معمای رئیسی و اقتصاد ایران/ تورم در دولت فعلی بیشتر است یا روحانی؟/ چرا سید محرومان با این حجم از انتقادات مواجه شده است؟

علت ایجاد جوی سنگین علیه دولت نه صرف تورم بلکه افزایش قیمت کالاهای مصرفی مهم مردم است.

معمای رئیسی و اقتصاد ایران/ تورم در دولت فعلی بیشتر است یا روحانی؟/ چرا سید محرومان با این حجم از انتقادات مواجه شده است؟

به گزارش خبر فوری، معمولا سال اول ریاست جمهوری یک رئیس جمهور بهترین سال اقتصادی دولت او است. علت این اتفاق، جو نسبتا مثبت بازار نسبت به تغییرات سیاسی است. دولت‌های روی کارآمده در دوران جمهوری اسلامی ایران معمولا این تغییر و جوّ مثبت را تجربه کرده و توانسته اند از طریق آن، حداقل برای 4 سال اعتماد عمومی را به خود جلب کرده و توشه لازم برای انتخابات دور بعد را هم فراهم کنند.

با افزایش روزافرون تورم بسیاری برآنند که آنچه برای دولت سید ابراهیم رئیسی اتفاق افتاده خلاف تجربه های قبلی است. هنوز یک سال هم از ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی نگذشته اما تورم که مهم ترین شاخص اقتصادی است هر روز در حال بالاتر رفتن است. این در حالی است که او در شرایطی دولت را تحویل گرفت که ایران در یک بحران اقتصادی به سر می برد و همه انتظار داشتند، تغییر دولت حداقل یک شوک مثبت به بازار بدهد.

برای فهم دقیق این مطلب ابتدا به تفاوت شاخص تورم در یک سال ابتدایی دولت های مختلف ایران (بعد از انقلاب) و یک سال قبل از روی کارآمدن دولت می پردازیم و سپس این آمار را با آمار دولت سید ابراهیم رئیسی مقایسه می کنیم.

نام دولت

نرخ تورم سال اول دولت

نرخ تورم سال قبل انتخاب دولت

حسن روحانی

1393:

  15.6

1392:

34.7

 

1391:

 30.5

محمود احمدی نژاد

1385:

 11.9

1384:

 10.4

 

1383:

15.2

محمد خاتمی

1377:

 18.1

1376:

17.3

 

1375:

  22.2

 

 

این اعداد در حالی شرایط حداقل سه رئیس جمهور قبل از رئیسی را نشان می دهد که نرخ تورم در اسفند سال 1399 حدود 36 درصد و در مرداد 1400 که آخرین ماه ریاست جمهوری حسن روحانی و اولین ماه حضور سید ابراهیم رئیسی در پاستور است حدود 45 درصد بوده است. بر اساس آمار، تورم در ماه اردیبهشت 1401 نیز حدود همین عدد است. بر اساس تحلیل اکو ایران، احتمالا تورم سالیانه 1401 بین 37 الی 53 درصد باشد. این نشان می دهد که ابراهیم رئیسی کار بسیار سختی در کنترل تورم سالیانه خواهد داشت و به همین سبب، نمی‌تواند شوکی را که برای ثبات اقتصادی و سیاسی احتیاج دارد به بازار وارد کند.

البته بی انصافی است که نگوییم دولت رئیسی توانست در ابتدای ورودش به پاستور زنجیره تورمی را بشکند و حداقل مانع از افزایش تورم 45 درصدی ماه های پایانی دولت روحانی شود اما این کنترل کوتاه مدت تر از سایر دولت ها بود. دولت رئیسی توانست از مرداد تا دی ماه تورم را کنترل کند اما از دی ماه 1400 تا اردیبهشت 1401 شرایط تغییر کرد و مجددا روند تورم افزایشی شد. این در حالی است که دولت های قبل حداقل تا 2 سال بعد از ورود به پاستور می توانستند تورم را کنترل کنند.

موافقان دولت چه می گویند؟

پایگاه ایرنا بعد از افزایش انتقادات از رئیس جمهور و دولتش جهت کنترل تورم در گزارشی تقصیر را به گردن دولت قبل انداخت و مدعی شد ابراهیم رئیسی به خوبی توانسته تورم را کنترل کند.

ایرنا در گزارش خود چنین نوشت: «منتقدان فراموش کرده‌اند که آیت‌الله رئیسی در تابستان 1400 اقتصاد ایران را با بالاترین تورم تاریخ 70 سال اخیر ایران تحویل گرفت و باید آن را شرایط بحرانی تورم نامید.»

بر اساس ادعای نویسنده ایرنا و بر اساس آمار بانک مرکزی، نرخ تورم در تیرماه 1400 در پایان دولت دوازدهم به 57 درصد رسید که بالاترین نرخ تورم از سال 1322 بدین سو در اقتصاد ایران محسوب می ‌شود. در اوایل دهه 1320 اقتصاد ایران به علت تبعات جنگ جهانی دوم به شدت آسیب دید و نرخ تورم به 100 درصد هم رسید.

پس از آن دوره، اقتصاد ایران هیچ‌گاه تورم بالای 50 درصد به خود ندیده بود و در سال 1374 در دوره ریاست مرحوم رفسنجانی نرخ تورم به 49.5 درصد افزایش یافت.

اما در سال‌های پایانی دهه 90 به علت سیاست‌های اقتصادی نادرست دولت دوازدهم، ایران بار دیگر تورم سنگین را تحمل کرد و نرخ تورم به بالای 50 درصد رسید و دولت دوازدهم کار خود را با تورم تاریخی 57 درصد به پایان رساند.

به عبارت دیگر رئیسی اقتصادی را تحویل گرفت که پس از جنگ جهانی دوم، چنین شرایط بحرانی در تورم به خود ندیده بود.

ایرنا در انتها تاکید می کند، اکنون با گذشت هشت ماه از تغییر دولت، طبق گزارش مرکز آمار، نرخ تورم سالانه حدود 5 درصد و تورم نقطه به نقطه 8.9 درصد کمتر شده است. با این حال همچنان اقتصاد ایران با تورم حدود 40 درصد دست و پنجه نرم می‌کند. اما عملکرد دولت جدید سبب کاهش شتاب تورم شده است و این حقیقتی است که منتقدان دولت آن را سانسور می‌کنند.

تورم کالاهای اساسی کار دولت رئیسی را سخت تر می کند

شاید برخی ادعاهای موافقان دولت صحیح باشد اما علت ایجاد جوی سنگین علیه دولت نه صرف تورم بلکه افزایش قیمت کالاهای مصرفی مهم مردم است. در واقع، اتفاقی که برای دولت رئیسی افتاده افزایش قیمت کالاهای اساسی است و این شاید مهم تر از افزایش تورم سالیانه باشد. در طول بیش از 8 ماه ریاست جمهوری سید ابراهیم رئیسی، قیمت پراید از 115 میلیون تومان به بیش از 200 میلیون رسید. همچنین، قیمت برنج از 40 هزار تومان به نزدیک 100 هزارتومان رسید و قیمت خرید و اجاره مسکن نیز به ترتیب 20 و 80 درصد افزایش را تجربه کردند.

این روند نشان می دهد که حتی اگر دولت بتواند روند تورم سالیانه را متوقف کند باز در کنترل قیمت کالاهای اساسی ناموفق بوده و همین امر باعث تضعیفش می شود. باید دید دولت رئیسی در آینده چه برنامه ای دارد و چگونه می تواند مانع از افزایش قیمت ها شود.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 108
  • ناشناس
    27

    فقط تشکر

    نظرات شما -
    • داروغه ناتینگهام
      1

      ای امت توسری خور ایران گرانی بنزین از آنچه فکر میکنید به شما نزدیک تر است

    • نظرگو
      2

      فقط خاک

  • ناشناس
    8

    این آقا بدلیل ساده و خود بزرگ انگاری لوحی گول نظامیان و قدرت طلبانی را خورد که در بهترین حالت فکر می کردند اقتصاد هم بر اساس دستور و تحکم تنظیم می شود.نداشتن سواد کلاسیک و شعار گرایی و عدم استفاده از افراد متخصص و خادم منجر به بحران گسترده تر خواهد شد.در ضمن آمار ارائه شده در جدول غلط است و درپایان دولت اصلاعات و قبل از مداخله کروه های مخالف تورم به پایین ترین سطح بعد از انقلاب و حدود 10 تا 12 درصد رسید.در پایان کلمه "سید محرومان" یعنی چه؟ دولت فعلی بجز گسترش و تعمیق فقر چه دستاوردی برای محرومان داشته؟

  • ناشناس
    3

    آخ از این سید مظلومان ، هر روزه گزارشها و ترفیع ها و تشکر ها برای توقیف محموله های فوق جاساز شده مواد مخدر میدهید ولی از گرفتن قاچاق کامیون کامیون قاچاق آرد و روغن و سوخت و ماکارانی عاجاز هستید و گرانی های خطرناک بر مردم تحمیل میکنید ، خود شما این بهانه ها را برای گرانیهای هر روزه باور میکنید که ملت بکنند!!!!

  • ناشناس
    9

    معمای در کار نیست! یه فرد بی سواد رو به کشور تحمیل کردند تا کشور را بچاپند. این مانند روز روشن است که دولت و بویژه این دولت هیچکاره است.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      26

      دولت از اول گفت که قرار هست بعد واکسیناسیون اصلاح اقتصادی کند و بخشی از آن اصلاح حذف ارز 4200 هست که آن دولت قبلی اجرا کرد و مملکت را با این وضع روبرو کرد
      حتما هم میدانی برای جراحی اولش درد دارد ولی بعد آن راحت و هنوز مانده این چیزها را بفهمی ولی برو 3 سال دیگر بیا با تورم کم و رفاه بالاتر

    • نلامی
      4

      آقای ناشناس گفتند که دولت می خواست ارز 4200 رو حذف کنه چرا؟ دولت میگه این ارز در جای خودش خرج نمی شه ؟؟ خوب عزیز دل برادر شما این تصمیم درست قبلی رو در جای خودش هزینه کن ان ارز 4200 رو بده به دارو ; ان ارز 4200 تومانی رو بده به گندم ; آن ارز 4200 تومانی رو بده برای علوفه و خوراک دام ; آقای رییسی از اولش که آمد با رییس سازمان برنامه بودجه فقط دست گذاشت روی حذف یارانه 4200 تومانی خیلی ها گفتند آقای رییسی این کار رو نکن گوش شنوایی نبود مجلس هم که با دولت همفکر هست آمدند به یکباره شروع به حذف یارانه علوفه و...کردند گوشت مرغ تخم مرغ و هر موجود گوشتی گران شد گوشت 80000 تومانی شد 21000 تومان و....یارانه دارو را هم حذف کرد دارو سر به فلک کشیده شد بدبخت و بیچاره ان بازنشسته که اکثرا بر اثر کار و کارگری در شرایط سخت بیماری هم دارند نصف حقوقشان رو به داروی بیماری می رود حالا همه چیز 100 درصد و یا بیشتر گران شده مردم متوسط فقیر و فقیر هم باید مرگش فرا برسد اینها گرفتیم تا دولت متوجه شود که همه این کارها بر اثر این بود که چون در زمان آقای روحانی اتفاق افتاده باید حذف شود حتی کارهای خوب و به نفع مردم حالا دوباره بمردم می خواهند یارانه بدهند همان کاری که در زمان احمدی نژاد اتفاق افتاد یارانه به 80 میلیون نفر می دادند جمعیت ایران 70 میلیون نفر بود حتی به شناسنامه مرده ها هم یارانه می دادند که معاون اولش بخاطر همین اختلاس به زندان افتاد شما باز همان کار را می خواهید تکرار کنید امروز دولت وقتی نمی تواند جلوی چند نفر قاچاقچی را بگیرد

    • ناشناس
      7

      عزیز وقتی دولت برای تامین ارز 4200 مجبور هست پول چاپ کند تا بدهد برای واردات خودش می شود تورم 40درصدی 3 سال پشت سر هم و دلاری که باید 20 هزار تومان باشد می شود این رقم فعلی
      عزیراقتصاد سیاسی بازی نیست علم هست و با سرکوب و دستکاری راه به جایی نمی برید
      در ضمن دو سال هست که گوشت ارز 4200 نمی گیرد

  • گاهروز
    8

    ریسی این کاره نبود او توسط ارکان حکومت انتصاب شد تا دستورات آنهارا جاری کند

    نظرات شما -
    • 598
      17

      آقای کاهروز شما که در دروره روحانی میگفتی انتصابی هست وداره سیاستهای اونا اجرا میکنه چند چندی با خودت بلاخره روحانی انتخاب رای مردم هست یارییسی انتصابی هست ؟

    • صبر باید کرد
      0

      هرکی اومد سرکار همینو میگین.بس کنید این چرندیات رو دولت قبل رو فراموش کردین؟اون که از حزب شما بود

  • محمد گلکار خوزانی
    50

    باسلام
    انشاالله رئیس جمهوری اسلامی ایران در امورات خود مورد عنایت خداوند متعال قرار و موفقیت های پی در پی مشمول حال ایشان گردد.
    ولی رئیس جمهوری باید در خصوص مدیران ارشد کشوری و استانی خود تجدید نظر کنند.
    تیم ایشان ضعیف و برخی از آنها در سطح مدیر کل در یک استان درجه ۳ می‌باشند.

    نظرات شما -
    • امید
      1

      تیم ایشان ضعیف است ؟ خودش چی ؟ چرا فکر می کنید با شش کلاس سواد میشه کشور را مدیریت کرد ؟

    • ایرانی
      0

      آقای ۵۹۸ اینها همه شون انتصابی ودست نشانده بودن ومن وشما بازیجه

    • 0

      بزک نمیر بهار میاد غمبزه وخیار میاد

    • ایران من
      1

      چرا شرو ور میگی اخوی. تهمتی زده شد درمورد سواد ایشون شماها هم بشین هیزم کش یه عده منفعت طلب بالا دستی.اونا با این دروغ دنبال پست ومقام بودن شما چی گیرت میاد با این تهمت ساده لوح دین فروش

  • ایرانی
    6

    بهتر بنویسید بجای سید محرومان ، قاتل محرومان...

    نظرات شما -
    • 0

      Oh yes yes ,ok

  • ناشناس
    4

    این اصطلاح مسخره سید محرومان یعنی چی از خودتان در می اورید .فقط هنر بعضی از این روزنامه نگاران بت سازی است .

  • فرهادی
    3

    واقعا بلاتکلیفی و رکود انتظاری بزرگترین مصیبت اقتصاد ایران است دقیقا ۲۰ سال است که ایرانیان منتظر فردایی هستند که ببینند چه می شود؟ بابا مرگ یک بار شیون هم یک بار ، اقای رئیسی می بایست همان ماه اول ریاست جمهوریش تکلیف برجام را روشن می کرد اما وزیر
    خارجه نادانش تا شش ماه اول با تمسخر جامعه جهانی وذکر کلمه بزودی ، بزودی ، بزودی عملا دفع الوقت نموده و به بلاتکلیفی مزمن برجام دامن زد تا جایی که حتی رفیق اولیانوف هم معترض شد که ما معنی این بزودی بزودی امیر عبداللهیان را نمی فهمیم !؟ ونتیجه این شد که الان همه تاسف می خورند برای فرصت های سوخته ونفرت از انها که اتش زدن برجان را جشن گرفتند !

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      بدبخت ملتی که قهرمان می خواهد. بپا خیزید و فریاد نه برآورید. خودتان قهرمان خودتان باشید

  • برومند
    3

    سلام اینکه رئیسی در کنترل تورم شکست خورده روزگار نشان داد و می دهد علت فقط تحریم است علت عدم همراهی و مدارا با 180 کشور جهان یعنی رئیسی فکر می کند دنیا مجرم خود قاضی هنوز تفکرات قوه قضائیه دارد نه مجریه
    رئیسی با تورم بالا تحویل گرفت نفت 45 دلار دور زدن تحریم سخت بود در زمان روحانی ولی الان نفت بالای 100 دلار و از شواهد در مذاکرات برجامی کاملاً مشخص است دولت بایدن جلوی دور زدن تحریم نمی گیرد نوعی امتیاز داده تا مذاکرات برجامی نتیجه بدهد زمان ترامپ فروش نفت کمتر 500هزار بشکه که بیشترش برای طلب چین فرستاد می شد یعنی دلاری دریافت نمی شد ولی الان رئیسی تا یک میلیون بشکه نفت صد دلاری می فروشد و امریکا ندید می گیرد این گفته درآمدی بیشتر شده خود کابینه رئیسی گفتند و وضعیت ارز بیشتر شده / حال چرا وضعیت خودرو اینگونه وضعیت معیشت گرانی وحشتناک شد در صورتی که تا 800هزار دستگاه خودرو قول تولید داد این حکایت از یک چیز دارد دولت رئیسی مهندسی شده آمد تا وضعیت ملت را بدتر کنند تا ملت نای حرکت نداشته باشند و با پول نفت بشود بیت الحال نه بیت المال تمام برنامه آوردن رئیسی بخاطر این بود روحانی باج نمی داد یا بهتر بگیم کمتر باج به تندروها می داد با این فرمان رئیسی ( بنده خدا کارهای نیست فقط سپر بلاست ) پس ما تا پایان سال 1401 دلار 50 هزار تومانی می بینیم و تورم فوق بشریت اگر رضاخان در جنگ دوم جهانی تورم کشور گرفت کشور اشغال شد یعنی زمان اشغال امریکا که عراق گرفت ن الان که هیچ حمله ای شکل نگرفته و ما یک سوم تولید نفت صادر و درآمد کامل داریم چون نفت سه برابر قیمت یافته یعنی یک میلیون بشک رئیسی می شود سه میلیون بشکه روحانی / ملت فهمیدن بدون برجام فیتیله با حلوا حلوا گفتن رئیسی دهان ملت شیرین نشد بلکه تلخ تر از زهر شد مسئولین باید با جهان بینی و اصل تعهد به ملت ( ملت یعنی کشور ) و مدارا و اصل دیپلماسی نهی به اتم بر مدار جهان بینی 178 کشور جهان برگردد با ارزش شدن ریال یعنی رشد اقتصاد و تورم کمتر و وضعیت بهتر نمی شود مگر جلوی تندروهای افراطی نظام بخواهد بایستد : درد نظام و ملت گروه اقلیت تندروست یعنی افت انقلاب نیم قرن افت داریم نیم قرن داره تمام می شود بسیار عقب ماندیم نسبت به عربستان قیاس عربستان و خلیج فارس است ن حرفهای مسئولین :: والسلام

  • حسن
    4

    نهایت چیزی که سید شش کلاسه مظلومان ترکیه نشین خونده تا جدول ضرب بیشتر نبوده چه توقعی دارید شماها؟!!!! واقعا انصافتون کجا رفته ، اگر یه بچه کلاس ششمی بزاری رئیس جمهور توقع دارین چیکار کنه

    نظرات شما -
    • یاسر
      26

      آقای حسن : یادته دوران روحانی آمارکشته های کرونا 800تا بود - یادته جلوی واردات واکسن رو به بهونه تصویب fatfو تحریم از عمد گرفته دبود - یادته کلی کالاهای اساسی رو در بنادر گمرک دپو کرده بود و من و تو توی صف گوشت و مرغ روغن با کارت ملی میگرفتیم - یادته مردم بابت زدن واکسن یا باید 10میلیون پول بدن یا باید میرفتن به ارمنستان یا گرجستان باکلی خرج و هزینه واکسن یزنند --ولی این شش کلاسه به قول خودت آمار کشته ها رو به زیر 20 رسوند - تمام ملت رو رایگان واکسینه کرد - الان هم بدون کارت ملی و صف گوشتتو مرغتو روغنتو میگیری سفره وسلامت ملت رو گروگان تحریم و fatf نکرد ---- یکم با انصاف باش کاشکی روحانی با اون دکترای تقلبی 6 کاس سواد میداشت این کارها رو میکرد نه اینکه 8 سال رو سر مردم خراب و آوار میشد

    • ناشناس
      0

      یاسر مزدور نظام، مردم یکبار با کرونا میمردند خیلی بهتر بود که هر روز شرمنده ی بچه هاشون باشند و روزی صد بار بمیرند ولی شما و امثال شما که حرام خوری بهتون مزه کرده چه میدونید این چیزها رو

    • ایرانی مظلوم
      0

      آقای یاسر بابت عدم واکسیناسیون به موقع از معاون اول بپرس که با پول بیت المال کلنگ زد تا ساختمان برای تولید واکسن بسازه که دراصل کلنگ قبر برای هموطنان بی گناه رو زد ،خوبه همه ی مخالفان واکسن افراد مذهبی تندرو بودن هنوز دوسال نشده تاریخ رو تحریف نکنید

    • یاسر
      0

      میخاستی درست فکر کنی چشماتو باز کنی درست رای بدی تا الان شرمنده نباشی و روزی هزار بار آرزوی کرونا نکنی هر وقت زندگی بهت فشار آورد شرمنده شدی فکر روزهای انتخابات سال 92 و 96 باش که شب اعلان نتایح انتخابات رفتی تاصبح توی خیابونا میدونا رقص و پایکوبی و قر کمر میدادی

  • سید اکبر
    1

    سید محرومیت ساز فقر گستر بیسواد با دروغ و فریب آمد سرکار .وعده هایش چه شد ؟ ۷۰۰۰ صفحه برنامه را به کجایش گذاشت ؟ تیم اقتصادی که میخواست به صف بشه چی شد ؟ بزرگترین خیانت نا بخشودنی رئیسی ایجاد شرایطی است که مردم را دوباره به سمت اصلاح طلبان بی دین و غرب گرا سوق داد .مردم دیدند این نتوانست غلطی بکند با زمزمه روحانی کجایی شنیده میشود و این واقعا ظلم به نظام اسلامی و مردم ایران است . بابا ترا خدا کمی از خرج لبنان و سوریه و فلسطین و سازندگی در عراق بکاهید بخدا مردم بریده اند ... امنیت روز به روز کم میشود .دزدی و غارت و قتل زیاد شده

  • یوناتان
    16

    باز خوبه رییسی میاد اعلام میکنه چی رو گرون میکنه ازقبل ولی روحانی صبح جمعه متوجه میشه چیکار کرده - این اتفاقات گرانی زیر سر ارز پاشی 4200 جهانگیری هست که خدا ازش نگذره ارز بی زببون کشور رو به چشم روشنی هاش داد و اونها هم چوب بستنی - دسته بیل - گود انسانی وووووووو وارد کردن

  • اصلاح طلب گره زن سفره و سلامت مردم به fatf
    18

    این روزها هم میگذره با شانتاژ بازی ولی روسیاهی به دولت روحانی و طرفدارانش میشینه با این خیانتی که با ارز مملکت کرد

  • 598
    16

    خوبه رییسی با این همه انتقاد به جا و نابجا منتقدین رو مثل روحانی به جهنم حواله نمیکنه - بی شناسنامه معرفی نمیکنه - برید یک جای ی مثل جهنم خودتونو گرم کنید نمیگه - بی سوادها نمیگه- مزدبگیرها معرفی نمیکنه - ووووووووووووو

  • مهدی
    0

    خداوند لعنتتون کنه مملکتی به این همه سرمایه خدادادی لقب محرومان دادن بهش

  • گرسنه
    0

    جدول آمارتورمی خود سندی روشن برای مردم بیچاره است ،،در دولت خاتمی نفت بالاترین نرخ 40دلار تورم هنگام تحویل از دولت قبلشبه گفته خودتون ۴۵درصدهنگام تحویل دولت به احمدی نژاد 22 درصد یعنی خاتمی با نفت ۴۰دلار تورم را نصف کاهش داد و به احمدی نژاد داد ،،احمدی نژاد بافروش سرسام اور بالای ۱۰۰دلار تورم را با ۷رقم پایین تر از دولت خاتمی بعد از ۸سال به دولت روحانی تحویل داد ،،دولت روحانی طفل مرده را در اغوش خود گرفت ایران تحریم شده و حساب مسدود شده و نفت ۵۰دلار قطره چکانی و دست پس زده شریکشان سفره و رفیقان سرگردنه گیر دولت قبل روس و چین دولت را با تورم ۱۵درصد تحویل گرفت و با ۳۰درصد بعد از ۸ سال تحویل داد حالا جناب رییسی تورم ۳۰درصد را در طول ۸ماه ۶۰درصد در دست دارد که انتظار هشت سال تن انسان را می‌لرزاند ،،،خدایا تو شاهد باش ،،،

    نظرات شما -
    • مم
      1

      خب 4سال دیگه رای ندین

  • 0

    خداوند لعنت کنه همان اندک کسایی که به این رأی دادن

  • ناشناس
    1

    افزایش نرخ ۲۰۰درصدی ماکارونی و ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ درصدی فرآوردهایی که پایه آنها آرد است را نگفتید بماند حالا مانده افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی و شوینده ها ‌بزودی شاهد ابر تورم میشویم و بدنبال آن قحطی که البته برای یک سوم مردم عملاً قحطی آمده است .

  • ناشناس
    0

    سید مظلومانتان به سید منفوران بدل شده

  • ناشناس
    9

    عامل فروچاشی اقتصاد کشور، سرازیر شده ثروت کشور برای گروه های نیابتی در عراق و سوریه و لبنان و غزه و یمن و نیجریه و سودان و افغانستان است.

  • ناشناس
    4

    بی تجربه گی , بی تدبیری , بی سیاستی , نبود هماهنگی بین دستگاهها , جو گیر شدن , نداشتن برنامه اقتصادی و اجتماعی , استفاده نکردن از کارشناسان و افراد صاحب نظر , باعت این گرانی و اقتصاد بهم ریخته شده است

  • ثروت بربادرفته
    3

    سیدمحرومان😀😀😀😀😀😀طرف دهن همه روسرویس کرده😀

  • شرمنده ملت
    2

    یارانه آزادسازی نان صنعتی چه شد ؟ بااین کار ۳۰ هزار میلیارد تومان به حساب حکومت آمده ! یارانه آزادسازی لبنیات حبوبات گوشت و.......چه شد؟ این پولها کجا می رود ؟

    نظرات شما -
    • 1

      صرغف ساخت موشک و پهباد و برنامه بی فایده هسته ای میشود

  • صنمی
    2

    خانه از مای بست ویران است

  • سمی
    4

    همه کسانی که از ریسی حمایت می کنند طبقه منفعت طلب یا ثروتمند جامعه هستند

    نظرات شما -
    • احمد
      10

      مگه کسانیکه به روحانی رای دادن از طبقه منفعت طلب و یا ثروتمند بودند خود تو که به روحانی رای دادی منفعت طلب بودی یا ثروتمند عامو

  • عابد کمحالی
    5

    اینجوری که این فرد پیش میره باید کم کم ملت ایران باید علف و کاه و یونجه بخورند اگر هم اینها پیدا بشه

  • ...........
    36

    دوست گرامی فراموش نکنیم تحریم از ناحیه دشمن و تشدید و سنگ اندازی بیشتر از سوی ایادی داخلی بی تاثیر در این امر نیست اما به لطف الهی شاخ این قول را با همراهی با دولت انقلابی خواهیم شکست

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      غول و نه قول

    • ناشناس
      0

      چهلو دوسال است انقالبیتون هم دیدیم که به این بدبختی فقرو مردم افتادن

  • ناشناس
    4

    تحریمها، شکست سیاست‌های کلان داخلی و خارجی، فساد ساختاری و مدیریت ناکارآمد سهمیه ای اگر باهم جمع شن هرکشوری رو نابود می کنند...باز ایران عزیز که چهل ساله داره مقاومت می کنه...رئیس جمهور قدرت تغییر سیاست‌های کلان را ندارد...سیستم باید تغییر ریل دهد که نمی گذارند...

  • لورک
    3

    حقوق ملت را به دلار بدهید ملت صدقه سری نمیخان چرا شما کالاو خدمات رابه دلار حساب می کنید حقوق را به ریال می دهی

    نظرات شما -
    • 0

      خخخخخ هر هر هر زر زر زر زر زر زر
      کدام ملت؟؟؟!!! همه مرده اند

    • 0

      کاربر محترم.
      هستن کسانی که با دلار حقوق میگیرند.
      همانهایی که به پیام شما رای منفی دادن.
      همونا نمیزارن وضع مملکت درست بشه.
      وگرنه دولت یه نفره وزیر مربوطه یه نفره.

  • ناشناس
    20

    دوستت داریم دکتر سید آیت الله العظمی دکتر سید رئیسی

  • محمود
    3

    فقط یک بار دیگر مناظره میرحسین موسوی و احمدی نژاد را سران مملکت گوش کنند تمام معما را خواهند یافت.میرحسین به احمدی نژاد من میبینم شما ایران را به پرتگاه خواهی برد. وایران را نابود خواهید کرد

  • ناشناس
    0

    خود بیسوادشو استیضاح کنین تا سه سال دیگه هیچی از مردم نمی مونه

  • کسری
    0

    چون نماینده اقلیت این مملکت است.

  • احمد
    0

    رئیسی سواد ندارد و اقتصاد تخصص میخواهد

  • ایرانی
    0

    انقلاب ایران بازی با کلمات بود سید محرومان و سردار عارف ؟تا به کلمات بی اخترامی میکنیم هیچکس محترم نخواهد ماند.

  • سلام
    1

    اقتصاد فقط با اعدام اختلاسگران و مفسدان و قاچاقچیان اونم بدون درنگ و بدون پارتی بازی و در خیابان جلوی دید مردم درست میشود حتی اگه لازم باشد بیست میلیون نفر اعدام شوند تا درست شود هرگز راهی نیست مگر از بالا شروع شود به محاکمه و اعدام

  • ناشناس
    0

    اگه همینطور پیش بره تا چند وقت دیگه اصلاح سید محرومان به سید مرحومان تغییر پیدا میکنه چون دیگه کسی زنده نمیمونه

  • ناشناس
    0

    سید محرومان!!!! خخخخخخخخ

  • رضا
    3

    مشکل اقتصاد ایران موی سر بانوان گرامی است لطفا شراره های آتش را بپوشانید خخخخخخخخخ

  • ناشناس
    1

    مشکلات موقعی حل میشود که با جهان تعامل داشته باشیم.
    در طول تاریخ همیشه از جایی شکست خوردیم که
    دیپلماسی نداشتیم.
    علت حمله مغول و ویران کردن ایران چه بود.
    علت حمله اعراب و به آتش کشیدن همه داشته های ایران چه بود. آیا اگر خسرو پرویز نامه پیامبر را پاره نمبکرد. آیا اگر منطقی پاسخ پیامبر
    عظیم الشان اسلام را میداد و اسلام از راه تبلیغ وارد میشد به ایران..بهتر از آن نبود که با شمشیروارد شد.آخه تاکنون در کدام کشور از دیوار سفارتخانه یک کشور بالا رفته اند . که ما این کار راکرده ایم.
    و هنوز هم افتخار میکنیم به کاری که کردیم.
    البته همیشه از هر اشتباهی یه عده نون میخورن.
    که هنوز هم دارن از همون اشتباه بهره میبرن

  • ایرانی آباد و آزاد
    4

    این بی سواد قدرت طلب
    فقط می خواست رئیس جمهور شود در صورتیکه الفبای سیاست و اقتصاد را واقعا نمی فهمد و درکی از شاخص و تورم و زندگی مردم و..... ندارد....

  • ناشناس
    0

    فرزندانم زیاد خودتان‌ راناراحت نفرمایید
    خوب بخوريد بیاشامید بعد بخوابيد

  • ناشناس
    2

    صد رحمت به روحانی صدرحمت به روحانی.این به معنی که ازروحانی هم خوشم میادنیست ولی کارش درست بودخدایی کارش درست بودسیاست داشت.این یکی ملتوبیچاره کرداین گروه ملت ایران براشون مهم نیست مهم اینه که دست توجیب ملت ایران بکنن ولی لبنان وفلسطین وسوریه ویمن عزیزدرآ امش وآسایش باشند

  • ناشناس
    0

    این دولت ومجلس این سید خیلی رانت وخطا داشتن استخدامهای رانتی تو علو پزشکی بیمارستانه که یه ردیف رسمی شغل خاص داشته چهار تا دیگه هم اضافه کردن به اسم ایثارگر نیروها مفت میگردند وحقوق می گیرند به اسم ایثارگر یه نامه داشتن بالاش شش ماه رزمنده سپاه استخدام رسمی طرحی های ده روز کار دزدی وخیانت به بقیه فارغ التحصیل ها بیمارستان دویست نفری پنجاه تا اضافه کرده بدبخت ملت

    نظرات شما -
    • یه جانباز جنگ تحمیلی دلشکسته متاهل مستاجر داغون شده
      2

      به پیر به پیغمبر دروغ است اصلا حتی یه ریال کمک نکرده این دولت ریاکاران چرا دروغ تهمت میزنی به قرآن قسم پارتی بازی میکنن به قرآن قسم فامیل بازی میکنند من پول نان خالی هم نداریم به قرآن قسم لعنت خداوند به دستهای آلوده ای که حق من و امثالهم را پایمال میکنند عدالت کجاست ؟ سواستفاده کردند تف تف تف تف تف تف به ذات شما

    • ناشناس
      0

      به ناشناس و به جانباز .
      هردو شما درست میگید.
      ناشناس چیزی رو که دیده گفته .
      جانباز هم حق داره.
      چون این کارها را برای همه جانبازها نمیکنن.
      جانباز داریم به نون شبش هم محتاجه

  • بحث نکن
    18

    ██ این همه فشارهای اقتصادی و حرف هایی که اسرائیل ، امریکا در مورد جنگ با ایران به خاطر انرژی هسته ای میزنند همه و همه فقط به دو دلیل است : 1 = شورش و تظاهرات قشر ضعیف و متوسط جامعه و ایجاد نا امنی و نا رضایتی بین مرم . 2 = با تحت فشار قرار دادن مردم ایران ، طاقت و صبر شون رو از بین ببرن تا در انتخابات ریاست جمهوری بعدی یعنی سال 1404 آقای جواد ظریف رو به عنوان کاندیدا معرفی کنن تا رئیس جمهور بشه . وقتی آقای محمد جواد ظریف به عنوان کاندیدا معرفی بشه آمریکا ، اروپا ، اصلاح طلب ها ، خائنین و وطن فروش ها و مردمی که تحت فشار اقتصادی قرار گرفتن همه از او حمایت می کنن و آن روز ، روز مرگ ایران است . . . ██

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      احتمالا شما هم نه جزء قشر متوسط و نه ضعیف هستی. سیری!! سیر!!
      ازدرد مردم خبر نداری.

    • 1

      یاسرخان.
      کرونا یا هر ویروس دیگه ای زمان شیوع و همه گیری داره.
      ربطی به شخص یا دولت خاصی نداره.
      همه کشورها در ابتدا مشکل داشتند.
      آمار ابتلا و مرگ و میر بالا داشتند.
      در زمان روحانی کرونا آمد. زیاد شد .در همه دنیا شروع کردند به چاره یابی .
      در ایران هم همینطور . نتیجه در کل دنیا همزمان بود با ابتدای دوره رئیسی .
      پس در کشور های دیگه هم بیان بگن از پا قدم رئیسی بو که کرونا کم شد.

  • ناشناس
    0

    ما که جزئ سید ثروتمندان چیزی دیگری ندیدیم

    نظرات شما -
    • 0

      سید اختلاسگران

    • 0

      کلا هرکی اومده سر کار .!@
      گند بالا آورده.
      و تنها هنری که داره . یا طرفداراش تنها حرفی که دارن اینه که .
      بگن یاتونه قبلیه چکار کرد . یادتونه فلان ....
      آقا از خودتون بگید .
      شما که قولها دادید . وعده ها دادید . ازخودتون بگید.
      وگرنه هر کی میتونه بیاد بخوره و بچاپه و اطرافیانش رو سیر کنه و بعد هی بگه قبلیه اینجوری بود اونجوری بود .

  • arash
    0

    جالبه بالاترین نرخ تورم توی دوران پس از انقلاب رو ۵۷ درصد اعلام‌کردن درحالیکه هممون یادمونه سال آخر احمدی نژاد همه چیز ۳ برابر و سال آخر روحانی همه چی پنج برابر شد!پنج برابر یعنی ۵۷ درصد!هم قیمت یک‌پفک رو توی سال های مختلف بررسی کنین به نرخ تورم‌واقعی پی میبرین

  • Ali
    12

    ۸ سال تمام رشد اقتصاد صفر و منفی و رشد نقدینگی سر به فلک کشیده ... اون موقع کنسرت مهم بود ... ۸سال خیانت و ویرانگری ... هشت سال عمر بر باد رفته ملت، الان تو ۸ ماه انتظار معجزه دارید؟ دلار ۱۰برابر شده یا مسکن ۱۰ برابر؟ صبر کنید و بزودی خیلی اتفاقهای خوب خواهید دید.

  • ناشناس
    10

    لعنت خدا بر کسی که ارز ۴۲۰۰ رو پایه گزاری کرد که امروز به چنین مشکلاتی دچار بشیم .اتفاقا دولت در مسیر درستی داره حرکت میکنه یکیش ساماندهی بورس که بعد چندسال صعودی شد . دوم حذف ارز ۴۲۰۰ که فقط نفعش برای ران خواران و فاسدانه و ساماندهی یارانه ها.بی سواد کسیه که ارز ۴۲۰۰ رو ایجاد کرد .بی سواد کسیه که گفت خود کفایی گندم چیه.بی سواد کسیه که جوجها رو کشت و به خاطر اون تا یه مدت کمبود مرغ تو بازار بود.

  • پرویز
    0

    یک فکری برای گرانی کن حکومت این دنیا ارزش این همه ظلم کردن را ندارد .

  • مردم
    0

    ادمین جان خسته نشدی از این پست های تکراری و بی نتیجه
    حداقل ۱۶ سال است تورم بیداد میکند
    تا حالا چه کار مثبتی از طرف دولت انجام شده؟
    کاری نشده هیچ بدتر هم شده
    روز بروز هم بدتر میشود
    این اخبار به چه درد مردم می خورد وقتی هیچ مسیولی پاسخگو نیست

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      آفرین به شما.
      البته تذکر کوچکی بدم که....
      از اول انقلا ب‌تا کنون وضع همین بوده.
      به خصوص با شروع دولت هاشمی . گرانی ها شروع شده. و هنوز ادامه دارد .
      هیچکدام برای مردم کاری نکردند.
      و نخواهند کرد .

  • بیطرف
    0

    سلام بر سید محرومان یمنی .فلسطینی.عراقی.لبنانی.وطالبانی. روسی.چینی.سوری.مردم ایران بمیرند برای عربها.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      لعنت خدا بر همشان خوب اگراینها نباشن که اینها باید برن تو گوربا زنو بچه هایشان خدا لفعنتشان کند

  • ناشناس
    2

    ریاست جمهوری اسلامی ایران آقای رئیسی :بدانید که اکثر قریب به اتفاق مردم دیگر اعتمادی به صدا وسیما ندارند زیرا میدانند که این رسانه ملی بلندگوی کسانی شده است که وضعیت فعلی کشور را با مواضع سیاسی،اقتصادی خود تمام درها را بروی مردم بسته و شدیدترین فشارها ی معیشتی را درطول دوره ۴۳ ساله توسط دولت شما رقم زدند .ما هیچ اعتمادی به اخبار رسانه های دولتی نداریم آنچه ما خبر میگیریم بداخل توده عظیم مردمی میرویم وقیمتها را از آنان میگیریم وضمن جمع بندی با آنچه بلندگوی شما بخورد افکار عمومی میدهد مقایسه که نتیجه ایی که حاصل میشود اخبار دولتیها تماما دروغ محض است .شما که متولی استان قدس بودید یعنی امام رضا بشما گفته که با دندون تیز کردن حذف ارز ویا بدون توجه بخواست عمومی قیمتها را افزایش بدهید بخوبی میدانیم ومیدانند آنهایی که دردولتهای قبل صریحا دم از ناکارآمدی مدیران وتنگناهای معیشتی میزدند وازین حربه علیه دولتها ی قبلی استفاده میکردند چرا امروز ه سکوت اختیار کرده اند البته پاسخش برای اهل سیاست معلوم هست که صرفا بکارگیری حربه ها علیه دولت قبل ریشه در برجامی بود که این آقایان مخالف بودند واین حربه علیه آنان بکارگرفتند اکنون که این مخالفت برجامی درکارنیست وسکوت اختیار کرده اند دیگر سختی معیشتی وجود ندارد .آن کسانیکه چنین ایده ایی دارند جز یک دیکتاتور نمیتوان انتظار دیگری داشت .

  • Alexander Wang
    0

    سید محرومان. چه واژه خنده دار و مضحکی. چرا نمیگید سید آقازاده‌ها. ایشون اگر سید محرومان بود که وضع محرومان این نبود

  • ورشکسته بورس
    0

    فرقی ندارد همگی با هم برای ویرانی و تخریب کشور و تحمیل فقر و گرسنگی و بیکاری و گرانی و تورم کمرشکن به ما ملت مظلوم و ستمدیده ایران و دزدی و اختلاس و چپاول و رانتخواری و رباخواری و دشمنی با دنیا و دشمن تراشی و تحریم و خود تحریمی به یک اندازه سهیم هستند بخاطر همین در حکومت چهل و سه ساله اینها حتی یک مورد ساختار مثبت و منطقی و اساسی در کشور مشاهده نمیشود و با اینها هیچ امیدی به آینده نیست !!!!!!

  • ناشناس
    2

    آقای رییس، ریاست جمهوری اسلامی ایران -همه مردم شاهد وگواهند که کشور ما درطول بیش از چهاردهه مواجه با گرانیهاو افزایش افسارگسیخته قیمتها هستند .مردم را با کتاب خدا و عترت نمیشود سرزنده نگه داشت .شکم گرسنه هرگز بوی ایمان رااستشمام نخواهد کرد این موضوعی است که ما بدون اینکه نیازی به نظرسنجی حرفه ایی باشیم انها را دردرون خانواده ها حس میکنیم .شما درهیچ خانه پا نمیگذارید مگر اینکه سخن از معیشت وسیرکردن شکم اهل خانواده را ازآنها میشنوید .خانه ایی نیست که درآن ازوضعیت موجود معیشتی سخنی نباشد . لعنت خدا برکسانیکه مسبب اوضاع اقتصادی هستند .اعم از سودجویان ،عافیت طلبان واهل سیاستی که ازاقتصاد چیزی نمی فهمند اما مواضعشان آگاهانه ویا نااگانه سبب فشار بیشتر بخانواده ها میشود . ما روزگاری انتظار داشتیم که بحث مسکن، بیکاری واشتغال جوانان را حل کنند اما نتنها هیچ اقدامی نشد بلکه فشارحداکثری معیشتی بخانواده هایی که فرد بیکارو فاقد مسکن هستندرا غیرقابل تحمل کرده اند اما دریغ از یک جو غیرت ومردانگی ، اینطور که درمیان مردم میگذرد اینطور هست که قوای سه گانه توجه ایی بخواست واراده عمومی ملت برحل مشکلاتشان را ندارند واین حس نامیدی درخانه ها رخنه کرده است .دولتی که نتواند اعتماد وحس خدمتگزاری را بمیان خانواده ها ببرد درحقیقت دشمن درجه یک آن ملت محسوب میشود حتی اگرسنگ انقلاب را برسینه بکوبد

  • ناشناس
    0

    خوب چرا با مردم صریحا صحبت نمی کنند و توضیح نمی دن

  • هفت لنگ بختیاری
    14

    مین های دولت روحانی داره زیر دستو پای دولت ریسی منفجر میشه خدا ازشون نگذره،امیدوارم اقای ریسی بتونه سربلند بیرون بیاد

    نظرات شما -
    • به هفت لنگ بختیاری
      1

      آقای هفت لنگ بختیاری هرچی میکشیم از دست رییسی هست با خودت چند چندی رییسی بیسواده دشمنی با دنیا کاسب تحریم جیره خوار مرفه بی درد

  • مهدی
    1

    ریسئی امد که دیگه تیر خلاص رو بزنه

  • ناشناس
    3

    2

  • جواد
    1

    سوالم اینه ایا کسی که ادم مردمی و ساده زیستی باشه میتونه مدیریت خوبی هم داشته باشه؟؟؟؟؟؟؟ بابا چرا باید به ادم ساده رای داد که اینجوری همه رو بدبخت کنه؟

  • مومیایی
    1

    فقط میتونم بگم خیلی بدبخت شدیم خیلی

  • ناشناس
    1

    قطعا احمدی نژاد موفق ترین دولت بعد انقلاب بوده و هزینه های زیادی هم شده تا عوام را مخالف احمدی نژاد کنند

  • ناشناس
    0

    من نکته ایی را اشاره کنم حتمی تک تک افراد جامعه بموضوع برجام توجه داشته اند وآنچه درخبرها آمده بود این بود که دولت جمهوری اسلامی اصرار به اخذ تضمین ازآمریکا مطالبه میکردند درصورتیکه توافق انجام شود هیچ دولت آمریکایی مجاز بخارج شدن از برجام نخواهد بود حتمی بگوش شماها هم خورده است این مطلب را برای این موضوع آوردم که بدولت رییسی اعلام کنیم که چه تضمینی بر اصلاح ارزترجیحی بملت ارائه میکنید که بعداز اجرا شاهد آشفته بازار وگرانی نباشیم شاهدیدید که هردولتی برسر کارآمد وعده وعیدهایی میداد اما هیچگاه توفیقی حاصل نکردند .همین ارز جهانگیری را خاطرتان هست که چه غوغایی براه انداختند وآخرالامر همه دیدند که کشور را بکجا برد .ما ملت ایران باید به هردولتی که برسر کارمیاید تضمین اقتصادی ومعیشتی اخذ کنیم که چنانچه درآتی موجب فشار بیشتر برمردم شوند دریک دادگاه صالح وبی طرف خارج از قوه قضاییه ایران به میز محاکمه بکشانند وعلیه افراد آنها اعلام جرم کنند تا هرکسی که به اسم عدالت ودفاع از محرومین وارد سیاست اجرایی ومعیشتی مردم شود بخود اجازه ندهد که اشغال قوه مجریه محل تسویه حسابهای سیاسی اقتصادی است . درتجربه ۴۳ ساله این موضوع صادق است .مخبر بتازگی درباره معیشت حرفهایی زده که بقیمت فشار برمردم ؛ دولت خود را موفق قلمداد کند مردم بدانند صحبتهای مخبر ترازوی عدالت که یک طرفش ملت بودند را بنفع دولت درکفه دیگر ترازو سنگینترکرد بنابرین مردم باید بدانند فکر محرومیت زدایی سخن زیبایی است لیکن درعمل مقاصدی را دنبال میکند که مردم بیشترین فشار را تحمل ودولت خود را ازیک فشار مضاعف برهاند چیزی که دردولت قبل نبود .مردم آگاه باشید که این سیاست فقط نجات دولت فعلی را هدف گذاری کرده است وهرگز گوشش بدهکار خانواده هانیست .

  • رضا
    0

    لعنت به هر دوشان که بیکفایتند مردم نمیتونن نفس بکشند

  • دردما
    0

    ما رو وارد این بازی نکنید که کی بهتر بوده همگی افتضاح بودید

  • ناشناس
    0

    درود بر خاتمی. ---------- در این دولت هم تخلف چندین برابر است هم تورم و هم ادعا

  • یاسین
    0

    عامه مردم تورم را در خرید ارزاق عمومی و روزانه می بینند . از خرید گوشت ،مرغ ،تخم مرغ صرفنظر کردند حالا برای رفع گرسنگی خود بفکر تهیه نان هستند که در یک سال اخیر ظاهرآ قیمت آن ثابت مانده و لی وزن و اندازه ان نصف شده است.

  • عارف
    0

    جواب به ۵۴۸: از سال ۵۸ در ولایت اسلامی تمام مسئولین از رئیس جمهور گرفته تا نمایندگان مجلس همه انتصابی هستند و باصطلاح انتخابات تتاتری بیش نیست .

  • بایرام افتخاری
    0

    خواهشن خاتمی به اینها قاطعی نکنید دولت بهشت بود ریسی به فنا داد چون ؟؟؟؟؟؟؟

  • یخ چیزی بگخ
    0

    1- تا شما ها باشین که مسخرش نکنین و پشت سرش نگین که آقا اینجا ناهار میدن ناهار به شما میدن . تلافیش دراومد .و ناهار رو از همه گرفت . 2- استاد دانشمند جلیل القدر آقای آیت اله علم الهدی کجان ؟ چرا از دامادشون حمایت نمیکنن ؟ چرا چیزی نمیگین !!؟ مردم منتظر لسان مبارک معظم له هستن

  • ناشناس
    0

    آقای ریسی شما گتین مردم از من خواستن آیا مردم از شما فقر بدتر خواستن آیا مردم از شما گرانیهای ساعتی خواستن آیا مردم از شما نابودی کامل زندگی ها مهریه به اجرا گذاشتن طلاق ساعتی بچه های طلاق دربه دری مستجرها را خواستن چه دارید می کنید با مردم شما که توان نداشتی اختیاری از خودت نداشتی چرا تعد محدد رای مردم را قولو وحید دادیین شما چه فقری با روحانی دارید شما و دولتت انفجار کردین در گرانی و فقر کردن جنگ اوکریاچان روسیه لعنتی ندازید کردن تحریمها ندازید چرا حق مردم را به فلسطین حسن نصراله کردن کلفت و حزب اله لبنان روسیه عراق یمن میدهین چرا دست از این دخلتهای بیجا بر نمیدارید چرا شعله آتش خون ریزی به کشورها به مردم بی گناه می اندازید چرا انقدر ظلم در حق مردم منطقه می کنید چهلو دوسال انقلاب کردن قدیمیها انقدر شهید دادن برای چی که ظلم ستم به روزگار مردم در آورید بد می گوید شاه ستم کرد ظلم کرد فلان کارو کرد مردم همه می دانند یک کدام از این بدبختیها ظلم ستمی که شماها به مردم و منطقه کردین شاه نکرد مردم از کردهایشان پشیمانم هستند و شماهارا نمیخوان

  • ناشناس
    0

    ملت ایران حیران و گیج و مبهوت شدند چرا هر رئیس جمهوری میاید اوضاع مملکت بدتر از رئیس جمهور قبلی میشه یک جای اداره مملکت لنگی میزنه مگر میشود خاتمی و احمدی نژاد و روحانی و رئیسی همه با یک برنامه مدون اقتصادی و سیاسی و اجتماعی قدم در میدان گذاشتند دو ماه پس از استقرار در نهاد رئیس جمهوری همه دستها دستبند خورده و منفعل فقط نظاره گر شدند و شاهد ویرانی ایران و بدبختی ملت ایران شدند! جالب است برای فرار از پاسخگوئی در انجام وظایف محوله تمام این مشکلات اقتصادی و سیاسی و فرهنگی را هم به گردن دشمنان فرضی ایران میاندازند !43 سال از عمر انقلاب گذشته در تمام این سالها کدام وقت و چه کشوری تا کنون ایران و ملت ایران را تهدید به نابودی و فنا کرده وجدانا و منصفانه می بینیم هیچ کشوری تا کنون ایران و مردم ایران را تهدید نکرده اکثرو تمام ملل دنیا و حتی مسئولین کشور ها همه به اتفاق ارزومند ایرانی اباد و مردمی در رفاه و اسایش در دنیا هستند . و این مطلب از زبان یک نفر شهروند ایرانی نیست بلکه تاریخ نویسان و مورخان انرا ثبت وضبط نموده و ادامه دارد . نیروهای مسلح ایران که اسا س و شاکله ماموریت و وظایف انان حفظ مملکت و مردم ایران از دست دشمن است چرا دست روی دست گذاشته چرا به سوگند وفاداری خودشان عمل نمیکنند ؟ منتظر دشمن خارجی هستند ؟ ! ما الان دشمن مملکت و ملت ایران در داخل ایران داریم ؟خودتان به عینه مشاهده میکنید کشور ثروتمند ایران جرا به این روز دچار شده ؟ ریشه یابی کنید و به سوگند خودتان وفا کنید ودین خودتان را به ملت و مملکت ایران ادا کنید ؟ 43 سال پیش بجهات سیاسی گفته شد فلان کشور باید از بین برود خوب این حرف مربوط به حدود نیم قرن پیش بود عقل و درایت و تدبیر و خرد جمعی الان حکم میکند گذشته را فراموش کنیم و دست دوستی با کشور های دیگر دنیا داشته باشیم . این خواست یک شهروند ایرانی نیست بلکه اکثریت ملت ایران اینرا میخواهند دوستی و مراودات و تعاملات و رایزنی های سیاسی با تمام کشور های دنیا ؟ اگر قبول ندارید ملت ایران را به فراخوان دعوت کنید تا واقعیات خواسته ملت ایران روشن و معلوم شود . اثار و تبعات دشمنی با دیگر کشور ها نشات گرفته از بی تدبیری و عدم درک متقابل سیاسی و عدم اگاهی از سیاست دنیاست . ما نمیتوانیم در اثر جهالت در علم سیاست دنیا و عدم توانائی در رایزنی های سیاسی درهای مملکت را ببندیم و ترک ارتباط با دنیا داشته باشیم سیاست های اشتباه مسئولین مردم ایران را دچار مشکلات اساسی کرده کافی است شما از یک نفر ایرانی که بخارج از مملکت مسافرت میکند بپرسید از بدو ورود چگونه و با چه شرایطی با او برخورد میکنند و اجازه خارج شدن از فرودگاه را میدهند غرور و و حثیت ملی مردم ایران دستخوش سیاست های اشتباه لکه دار شده روح و روان مردم ایران خسته تر از پاهای انان شده دیگر تحمل این سیاست های اشتباه مسئولین ایران را ندارند سیاست داخلی فقط تو سر مردم زدن و جلوی خواسته های بجای مردم را گرفتن یارگیری انجام دادن برای میز و مقام و ایضا برای بقای میز و مقام چشم پوشی کردن به خلافهای زیر دستی ها که تمام این ها یک حرج و مرج اقتصادی و امنیتی و اجتماعی را رقم میزند نیست مردم ایران انقلاب کردند که زندگی بهتر از گذشته داشته باشند اگر با بمب اتم ایران زده بودید و یا ده سال جنگ فرسایشی داشتیم اینقدر ایران لطمه و اسیب نمیدید و اینقدر مردم ایران فقیر و در مانده نشده بودند . شما به متمولین و ثروتمندان اطراف خودتان نگاه نکنید توده مردم ایران همه سر در گریبان هستند و کاسه چه کنم چه کنم در دست دارند در تمام دوران تاریخ این فقرا و گرسنگان و تهی دستان و ستم دیدگان بودند که طوفان بپا کردند و حکومت ها را جا بجا کردند بترسید از روزی که همه اسرار شما مسئولین برای همان توده فقرا و تهی دستان روشن شود ان زمان سنگ روی سنگ بند نمیشود چرا که شکم گرسنه دین و ایمان دیگر ندارد .بزرگان و دلسوزان عاشق وطن با نگرش مجدد به قانون اساسی جلوی نابودی مملکت کهن ایران و ملت ایران را بگیرید که فردا دیر است ؟

    نظرات شما -
    • موسی
      0

      دوست ناشناس چقدر عالی و صحیح مطلب گذاشته اید درود بر شما زندگی در ایران شده مثل تکمه های پیراهن اگر اولی را اشتباه ببندید بقیه تکمه ها را نیز خود بخود و سیستماتیک اشتباه بسته میشود 43 سال پیش گفتارها و صحبت ها در اثر بی سیاستی و عدم اگاهی از سیاست دنیا اشتباه بسته شد ودقیقا باید بازنگری در قانون اساسی و روش و رویه مملکتداری صورت بگیرد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها