سهامداران بخوانند/ این سهم‌ها بیش از ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد به سهامدارانشان سود دادند

شاخص بورس در سال ۱۴۰۰ حرکتی لاک پشتی را تجربه کرد و در طول دوازده ماه با وجود تورمی بالاتر از چهل درصد در اقتصاد ایران رشدی کمتر از چهل هزار واحدی را شاهد بود.

سهامداران بخوانند/ این سهم‌ها بیش از ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد به سهامدارانشان سود دادند

بورس اوراق بهادار که در اولین ماه های سال ۱۳۹۹ رشدی شتابان را شاهد بود، در سال ۱۴۰۰، با ماندگاری د رکانال یک میلیون و چهارصد هزار واحد، سود خاصی را به سهامداران نداد و بسیاری از سهامداران را با زیان راهی اولین سال قرن کرد.
 در مرداد ماه اما بورس رشدی قابل توجه را ترجبه کرد اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم، شاخص بورس واکنشی منفی به سیاست های ابلاغی دولت سیزدهم داشت و عقب نشینی بار دیگر از سر گرفته شد تا شاخص در همان محدوده ای سال راه با پایان ببرد که در آغاز سال تجربه کرده بود.
برخلاف شاخص کل، شاخص هم‌وزن روند نزولی را طی کرد و در ابتدای سال ۱۴۰۰ در سطح ۴۳۷ واحد کار خود را آغاز کرد و در پایان سال در سطح ۳۴۰ واحد به کار خود پایان داد که نشانگر افت حدود ۲۰ درصدی این شاخص است.
شاخص هم‌وزن که وضعیت واقعی‌تری از بورس را نشان می‌دهد افت ۲۰٫۸ درصدی را ثبت کرد. همچنین شاخص کل فرابورس بازدهی ۲٫۱ درصدی داشت.

سهامداران بخوانند | این سهم‌ها بیش از 100 تا 200 درصد به سهامدارانشان سود دادند


با این حال در همین شرایط که بورس درجا زد و سود چندانی را نصیب سهامداران نکرد برخی سهم‌ها سودهایی عجیب را تجربه کردند.
بر اساس این گزارش نماد شرنگی که در سال‌های گذشته روندی خنثی داشت، طی سال ۱۴۰۰ رشد قابل توجهی را به ثبت رساند و نزدیک به ۲۰۰ درصد سود را نصیب سهامدارانش کرد.
نماد شسم یعنی سهام شرکت تولید سموم علف کش نیز در سال ۱۴۰۰ رشد خوبی را تجربه کرد و ۱۵۰ درصد رشد داشت.
در عین حال فنفت نیز جزو نمادهای پُرحاشیه بازار در ماه‌های اخیر بود. سهام شرکت صنایع تجهیزات نفت با نماد فنفت توانست طی سال ۱۴۰۰ حدود ۱۴۰ درصد رشد را به ثبت برساند.
نماد سپرمی هم در این سال، بازدهی ۱۰۰ درصدی را نصیب سهامدارانش کرد.
شرکت تولیدی و صنعتی آبگینه با نماد کابگن نیز دیگر نماد بازار پایه است که توانسته خود را به پنجمین سهام پربازده بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ تبدیل کرده و ۹۸ درصد رشد داشته باشد.

منبع: قرن نو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها