بایدها و نبایدهای افزایش حقوق کارگران/ دولت مراقب جهش تورمی باشد

اعلام افزایش ۵۷ درصدی دستمزد کارگران، امید به بهبود شرایط معیشتی خانواده‌های کارگری را افزایش داده است. با این حال به‌نظر می‌رسد اگر دولت تبعات این جهش حقوق را مدیریت نکند، رشد حقوق نتیجه‌ای معکوس خواهد داشت.

بایدها و نبایدهای افزایش حقوق کارگران/ دولت مراقب جهش تورمی باشد

واقعیت این است که وضعیت دستمزد کارگران در سالهای گذشته شایسته زیست کارگران نبود. حقوقهای ۳ یا ۴ میلیونی، کفاف زندگی خانوار کارگری را نمی‌داد و در نتیجه کارگران به‌شدت تحت فشار تورمی بودند.

دولت‌های گذشته با پرداخت یارانه‌های حداقلی که ارزش آن با کاهش ارزش پول ملی، از نفری ۴۰ دلار در ماه، به ۲ دلار کاهش یافت، سعی در جبران این مشکلات معیشتی داشتند، اما فرجام این طرح‌ها، افزایش نقدینگی، رشد تورم و کاهش بیشتر ارزش پول ملی بود.

حالا دولت با افزایش به نسبت بالای حقوق کارگران، ریسک بزرگی را متحمل شده است.

اول اینکه رشد بالای حقوق ممکن است باعث تعدیل نیرو از سوی کارفرماهایی شود که متناسب با رشد ۵۷درصدی حقوق، با افزایش درآمد روبرو نیستند. کارفرماهایی که در شرایط کرونا و تحریم، به زور گلیم خود را از آب بیرون کشیده و زاقت افزایش بیشتر هزینه ها را ندارند.

دومین خطر این است که تعدیل نیرو، خطر قراردادهای غیررسمی و غیربیمه ای را افزایش می‌دهد که برای کارگران بسیار خطرآفرین است و این احتمال وجود دارد که بخش مهمی از کارگران را به سمت چنین قراردادهایی که ضدکارگری است، سوق دهد.

سومین مشکل، افزایش هزینه تولید داخلی با افزایش حقوق نیروی کار است. در شرایطی که احتمال توافق در وین و رفع تحریمها بالاست، افزایش هزینه تمام شده تولید داخلی، باعث رشد قیمت کالای ایرانی و کاهش توان رقابت با رقبای خارجی می‌شود که خیانت به تولیدکننده ایرانی است.

چهارمین مساله هم رشد نقدینگی و پایه پولی همزمان با افزایش حقوقهاست که برای اقتصاد مخرب است و عملا مانع از کاهش نرخ تورم به زیر ۵۰درصد در سال بعد می‌شود که این خود، قدرت خرید کارگران را کاهش داده و در عمل، دردی از آنها دوا نمی‌کند.

بنابراین دولت بهتر بود به‌جای رشد ۵۷ درصدی حقوقهای کارگری، به رشد ۱۰درصدی که برای کارمندان دولت اتفاق افتاد اکتفا می‌کرد و در عوض با ایجاد مشوق‌های کارفرمایی، به کارآفرینان کمک می‌کرد تا سطح اشتغال و افزایش داوطلبانه حقوقها را دنبال کنند.

واقعیت اینست که فعلا، رشد حقوق کارگران هرچند می‌تواند یک ژست سیاسی برای دولتمردان باشد ولی در عمل دردی دوا نکرده و حتی می‌تواند بحران ساز باشد.

منبع: خبر 24
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 19
  • مرتضی
    25

    باید بون کالا بدن این کاراشتبا هست

    نظرات شما -
    • یه کارگر
      0

      برو اول آمارهای قبلی رو نگاه کن بعد بیا حرف الکی بزن!.سال 70 حداقل حقوق 66.7 درصد اضافه شد با تورم 20 درصد ولی تورم سال بعد فقط 4درصد بیشتر بود یعنی 24 درصد آمار بیکاری هم زیاد نشد!!!!!...تا کی میخواید فریب بخورید؟

    • یه کارگر
      0

      به شرطی اعتراض به افزایش حقوق کارگران برای ما منطقیه که حقوق درافتی خودشون هم به اندازه کارگرها باشه نه بیشتر! وگرنه منهم حقوق آنچنانی بگیرم زر مفت زیاد میزنم!!!

  • ناشناس
    19

    شورای عالی کار به ویژه نمایندگان دولت در شورای عالی کار به جای افزایش ۵۷/۴ درصدی حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱ که ۱۶٪ بیش از اعلام نرخ رسمی تورم توسط بانک مرکزی بوده و منجر به جهش تورم در قیمت کالاها و خدمات می شود بایستی مساعی خود را بر افزایش مزایای کارگران شامل بن خواربار و حق مسکن که سبد معیشت خانوار را تشکیل می دهد می گذاشتند. افزایش ۵۷/۴٪ حداقل دستمزد کارگران بر افزایش میزان پرداخت حق بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه شدگان اختیاری تأثیر بسیار منفی می گذارد!

  • ناشناس
    7

    بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی چقدر زیاد شده؟؟؟؟

  • ناشناس
    10

    تشکرمیکنیم ازوزیرکار ونماینده کارگران...........وممنون ارآقای ریسسسی که دل کارگران روشادکرد

  • علیرضا
    4

    این بازی ها قدیمی شده.
    با همین بهونه حقوق کارمندها رو هم فقط ۱۰ درصد اضافه کردند و گفتند که اگه حقوق رو خیلی زیاد کنیم، پول توو دست مردم زیاد میشه و تورم بالا میره!!!!!!! به جاش ما قیمت ها رو کنترل می کنیم... اتفاقا با خوندن اخبار معلومه که دارن قیمت ها رو کنترل می کنند... گرون شدن پول برق، گاز و آب... افزایش کرایه تاکسی و مترو و ... الی آخر.
    اینم یه کلاه دیگه است که سرِ مردم میذارم... حالا هم دارن کارگرها رو از تعدیل و قرارداد بدون بیمه و گرونی میترسونن

  • یه کارگر
    8

    فقط موندم اینها زمانی که حداقل حقوق کارمندان 60درصد اضافه شد کجابودند؟ گوشهاشون کر بود یازمانیکه حقوق و مسئولین اعلام میشه(قانونیش) چرا نگران تورم نیستند؟ یا زمانیکه بودجه های کلان برای نهادهای بی مصرف و معتخور برقرار میشه که بعدش هم نتیجه اش میشه کسر بودجه صداشون درنمیاد؟ فقط کارگرها برای این جامعه مزاحمند؟!

  • ناشناس
    0

    حقوق نجومی وچند صد میلیونی بعضی از مسولین تورم زا نیست ولی اجرای عدالت وپرداخت حق الزحمه کارگران تورم زاست عدالت رو شرمنده نکنید

  • امیر
    0

    به حقوق کارگر که میرسه همه از تعدیل نیرو و مشکلات شرکت هاو..... صحبت میکنن ولی فکر معیشت کارگر و تباه شدن زندگی خوش و خانواده و خجالت کارگررو نمیکنن شرکت ها کمتر سود کنن تا کارگر هم بتونه زندگی کنه تاکی کارگر باید تاوان تورم وتحریم و.... بده اگر مشکی تو جامعه هست باید همه حلش کنند و فقط کارگر تاوان همه مشکلات رو نده.

  • ناشناس
    0

    درامدهامونو چه کسانی دارن قیچی میکنن نمیدونم خدالعنتشان کند

  • بهنام
    0

    عجب حقوق معلما سه تا نه میلیون اضافه میشه همه ساکتن یه تومن حقوق کارگر اضافه میشه تورم ایجاد میشه

  • علی
    0

    من نمی فهمم همین آخر سال که میشه دو زار حقوق کارگر که اضافه میشه یکسری معلوم نیست که چه کاره هستندزود شروع میکنن از تورم و افزایش حقوق کارگررا تحلیل میکنند خدا لعنت کنه این شیاطین رو .آمین یا رب العالمین

  • ......
    0

    وااااای ی تکون کوچیک به حقوق کارگرها را نمی تونن ببین
    چقدر داستان درست کردن
    حالا انقدر میگن تا ضربه شونا بزنن

  • یکی از مردم
    0

    حداقل حقوق کارمندها 60درصد اضافه شد رسید به 5600 کسی چیزی نگفت! معلمها 3-9 میلیون به حقوقشون اضافه شد کسی اعتراضی نکرد! حقوق بازنشسته های کشوری و لشکری از 2 سال پیش تا حالا دوبرابر بازنشسته های تامین اجتماعی شد کسی از تورم نترسید! حقوق لشکریها و سربازها امسال خیلی خوب بالا رفت هم خوشحال شدند! حقوق کارگران با 57 درصد تازه رسید به 4200 که 1400 هنوز از کارمندها عقبه همه نگران تورم و فشار اقتصادی و بیکاری و اصلا نابودی کل ایران شدند!!!!!!!!!!!!!!!!!!! لابد من نمیفهمم اینها همه عاقل!!!!!!!!!!!!!!

  • کارگر
    0

    در مورد سومین موردی که بیان کردید.، از سال ٩٧ تا الان قیمت اجناس و کالاهای تولیدی داخلی و خارجی به شکل سرسام آوری افزایش داده شده، آیا باعث و بانی این افزایش کارگرها بوده اند، چرا همش حرف غیر منطقی و علمی می زنید یا می نویسید، جواب بیسوادی و اُمُلی و عدم تجربه مسئولین رو نباید کارگر بده....!؟

  • عادل
    0

    چطور حقوق معلمها 3 تا 8میلیون افزایش داشته باشد زیاد نیست و به ضرر بقیه اقشار باشد و بار تورمش بر دوش قشر ضعیف و کارگر باشد اشکالی ندارد ؟!!
    اما نوبت به قشر زحمتکش کارگری میرسد با افزایش 2 میلیون تومنی حقوق که حقش بیشتر از این هاست و باید به اندازه سبد معیشتش در نظر گرفته شود یک عده ظالم و از خدابی خبر از افزایش حقوق کارگران ناراحتند

  • mortezasms
    0

    حداقل حقوق کارمندا هفت میلیونه تا میرسه به کارگرا که هنوزم به هفت تومن نمیرسه تورم میره بالا و ال و بل.خب حقوق کارمندا رو بیارن پایین.مگه بیشتر بودجه مملکت نمره بالا حقوق کارمندا

  • محمد
    3

    بزودی می‌فهمید اثرات این حقوق رو.من صاحب خانه هستم ۱۰۰ درصد اضافه کردم منم خونم منبع درآمده. هر چی حقوق بره بالا تورم بیشتره.در زمان تورم بالا بردن حقوق مثل اینه که آتش به بنزین بریزی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها