حالا که نوبت افزایش حقوق ۴.۵ میلیون مستمری بگیر رسید یادتان افتاد که تورم زیاد می شود؟

4.5 میلیون خانوار مستمری بگیر و ازکارافتاده وابسته به صندوق بازنشستگی سازمان تأمین اجتماعی جزو کم درآمدترین اقشار جامعه محسوب می شوند، ظرف دو ماه گذشته منتظر افزایش حقوق ماهانه خود بوده اند ولی بررسی پرونده افزایش مستمری آنها تا کنون به تعویق افتاده است.

حالا که نوبت افزایش حقوق ۴.۵ میلیون مستمری بگیر رسید یادتان افتاد که تورم زیاد می شود؟

4.5 میلیون خانوار مستمری بگیر و ازکارافتاده وابسته به صندوق بازنشستگی سازمان تأمین اجتماعی که در مجموع 12.5 میلیون نفر از جمعیت کشور را تشکیل می دهند و جزو کم درآمدترین اقشار جامعه محسوب می شوند، ظرف دو ماه گذشته منتظر افزایش حقوق ماهانه خود بوده اند ولی بررسی پرونده افزایش مستمری آنها تا کنون به تعویق افتاده است.

در ابتدای سال به دلیل غلط تایپی صورت گرفته در بند ۴ تبصره ۱۲ قانون بودجه کل کشور این شائبه برای دستگاه های اجرایی ایجاد شد که میزان افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی در سال جدید باید همانند سایر صندوق های بازنشستگی فقط ۱۰ درصد باشد؛ این در حالیست که معمولا میزان افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی از سوی هیأت امنای این صندوق مطابق با تغییرات دستمزد سالانه کارگران در شورای عالی کار تعیین می شود. اما این بار وجود یک «ویرگول» غلط در میانه عبارت «صندوق بازنشستگی تأمین اجتماعی نیروهای مسلح» و اصلاح آن ۲۳ روز دستگاه های اجرایی را معطل گذاشت تا از بررسی افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی شانه خالی کنند.

با رفع این مشکل در انتهای فروردین انتظار می رفت همه شرایط برای بررسی فوری میزان افزایش حقوق بازنشستگان مذکور و پرداخت حقوق جدید به آنها فراهم شده باشد؛ حتی هیأت امنای صندوق بازنشستگی سازمان تأمین اجتماعی به فوریت تشکیل جلسه داد و دقیقاً تغییرات دستمزد امسال کارگران در شورای عالی کار را برای جامعه تحت پوشش خود تصویب کرد، اما تأیید نهایی این مصوبه در هیأت دولت تا امروز به طول انجامیده و حدود یک ششم جمعیت کشور را چشم انتظار گذاشته است.

طبق مصوبه هیأت امنای صندوق بازنشستگی سازمان تأمین اجتماعی، حداقل حقوق مستمری بگیران این صندوق در سال جدید باید ۴ر۵۷ درصد و مستمری ماهانه سایر سطوح مزدی بازنشسته ۳۸ درصد به علاوه ۵۱۵ هزار تومان افزایش یابد؛ ولی به گفته رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، برخی اعضای هیأت دولت معتقدند که اعمال این ارقام برای حقوق بازنشستگان در سال جدید موجب بالارفتن پایه پولی کشور می شود و تورم زا است.

به گفته وی، برخی از اعضای هیأت دولت اصرار دارند که برای جلوگیری از رشد نرخ تورم، میزان افزایش مستمری بازنشستگان تأمین اجتماعی باید مطابق با مستمری سایر صندوق های بازنشستگی افزایش یابد.در طرف مقابل، جامعه مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی معتقدند آنچه باعث بالارفتن پایه پولی کشور در ابتدای امسال شده و تورم قیمت مایحتاج سبد معیشت بازنشستگان را افزایش داده، تصمیمات اخیر اقتصادی دولت و تغییرات صورت گرفته در تخصیص ارز ترجیحی به کالاهاست و در واقع مقصر اصلی افزایش نرخ تورم اقتصادی، سیاست های خود دولت است، نه مستمری که هنوز تصویب نشده است!

علاوه بر این، میزان حقوق کارکنان بازنشسته دولت را نباید با مستمری بازنشستگان تأمین اجتماعی مقایسه کرد. زیرا تفاوت فاحشی میان دریافتی ماهانه این دو قشر وجود دارد و تبعیت افزایش هر دو آنها از یک الگو عادلانه نیست.

این اختلاف نظرها تا امروز که حدود ۲ ماه از شروع سال ۱۴۰۱ سپری شده، دریافت افزایش مستمری بازنشستگان تأمین اجتماعی را به تعویق انداخته، هرچند که مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی قول داده به محض تصویب رقم مذکور در هیات دولت، پرداخت حقوق افزایش یافته و معوقات ۲ ماه گذشته به حساب بازنشستگان آغاز می شود.

به نظر می رسد هر روز تأخیر در بررسی نهایی این پرونده، اجحافی بزرگ درحق جمعیتی کثیری از مردم کشور است و ضرورت دارد تا در نخستین نشست هیأت دولت تکلیف این ماجرا تعیین شود.

منبع: اطلاعات
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 41
  • یک بازنشسته
    0

    مگه حقوق بازنشستگان تامین اجتما عی از جیب دولت میره؟؟ما باز نشستگان تامین اجتماعی امضای دولت پای مصوبه پیشنهادی افزایش حقوفمان راغیر ضروری وباطل میدانیم.صندوق تامین اجتمایی خصوصی بوده و از پرداخت بیمه سی ساله همه ما باز نشستگان تشکیل شده است.مرا به خیر تو امید نیست ، شر مرسان

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی چرا در دولت تصویب و اجرا نمیشه.... این قشر ضعیف بعد دوماه از سال اردیبهشت هم حقوق پارسال را گرفتند!!!
      حتما باید بریزند تو خیابون تا صدایشان را بشنوید !!!

  • محس
    0

    برای ناراضی کردن مردم حدی نیست.

  • ناشناس
    1

    چه بازنشسته تامین اجتماعی و چه کارگرران.
    ممکن است پایه حقوق بالاتری نسبت به کارمندان و بارنشستگان کشوری داسته باشند.
    اما مزایای کارمندان و بازنشستگان کشوری خیلی بیشتره.اونایی که میگن کارگران بیشتر میگیرن .
    ایا حاضرن حقوق و مزایای خود را با کارگر عوض کنن.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      دوست عزیز لطفاً خلط مبحث نکن! منابع مالی سازمان تأمین اجتماعی از منابع مالی بودجه عمومی کشور جداست. منابع مالی سازمان تأمین اجتماعی و مستمری مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی از حق بیمه دریافتی از کارفرمایان و کارگران بخش خصوصی تأمین می گردد در حالیکه مستمری مستمری بگیران سازمان بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح از محل بودجه عمومی دولت تأمین می گردد. صرفنظر از این تفاوت منابع بودجه ای سازمانهای بیمه گر، قانونگذار در مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی ضمن تعیین و احصاء شرایط افزایش مستمری مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی، هیأت دولت را مرجع تصویب نهایی مصوبه اولیه هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی شناخته است. به تعبیر دیگر یعنی اینکه چنانچه مصوبه اولیه هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی در چارچوب مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی صادر شده باشد هیأت دولت موظف است عیناً مصوبه اولیه را تأئید نهایی نماید و حق مخالفت با آنرا ندارد مگر اینکه مصوبه اولیه خلاف مقررات مذکور اصدار گردیده باشد.

    • ناشناس
      0

      جناب کارشناس‌ناشناس که به عرض من اعتراض کردید.
      شما فکر میکنید من نمیدانم که حقوق ما از پولیه که خودمان پرداخت کردیم.حتی کارفرما هم با احتساب حق بیمه ای میخواهد پرداخت کند .
      برای ما حقوق در نظر میکیرد.
      در واقع خودمان حق بیمه داده ایم.
      من در جواب آنهایی که حقوق ما را با بازنشستگان کشوری مقایسه میکنم .
      قبلا خودمن همین حرف شما را در همین مورد گفته ام . بله پول تامین اجتماعی پولیست که خودمان در ۳۰ سال داده ایم

  • بازنشسته
    1

    هییت دولت غلط کرده چکار داره به تامین اجتمایی حتما میخوان اختلاص کنند توف بر این مملکت هرکی به هرکی

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      هیأت دولت - اختلاس

    • ناشناس
      0

      پرداخت حق بیمه چندین برابر شده چرا این سریع عملی شد ولی برای پرداخت مستمری دست دست می کنند حتما می خواهند راهی برای اختلاص پیدا کنند فکر نکنید مردم نمی فهمند که چه خبر ...

  • ناشناس
    1

    به برخی از اعضاء هیأت دولت که مخالف با مصوبه هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی در خصوص افزایش مستمری سال ۱۴۰۱ مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی هستند عرض می کنم؛ کافی است یک بار به مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی مراجعه کنند و آنرا خوب مطالعه نمایند و ببینند قانونگذار در این مواد به چه چیزی اشاره کرده است. قانونگذار تصریح کرده است: اولاً در هر سال بایستی حداقل (دست کم) یکبار حقوق مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی افزایش پیدا کند یعنی اینکه از لحاظ قانونی امکان اینکه مستمری مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی بیش از یکبار در سال افزایش پیدا کند وجود دارد. ثانیاً افزایش مستمری بازنشستگان حداقل بگیر سازمان تأمین اجتماعی نباید از حداقل دستمزد کارگران مشمول قانون کار در همان سال کمتر گردد. ثالثاً میزان افزایش مستمری بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی بایستی در حدی باشد که معیشت کامل آنان را تأمین نماید. نتیجه اینکه هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی بر اساس مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی و میزان منابع مالی سازمان تصمیم به افزایش مستمری بازنشستگان حداقل بگیر به میزان ۵۷/۴٪ و بازنشستگان سایر سطوح مزدی ۳۸٪ ➕ ماهانه رقم ثابت ۵۱۵ هزار تومان گرفته است.

  • ناشناس
    1

    آن سه وزیر بیسواد و بی درد که در مقابل قانون و پانزده میلیون از محرومترین اقشار این مملکت ایستاده اند معرفی کنید و درآمد و ثروتشان را نیز بررسی کنید تا دلیل مخالفتشان را در یابید اگر چه بازنشستگان خودشان این کار را بزودی انجام خواهند داد از شخص ریاست محترم جمهور درخواست ورود سریع به موضوع را داریم نگذارید افکار نئو لیبرالی که در این مورد غیر شرعی وغیر قانونی میباشد مانند دولت قبل در دولت شما نیز پا بگیرد زحمتکشان مو سپید کرده و فداکار را فدای افکار بی پایه و نا عادلانه این افراد و این جمع کثیر را به مخالف تبدیل نکنید ما هم تکلیف الهی خود را انجام خواهیم داد مطمئن باشید.....

  • ناشناس
    0

    منفی اشتباهی دادم عذر خواهی میکنم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      دوست عزیز! در منفی و مثبت دادن لطفاً عجله نکن و متن پیام را با دقت نخوانده و متوجه نشده ای لطفاً منفی یا مثبت نده!

  • ناشناس
    0

    نمیدانستیم روزی خواهد رسید که برای اجرای مر قانون باید التماس کنیم مسئولیت عواقب این تعلل با هیات دولت و به خصوص سه وزیر دانشمندیست که با قانون مخالفت میکنند به قول امام (ره) توغلط میکنی قانون را قبول نداری قانون تو را قبول ندارد......

  • ناشناس
    0

    همیشه در وقت تنگنا محرومترین قشررا پایمال کردند .به سلبریتی وگردن کلفت وسرمایه دار ووزیر ووکیل و وووکه زورشون نمیرسد .

  • ناشناس
    1

    تا کی باید گرسنگی با تورم بالا را تحمل کرد ایا وجدانی است پول بیمه را تا زمان بازنشستگی دادیم حال نباید از آن پول صرف بازنشستگان شود برای کسانیکه قانون را نمی دانند و در مقابل پدران و مادران بیمه شدگان باید جواب بدهند مسولین به وجدان تان مسول هستید

  • بازنشسته
    0

    سه وزیر را معرفی کنید تا تکلیفشان را روشن کنیم غلط کردن بخصوص اقای میر کاظمی بدانیم سه نفر کی هستند میریم در خونه انها

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی - وزیر امور اقتصاد و دارایی - وزیر صنعت، معدن و تجارت

  • ناشناس
    1

    شماها مسئولین بیمه ایا وجدانی است پول بیمه را تا زمان بازنشستگی دادیم حال نباید از پول مال خودمان با تورم بسیار بالا پرداخت شود تا کی باید گرسنگی را تحمل کرد ایا وجدانی است که درد محرمان برسند ایران کشور ثروت زیادی دارد این پول ۵ روز خرج زنده ماندند را نمی دهد

  • ناشناس
    0

    ناشناس عزیز ضمن اینکه خودم هم نظر شما را تائید کردم.
    ولی ظاهرا شما به نظر من رای منفی داده‌اید.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      نه اینطور نیست اشتباه می کنید من منفی ندادم.

  • ناشناس
    1

    ای بقبرپدراونکسی که راضی نیست کارگرچندرغازحقوق بگیره مرتیکه شما خودتون هم نگیرید شماهاکه بیشترازهمه باعث غارت مملکت هستید

  • بی نام
    0

    خدا ازشون نگذره

  • رضا
    0

    آقای رییسی اومد، اول قیمتها رو آزاد کرد البته با وعده افزایش حقوق 50 درصد و لازم به تاکید است 100الی 300درصد به بهانه برداشتن ارز 4200 جهانگیری نادان گرانی بوجود آورد ، بعد وقتی که میخواه این 50درصد رو افزایش بدهند اعلام میفرمایند که این امر باعث افزایش پایه پولی و تورم زا هست برادر مردم موندن با افزایش قیمتهای همه کالاها با درآمد سال قبل . شما دارید با این حرکت غیر اصولیتون مردم فقیر را از بین میبرید و مردم متوسط درآمد را فقیر میکنید قیمت مرغ و روغن و تخم مرغ را بردید بالا بروید ببینید قیمت همه چیز چقدر رفته بالا چرا این کار را کردید بخدا که در کوچه وخیابان مردم فقط به شما فحش و ناسزا میگن

  • ناشناس
    0

    انشاالله تا آخر این ماه فرصت دارن برای تصویب در غیر این صورت ما هم تکلیف الهی خودمان رو میدونیم دیگه اجازه اختلاس از جیب کارگر و بازنشسته وجود نداره برای پر کردن جیبشان باید دنبال راه دیگه ای باشن ما هم منتظریم.

  • Mm
    1

    من فقط این را فهمیده ام که دراغلب این دم و دستگاهها توجه به حرام وحلال وجود نداره و همه چیز باهم قاطیه.

  • رضا د
    0

    ازدولت محترم تقاضا می‌شود هرچه زودتر این افزایش راتاعید کند خانواده بازنشستگان راازنگرانی نجات دهد چطور مال معلمان تاعید شد وتامین اجتماعی که حق مسلم خودش هست تاعید نمی‌شود

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      تأئید

  • ناشناس
    14

    بجا این که حر روز حقوق بازنشستگان را زیاد کنی به فکر جوانان باشید که از گرانی حیچ کاری نمیتونند بکنند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      هیچ

    • ناشناس
      0

      هر

    • علی
      0

      من به نظر شما منفی دادم.
      چون شما گفتید به جای اینکه فکر بازنشسته ها باشن . فکر جوانها باشن.
      باید میگفتید فکر جوانها هم باشید.
      من خودم دو تا جوان دارم . و نگران آینده ایشان هستم.
      ما سی سال حق بیمه دادیم . خدا میدونه چند سال میتونیم حقوق بازنشستگی بگیریم.
      خلاصه با قسمت دوم فرمایش شما کاملا موافقم.
      باید به فکر جوانها باشند . خیلی اصولی و درست

    • ناشناس
      2

      به علی: شما وقتی قرار است حقوق سنواتی کارگران در پایان اسفند ماه هر سال افزایش پیدا کند نقش کارگر جوان مجرد حداقل بگیر پیدا می کنید و وقتی هم قرار است حقوق بازنشستگان در هر سال افزایش یابد در نقش بازنشسته مستمری بگیر با ۳۰ سال سابقه کار و دارای عائله و دو فرزند فرو می روید!!!

    • علی
      3

      شما که نوشتید من دو نقش بازی میکنم .
      چرا تهمت میزنید.
      چه دلیلی داره که دو نقش بازی کنم.
      شما نوشتید در پایان سال . در اسفند ماه من نقش کارگر جوان را بازی میکنم .
      من حد اکثر بیست روزه که اومدم تو این سایت
      ضمن اینکه به نظر شما بی احترامی نکردم..
      گفتم بهتر بود چنین مینوشتید که فکر جوانها هم باشند

  • بازنشسته
    1

    یکی از این اقایان میرکاظمیه

  • ناشناس
    1

    دولت بدهکار چگونه به خود اجازه میدهد که در حق الناس دخالت و میلیونها صاحب حق را درخوف و رجا نگهدارد انهم بر خلاف قانون از جناب اقای رئیسی که خود قاضی القضات میباشند درخواست ورود قاطع به موضوع را داریم و اینکه اجازه ندهند این رفتارهای ضد قانون و ضد محرومین در دولت ایشان شکل بگیرد و به نام ایشان تمام شود ملت بعدا تکلیف خود را با قانون شکنان که بوی رانتخواری و اشرافیتشان به مشام میرسد چه در مجلس وچه در دولت روشن خواهد کرد......

  • ناشناس
    0

    حقوق بازنشسته تامین اجتماعی ربطی به دولت نداره ک منتظر تصویبش باشیم

  • ناشناس
    0

    افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی چرا در دولت تصویب و اجرا نمیشه.... این قشر ضعیف بعد دوماه از سال اردیبهشت هم حقوق پارسال را گرفتند!!!
    حتما باید بریزند تو خیابون تا صدایشان را بشنوید !!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      بیشترین افزایش حقوق و مزایا باید به ترتیب شامل حال افراد ذیل شود: ۱- مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی اعم از بازنشستگان و از کار افتادگان ۲- مستمری بگیران لشکری و کشوری ۳- کارگران مشمول قانون کار ۴- کارمندان مشمول قانون خدمات کشوری

  • ناشناس
    0

    مسولین بیمه اجتماعی اضافه شدند حقوق بازنشتگی ومستمربگیران ربطی به نمایندگان مجلس ندارد چون قانون بازنشتگی ومستمربگیران تامین اجتماعی یک سازمان خصوصی میباشد از حقوق مان مشغول کاربودیم پول بیمه خودمان پرداخت کردیم با تورم بالا و قانون بیمه به حقوق مان باید اضافه شود

  • حسین
    0

    چراهمش دروغ میگین باحقوق3700000تومن چطوری زندگی کنیم ازخدابترسیداینهمه وعده الکی ندین ای کاش شماهاخداترس ازاخرت خودتون میترسیدین شمارابه امام حسین حقوق مستمری اردیبهشت اضافه کنیدیه خورده غیرت داشته باشید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها