رب گوجه در انتظار قیمت جدید

در هفته‌های اخیر خبر‌هایی از کمبود رب در برخی سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های بزرگ منتشر شد که نشان می‌داد توزیع این محصول در برخی مناطق تهران با مشکلاتی مواجه شده است.

رب گوجه در انتظار قیمت جدید

به گفته فروشندگان، برخی شرکت‌های تولیدکننده و توزیع‌کننده رب در روزهای اخیر از توزیع این محصول خودداری کرده‌اند و با انتشار شایعه‌ای از افزایش قریب‌الوقوع قیمت این کنسرو پرمصرف در روزهای آینده خبر می‌دهند.

رب گوجه در انتظار قیمت جدید

هفته گذشته قاسم‌علی حسنی، دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران نیز با تایید این کمبود در سطح بنکداری‌ها گفت: به‌نظر می‌رسد کارخانه‌های تولیدکننده رب از اقدام سایر کارخانه‌ها در ماه‌های قبل الگوبرداری کرده‌اند و محصول‌شان را با هدف اخذ مصوبه افزایش نرخ توزیع نمی‌کنند. مشاهدات میدانی نشان می‌دهد در بسیاری از فروشگاه‌ها از برندهای شناخته‌شده رب خبری نیست و با کم شدن تعداد قوطی‌های رب شرکتی در سوپرمارکت‌ها بخشی از تقاضای مصرف به سمت رب‌های خانگی رفته است.

رب ‌خانگی، کیلویی ۱۰۰هزار تومان

در فروشگاه‌های آنلاین از برندهای شناخته‌شده رب خبری نیست. خریدهای قبلی سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های سطح شهر نیز کم‌کم در حال کاهش است و از تراکم قفسه‌های رب به وضوح کاسته شده است. مردم البته آنچه هست را با وسواس کمتر می‌خرند و البته بازار رب‌های خانگی هم گرم‌تر از قبل شده است. قیمت قوطی‌های ۸۰۰گرمی رب از برندهای کم‌‌نام و نشان هم‌اکنون بین ۴۰تا ۴۴هزار تومان، معروف‌ترها اگر پیدا شوند بالای ۴۵هزار تومان و قیمت شیشه‌های ۶۸۰گرمی رب هم ۴۰هزار تومان است. در نبود رب‌های شرکتی، قیمت خانگی‌ها هم سر به فلک گذاشته و هر دبه ۵/ ۱کیلویی رب که تا دوماه پیش ۵۰تا ۶۰هزار تومان قیمت داشت حالا از ۹۰هزار تومان فراتر رفته و انواع درجه یک تا ۱۵۰هزار تومان هم به فروش می‌رسند.

تولیدکننده‌ها بلاتکلیف هستند

دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران با تایید کاهش عرضه رب در فروشگاه‌ها این مشکل را ناشی از بلاتکلیفی شرکت‌های تولیدکننده در زمینه قیمت این محصول اعلام کرد. محمد میررضوی گفت: به‌رغم ارائه آنالیز قیمت مواداولیه تولید رب گوجه فرنگی به سازمان حمایت برای تعیین قیمت جدید، این سازمان دوماه است که تولیدکنندگان را در بلاتکلیفی گذاشته و قیمت جدید رب را اعلام نمی‌کند، این در حالی است که قیمت تمام آیتم‌های تاثیرگذار در تولید رب طی یک‌سال اخیر به‌شدت رشد داشته و عرضه محصول با قیمت قبل برای شرکت‌ها توجیه اقتصادی ندارد. به‌گفته این مقام صنفی، سندیکای صنایع کنسرو از دو ماه پیش با ارائه مستندات هزینه تولید رب به سازمان حمایت خواستار ‌به‌روز شدن قیمت این محصول متناسب با هزینه‌های تولید بوده، اما سازمان حمایت به‌رغم اینکه وعده داده به‌زودی در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کند، هنوز رسمی و کتبی قیمتی را به این صنعت اعلام نکرده و تولیدکنندگان هم‌اکنون نمی‌دانند رب گوجه ۸۰۰گرمی را با چه قیمتی روانه بازار کنند.

میررضوی افزایش شدید قیمت قوطی، کارتن، دستمزد و حمل‌ونقل را از عوامل افزایش هزینه تولید اعلام کرد و گفت: تثبیت قیمت‌ها با وجود رشد هزینه تولید، شرکت‌های کوچک‌تر را حذف می‌کند و کاهش تولید برندهای بزرگ‌تر و معروف را به‌دنبال دارد، وگرنه اگر تولید و توزیع برای تولیدکننده توجیه اقتصادی داشته باشد، دلیلی برای امتناع از عرضه محصول خود نخواهد داشت. از میان ۱۵۰قلم محصول کنسروی، دو‌قلم شامل کنسرو ماهی تن  و رب گوجه فرنگی کالای تعزیراتی محسوب می‌شوند و قیمت نهایی آنها با تایید سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار تعیین می‌شود.

۳۵هزار تومان، سقف قیمت کنسرو ماهی‌تن

کنسرو ماهی تن، دیگر محصول تولیدی صنایع کنسرو است که در یک ماه گذشته و به‌دنبال افزایش قیمت روغن صنایع، اخباری مبنی بر احتمال افزایش قیمت آن منتشر شد. سه‌شنبه هفته پیش برخی خبرگزاری‌ها از موافقت سازمان حمایت با افزایش ۱۵درصدی قیمت این محصول خبر دادند و به این ترتیب به‌نظر می‌رسید تکلیف قیمت این محصول روشن شده باشد، اما دبیر سندیکای صنایع کنسرو با رد این خبر، گفت: سازمان حمایت فقط برای این محصول سقف قیمت تعیین کرده و به‌صورت درصدی تغییری در قیمت کنسرو ماهی تن ایجاد نشده است. میررضوی افزود: سازمان حمایت اعلام کرده حداکثر قیمت کنسرو ماهی تن ساده۱۸۰گرمی  (بدون روغن زیتون و دیگر افزودنی‌ها) ۳۵هزار تومان است و بر این اساس هیچ برندی نمی‌تواند محصولاتش را با قیمت بالاتر از این میزان عرضه کند درحالی‌که براساس آنالیز قیمتی که از سوی سندیکا به معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس ستاد تنظیم بازار ارائه شده، اعلام کردیم درخواست ما افزایش قیمت کنسرو ماهی تن دست‌کم تا ۴۵هزار تومان است، به این دلیل که فقط در قیمت یک قلم از مواداولیه یعنی ماهی با ۵۰درصد افزایش مواجه بودیم.

دبیر سندیکای صنایع کنسرو با اشاره به قیمت ۵۰هزار تومانی هر کیلو ماهی صید داخلی و قیمت ۶۰هزار تومانی ماهی وارداتی به رشد دیگر هزینه‌های تولید اشاره کرد و گفت: آنالیز مستندات قیمت تولید، گویای دشواری تولید با قیمت‌ تعیین شده است و ادامه این شرایط، برای شرکت‌ها توجیه اقتصادی ندارد. وی تاخیر در اعلام قیمت محصولات تعزیراتی را با توجه به پرتقاضا‌بودن این دو قلم کالا باعث ایجاد تنش در بازار دانست و با اشاره به ۶برابر شدن قیمت روغن صنایع گفت: قیمت روغن از کیلویی ۱۰هزار تومان به کیلویی ۶۰هزار تومان رسیده و این موضوع روی قیمت کلیه محصولاتی که به نوعی با روغن سرو‌کار دارند موثر است. به‌گفته میررضوی، میزان افزایش قیمت دیگر اقلام کنسروی با توجه به آنالیز قیمت خواهد بود که نظر به حفظ ضوابط قیمت‌گذاری، راسا از سوی شرکت‌ها انجام می‌شود.

منبع: همشهری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    تا دلتون میخاد گرون کنید فقط خداوند خودش تقاص این مردم مظلوم رو ازتون بگیره

  • ناشناس
    0

    شاهکار دولت و مجلس انقلابی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها