افزایش زاغه نشینی در ایران

سرزدن به سامانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها بسیاری از ایرانی‌ها را پولدار کرد، ایرانی‌هایی که برخلاف انتظارشان در دهک دهم درآمدی یعنی پولدارترین قشر دسته‌بندی شده‌اند و حالا با اصطلاحاتی مانند «لاکچری پایین‌شهری» با این موضوع شوخی می‌کنند.

افزایش زاغه نشینی در ایران

تعدادی از فعالان رسانه‌ای طرفدار دولت رئیسی مدعی شدند که مردم ایران تظاهر به فقر و نداری می‌کنند و کافی است که کشور یکی، دو روز تعطیل شود تا سیل مسافران شمال و خارج از کشور راه بیفتد. این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که آمارهای رسمی نشان می‌دهد غالب مردم ایران در توصیف وضعیت مالی خود صادق هستند.

وضع  درآمد  ایرانی‌ها  چطور  است؟

گزارش‌های آماری نشان می‌دهد که بسیاری از مردم ایران از نظر درآمد و هزینه‌های زندگی زیر فشار هستند. بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران، میانگین درآمد ماهانه ایرانی‌ها در سال ۹۹ حدود شش میلیون و ۲۲۲ هزار تومان بوده و با احتساب هزینه ماهانه حدود پنج میلیون و ۲۸۹ هزار تومانی آن سال، هر شهروند طبقه متوسط ایران سالانه کمتر از ۱۰ میلیون تومان پس‌انداز داشته است.

میانگین قیمت دلار در سال ۹۹ حدود ۲۲ هزار و ۳۰۰ تومان بود و میانگین درآمد ماهانه مردم ایران در آن سال حدود ۲۸۰ دلار می‌شود. در واقع میانگین درآمد مردم ایران نه تنها از حداقل حقوق کشورهایی مانند امارات، عربستان و ترکیه بسیار پایین‌تر است که از حداقل حقوق کشورهای کوچکی مانند جمهوری آذربایجان و عمان هم کمتر به شمار می‌آید.

بر اساس گزارش مؤسسه تریدینگ اکونومیکس حداقل حقوق در عمان ۳۲۵ دلار و در جمهوری آذربایجان ۳۰۰ دلار است.

در واقع باید گفت میانگین درآمد مردم ایران تقریبا مشابه طبقه متوسط پاکستان است.

۶۰  درصد  ایرانی‌ها  کم‌درآمد  هستند

گزارش‌های وزارت کار هم نشان می‌دهد که حدود ۶۰ درصد مردم ایران درآمد کافی و شغل مناسب ندارند.

آخرین گزارش مرکز آمار حاکی از آن است که حدود ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار ایرانی شاغل هستند که از این میان حدود ۹.۷ میلیون نفر به مشاغل کم‌درآمد اشتغال دارند و ۴.۵ میلیون نفر هم شغل غیررسمی بدون بیمه دارند.

حجت‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز سه‌شنبه ۱۱ آبان در یک گفت‌وگوی خبری به صداوسیما اعلام کرد که از جمعیت شاغل کشور در حال حاضر ۹.۷ میلیون نفر با اشتغال کم‌درآمد روبه‌رو هستند و ۴.۵ میلیون نفر اشتغال غیررسمی بدون بیمه دارند. به این ترتیب حدود ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار شاغل ایرانی با درآمد کم و بدون بیمه کار می‌کنند.

اگر بخواهیم درصدی بگوییم باید گفت که بالغ بر ۶۰ درصد شاغلان ایرانی کم‌درآمد هستند.

از  هر  ۵ شاغل ایرانی یکی مسافرکش است

به جز سطح درآمد، ترکیب مشاغل مردم ایران هم حاوی حقایق زیادی است. گزارش‌های آماری نشان می‌دهد که بخش زیادی از مردم ایران راننده تاکسی، مغازه‌دار و شاگرد مغازه، کشاورز و کارمند هستند.

منبع: خبر مهم
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • عبدالرحمن
    0

    قابل توجه مسؤلين عزيز پرمدعا اين فقر عمدى است چون عمرى نكاهشان به دست مردم بوده حالا انتقام ميگيرند

  • ناشناس
    0

    مردم هر چه بدبخت تر سر به زیر تر .وحکومت در امنیت بیشتر .

  • ایرانی
    0

    کی گفته فرزندان مسئولین باید از کودکان زباله گرد ممتاز باشند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها