دولت توان کنترل گرانی را ندارد

گرانی بی‌حساب و کتاب، تورم بدون کنترل و افزایش لحظه‌ای قیمت ارز، حکایت از عدم مدیریت اوضاع اقتصادی توسط مدیرانی دارد که برای سر و سامان دادن سریع مشکلات مردم روی کار آمدند ولی اکنون با مطالبات به حق مردمی که از حداقل شرایط زندگی محروم شده‌اند، مواجه هستند.

دولت توان کنترل گرانی را ندارد

هرچند دولتمردان معتقد نیستند که این وضعیت ناشی از فشارهای ناشی از تحریم‌ها و اوضاع و احوال برجامی باشد ولی همه کارشناسان بر این باورند که اوضاع و احوال جاری اجتماعی و اقتصادی، ناشی از عدم مدیریت اصولی و واقع‌گرایانه برای پایان دادن به تحریم‌های ظالمانه بوده و شرایط را پیچیده‌تر کرده و باعث افزایش فشارهای اقتصادی به جامعه و دست کردن دولت در جیب مردم شده است.

متأسفانه در چنین شرایطی، درک درستی نیز از کشش و تاب‌آوری مردم در زیر بار سنگین فشارها وجود ندارد و شاید به همین دلیل هم بود که در این هفته نمایندگان مجلس که نوعاً از ترکیب همسو با دولت هستند، زبان به اعتراض علیه سیاستهای اقتصادی دولت گشوده و تریبون مجلس به صحنه مطالبه‌گری از دولت تبدیل شد.

 

طبعاً در پیش گرفتن سیاست‌هایی که قیمت کالاها را بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش داده، در مقابل افزایش حقوق ۱۰ تا حداکثر ۵۰ درصدی کارمندان، کارگران و بازنشستگان، نشان از تلاطم و بی‌ثباتی اجتماعی دارد که در این روزها با بروز صحنه‌هایی از اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف، تصدیق شد و نشان داد ادامه سیاست جراحی اقتصادی دولت سیزدهم می‌تواند کار را از این هم که هست سخت‌تر کند.

در همین راستا روز سه‌شنبه استعفای وزیر کار و امور اجتماعی و کارت زرد مجلس به وزیر صنعت و تجارت، کمترین تکانه‌ای بود که متوجه دولتی کرد که هنوز به یکسالگی عمر خود هم نرسیده است. دولت سیزدهم روز سه‌شنبه را در حالی سپری نمود که دو اتفاق را برای اولین بار تجربه کرد؛ اتفاق اول استعفای عبدالملکی از تصدی وزارت کار بود و اتفاق دوم ثبت اولین کارت زرد مجلس به دولت بود که به نام وزیر صنعت رقم خورد و به همین دلیل رسانه‌ها، این روز را به نام «روز واقعه دولت سیزدهم» لقب دادند. در پی این حادثه یکی از نمایندگان حامی دولت که از جناح اکثریت نمایندگی می‌کند، پیشنهاد کرد: «بعد از وزیر کار، باید دو یا سه وزیر دیگر پیشگام شده و با استعفای خود، کاری کنند که زحمت دولت و مجلس کمتر شود».

واقعیت اینست که ناتوانی برخی مدیران در مهار گرانی‌ها و وضع نگران‌ کننده معیشت مردم از آنچنان ظهور و بروزی برخوردار است که باعث اعتراض نمایندگان همسو با دولت شده و دولت را به واسطه عدم وجود راهبرد اقتصادی، ارائه گزارش‌های نادرست، عدم توان در مدیریت رفع تحریم‌ها زیر بار انتقاد قرار داده‌اند.

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 23
  • محمد
    0

    دولتی که سواد کافی و حس مسئولیت ندارد باید هم کشور در این بحران سخت فرو برود

  • محمد گلکار خوزانی
    16

    باسلام
    ما تجربه اول انقلاب با تقابل با دشمن خارجی در 8 سال دفاع مقدس با جنایتکار جنگی صدام ملعون و دشمن داخلی مجاهدین خلق و در گیری در کردستان و...... را با کنترل و مبارزه با احتکار و گران‌فروشی را داریم و الان هم امکان جلوگیری در خصوص گران‌فروشی و کنترل قیمت ها را می‌توانیم به نحوه احسن داشته باشیم ولی به شرط سپردن مدریت این موضوع به دست شخص کار دان و کار بلد و اهل فن را دارد .مشروط به این که این مصوبه سران سه قوه را با اختیار تام به مدیریت مربوطه را بدهند.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      اسگل گرانفروش اصلی خود حکومته بفهم .یه خودرو 10هزاردلاری به قیمت ارز آزادچقد میشه ؟تو بازار چنده ؟برنج هندی وپاکستانی چطور ؟چای وروغن چی ؟

  • محسن
    3

    این دولت حتی توان نداشت دیپلم بگیره

  • ناشناس
    1

    شش کلاس سواد که نمیشود مملکت را اداره کند

  • مردم
    1

    آقای گلکار. بیدار شو بابا! در هپروت سیر میکنی

  • رزمنده دفاع مقدس
    1

    تااین حکومتیان نادان وبی خرد وخودرای وبی کفایت سرکان وضعیت مردم بدتر میشه که بهتر نخواهد .شد الان 50سال پیش که نیست خداراشکر مملکت ما همه چیز توش هست بدبختی ما ملت اینه که حکومت را دست گردان کردند وفقط دادن به عده ای خاص که هیچی حالیشون نیست تحریمها هم کمر مردم را شکسته واینا هم میگن مرغ دوپا داره جراحی اقتصادی دولت میخواست نثلا درستش کنه که پاک بدترش کرد مردم دیگه نون وپنیر وتخم مرغ هم نمیتونند بخورند اجناسم کلا تا سیصد برابر گرانتر شده مگر مردم را هالو فرض کردید .دارید گور خودتونو بادستهای خودتون میکنید مردم دیگه طاقت این همه گرونی را ندارند معلومه که میریزند تو خیابون نمیتونید برید کنار هستند افرادباسواد وکاربلد که براحتی میتونند مملکت را خوب بچرخونند چی میگویید به جان مردم مگرمملکت را خریدید همنطور که آوردنتون را سقدرت بدترازاین بیرونتون وسرنگونتون میکنند

  • ناشناس
    1

    آخه احساس مسولیت خیلی خوبه نمایندگانی که مفت میخورن طرح صیانت راه میدازن مباد دارای هایشان کثافت کاری هایشان لو بره میان حقوق خودرا با همین ده درصد ۵۰ درصد بالا میبرن میخواهید به فکر مملکت باشن اینا از قوم الظالمین بدتر بعد خودشونو با سواد ونخبه فرض میکنن همشون لز طرح جبهه استفاده کردن و دکترای بیسوادی گرفتن وگرنه چی شد بلد نیستن در اقتصاد کاری کنن حتی یه فکر خلاق در مورد لقتصاد ندا رن فقط منافع خودشون به خطر نیافته چرا حقوقشون ودارایی هاشون معلوم نیست فقط کارمندی که حقوق متوسط میگیره شاخ بزه

  • ناشناس
    1

    مگه قرار بوده دولت این کارها رو انجام بده!
    دولت ما مخفف زیر است
    د: دروغگویی
    و: وراجی
    ل: لاپوشانی
    ت: تکذیب

  • ناشناس
    0

    دولت قبل هم این قدرت را نداشت که ده هزار تومانی را تبدیل به هزار تومان کرد و رفت

  • ناشناس
    0

    مشکل گرانیهای افسار گسیخته و تورم و رکود اقتصادی ریشه در فشارهای تحریمی و ریسک بالای مبادلات خارجی و محدویت در فعالیت بانکها در خارج از کشور دارد و ربطی ب مدیریت داخلی و یا دلالان و مافیا و غیره نداره تا مذاکرات هسته ای ب نتیجه نرسه و فشار تحریمها کاهش پیدا نکنه همچنان شاهد کاهش ارزش پول ملی و افزایش نقدینگی در کشور و مشکلات روز افزون خواهیم بود

  • دولت دستوری
    0

    دولتی که نمی تونه دماغشو بالا بکشه چطور میتونه تورم و کنترل کنه

    نظرات شما -
    • 0

      دوستان گرامی از قدیم گفته اند، خلایق هرچه لایق

  • ناشناس
    0

    کل دنیا برا اینکه از شر تحریمهای آمریکا خلاص شوند قید مراودت با ایران رو زدند. بعد تو اوج تحریمها آقایان رئیسی و شریعتمداری و رضایی و.... میگن مشکل کشور مدیریتیه!!!!!
    مدیری که نتونه مشکلات کشور رو ریشه یابی کنه دیگه مدیر نیست

  • دادا
    1

    وقتی دولت شروع کرده به قیمت گذاری ها انهم بصورت ده برابر قیمت فعلی انتظار داری جلو گرانی را بگیرد و قتی خودش این گرانی را براه انداخته چه انتظاری از دولت داریم اقای رئیسی دزد جیب ملت است وگرنه قانون صفت و سختی داریم برای مقابله با گرانی فعلا جلو قانون گرفته شده

  • ناشناس
    2

    با دو متر پارچه رو پیشونی که نه تنها گرونی بلکه سنگ هم رو ستگ بتد نمیاد .این طبقه خودشونو علامه دهر میدونند و متخصص در همه امور .

  • ناشناس
    1

    همیشه وعده های قبل انتخابات ریایست جمهوری رئیسی را مرور میکنم از مهار کردن گرانی و تورم و بیکاری . خجالت نمیکشم که بگم رئیسی یک دروغگو است.

  • خون جیگر
    0

    دولت هیچ کارست ....

  • ناشناس
    0

    گرانی کار خود دولته.
    توان کنترل نداره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • داوود
    0

    اگر دولت توان کنترل ندارد پس واسه چی داره مملکت رو اداره میکنه زود خودشون رو بر کنار کنند و بزارن مردم خودشون به داد خوشون برسن

  • رحمان
    0

    عزیزان کشوررایک دولتی به نام دولت سایه به این روزانداخته که تعدادشون به اندازه مینی بوس که نه به اندازه ظرفیت ون هستش که رئیس اون دولت هم جناب جلیلی هستش که ایشون بی رحم ترین شخص مملکته که همه ی مارابه خاک سیاه نشونده بقیه هم یکسری هستن که کمابیش خودتون میشناسین.

  • ناشناس
    0

    یکی از راه های سلطه بر مردم ایران مشغول کردن آنها به فقر است.

  • ناشناس
    0

    بومیان هر سر زمین بحکم قران و عقل چه حق و چه نقشی دارند؟
    ---
    خداوند مالک مطلق جهان آفرینش در وحی قرآنی بی نقص جهان شمول خود در خطاب به بشر مطابق فطرت عدالت گرای انسانی داراییهای خدا داده ی هر سرزمینی را آز آن انسانهای بومی آن سرزمین دانسته : « هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُمْ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا ... » ﴿ آیه ۲۹ سوره بقره ﴾ .
    خداوند حکیم و دانای مطلق متولیان مدیریت هر سر زمینی را به اجرای عدالت و برابری ضابطه مند میان افراد آن سر زمین از جمله در تقسیم داراییهای آن سر زمین فرا خوانده است : « إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ سَمِيعًا بَصِيرًا » ﴿ آیه ۵۸ سوره نساء ﴾ .
    خداوند در یک آیه قرآنی فرا گیر تر هدف از آفرینش بشر را بر قراری قسط و عدل بیان کرده است : « لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ... » ﴿ آیه ۲۵ سوره حدید ﴾ .
    حکم عقل اقتضا می کند مردمان هر سر زمینی که بر حسب قاعده متعارف عقلا ؛ حافظ وجود و بقا و دوام هر کشور و حکومت و نظام آن سر زمین هستند در مالکیت ثروتهای خدا داده ی آن سرزمین باید سهم عادلانه ای داشته باشند که بتواند براِی آنان زندگی شرافتمندانه و عزتمندانه ای تامین و تضمین نماید و نیازهای حیاتی این زندگی را برای آنان با ضابطه و قانون همیشه تامین کند .
    وظیفه ی حکومتها و نظامها است بعلت وام دار بودن برای ادامه بقای خود به بومیان سرزمین ؛ برای حفظ مشروعیت بقای خود همیشه به امر حیاتی مذکور بگونه ی علمی سازمان یافته قانونمند و عادلانه بنفع این مردم با کمال جددیت و صداقت و امانت داری بی تعلل و تأمل رسیدگی کنند .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها