ریشه های نوسان در بازار ارز

بر اثر نوسان‌های ارزی در آخر هفته گذشته قیمت هر دلار آمریکا با 3درصد رشد به 30هزارو 750تومان رسید. تحلیلگران بر این باورند که برخی فشارهای ارزی ریشه نوسان قیمت در روزهای گذشته بوده است.

ریشه های نوسان در بازار ارز

با توجه به شواهد آماری اعلام شده از بانک مرکزی به‌نظر می‌رسد خریداران احتمالی باید مراقب ریزش قیمت‌ها ناشی از رشدهای غیرواقعی در بازار ارز باشند. علی صالح‌آبادی، رئیس‌کل بانک مرکزی در آخر هفته قبل گفت: حجم ذخایر اسکناس ارزی بانک مرکزی در شرایط فعلی بیشترین رقم در تاریخ است. او با استناد به همین نکته وعده داد؛ التهاب بازار ارز فروکش می‌کند.

فشارهای ارزی تازه

بررسی دلایل نوسان‌های ارزی چند روز گذشته نشان می‌دهد؛ احتمالا بخشی از دلایل رشد نرخ ارز ناشی از افزایش نیازهای ارزی و برخی دیگر ناشی از افزایش رقابت در بازارهای جهانی به‌ویژه برای فروش نفت و فرآورده‌های نفتی است. داده‌های آماری نشان می‌دهد به‌دلیل رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی حجم نیاز‌های ارزی کشور افزایش یافته، یعنی همین حالا دولت برای تامین کالاهای اساسی در سال‌جاری باید ارقام بیشتری را نسبت به سال گذشته پرداخت کند به همین دلیل با وجود افزایش ذخایر ارزی فشار‌هایی از این ناحیه در حال وارد شدن به بازار ارز است.

از سوی دیگر برخی شواهد از افزایش فشار تقاضا روی بازار «درهم» حکایت دارد، چنان‌که مجید شاکری کارشناس اقتصادی در توییتی نوشت: معنای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کالای اساسی افزایش تقاضای «درهم» است. با این تفاصیل به‌نظر می‌رسد برخی فعالان بازار ارز هم برآورد‌های جدیدی از حجم نیاز‌های ارزی ناشی از نیازهای بازار خودرو و واردات آن داشته باشند. در آخرین سالی که واردات خودرو آزاد بود، بیش از2 میلیارد دلار از منابع ارزی بخش خصوصی صرف واردات خودرو شد.طبق گزارش‌های وزارت صنعت، بازار خودروی داخلی سالانه با 500هزار دستگاه کسری مواجه است، اگر در قالب برنامه واردات خودرو، 200تا 500هزار دستگاه خودروی خارجی با نرخ کمتر از 10هزار دلار وارد کشور شود، احتمالا میزان نیازهای ارزی برای تحقق این هدف به 2تا 5میلیارد دلار خواهد رسید، این موضوعی است که فعالان بازار ارز در تخمین‌های خود آن را مدنظر قرار می‌دهند. چنان‌که مجید شاکری با اشاره به این موضوع می‌گوید: آزادسازی واردات خودرو، به‌نحوی که تسویه درهمی داشته باشد، اشتباه است. اگر مسیری برای تسویه واردات خودرو با یوان یا لیر دارید، آن را باز کنید. او همچنین توضیح داد: باید تأکید کنم واردات خودروی چینی و واردات خودرو با یوان 2موضوع متفاوتند.خودرو ممکن است چینی باشد ولی با درهم تسویه شود.

حباب سکه

همزمان با افزایش قیمت دلار قیمت سکه هم با رشدی حبابی مواجه شده به‌طوری که در آخرین روز هفته گذشته قیمت هر سکه طرح جدید به 14میلیون و 750هزار تومان رسید با این حال طبق نظر کارشناسان این قیمت‌ها واقعی نیست و قیمت سکه هم‌اکنون یک میلیون تومان حباب دارد زیرا قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی در روزهای اخیر نزولی بوده است. بر همین اساس به‌نظر می‌رسد خریداران در بازار طلا، همچون خریداران ارز باید مراقب ترکیدن حباب‌های قیمتی باشند.

محمد کشتی‌آرای، نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران دیروز در این‌باره گفت: حباب سکه با توجه به تقاضایی که ایجاد شده به یک‌میلیون تومان رسید و نسبت به ابتدای هفته ۵۲۰هزار تومان افزایش داشت. حباب سکه در ابتدای هفته ۴۸۰هزار تومان بود.

او گفت: قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی در هفته گذشته کاهش یافت و در روز پنجشنبه به یک هزار و ۸۵۰دلار رسید که نسبت به اول هفته ۳۴دلار کاهش داشت. او اضافه کرد: بنابراین در هفته گذشته کاهش قیمت انس جهانی طلا تأثیری بر بهای فلز زرد در بازار نداشت و افزایش قیمت‌ها تحت‌تأثیر رشد نرخ ارز بود زیرا قیمت ارز در طول یک هفته 2هزار و ۲۷۰تومان افزایش یافت و درنتیجه قیمت سکه و طلا نیز رشد کرد.

او درباره پیش‌بینی قیمت طلا و ارز در هفته جاری گفت: نمی‌توان وضع نرخ ارز در هفته جدید را پیش‌بینی کرد، اما با مدیریت بانک مرکزی بر بازار ارز نمی‌توان انتظار افزایش قیمت‌ها را داشت. از سوی دیگر انتظار می‌رود انس جهانی طلا نزولی باشد بنابراین نمی‌توان تحلیلی از بازار فلز زرد داشت. نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره آخرین قیمت طلا و سکه گفت: قیمت هر سکه طرح قدیم با ۸۰۰هزار تومان افزایش هفتگی به ۱۳میلیون و ۷۰۰هزار تومان رسید، سکه طرح جدید با یک‌میلیون و ۲۵۰هزار تومان به ۱۴میلیون و ۶۰۰هزار تومان، نیم‌سکه با ۵۵۰ هزار تومان افزایش هفتگی به 7میلیون و ۹۰۰هزار تومان و ربع‌سکه با ۵۵۰هزار تومان افزایش به 4میلیون و ۹۰۰هزار تومان رسید.

او افزود: قیمت هر مثقال طلای آب شده با ۳۶۲هزار تومان افزایش قیمت هفتگی ۶میلیون و ۲۰هزار تومان و هر گرم طلای آب شده نیز در آخرین معاملات یک‌میلیون و ۳۹۰هزار تومان بود یعنی ۸۴هزار تومان افزایش قیمت هفتگی داشت.

منبع: همشهری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها