رئیس سازمان برنامه و بودجه: یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی بار سنگینی به دوش دولت است

معاون رئیس جمهور با بیان این که با افزایش یارانه، ضریب جینی اصلاح و فاصله طبقاتی کم شده است، گفت: با آزاد شدن قیمت‌ها، دولت خود را از چرخه اقتصاد بیرون می‌کشد و به نظارت مشغول می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه: یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی بار سنگینی به دوش دولت است

مسعود میرکاظمی معاون رئیس‌جمهور در سفر به شهر مقدس قم و در دیدار با مراجع تقلید، مطالبی را درباره وضعیت اقتصادی کشور ارائه کرد و اظهار داشت: کشور در وضعیت خوبی به این دولت تحویل داده نشد، بدهی‌های دولت قبل، از جمله اوراق بهادار و نیز بدهی به بانک‌ها و نیز تامین اجتماعی از مشکلات به ارث رسیده از دولت قبل است که بحمدالله همه این مشکلات توسط دولت فعلی مدیریت شد.

وی افزود: در ابتدای تحویل این دولت، حتی حقوق کارکانان دولت با مشکل مواجه بود، اما دولت توانست با تلاش مستمر و گسترش روابط با کشور‌های منطقه این مشکلات را پشت سر بگذارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، بیان کرد: دولت توانست تا پایان سال گذشته حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان هزینه خدمات عمرانی پرداخت کند، بدون اینکه هیچ گونه استقراضی داشته باشد.

وی با بیان این که دولت بدون پیوستن به «اف‌ای تی اف» واکسن خریده و کرونا را مهار کرد گفت: دولت تلاش کرده درآمد نفت را بالا ببرد و همچنین درآمد مالیاتی افزایش پیدا کرده است و پول‌های بلوکه شده نیز پس گرفته شده است.

معاون رئیس‌جمهور افزود: گرانی گندم که معلول خشکسالی و بالا رفتن قیمت جهانی آن است از یکسو، و حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی که قانون لازم الاجرا بود از سوی دیگر، مشکلاتی برای دولت در آغاز راه ایجاد کرد و با تایید رهبر معظم انقلاب، به دلیل آغاز کار دولت، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ۶ ماه به تعویق افتاد و بودجه ماه‌های آخر سال گذشته نیز که توسط دولت قبل تماما هزینه شده بود، به دستور رهبر معظم انقلاب تامین شد و ما را از مشکل بزرگی رهاند.

میرکاظمی با بیان این که با افزایش یارانه، ضریب جینی، اصلاح و فاصله طبقاتی کم شده است، بیان کرد: با آزاد شدن قیمت ها، دولت خود را از چرخه اقتصاد بیرون می‌کشد و به نظارت مشغول می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور همچنین تصریح کرد: اختلاف قیمت کالای یارانه‌ای داخل و خارج باعث شده بود که اجناس یارانه‌ای ایران پس از چند روز به وفور در فروشگاه‌های کشور‌های همسایه به فروش برسد و حذف ارز ترجیحی باعث شد هم رانت و قاچاق کم شود و هم رقابت در تولید افزایش پیدا کند، چون تولیدکننده درگذشته نمی‌توانست با کالای وارداتی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده، رقابت کند.

معاون رئیس جمهور با تأکید بر این که دولت امانتدار است و با صرفه جویی از دارایی مردم حفاظت می‌کند، ادامه داد: مواد غذایی در سطح بین الملل در همه کشور‌ها دچار آشفتگی است و با حذف ارز ترجیحی در ایران، قیمت کالا‌ها در کشور‌های همسایه به شدت افزایش یافته است.

وی افزود: طرح دولت در خرید نان با کارت بانکی از مهمترین طرح‌های دولت است که باعث صرفه جویی تا ۳۰ درصد در مصرف گندم کشور خواهد شد، با عنایت به نیاز کشور به واردات گندم این اقدام باعث جلوگیری از هدر رفت ارز و کمک به اقتصاد ملی خواهد شد.

میرکاظمی در پایان به سیاست‌های دشمنان در منطقه اشاره کرد و گفت: بایدن، رئیس جمهور آمریکا در سفر به منطقه نقشه‌هایی برای ایران و انقلاب دارد که خود بیانگر حساسیت اوضاع کنونی است.

پس از بیان مطالب توسط وی، حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان برخی از گلایه‌های عمومی مردم مانند گرانی کالا‌ها و اجاره مسکن و خودرو، از دولت خواستند برای این گرانی‌ها تدبیر کنند و ضمنا از تلاش‌های دولت تقدیر کرده و برای دولتمردان آرزوی موفقیت نمودند.

میرکاظمی نیز در پایان به بیان علل گرانی‌ها پرداخته و توضیح داد که بخش از گرانی‌ها مستند به گرانی و تورم جهانی است که بی سابقه است. بخش دیگر نیز معلول تورم به ارث رسیده از دولت قبل است و بخش سوم نیز ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است که مصوبه مجلس بوده و دولت برای جبران این هزینه‌ها یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی را به ازای هر نفر می‌پردازد که البته این رقم بار سنگینی به دوش دولت است.

وی همچنین به این نکته اشاره کرد که اوضاع کشور رو به بهبود است و امید بسیاری به حل مشکلات وجود دارد.

منبع: انتخاب
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 30
  • ناشناس
    0

    بار سنگین را مردم متحمل شده اند! نه ان ۳۰۰یا۴۰۰تومنی که دولت هر روز منتش را سر مردم میگذارید!!!!!!
    و با هزار ترفندی میخواهد ان را هم از حلقوم مردم بستاند!!!!
    گران کرده اید موظف وپایبند به دادن این مبالغ به مردم هستین !!!!
    پس هر روز هر ساعت فتوا صادر نکنید و مردم را موذب نکنید
    !!!!
    سر عهد و پیمان خود باشید و به فکر ....نباشید!!!


    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      دولت و مجلس حواسش باشه :اگر قرار باشه یه ترقندی بچینید و این را هم از مردم بستانید ،خدا انچنان شما را به زمین خواهد زد که نفهمین از کجا خوردین !!!

    • 0

      شما مسوولین خجالت نمیکشید ،هر روز هر ساعت پای منبر میکروفن مینشینید و روان مردم را بخاطر این مقدار پول که حق مردم است به سخره گرفته اید؟!!!!
      حواستون باشه استانه تحمل مردم حد و حدودی دارد!!!!
      پس بیشتر از این مسر بر حرفهای نا متعارف خود نباشید!!!!

    • ناشناس
      1

      مسوولین دولتی و مجلسی :اه مظلوم رد خور نداره ،پس مواظب اعمال و صحبتهای خود باشید !!!!
      با مردم پیمان بسته اید تا اخر باید به عهد خود وفا کنید ،و در سرتان فکرهای ناصواب نکنید !!!
      که این گونه افکار جایی در دل مردم ندارد.
      به شما مسوولین توصیه میکنیم که با روح و روان مردم زور ازمایی نکنید!!!!
      حرف حق را باید گفت و به ان عمل کرد .

    • ناشناس
      0

      خوب مگر اقتصاد دان ندارید مگر حساب و کتاب نکردید گفتید ارز تدریجی را دولت به دلالها می دهد وراند وفساد می اورد خوب ان ارز ۴۲۰۰ تومان را که به دلالها می دادید حالا به مردم می دهید خوب پس بار سنگینش کجاست شما کدام طرح را درست اجرا کردید فقط میخواهید سرمردم کلاه بگذارید

  • ناشناس
    1

    بابا اینکه ده برابرش از جیب ملت برمی دارید

  • ناشناس
    0

    و شما هم بار سنگینی به دوش ملت ایران.......

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      جمع کنید خودتونو خجالت هم نمیکشید خودتون گفتید کالابرگ میدید پس برنامه ریزی و تعیین بودجه براش داشتید و گفتید چون شرایطش محیا نیست فعلا همونو یارانه نقدی میدیم حالا میگید فشار به دولت میاد پس برای کالا برگ هم برنامه و پیش بینی توی بودجه نداشتید
      خودتون هم میدونید دارید چی کار میکنید ؟!؟!؟!؟!؟
      به خدا اگر به جای شما گاو امور مملکتو اداره می کرد الان اوضامون بهتر بود !!

    • ناشناس
      0

      کالابرگ قرار بود برای ۷کالا اختصاص یابد نه الان که ۷۰۰کالا و گرانی تمام اجناس ایران زمین و حاملهای انرژی و...!!!!!
      دولت میبایستی علاوه بر پرداخت نقدی جبران کالاهای دیگر ،حاملها و... برای ان ۷کالا یارانه کالایی هم بدهد!!
      اگر نمیتواند ،در قالب نقدی مردم را حمایت کرده و هر روز منتش را سر مردم نکوبد!!!!

    • 0

      قانون گذار حق ندارد تبصره ای صادر کند که فقط نفعش به دولت میرسد نه مردم!!!
      دو تا یارانه نقدی قبلی حق مردم بود و حالا شما انرا ادغام و فقط گفته اید پرداخت نقدی برای ۲ماه است !!!
      و بعد ان یارانه کالایی میدهیم و ان هم فقط چند کالا!!!
      قانون گذار میبایستی برای دو حالت صورت مسعله تعریف باز کند:
      ۱-اگر اختصاص کالا برگ فقط برای ۷کالا میباشد،چرا تمام و کمال مملکت ایران زمین را ۱۰۰۰برابر گران کردید و هنوز هم در حال گران شدن!!!
      ۲-قانون گذار میبایستی مردم را به دو صورت حمایت کند ،
      ۱-هم در قالب نقدی.
      ۲-هم در قالب کالایی.

      ۳-قانون گذار نمیتواند دو یارانه نقدی قبلی که هیچ ربطی به یارانه کالایی دارد را قطع و ان را جزو کالایی محاسبه کند!!!
      این کجاش عدالت است (قانون گذار)!!؟؟؟
      ۴-قانون گذار حق ندارد ،تبصره ای را بدون صادر و تصویب کردن ان ،به مرجع دیگر واگذار و مرجع دیگر هم بدون رضایت مرجع اولی انرا اجرا کند!!!!
      قانون گذار میبایستی به صورت مساوات عمل کرده و در دو حالت مردم را حمایت کند :
      ۱-تمام نقدی
      ۲-نیمی نقدی و نیمی کالا برگ

      ۵قانون گذار حق ندارد دو یارانه قبلی که هیچ ربطی به طرح جدید ندارد را سر خود قطع کرده و انرا تغییر مسیر داده و جنبه کالایی به ان بدهد!!!!
      ما از همین تریبون خدمت قانون گذاران و اجرا کنندگان هشدار جدی میدهیم که تصمیم و مسیر خود را تصحیح نمایند.

    • ناشناس
      0

      چرا قانون گذار در این مدت چند ماه و با اجرایی شدن طرح جدید یارانه ها باز هم سکوت اختیار کرده و در راه اصلاح قانون درست و در جهت منافع مردم قدم بر نمیدارد!!!؟
      چرا با وجود گرانی تمام کالاهای ایران زمین (حاملها ،کالاهای حیاتی و غیر حیاتی و..)همچنان سکوت را ترجیح داده و برای بازگشت ارامش در ایران زمین کوتاهی کرده !!!؟
      نکته ای را متوجه قانون گذار عرض میکنیم :منظور از ایران زمین (گرانی تمام اجناس در ایران و حاملهای انرژی و هر چه در داخل مملکت ایرانی موجود است).
      قانون گذاران علاوه بر دادن نقدی برای حمایت مردم میبایستی به صورت کالایی هم مردم را حمایت کنند ،اگر نمیتوانند حمایت کالایی را انجام دهند همه را به صورت نقد در اختیار مردم قرار دهند ،خود مردم تصمیم میگیرنند چگونه خود را با دولت همراه کنند!!

      دادن چند کالا به صورت کالا برگ و قطع تمام یارانه های قبلی و گرانی تمام اجناس ایران زمین ،نوعی خیانت در حق مردم و از مردی به دور است !!
      پس مسوولان زیر دستی در دولت ،حواسشون باشه که راه کج به مقصد نمیرسد!!!
      اصلاح و تامل.

    • ناشناس
      0

      قانون گذاران و اجرا کنندگان اگر نمیخواهند مردم را مستقیم حمایت کنند ،همان بهتر که دو یارانه قبلی را به مردم باز گردانید و پولی که قرار بود مستقیم دست مردم دهید را به بازار تزریق و بگذارید همچنان سود جویان و کاسبان ارز ۴۲۰۰منفعت ببینند ،بهتر است تا مردم در باتلاق ...فرو روند!!!!
      و تمام اجناس ایران زمین هزار برابر گران شده را دوباره به حالت قبل بر گردانید!!!!
      این گونه به نفع دولت و مردم است تا باری بر دوش دولت نباشد!!!!

    • ناشناس
      0

      خبر فوری :تقاضا داریم حرفهای به حق مردم را به گوش مسوولان بالا دستی و متعهد به قانون را برسانید. با کمال تشکر

  • معلم بازنشسته
    0

    لطفا پيگيري کنید چرا همسان‌سازی حقوق معلمان بازنشسته که بودجه‌ آن تصویب شده اجرا نشده است.

  • رزمنده دفاع مقدس
    0

    زرمفت نزن خبرت 300یا 400تومان یارانه بدید کجاش فاصله طبقاتی کم شد وضع بدتر شد که بهتر نبود مگرروحانی که دولت را تحویل گرفت دولت وضع خوبی داشت .ای کاش ترامپ درزمان این دولت روی کار آمده بود تا بفهمید اونا چجوری زحمت کشیدند من طرفدار روحانی نبودم ونیستم هرکی میاد ساز خودشو میزنه شما قیمت کالاها را چندین برابر کردید نونو وپنیرم دیگه مردم نمیتونند بخرند .نفست ازجا گرم در میاد ضعیف ترین دولتها ومجلسها تواین 44سال دولت ومجلس این زمان بوده .دیگه این جار به اون دزد نمیرسه باید گورتونو گم کنید مردم را بیچاره مملکت را ویران کردید خدا سزاتونو بده

  • ناشناس
    0

    کائن معبد مگه میخواد از جیب بابا تو یا بابا رئیسی
    در بیاد بی پدر و مادرها خجالت نمی کشید اسم
    یارانه میارید ۴۰۰هزار یه حلب روغن نمیکنه ؛
    دزدهای کثیف شما ۲۴ ساعت دستان تو جیب مردمه
    از هر نفر ۴ برابر یارانه ازش می‌دزدید.

  • ناشناس
    0

    آشغال نجس وقتی در دولت احمدی نژاد بودی
    دولت خوب تحویل روحانی دادی؟

  • ناشناس
    0

    بارسنگین؟!؟!لطفا امار سود دولت از حذف ارز ترجیحی را منتشر کنید.
    اتفاقا بی شرفی و خیانت یک سری مسئولین که سر خطشون معلوم نیست به کدوم کشور‌ خارجی وصله بار سنگینی بر دوش ملت مظلوم ایران است.

  • ناشناس
    0

    آدم یاد (آنخ ماهور)کاهن اعظم سریال یوسف پیامبر میوفته.
    چه از نظر رفتار و چه اعتقادی

  • مک
    0

    خاندانی که توباشی محرم خاک عالم بسراهل حرم

  • رعیت حکومت
    0

    بیجا کردین اجرا کردین

  • بلاک
    0

    خخ خخخ خوب قطع ش کنید چرا باید رو دوشتون بار سنگینی باشه

    نظرات شما -
    • 0

      بامید خدا بدست همین مردم بنیادشون قطع میشه

  • ناشناس
    0

    نسبت به پولی که ازکشور توسط مسولین غارت میشه این ۳۰۰هزارتومان چیزی نیست تازه کلی نهاد الکی هست که دارند اربودجه کشور پول میگیرند مثل آیات اعصام ونهاد های حوضوی فقط زورشون میاد به مردم پول بدند بتازکی بنیاد شهید چقدر پول غارت شده ازش ۵هزار میلیارد

  • اریا
    0

    خجالت بکش با این گرانی که راه انداختبن حرف از ۴۰۰ تومن میزنی

  • ضایعاتی‌کارتون‌خواب
    0

    آهای‌ای‌‌مسئول‌‌نابعه‌‌‌چطور‌‌برای‌خودتان‌‌‌
    با‌این‌حقوق‌ها‌ودرآمدهای‌‌نجومی‌‌‌‌وغارت‌‌
    بیت‌المال‌‌بار‌‌مالی‌‌برای‌‌دولت‌‌ندارد‌اما‌همین‌
    ‌۳۰۰‌‌و‌۴۰۰‌‌تومان‌‌‌بار‌مالی‌‌دارد‌‌حاشا‌وکلا‌اگر‌
    فقط‌‌یک‌درصد‌‌‌‌درآمد‌‌شما‌‌مسئولین‌‌نا‌بغه‌
    کنار‌گذاشته‌‌‌شود‌‌نه‌تنها‌در‌ایران‌بلکه‌‌‌در‌تمام‌
    دنیا‌‌هیچ‌‌فقیری‌‌یافت‌‌نمی‌شود

  • دادا
    0

    ادم نما وقتی توان اداره کردن کشور را ندارید پس خفه بشید کی گفت همه چی را گران بکنید بعد یارانه 300 تومانی بدهید بعد بگید بار گران برای دولت است خفه شو عوضی مفت خور دزد بیت المال

  • ناشناس
    0

    پس ببین مردم چی می کشن ازدست شما

  • ناشناس
    0

    حمل بار سنگین روی دوش باعث خیلی امراض میشه مواظب باش داداش بندازش پایین

  • خسرو
    0

    یارانه سنگینیش روی کارگر و کارمند حقوق بگیره . دولت پول بی پشتوانه چاپ میکنه و من و امثال منه ثابت بگیر تاوانش رو بدیم ، نه دولت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها