جزئیات مالیات از کارتخوان اصناف و مشاغل

مدیر کل دفتر حسابرسی مالیاتی گفت: کلیه مبالغ واریزی به دستگاه‌های کارتخوان اصناف، ملاک عمل سازمان امور مالیاتی در محاسبه مالیات مقطوع است. البته، اگر پول به حساب متصل به کارتخوان اصناف واریز شده باشد، در محاسبه مالیات آن‌ها لحاظ نشده است.

جزئیات مالیات از کارتخوان اصناف و مشاغل

شاهین مستوفی اظهار کرد: سازمان امور مالیاتی از سود مؤدیان مالیات مطالبه می‌کند بنابراین هرچه میزان سود مؤدیان بالاتر برود، میزان مالیات دریافتی از آنها نیز بیشتر می‌شود. طبق ماده ۱۰۱ قانون مالیات‌های مستقیم برای صاحبان مشاغل در سال ۱۴۰۰ معادل ۳۶ میلیون تومان معافیت از سود تعیین شده است و زمانی که سازمان مالیاتی سود یک صنف را محاسبه می‌کند، سود آن صنف را منهای ۳۶ میلیون تومان می‌کند و باقی آن سود مشمول مالیات خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه نرخ مالیات صاحبان مشاغل براساس ماده ۱۳۱ قانون مالیات‌های مستقیم محاسبه می‌شود، افزود: طبق این ماده، تا مبالغ ۵۰ میلیون تومان از سود مشمول مالیات با نرخ ۱۵ درصد می‌شود و نسبت به مازاد ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان، نرخ ۲۰ درصد و نسبت به مازاد ۱۰۰ میلیون تومان نرخ ۲۵ درصد اعمال می‌شود. بنابراین، مالیات به این شکل محاسبه می‌شود.

مدیر کل دفتر حسابرسی مالیاتی ادامه داد: اینکه سود مبلغ تراکنش به چه شکل محاسبه می‌شود، به نوع فعالیت اشخاص بستگی دارد، پس اگر تعداد و مبالغ تراکنش کارتخوان دو صنف یکسان باشد، مالیات آن‌ها یکسان نیست زیرا نسبت سود فعالیت آن‌ها متفاوت است و میزان مالیات آنها نیز متفاوت خواهد بود.

مستوفی در ادامه گفت: اقدام سازمان امور مالیاتی دررابطه با مالیات مشاغل و اصناف مربوط به بند م تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ است و سازمان مکلف به اجرای قانون است که طبق این بند، کلیه مبالغ واریزی به دستگاه‌های کارتخوان اصناف ملاک عمل سازمان امور مالیاتی در محاسبه مالیات مقطوع است. البته اگر پول به حساب متصل به کارتخوان اصناف واریز شده باشد، در محاسبه مالیات آن‌ها لحاظ نشده است.

وی بیان کرد: در این زمینه کسانی که مدعی هستند مبالغ واریزی به کارتخوان آنها مبالغ درآمدی آن‌ها نیست، باید اسناد و مدارک به سازمان امور مالیاتی ارائه کنند تا مورد تایید قرار بگیرد و رقم موردنظر از ارقام درآمدی آنها خارج شود که نسبت به آن رقم، مطالبه مالیات صورت نگیرد. برای عملکرد سال ۱۳۹۹ اصناف و مشاغل هم از اطلاعات واریزی کارتخوان‌ها برای مالیات اقدام کردیم، از آنجا که در قانون بودجه سال ۱۳۹۹ به این ترتیب مقرر نشده بود، برای حمایت از مشمولان، اعدادی که در سیستم سازمان امور مالیاتی به عنوان حساب تجاری آنها درنظر گرفتیم، کمتر از میزان گردش دستگاه کارت‌خوان آنها بوده است.

مدیر کل دفتر حسابرسی مالیاتی افزود: اگر اصناف و مشاغل به این اعداد هم اعتراض داشته باشند و اسناد خود را مبنی بر درآمدی نبودن این اعداد ارائه کنند، سازمان امور مالیاتی این مضووع را بررسی خواهد کرد.

مستوفی با تاکید براینکه به واسطه شیوع ویروس کرونا در سال ۱۴۰۰ نسبت سود فعالیت مشاغل را کاهش دادیم و نرخ مالیات آن‌ها زیاد نشده است، گفت: با توجه به اینکه اطلاعات مربوط به درآمد مشاغل شفاف‌ شد و میزان درآمد فعالین اقتصادی به واسطه این اطلاعات نیز شفاف‌ شد، سازمان امور مالیاتی از این محل مطالبه مالیات انجام داد که بعضا این مالیات بیشتر شد. 

طبق این گزارش، اشخاص حقیقی (صاحبان مشاغل) تا تاریخ ۱۴۰۱/۴/۱۵ برای تسلیم اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال ۱۴۰۰ مهلت دارند. 

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 11
  • ناشناس
    0

    با این قانون جدید قانون قبلی مشاورین املاک عملی نیست...الان مشاورین املاک هیچ گونه مبلغی رو قبول نمیکنن به حسابشون واریز کنیم و میگن مستاجر به حساب مالک بریزه ...خب اینجوری که ادم خودش میره قولنامه دستی مینویسه چه کاریه کمیسیون برای هیچی بده

  • ناشناس
    0

    کاسبها فقط میگویند یا پول نقد و یا کارت به کارت

  • کورش
    1

    نوشتیدتا36میلیون تومان درسال ازمالیات معاف اب وبرق وگازوکرایه مغازه واین هزینه هاراحساب کنیدانوقت36میلیون درسال یعنی ماهیانه سه میلیون درامدپرسنل امئرمالیاتی درسال فقط36میلیون پاداش میگیرندلامذهبا باماهی سه میلیون میشه نون خالی خورد

  • مسعود
    1

    این روش مالیات گرفتن آدم رو یاد کارتون رابین هود و داروغه میندازه اصلا این مدل رو از کجا آوردن مبلغ مالیات باید یک رقم مشخص و قابل قبول برای هر صنف و یا کاری باشه و همه توانایی پرداختشو داشته باشند و همه مردم هم مالیات بدن نه اینکه یه کاری کنید که همه به فکر روشها و کلکهای فرار مالیاتی باشند و بشینن از صبح تا شب براش نقشه بکشن

  • ناشناس
    0

    مالیاتهای سنگین یکی ازعلل انقراض حکومتها

  • ناشناس
    0

    صد برابر بودجه نفت از مردم مالیات گرفتن اونوقت مردم منتظر 45تومن یارانه هستن

  • ناشناس
    0

    دیگه راهکاری بدترازاین نداشتیدداریم خفه میشیم مالیات نفس که خداداده راهم محاسبه نکردید؟لعنت به تفکرغلطتون

  • ناشناس
    0

    این روش دریافت مالیات در همه امور مالیاتی صنفهای مختلف منصفانه نیست . چون رصد دقیق بر کسب ها نیست و یک سری شغلها کم در آمد آسیب می بینند

  • ناشناس
    0

    برخی از مسئولان میگویند: ملاک ما برای مالیات ستانی از اصناف و احتمالا سایر سرمایه دارهای پر درآمد، اعتماد و خود اظهاری است! خدا را شاهد میگیرم در طول حدود پنج دهه از عمرم، حتی یک نفر از پردرامدهای اصناف و بازاری تا کارخانه دار و غیره نشنیده یا ندیدم که داوطلبانه و با صداقت خوداظهاری حقیقی درامدش داشته باشد! به فدری فساد فرار مالیاتی بالاست که اساسا شغلی حرام خوری از حق بیت المال بنام حسابدار و یا شرکتهای حسابداری درست شده کارشان حساب سازی برای فرار مالیاتی است، این حقایق چیزی نیست که مسئولان ندادند!، اما چون عرضه ندارند مالیات به حقه از ثروتمندان پردرامد بگیرند، اینگونه لاف اعتماد به قماش فاسد فرار مالیاتی میگویند!

  • مجید محاوی
    0

    ببخشید یادم رفت لعنت بفرستم لعنت الله علی قوم الظالمین بگید مالیت و عوارض شهرداری میگیرید توضیح بدید در اهواز چه خدماتی میدید یلا در منطقه ما اهواز لعتت الله علیکم

  • ناشناس
    0

    ای دزد غارت گر ما دولت / مرگ اقتصاد رقم می زنی مالیات زمانی معنی دارد خانواده در فقر نباشد چرا بجای مالیات از بان مذاکره با امریکا و مخالفان داخلی برجام سخن نمی گوئید ترس دولت از روسیه و چین و ترس دولت از مخالفان تنددرو باعث این آش شله قلم کار شده رئیسی شجاعت داشته باشد مرگ عزت خانواد ها را ببین سپس برو امضا کن مذاکرات برجامی را / چرا انقدر روی مرگ برجام پافشاری می کنید روحانی گرامی ثابت کرد برجام محبت و نعمت خداوند بود برجام روح تازه اقتصاد و ایمان بود / رئیسی داری ایمان ملت سست می کنی با این وضعیت داروغه ای

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها