همه چیز درباره محاسبه مالیات حقوق کارکنان دولتی و غیر دولتی

چه کارفرما باشید چه کارمند یا کارگر، حتماً مبحث محاسبه مالیات حقوق کارکنان برایتان اهمیت فراوانی دارد.

همه چیز درباره محاسبه مالیات حقوق کارکنان دولتی و غیر دولتی

 بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم دولت، همه کارکنانی که در داخل کشور بیمه هستند و کار می‌کنند، مشمول پرداخت مالیات بر درآمد خواهند بود.

در این مقاله از سری مقالات آموزش مالیات به طور مفصل درباره مالیات حقوق کارکنان دولتی و غیر دولتی صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید تا شما را با مفهوم مالیات بر حقوق، نحوه محاسبه و تفاوت آن میان کارمندان دولت و کارگرها و همچنین جدول مالیات حقوق در سال ۱۴۰۱ آشنا کنیم.

مالیات بر حقوق چیست و محاسبه آن برعهده چه کسی است؟

بر اساس ماده اول قانون مالیات‌های مستقیم، همه افرادی که در کشور مشغول به کار هستند و درآمد کسب می‌کنند، هر ماه مقداری از حقوق خود را به‌عنوان مالیات بر درآمد به دولت پرداخت می‌کنند. همچنین طبق ماده ۸۲ این قانون «حقوقی که اشخاص حقیقی در ازای تسلیم نیروی کار خود به شخص دیگر بابت اشتغال در ایران کسب می‌کنند، مشمول مالیات بر درآمد حقوق است.»

قانون مالیات‌های مستقیم درباره مالیات بر حقوق

به‌طور‌کلی، مالیات‌ها به دو دسته مالیات مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می‌شوند. مالیات حقوق کارکنان جزء مالیات‌های مستقیم است که از درآمد افراد به سازمان امور مالیاتی پرداخت می‌شود. حال سؤال اینجاست که شناسایی و پرداخت مالیات بر حقوق بر عهده چه کسی است؟

طبق ماده ۸۶ قانون، پرداخت مالیات حقوق کارکنان بر عهده کارفرماست

بر اساس ماده ۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم، مالیات بر درآمد یک نوع مالیات تکلیفی است و محاسبه و پرداخت آن بر عهده کارفرما خواهد بود. شرکت‌های مختلف از طریق نرم افزارهای حسابداری پیشرفته و کاربردی، مالیات بر حقوق پرسنل خود را محاسبه می‌کنند؛ بنابراین کارمندها و کارگرها هیچ وظیفه‌ای در قبال محاسبه مالیات بر درآمد ندارند.

پرداخت مالیات بر درآمد کارکنان توسط کارفرما

نحوه محاسبه مالیات بر حقوق کارکنان دولتی و غیر دولتی چگونه است؟‌

بر اساس مصوبه مجلس،‌ نحوه محاسبه مالیات حقوق کارکنان دولتی و غیر دولتی در سال ۱۴۰۱ پلکانی خواهد بود. بر اساس این قانون، سقف معافیت مالیاتی حقوق و درآمد در این سال مبلغ ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است؛ بنابراین افرادی که درآمدشان کمتر از این مقدار باشد، مالیات حقوق پرداخت نخواهند کرد.

مالیات بر درآمد حقوق‌های بین ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تا ۱۵ میلیون تومان، ۱۰ درصد و مالیات دستمزد‌های ۱۵ تا ۲۵ میلیون تومان ۱۵ درصد است. افرادی که حقوق بین ۲۵ تا ۳۵ میلیون تومان دریافت می‌کنند، ۲۰ درصد مالیات پرداخت می‌کنند. همچنین، درآمد بالای ۳۵ میلیون تومان نیز مشمول ۳۰ درصد مالیات خواهد شد.

تفاوت نحوه محاسبه مالیات حقوق کارکنان دولت با کارکنان غیر دولتی

آیا مالیات بر درآمد کارمندان دولت با کارکنان غیر دولتی متفاوت است؟

بر اساس قانون، همه افرادی که برای شخص دیگری (شخص حقیقی یا حقوقی) کار کرده و در ازای تسلیم نیروی کار خود بر اساس مدت زمان یا کار انجام شده درآمد کسب می‌کنند، مشمول مالیات حقوق کارکنان خواهند شد. این یعنی بین کارمندهای دولت و کارکنان غیر دولتی هیچ تفاوتی وجود ندارد و همه موظف‌اند که مالیات بر درآمد را پرداخت کنند.

مالیات بر حقوق و دستمزد،‌ فقط یکی از انواع مالیات‌هایی است که مردم در طول سال پرداخت می‌کنند. برای آشنایی با همه مالیات‌ها و نحوه پرداخت آن‌ها، پیشنهاد می‌کنیم که مقاله آشنایی با انواع مالیات را مطالعه کنید.

میزان مالیات بر درآمد در سال ۱۴۰۱ چقدر است؟ جدول مالیات حقوق سال ۱۴۰۱

قوانین مربوط به مالیات حقوق کارکنان غیر دولتی (کارگران) و کارمندان دولت هر سال تغییر می‌کنند. در‌واقع دولت بخش بزرگی از بودجه خود را از طریق همین مالیات تعیین می‌کند. تصور کنید که حقوق دریافتی یک کارمند ۸ میلیون تومان باشد. قبل از هر چیز، آستانه معافیت ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان از آن کسر می‌شود و مابقی آن در نرخ مصوب ضرب شده و میزان مالیات مشخص خواهد شد. در ادامه، جدول مالیات حقوق ۱۴۰۱ ارائه شده است.

جدول مالیات بر درآمد سال ۱۴۰۱

ردیف از تا مقدار مشمول مالیات نرخ مالیات
1 ۰ ۵۶۰۰۰۰۰ معاف ۰٪
2 ۵۶۰۰۰۰۰ ۱۵۰۰۰۰۰۰ ۹۴۰۰۰۰۰ ۱۰٪
3 ۱۵۰۰۰۰۰۰ ۲۵۰۰۰۰۰۰ ۱۰۰۰۰۰۰۰ ۱۵٪
4 ۲۵۰۰۰۰۰۰ ۳۵۰۰۰۰۰۰ ۱۰۰۰۰۰۰۰ ۲۰٪
5 ۳۵۰۰۰۰۰۰ به بالا   ۳۰٪

در پایانِ هر سال پس از دریافت مالیات، همه دستگاه‌های زیر مجموعه دولت، رویدادهای مالی و بودجه خود را برای بررسی بیشتر ارائه می‌کنند تا برای سال بعد تصمیم بهتری گرفته شود. برای آشنایی با فرآیند حسابداری همه امور توسط دولت می‌توانید مقاله آشنایی با حسابداری دولتی را مطالعه کنید.

معافیت مالیات حقوق کارکنان به چه صورت است؟

معافیت از مالیات شامل همه افراد نمی‌شود و فقط برخی از افراد حقیقی و حقوقی خاص می‌توانند از آن استفاده کنند. قانون مالیات‌های مستقیم در رابطه با اعطای معافیت‌های مالیاتی شامل ۱۴ ماده قانونی است. اگر شما نیز کنجکاو شده‌اید که بدانید کدام گروه از افراد از محاسبه مالیات حقوق کارکنان و پرداخت آن معاف هستند، مقاله جامع آشنایی با معافیت مالیاتی را مطالعه کنید.

آیا شما نیز مدیر یا صاحب یک کسب و کار در کشور هستید؟ در این صورت برای انجام امور حسابداری و مالیاتی شرکت خود بهتر است به‌جای استخدام چندین حسابدار، یک نرم افزار حسابداری پیشرفته و کاربردی خریداری کنید.

منبع: سپیدار سیستم
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    این مالیات برای حقوقهای زیر 10 میلیون و بااین گرانیها خیلی زیاده دولت13هم، ماشاالله همه بودجه اش را داره از مردم میگیره پس بهتره کارها را به دست مردم بسپرن چون دولت نه تنها همه چیز را گران کرده مثل آب و برق و گاز و... خدماتش درحد مطلوب نیست مثلا اون همه سبل آمد یه برنامه درست وحسابی برای این آبها نکرد که بتونن هدایتش کنن در سدها که سدها پر باشه زمستان میشه میگن مصرف گاز رفت بالا تابستان میشه میگن کم آبیه و برق زیاد مصرف میشه خب برادر من زمستان سرده وگازبیشترمصرف میشه تابستلن هم گرما وروشن شدن کولرها ومصرف آب بیشتر، چرا برنامه ای ندارین که سازماندهی باشه وکارشناسی شده باشه.بله در خارج هم درآمد دولتها از مالیاته اما اونا کارشون براساس برنامه هست و همه چی درجای خودش امادرکشور ما متاسفانه چنین نیست پس اگر دم از این میزنن که خارجی ها دولتهاشون ازمالیات درامدشون تامین میشه کار درست وحسابی که برای آبادانی کشورسون و مردم میکنن را هم ببینیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها