.

حذف ارز ترجیحی، با صنعت لبنیات و سلامت مردم چه می کند؟

حدود ۷۰ درصد از بهای تمام شده شیر خام تولیدی در دامداری‌ها، مربوط به نهاده دامی و همچنین در واحدهای تولیدی، حدود ۷۰ درصد از بهای تمام‌شده مربوط به شیر خام است.

کاهش نقدینگی دامداری‌ها و شرکت‌های تولیدی فرآورده‌های لبنی

از دیگر چالش‌های مهم در این صنعت، کمبود نقدینگی دامداری‌ها و بنگاه‌های تولیدی است. دامداری‌ها و شرکت‌های لبنی باید از حمایت کافی جهت تامین نقدینگی برخوردار باشند. نادیده گرفتن این مساله می‌تواند بنگاه‌های تولیدی اعم از دامی و لبنیاتی را به تعطیلی بکشاند و در نتیجه موجب بیکاری تعداد زیادی از نیروی کار جوان و فعال در جامعه شود.

مشکلات تامین مواد اولیه و بسته‌بندی

واردکنندگان فعال مواد اولیه و بسته‌بندی را با ارز ۴۲۰۰۰ریالی وارد و تامین می‌کردند و میزان سرمایه در گردش‌شان کفایت می‌کرد. اما در حال حاضر با حذف ارز ترجیحی، واردکنندگان توان تامین و واردات این مقدار از مواد اولیه و بسته‌بندی را نداشته که این موضوع می‌تواند شرکت‌های تولیدی را با کاهش ظرفیت یا تعطیلی خطوط و بحران‌های مالی شدید دیگر مواجه کند.

کاهش علاقه‌مندی به سرمایه‌گذاری در بخش صنعتی دامداری و کارخانه فرآوری

با توجه به حذف ارز ترجیحی و افزایش هزینه‌های ناشی از آن در صورت عدم جبران این حذف، سرمایه‌گذاری در بخش دامداری و فرآوری به‌شدت کاهش یافته و حتی ممکن است به کاهش تولید شیرخام و محصولات تولیدی در کشور منجر شود.

کاهش رقابت در بازارهای صادراتی

این موضوع یکی از چالش‌های بسیار مهم ناشی از حذف ارز ترجیحی در کشور است. به دلیل افزایش قیمت شیر خام و هزینه‌های مترتبه و همچنین تشدید قیمت در محصولات لبنی و افزایش بهای تمام‌شده این محصولات، قدرت رقابت در بازارهای صادراتی به‌شدت کاهش یافته و به مرور زمان و در صورت ادامه روند، منجر به حذف حضور در بازارهای صادراتی خواهد شد.

کاهش سهم بازار داخل کشور

به دلیل افزایش هزینه‌های سربار و تامین شیر خام با قیمت بالا و همچنین افزایش بهای تمام‌شده محصول، برخی یا تمام محصول تولیدی شرکت در حاشیه زیان قرار گرفته و شرکت تولیدی از لحاظ اقتصادی با چالش‌های فراوانی مواجه خواهد شد. از سوی دیگر با توجه به قدرت خرید مردم برای خرید محصولات لبنی گران ناشی از حذف ارز ترجیحی به مرور زمان سهم بازار داخلی نیز کاهش خواهد یافت.

کاهش سرانه مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی

از آنجا که حذف ارز ترجیحی تاثیر مستقیم بر افزایش بهای تمام‌شده محصولات لبنی دارد، در نهایت این موضوع منجر شده است که با توجه به شرایط اقتصادی کنونی، سرانه مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی به‌شدت کاهش یابد. همچنین در چشم‌انداز و سند سال ۱۴۰۴ میزان سرانه مصرف ۱۶۰ کیلوگرمی برای هر فرد ایرانی لحاظ شده است، این در حالی است که بر اساس داده‌های آماری کشور در حال حاضر میزان سرانه مصرف حدود ۸۰ کیلوگرم است که قطعا باید برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد.

راهکار پیشنهادی

با توجه به ابلاغ حذف ارز ترجیحی در قانون بودجه ۱۴۰۱ و چالش‌هایی که صنعت لبنیات با آن مواجه شده است، پیشنهادهایی برای جلوگیری از هر گونه ضرر و زیان به صنایع کشاورزی، دامپروری و تبدیلی کشور و سلامت جامعه ارائه شده است: جبران و پرداخت مابه‌التفاوت حذف ارز ترجیحی به واحدهای تولیدی در راستای افزایش تولید محصولات با بهای تمام‌شده پایین‌تر و حضور فعال در بازار داخلی و صادرات و در نتیجه رونق اقتصادی. عدم مداخله‌گری دولت در بازار با استفاده از قیمت‌گذاری دستوری. مداخله‌گری دولت در بازار می‌تواند مشکلات عدیده‌ای از جمله عدم توانایی تامین مالی شرکت‌های لبنی، سرکوب رقابت بین شرکت‌های لبنی و کاهش کیفیت محصولات لبنی را به وجود بیاورد.

منبع: دنیای اقتصاد
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 36
  • برکاتی
    0

    اینهم برکتی دیگر از میلیونها برکات.... مردیم از خوشی!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      خبر فوری :طرح سوال شما به این صورت اشتباه است !!بهتر است بگویی با وجود حذف ارز ترجیحی! چه بر سر مردم امده است!!!

    • ناشناس
      1

      خبر فوری یه سوال از شما داریم :بلفرض مثال مجموعه خبری شما به مردم بگوید که ما در ماه به شما فلان چیز را میدهیم و پشتبندش اون کار را انجام میدهیم ،حالا اگه مجموعه خبری شما دم به ساعت بشیند و مثل پیرزنها غر بزند و منت بزارد و ..... ،در این میان مردم در قبال مجموعه شما چه راهکاری را باید در پیش بگیرد ایا سکوت کند یا اینکه مجموعه خبری شما را متوجه اشتباه خود کند ؟!!!

    • ناشناس
      0

      البته بی ادبی نباشد و ما را عفو بفرمایید :منظور ما مثل است و کنایه و قصد جسارت به مادران محترم را نداریم ،امیدواریم خوانندگان این سایت بی ادبی ما را به حساب ادای حق و گفتن درد و دل مردم بگذارند.

  • ناشناس
    4

    بشین بابا

  • دزدها
    0

    اگر ارز ترجیحی را حذف و ازاد اعلام کردید ،،دیگر به شما چه ربطی دارد که روی همه ی محصولات قیمت تعیین میکنید ؟؟؟!!پس باز هم سود و رانت در کار است ، ! ! !چون ممیتوانید با دنیا در صلح و ارامش باشید ،و همه دشمن شما هستند ! ! !چند وقت دیگه دلار سی هزار تومنی میشه ارز ترجیحی ،،، ! ! !بیسواد هستید ولی برای کلاه برداری خیلی باهوش هستید ! ! ! ما مردم هم ساده و زود باور ،خخخخ

  • صبا
    0

    یه کاری برنامه وبودجه بیسواد وابله تان کرد الان هم به غلط کردن افتاده چند روز هم هست شروع کرده به ماست مالی کردن یه امار از فروش لبنیات بگیر بچه ها هم از خوردن لبنیات حذف کردید والا قبول اشتباه وادهان به بیسوادی وبیخردی خیلی هم سخت نیست

  • آدم بی شعور
    0

    جواب سوال شما ... هیچی

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      یه تعداد کور و چل و چلاق به جمعیت اضافه میشه

  • ناشناس
    0

    متاسفانه دولت به قول خودش جراحی انجام داد و ارز ترجیحی را از مبدأ به مصرف کننده آن هم بصورت کاملاً ناقص اجرا کرد که نتیجه آن بجز تورم و وکاهش تولید در بخش های مختلف از تولید تا مصرف ندارد .

  • ناشناس
    0

    اکثریت مردم ایران به خاطر گرانی سرسام آور قیمت محصولات لبنی و عدم توان مالی خرید با کمبود کلسیم و ویتامین D و پوکی استخوان مواجه شده اند! خداوند بانیان مسبب سوء تغذیه مردم ایران را لعنت کند!

  • ناشناس
    0

    اسلام ناب ناب ونمایندگان امام زمان که خون مردم را میمکند .لبنیات کامل از سفره من کارگر رفت .فدای این اسلام .ما مقاومت میکنیم .تا توله زادگان وآخوندها درآسایش باشند نماینده خدا هستند باید خوش باشند .مردم هم همین هوای اسلام مجانی تنفس میکنند خدا راشکر کنند

  • رضا
    0

    خواهشا گندی را که سازمان برنامه وبودجه زده و باعث تورم سرسام اور شده توجیه وماست مالی نکنید زودتر مسبب انرا حذف کنید تا فاجعه دیگر رخ نداده

  • داودی
    0

    خزانه کم آورده هر ماه بستگی به قیمت دلار باید هدفمندی گرانی‌ها توسط دولت انجام بشه

  • رییسی
    0

    هزینه جنگ روسیه به اوکراین را رییسی سندی امضا کرده و این سناریو از قبل نوشته شده ،به دیدارهای برادر پوتین و رییسی و عوامل دقت کنید .. العیان چه حاجت به بیان
    در اسلام معامله با کفار حرام است،

  • ناشناس
    0

    آقایان مسئول خیلی وقت که لبنیات از سبد زندگی ملت حذف شده دارو به چندین برابر قیمت داریم میخریم همه چیز چندین برابر شده دارویی که سه ماه پیش خریدم ۲۳۰ هزارتومان همان را امروز ۴ تیر ۱۴۰۱ خریدم ۶۰۰ هزارتومان آقا نمیتونید تعطیل کنید تعطیل نه گوشت میتونیم بخریم نه مرغ نه لبنیات نه برنج این هم وضع نان اون وضع روغن اون وضع میوه بابا دلمان به چی خوش باشه. این ارز ترجیحی برای چی مصرف میشه

  • ناشناس
    0

    به حول فوه دولت انقلابی ورییسی ماست کیلو چهل هزار تومان

  • ناشناس
    0

    از صبح که پامیشیم قیمت هر چیزی نسبت به روز قبل بیشتر شده ؛ دولت شده فقط و فقط حرف درمانی ؛ آقای رئیسی مگر شما خودت تا قبل ریاست جمهوری از فساد از نابسامانی قیمت ها از چند نرخی قیمتها از بی حساب کتابی قیمت ها نمی نالیدی چی شد ؟؟؟؟ جنابعالی که در نابسامانی قیمت ها بی حساب کتابی چند نرخی بی برنامگی و ....... رکورد زدی . همه را هم می اندازن به گردن ریاست جمهوری قبلی قبلی به قبل تر قبلی به قبل تر رسیده به حضرت آدم. بسه بابا ملت دارن میمیرن بسه حرف درمانی

  • ايرانى
    0

    چقدر دلم ميخواهدميتوانستم به بعضى از اين نوشته هاى هموطنان عزيزم هزاران رأي مثبت بدهم حيف درود بر شما آگاهان

  • ناشناس
    0

    بیخیال سلامت مردم

  • مردم
    0

    مردم را در ته چاه انداختید باز پررویی.

  • ناشناس
    0

    یه بستنی ۱۰۰۰تومانی شده ۶هزار تومان ازخوردن این هم تحریم شدیم آخرین باری که تو خونه من ماست اومده بیش از یک ماه پیش بود .این بود اسلام ناب شیعه .مگه عربهای خلیج مسلمان نیستند چرا مردمانش دررفاه هستند

  • مهدی
    0

    اقتصاد مقاومتی برای مردم.... دزدی و اختلاس برای مسئولین

  • ناشناس
    0

    خبرفوری امیدواریم حرفهای ما را گرفته باشید ،پس با مردم باشید ،چون بهترین پشتوانه برای یک نظام مردم ان کشور است پس تا میتوانید با مردم صادق و در جهت حل مشکل انان کوشا باشید.
    و حق را به حق دار برسانید.

  • ناشناس
    0

    آقا

  • لعنتی ها
    0

    خدا لعنتتون کنه ،،یک کار اقتصادی درست بلد نیستید انجام بدهید !!!!فقط موشک نقطه زن ،،،اونهم معلوم نیست با ارز ازاد خریردید ؟؟!!!یا ترجیحی!!؟؟
    بز گترین اقتصاد های دنیا هم یارانه میدهند ،،ولی تورم ده ساله ی انها باندازه ی یک ماه ما نیست ،،،مملکت داری بلد نیستید ،

  • ناشناس
    0

    اینا نه عرضه تولید دارن نه قدرت رقابت و پول مالیات مردم را می گیرن دورقرت ونیمشون هم باقی هست. حالا که با دلار آزاد تولید می‌کنند می فهمی اینا پوچ و بدرد نخور هستن .مانند ایران خودرو و سایپا

  • علی
    0

    با نعمتهای طبیعی و خدادادی و بی زحمت این سرزمین مثل گاز و نفت و سنگ و اهن و فولاد و معدن و دریا و جزیره و خاک حاصلخیز و هوای چهار فصل و کوه و جنگل و بیشه و دام و مرتع میشد پادشاهی دنیا رو کرد کاری که ژاپن بدون هیچ کدام از اینها انجام میدهد ولی ملت ایران گدایی مسئولین را میکنند برای دریافت یارانه و نمردن از گرسنگی .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      علی اقا یکم واقع بین باش !ما در یک اجتماع واحد زندگی میکنیم نه هر کی برای خودش !!حالا شما اگر میتوانی برو برای خودت در ایران خاکی یه کاری یا بهتر بگیم برو در بیابان بی اب و علف و در انجا کاری شروع کن ببین شما رو راحت میگذارند یا اصلا میتوانی دو روز انجا بمانی بدون انکه کسی یغه شما را بگیرد؟!!!
      وقتی میگوییم اجتماع ،یعنی قانون برای همه!!
      در ضمینه یارانه ها هم خدمت شما عرض کنیم که این حق مردم است و نظام موظف به حمایت مردم در هر کشوری یا هر بلدی!!!
      پس هیچ موقع حق مردم را به حساب گدایی نگذار !!!
      چون روزگار میچرخد و شما هم مستثنی از این چرخه روزگار نخواهید بود ،پس لطفا یکم واقع گرایانه نظر بده علی اقا.
      شما در یک اجتماع سر خود نمیتوانید کاری انجام دهید حتی در بیابانهای خشک !!!
      در ضمن در کشور ژاپن اینهمه بی بندو باری از لحاظ گرانی نداریم و هیچ کس حق گران کردن هیچ کالایی راندارد فقط در صورت تایید نظام و با هزار عذر خواهی و تاسف در قبال مردم خود!!!
      پس وقتی در یک کشور چهار فصل و نفت و طلا و...هم اگر باشد ،اگر تدبیر وقانون مشخصی نباشد و هزار بی بند و باری و دزی ،اختلاص و هزار حرف نگفته....باشد ان کشور به مصداق یک بیابان هم ارزش ندارد!!!
      و.....
      امیدواریم که از حرفهای ما ناراحت نشده باشین علی اقا.

    • ناشناس
      0

      در کشور ژاپن بعد از چند سال قیمت یک کالا را مقداری اظافه بر سازمان گران کرده اند ،مردم انجا اعتراض نموده و دولت مجبور شد ان کالا را به قیمت قبل بر گرداند .

      چند وقت پیش هم یه سازمانی در ژاپن به خاطر اینکه مجبور بودن کالاهای خود را تعدیل کنند ،با هزار تاسف و ناراحتی و ..با مردم خود ابراز همدردی کردند !!!
      حالا کشور ما بقول شما با کلی منابع طبیعی و...
      وقتی در یک کشور فساد ،احتکار ،اختلاص ،دزدی و هزار بی بندو باری انهم در کشور اسلامی توقع دارین خدا رحمتش را بر ما گسترش دهد!

      وقتی بی اعتنا به ایات الهی باشیم و هر کی ساز خودش را بزند ،کشور اگر پر از طلا هم باشد به مصداق یک بیابان بی اب و علف میباشد!!!

      خدا ما را به راه راست هدایت کند.

    • 0

      ضمینه چیه؟

    • 0

      اظافه چیه؟ اختلاص چیه؟

    • ناشناس
      0

      اشتباه نوشتاری بود ،شما به دل نگیر .😁😁😁😁😁😁

    • ناشناس
      0

      بعضی وقتها سیستم تایپی ما قاطی میکنه ،شما به دل نگیر🙃🙃🙃🙃🙃😁😁😁

    • ناشناس
      0

      شما با سواد باش !ما با همین بی سوادی خدا را شاکریم.😁🙃😁😁😁😁

    • ناشناس
      0

      راستی فراموش کردیم خدمت ناشناس با سواد عرض کنیم :پیشنهاد میشه قصه مرد خرما فروش و کوزه را مطالعه بفرمایید .
      قربان شما ...بوس بوس😁🙃😁🙃

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها