آذری جهرمی: ضرر ممنوعیت واردات آیفون بیشتر برای استفاده کنندگان است تا اتخاذکنندگان این تصمیم!

وزیر پیشین ارتباطات نوشت: باور بفرمایید بخش قابل توجهی از اجزای گوشیهای سامسونگ، شیائومی و حتی گوشیهای تولید داخل هم آمریکایی هستند. از ریزپردازنده‌ها تا سیستم عامل! به نظرم ضرر این تصمیمات بیشتر برای استفاده کنندگان است تا تولیدکنندگان و یا حتی اتخاذ کنندگان.

آذری جهرمی: ضرر ممنوعیت واردات آیفون بیشتر برای استفاده کنندگان است تا اتخاذکنندگان این تصمیم!

محمدجواد آذری جهرمی نوشت: گفته‌اند چون آیفون آمریکایی است باید جلوی واردات آن را گرفت!

باور بفرمایید بخش قابل توجهی از اجزای گوشیهای سامسونگ، شیائومی و حتی گوشیهای تولید داخل هم آمریکایی هستند. از ریزپردازنده‌ها تا سیستم عامل!

به نظرم ضرر این تصمیمات بیشتر برای استفاده کنندگان است تا تولیدکنندگان و یا حتی اتخاذ کنندگان.

البته ممکن است این اقدام هم مثل مخالفت با واردات خودرو برای مقابله با مانور تجمل باشد که البته حرف دیگری است و درباره تعالیم کمونیستی نظری ندارم.

پ.ن: موافقم که تولید گوشی در کشور، حتی اگر مونتاژ باشد، تقویت شود. اما این ممنوعیت‌ها برای تولیدکننده‌ی داخلی هم مضر است.

منبع: جماران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    وارد آیفون دست اطلاعات است

  • 1
    0

    شرایط کشور طی چند دهه اخیر- بخصوص سالهای تحریم ظالمانه استکبار جهانی- به نفع اقشار ثروتمند و ابرسرمایه دارها بوده در کشور:
    1- در شرایطی دولتها، تمام سعی شان کردن نرخ ارز ثبات داشته باشد- به طوریکه متوسط نرخ دلار حدود 25 ه.ت بود در سال اخیر، قیمتها گاهی 5 تا ده برابر شد! مثلا قیمت خانه کوچک حاشیه شهر در این دوسال حتی دو برابر نشد، اما خانه های نقاط به اصطلاح بالاشهری تا چند برابر افزایش پیدا کرد (یعنی حتی صاحبخانه پایین شهری باز هم فقیرتر شد، خانه 100 م.تومانی اش شد 200 م.ت، اما مخارجش 500% تا بیش از 1000% افزایش پیدا کرد و درامد و حقوقش ناچیز افزایش و حتی بیکار شد)! همچناکه میزان بهره ثروتمند از یارانه ها بیشتر فقرا است! فقرا حتی توان خرید پراید هم ندارند، مثلا قرعه کشی خودرو هم به سود ثروتمندان است! قیمت سمند و دنا، از قیمت خانه حاشیه شهر بیشتر است، برخی از کارمندان ترجیح میدهند در خانه اجاراه ای در نقاط متوسط به بالا باشند و در عوض خودرو که یک کالای مصرفی است بخرند برای حفظ سرمایه و حتی سود! یعنی منطق اقتصاد در این کشور وارنه شده شده، خانه و ملک از قدیم از مهمترین و بهترین موارد برای حفظ ارزش دارایی بوده، جایش داده به خرید موبایل و خودرو!
    2- به بهانه خروج ارز انواع ممنوعیت گذاشتند، به اصطلاح تولیدکنندگان- از خودورساز تا کالاهای اساسی- در نتیجه انحصار و اجحاف به مردم و رشد فساد اقتصادی تا نفوذ هر چه بیشتر مافیای بیرحم ضد بشری در نهادها و خیانت بسیاری از کارکنان حاکمیتی شد. در حالیکه سالهاست روشهای تهاتر واردات در عوض صادرات و یا استفاده از ارز منشاء خارجی داده شده است(که نوعی بازگذشت سرمایه های فراری داده از کشور است).
    3- هدف تحریم ظالمانه - فله ای بود- از اهداف اصلی اش کاهش دسترسی به منابع برای حاکمیت بوده، و اما اهدف دیگرش اینکه فشار بر گرده اکثریت فقیر گیردتوسط دشمن تحریمچی و همدستان مافیایی داخلی گاه به طرز عجیبی هماهنگی دارند در اجرای ضد انسانی شان!، در حداقل هدف تضعیف مشروعیت و محبوبینت نظام با ایجاد نارضایتی و حداکثر هدف، ایجاد شورش و براندازی بود- بدیهی بود.
    4- بدیهی است فشار اقتصادی و گشترش فقر (کاهش قدرت خرید و افزایش بیکاری) برنامه های گسترده تبلیغاتی علیه عقاید اسلامی و دینی و معنوی و گسترش دنیاپرستی به معنای به دست پول از طریق و جتی به قیمت حرام و نابودی زندگی بقیه و بیرحمی به فقرا!، کاهش اخلاقیات و ترویج زامبی وار شدن بیشتر مردم بوده، به طوریکه اکنون وارد مرحله ای شده، بین خانواده و دوستان و آشنایان بخاطر اختلافت سیاسی و عقدتی، جدایی و تفرقه و قطع روابط عاطفی و گشترش تنهایی و افسردگی و اعتیاد از شدت ناامیدی و استصیال به عدم آینده خوب داشتن!
    5- در حالی اجانب از راه رسانه ای، با نشان دادن باغ پرزرق و برق از کشورهایشان- از آزادیهای مدنی و سبک زندگی دلخواه (از پوشش و آزادی بیان و و دموکراسی) و آسانی و سریع رسیدن به رویای خوشبختی- هر چه بیشتر افراد سرمایه گذار و مهمتر سرمایه های انسانی توانمند فکری هوشمند و کاربردی و کارآفرین حقیقی (=فرار مغرها)، در داخل با ترویج مدرکگرایی (بیخودی وشرط استخدام بالا بردند بطوریکه برای ااستخدام نظافتچی و آبدارچی هم شرط دیپلم، یا برای باجه داری بانک شرط لیسانس! عامدا مدرک تشویق کردند مدرک دانشگاهی بگیرند به ایمد اینکه استخدام در مراکز دولتی بشوند و مجوز تاسیس شرکت و واحد صنفی! اصل نقشه از عوامل ذی نفع در توسعه مراکز عموما بی خاصیت خصوصی و کنکور....در ترویج مدرکگرایی ) و به تبع مدرکفروشی (مشخصا از طریق مراکز خصوصی آموزشی)- با ترکیب پاتری بازی- نهادهای کشور را مملو از افراد کمسواد و بیسواد تخصصی و مهارتی کردند، این افراد ضعیف که پارتی و خریدن مدرک وارد نهادهای حاکمیتی شدند، به شدت مستعد فساد و ناکارمدی سیستمی و خیانت هستند و تاکنون ضربات غیر قابل جبرانی به منابع ملی و بیت المال و فرصتهای ترقی و تعالی مادی و معنوی کشور زده و میزنند! مسئولان تصمیم گیر و نظارتچی چکار میکنند؟ عمدتا انفعال و نظاره گر! بهانه دوسال کرونا مزید بر علت شد، مراکز آموزشی خصوصی به منجلاب فساد مدرکفروشی کرده و حتی در نحوه آزمونها تغییر ندادن، صفر تا صد به مدیران وشرکای مراکز خصوصی گذاشتند تا با یکسری ظاهر سازی، مدرک در رای پول بدهند به افرادی که حداقل لیاقت آموزش و مهارت ندارند، اینها به پراتی وارد نهادهای حاکمیتی میشوند از کشوری تا لشکری!
    6- سران تصمیم گیرنده عمدتا سال خورده و مسئولان رده میانی (شاید اغلبشان افراد سالم دلسوز باشند)، یا درک و توان کافی از شرایط و راهکار حل مسائل ندارند یا اگر بخواهند با کارشکنی رده های فاسد پایینی، حتی فریب خوردن و ملاحظه کاری، اجازه اصلاحات داده نمیشود که مثلا ریشه مافیا، فساد اقتصادی و ناکارامدی و بهره وری پایین گرفته شود.
    7- اینکه 20 سال به بهانه هسته ای کشور در دام تحریم بیفتد، نتیجه موارد گفته شده است، اینکه منافع ملی پایه ایدئلوژی حاکمیت باشد، بجز موارد اساسی، ایدئولوژی و سیاست های کلی و جزئی باید دائم بروررسانی و تغییر کند، اما مشاهده میکینم چند افراد ثروتمند با حقوق و درامد مکفی در نهادها، یا اسیر جمود ایدئلوژیک هستند (نمونه اش، عدم انعطاف بر سر مسائل سیاسی و معطل کردن و تاخیر احیای برجام، به بهانه خون شهداء و شعارهای انقلابی! واقعا شهداء شهید شدند تا مردم تحت تحریم ظالمانه استکبار بمانند به بهانه انتقام از خونشان؟ بزرگرتین انتقام خون شهداء، رفع تحریم و رفاه مردم وبرچیدن فقر است، به گفته اخدایث اسلامی، فقر عامل بی ایمانی است، آیا کشور بیشتز مردم را در تحریم و فقر و بیعدالتی نگاه داشتن راه اسلام و شهدایش است؟) و یا حفظ ظاهر انقلابی و مذهبی، خود از عوامل مشکلات گفته شده هستند
    8- بارها منتقدان گفته اند مسئله آزادی واردات- اثر خنثی کننده بر پارامتر منفی روانی و انتظارت تورمی دارد ، اگر کنترل شده و با عوارض منطفقی منصفانه که حس رقابت پذی به تولید داخل بدهد و انحصار بشکند تا تولیدکنندگان دنیاپرست احساس حاشیه امن برای در احجاف به مصرف کنند نکنند با گرانفروشی و کاهش کیفیت و کالاهای مهم مورد نیاز مردم از خودرو و موبایل و لپتاپ تا دارو و غذا و البسه و پوشاک (از اهداف دشمن برهم زدن امنیت غذایی است، یعنی زدن بنیان اعتماد عمومی به حاکمیت و گسترش فقر و نارضایتی، اکنون هم بهانه های مختلف قصد گران کردن نان دارند! نابخردی رئوس حاکمیت آیا هست؟ نمیدانند میشود نان ارزان با یارانه مردم داد و هم جلوی قاچاق گرفت، اما نفوذیهای ضد ایرانی و لیبرالهای شکم شیر راه حل گرانی پیشنهاد میکنند!، بدون تاثیرات روانی و حباب کاذب، به قیمت نزدیک قیمت جهانی کالاها بدست مصرف کننده برسد. با وجودی رئیس جمهور، دستور آزادی واردات خودرو داد و طبق قانون میتواند و باید دائم اعلام کند قانون مضر ممنوعیت واردات خودرو تمدید نمیشود و از اول خرداد، واردات خودرو با ضوابط قبل آزاد است، سکوت عجیبی است، انگار همدستی در رده میانی حاکمیتی است تا عطش روانی برای خرید خودرو و در نتیجه گرانی نامعقولش بوجود بیاد! در حالی تمامی این سالها ممنوعیت خودرو دروغ بود، چون خودرو به صورت کیت و قطعات اغلب کم کیفیت وارد و به اسم تولید داخل چند برابر قیمت نمونه خارجی فروش میرود، حقیقت اینست خودرو و امثال این نوع کالاها، شامل دهها هزار قطعه است، جدا از بحث کمبود توان فناوری، با تیراژ پایین چند هزاری اساسا مقرون به صرفه نیست 100% خودرو تولید شود و این شامل حتی کشورهای پیشرفته صنعتی میشود. این وسط مافیا و تولیدکننده احجافگر و دلال و دشمن اجنبی سود مبرد و نه عامه مردم که اغلبشان فقیر هستند! در حالی بارها گفتند برای واردات کالاهای ارزان و دست دوم (با کارد یک تا 5 سال)، آزادی واردات بدهند با عواض کم مثلا10% تا مردم فقیر نیازشان تامین کند و نه اینکه حسرت دیدن مانور پولدارها به بینند و احساس تبعیض و بیعدالتی و فقر، آنها از نظام زده و حتی موجب تضعیف و یا رویگردانی از اعتقادات الهی و اخلاقی شود و مستعد خلاف و حرامخوری و ظلم به یکدیگر!
    این حقایق منتشر کنید و به سمع و نظر سران کشور برسانید ای مردم و اصحاب رسانه و هرکسی دسترسی به آنها دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها