عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با خبرفوری:

سهم پولدارها از یارانه‌های پنهان، ۲۵برابر فقراست! / مجلس منتظر تحقق وعده دولت برای اعطای کارت‌های اعتباری خرید کالاست

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره پرداخت میزان یارانه‌ها در سال جدید، گفت، دغدغه نمایندگان، حفظ قدرت خرید اقشار کم‌درآمد است.

سهم پولدارها از یارانه‌های پنهان، ۲۵برابر فقراست! / مجلس منتظر تحقق وعده دولت برای اعطای کارت‌های اعتباری خرید کالاست

محمدرضا میرتاج الدینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با خبرفوری گفت: دهک‌های ثروتمند جامعه ۲۵ برابر دهک‌های پایین از یارانه پنهان استفاده می‌کنند که این امر نیازمند یک کار کارشناسی اقتصادی و بررسی ها و کارشناسی های اقتصادی بود که در همین ارتباط اقداماتی در مجلس صورت گرفت.  

وی با تاکید بر  اینکه عملی شدن تمام طرح های موجود در این زمینه نیازمند تعامل مجلس و دولت است، اظهار کرد: اینگونه طرح‌ها در صورتی به سرانجام خواهد رسید که عزم مشترکی میان مجلس و دولت و همچنین یک پشتیبانی و همراهی از سوی مردم وجود داشته باشد و پشتیبانی و همراهی مردم در صورتی محقق خواهد شد که به یک گفتمان تبدیل شود و مردم در جریان کارها قرار گیرند.

وی تصریح کرد: در تبصره ۱۴ بودجه ارقامی را برای پرداخت یارانه در نظر گرفته ایم که متکفل احکام یارانه ها است، این تبصره رقم قابل توجهی برای یارانه نقدی و کالاهای اساسی شامل دارو، گندم و... تعریف می کند.

وی افزود: ۷۴ هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی و معیشتی مردم مانند سال های قبل در نظر گرفته ایم.

وی ادامه داد: علاوه بر این، رقمی در حدود ۲۵۰هزار میلیارد تومان یارانه برای سه، چهار موضوع عمده در نظر گرفته شده است که حدود ۷۱ هزار میلیارد برای خرید تضمینی گندم، ۱۷۰ هزار میلیارد برای کالاهای اساسی و دارو و همچنین حدود ۱۰ هزار میلیارد هم برای پوشش بیمه ای در اختیار دولت قرار گرفته است.

میرتاج الدینی با بیان اینکه دولت به دو شکل می تواند از این ۲۵۰ هزار میلیارد تومان استفاده کند، گفت: شکل اول به صورت ارز ترجیحی است که سوبسید در دل کالا میشود و این شیوه در چند دهه گذشته تبعات منفی بسیاری داشته است؛ بنابراین دولت به این نقطه رسیده که شیوه و روش خود را تغییر دهد و یارانه پنهان و سوبسیدی را آشکار کند و به صورت مستقیم به مصرف کننده نهایی برسد، که البته این کار نیاز به تمهیداتی دارد.

وی گفت: یکی از کارهای خوبی که بانک مرکزی در دستور دولت قرار داده، این است که یارانه کالایی و کارت اعتباری برای سال جدید جهت جبران تامین رویه ارز ترجیحی برای مردم به کار گرفته شود تا با برداشتن ارز ترجیحی، یارانه در دل کالاها به صورت سوبسید به مصرف‌کننده نهایی برسد.

میرتاج الدینی با بیان اینکه مصرف‌کننده نهایی در گذشته یارانه را نقدی دریافت می‌کرد، ولی با این تصمیم دولت به صورت اعتباری آن را در اختیار وی قرار می دهد تصریح کرد: به این معنا که کارت اعتباری یارانه‌بگیر ماهانه شارژ می‌شود و دریافت کنندگان می‌توانند صرفا کالا خریداری کنند. 

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: نقطه قابل توجه این است که دولت مانند یارانه نقدی آن را به حساب بانک‌ها نمی‌ریزد و مردم از بانک‌ها و حساب‌های خود به برداشت یارانه اقدام نمی‌کنند، در واقع به صورت متمرکز، اعتباری در بانک مرکزی وجود خواهد داشت که در نتیجه آن علاوه بر اینکه حجم سپرده‌های بانک‌ها بالا نخواهد رفت، مستقیما هم به کارت اعتباری مصرف‌کننده‌های نهایی که مردم باشند، واریز می‌شود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه آنچه برای ما مهم است وفور کالا در بازار و همچنین حمایت از معیشت (قدرت خرید) مردم از جمله در قالب کارت اعتباری و حمایت های کالایی از مردم همینطور سایر زیر ساخت هایی که مورد نیاز است.این موضوع در مجلس تصویب شده و منتظر هستیم دولت با تلاش و برنامه ریزی آن را اجرا کند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 20
  • ناشناس
    0

    مافیا و مفسدان دانه درشت اقتصادی و ناکارمدی سیستم مدیریت و بانکیف آخر موجب فروپاشی این حکومت میشود مثل شوروی

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      برای اون روزهاشون هم فکرکرده اند اینها بیشرف ترازاونی هستند که امثال من وشما فکرمیکنیم

  • ناشناس
    1

    چرت وپرت اون ثروت مندی که 45 هزار تومان یارنه اش رو که هیچ چی نیست قطع کردید هزاران برابرش رو با گران کردن اجناسش از ملت گرفت این مملکت برا 45 هزار تومان دولت ومجلس ملت رو مسخره کرده از اونور یارانه یکسال هشتاد میلیون ایرانی رو میکنند تو چمدان میبرند فلسطین خجالت هم خوب چیزیه سه چهارم درامد کشور گم میشه بعد میگن کسری بودجه داریم صدها میلیارد دلار بردن سوریه برا جنگ وکشتن مردم بی دفاع سوریه اسم خودشون رو گذاشتن مدافع حرم در صورتی که خواست روسیه بود خجالت بکشید هر چی مزدور ودزد ووطن فروشه رفتن تو لباس مسئولان کشور

  • ماستمالی
    0

    سهم شماها چقدره ! بعد مگه پولدارها تو ایران کیا هستن ! شما واقعا بفکر فقرا هستی یا جیب خودتون ! این کار چه تضمینی برای فقرا داره البته جیب شماهارو تضمین می کنه !

  • ناشناس
    0

    پولدارها که شماهایید و وابستگانتون .

    نظرات شما -
    • 0

      خیلی از اپارتمان های اسمان تبریز خال موندن اقای تاج الدینی فکری به حالشون بکنید

  • بسیجی عاشق رئیسی
    11

    سهم پولداران ۲۵ برابر نیست بلکه صدها برابر باید کاری کرد هر کی دارایی یا سپرده در بانک بیشتر از ۱۰۰ میلیون تومان داشته باشد ماهی ۴ تا ۵ در صد از موجودی کل حساب ها مالیات گرفت تا همه مردم برابر میشه و مشکل خزانه خالی دولت سید محرومین و حقوق برادران جهادی حزب الله لبنان و حماس و حوثی و بشار اسد و طالبان و القاعده و به احتمال نزدیک به یقین داعش تامین شود

    نظرات شما -
    • علی
      3

      چرا اینقدر حسودانه و عقده کشایی نظر میدهی هرکس نان زحمت خودش را میخورد من ندارم ولی خداوند را شاکرم سخت میگذرد ولی همانگونه که دینم گفته حسادت نمیکنم ضمنا اسلام مخالف سرمایه داری نیست افراط پدر دین را دراورده و ادمهایی جهل دارند و دین را نمیشناسند بیشتر مدعی هیتن و اسیب زننده تر

  • سارا
    0

    مجلسین نشینان فقط تصویب میکننداجراکننده نیست مانند208امضای همسانسازی که نمایندگان یکی یکی امضاهای خودراپس گرفتندیا تغییرساعت ووووو

  • ناشناس
    1

    طرح 5-5-10 واردات خودرو برایاقشار ضعیف: درخواست آزادی واردات خودرو دست دوم، زیر قیمت 5 هزار دلار، زیر 5 سال کارکرد، با مجموع گمرک و عوارض زیر 10% راه حل سریع و عادلانه برای رفع نیاز اقشار ضعیف که اکثریت ملت تشکیل میدهند. این طرح- با توجه توقف خودورهای اقتصادی مثل پراید-هیچ تهدیدی علیه خودورسازها و حتی مافیای ضد بشری و ظالم و خائن نیست! رسانه های ازاد و مردم با بازنشر ان مطالبه عمومی کنند از دولت مدعی انقلابی و عدالت علوی ج ا ایران.

  • سیاوش سلطان
    0

    جان مادرت نیا داستان بگو ، الان اومدی بگی منم هستم یا حالیم هست
    برو جیب خالی ملت رو ببین خجالت بکش
    اقتصاد و فرهنگ و اخلاق را به گند کشیدید ، میای ملت رو سرکار بذاری
    خلاصه اینه : به نام و هزینه مستضعفین به کام مستکبرین

  • ناشناس
    0

    سهم شماها چی از بودجه پنهان که فلان موسسه بیخود

  • رضا
    0

    سلام چرا حرف مفت وبی ارزش می زنی با همین یاوه گویی ها جناب احمدی نژاد وبه دتبال آن دولت های بی لیاقت ورانت خوار بعدی میلیون ها نفر را به زیر خط فقر کشاندند خجالت هم نمی کشید برنامه ندارید ونمی توانید مملکت را اداره کنید مردن را که بلد هستید لطفا بمیرید مردم راحت بشن

  • اشنا
    0

    حاج آقا اگر یک توضیحی بدهی که این عدد 25 برابر را از کجا در اوردی ؟؟؟

  • ناشناس
    0

    آخه تو به قیافه ات میخوره اینکاره باشی خجالت بکش ملت بیچاره کردین

  • ناشناس
    0

    هشت سال انتظار خوبه ؟؟؟

  • ناشناس
    0

    یارانه غیر مستقیمی که نماینده های مجلس دریافت میکنند، بسیار بیشتر از این مبالغ است

  • هم وطن
    2

    سید عزیز همه مردم این را میدانن و عقل همه ما هم مثل شما میرسه ولیکن مملکت دست سرمایه دار هاس هرچقدر شما یارانه اونها را قطع کنین اون اقایون هم فشارش رو ملت میارن و اجناس را چند برابر میکنن .

  • ناشناس
    0

    كسي ميدونه اين اقا كجا اقتصاد خونده و مدرك تحصيلي اش چيه

  • ناشناس
    0

    مردم بدبخت شدن، به پیسی افتادن زدن این حرفها معنی نداره

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها