چند سال طول می کشد تا یک ایرانی خانه دار شود؟

زمان انتظار برای خانه‌دار شدن خانواده ایرانی از ۳۲ سال گذشت.

چند سال طول می کشد تا یک ایرانی خانه دار شود؟

چند سال متوالی رشد شدید قیمت مسکن و اجاره‌بها در غالب شهرها باعث شده شرایط دسترسی آحاد جامعه به مسکن، وضعیتی غیرعادی پیدا کند. با احتساب میانگین قیمت خانه و درآمد سالانه در سال 1401 شاخص طول انتظار برای خانه‌دار شدن که سال 1399، حدود 22 سال بود، در حال حاضر به بیش از 30 سال رسیده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در ۲۲ سال اخیر، درآمد سرانه ایرانیان با رشد ۴۰ درصدی همراه شده که قیمت دلاری مسکن جهش تقریبا ۳۳۰ درصدی داشته است.

سال‌هاست تقاضای مسکن در اقتصاد ایران تغییر پیدا کرده و شاهد افزایش انگیزه سوداگری در این بازار هستیم. خانوارها و بنگاه‌های مختلف حتی بزرگ، برای سرمایه‌گذاری، سرپناهی مطمئن‌تر از مسکن نمی‌یابند.

تداوم این وضعیت می‌تواند باعث افزایش زمان مورد انتظار برای خانه‌دار شدن افراد شود و در صورت تداوم وضعیت فعلی اقتصادایران، در سال‌های آینده مدت انتظار یک خانواده می‌تواند از 32 سال به 35 سال و حتی نیم قرن افزایش پیدا کند

منبع: روزنامه سازندگی
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • ناشناس
    0

    بگو دیگه قبرستان واس خودش قبر بخره بهتر نیسسسسسسسسسس !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • ناشناس
    0

    خدا را شکر با این جراحی های پیاپی اقتصادی دیگه توان خرید قبر را هم ملت ندارن چه برسه به خانه , با این ناکارآمدی , با این بی مسئولیتی با این همه فساد اختلاس و ..... و عدم مدیریت در همه زمینه ها به زودی از بومی های منطقه آمازون هم میزنیم عقبتر یه چند وقت دیگه ملت باید مثل بومی های منطقه آمازون زندگی کنند.

  • پدر
    0

    چرا چرند مي گيد ؟؟؟؟ يك جوان در سال 1401 حقوق در بهترين شرايط 8 ميليون تومان بگيرد و ريالي خرج نكند در سال مي شود 96 ميليون تومان و در سي سال مي شود 288 دو ميليارد و هشتصد و هشتاد ميليون تومان يعني اگر حقوق سي سال آينده رو همين الان دريافت كنه شما كجاي اين شهر ها خونه با اين مبلغ سراغ داريد ؟؟؟؟؟؟؟ خانه دار شدن جوانان تبديل به آرزو و روياي دست نيافتني شده است .

  • ناشناس
    0

    مهم برای این اقایون سیاستهای جهانی و منطقه ایشونه و در سطح ملی اهل و عیال و رفقاشونه نه چیزی بیشتر. فقط مشکل کار اینه که همه اینها را با دست کردن در حیب ملت انجام میدن.

  • ناشناس
    0

    اگر ذره ای به خدا و قیامتی که پای منبر می گن اعتقادی داشتن، این چنین با ملت رفتار نمی کردن.

  • ناشناس
    0

    این نسل سوخته پس از انقلاب به ویژه نسل دهه ۸۰ به بعد با روزی حلال خوردن حتی اگر همه دریافتی های خود را پس انداز کند و تورم هم ثابت بماند هیچگاه صاحب یک واحد آپارتمانی در خور شأن در یک منطقه مناسب شهر نمی شود!

  • ناشناس
    1

    آقای جنتی با ۱۳۰ سال سن و ریاست بر چهار مجلس صاحب یک خانه خشتی و وقفی است ما که نه ۱۳۰ سال عمر میکنیم نه توقع خانه داریم

  • ناشناس
    0

    در جمهوری اسلامی هرچه داشته باشی از دست می دهید باید رفت دادگاهای خانواد و دید چقدر دارن مهریه به اجرا می گذارن و چقدر بچچه های طلاق و چقدر زندانی مهریه اینها از چی میتونه باشه از گرانیها و از فقر گرفتار یزیدهای زمانه شدیم خدا تیشه به ریشه همشان بزند یک ملت راحت شون تز نامربی

  • ناشناس
    0

    نه با این حرف ما گول نمی خوریم پولتون توی قلک باشه بهتر خونه برای چی آدم باید بفکر آخرتش باشه اینجاه جای
    سرمایه گذاری نیست باید اونور سرمایه کنبم تا دست هیچ
    کس بهش نرسه؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها