سهمیه بنزین هر فرد چقدر است؟

اجرای آزمایشی طرح عدالت‌محور تخصیص سهمیه ۲۰ لیتری به افراد در حالی صورت می‌گیرد که ابهاماتی درباره شیوه محاسبه این رقم و تبعات آن میان کارشناسان وجود دارد.

سهمیه بنزین هر فرد چقدر است؟

شب گذشته کمیته اطلاع رسانی «طرح باز توزیع یارانه بنزین» اعلام کرد که با توجه به موفقیت تست فنی این طرح در بهمن ماه از امروز، یعنی اول اسفند اعطای ۲۰ لیتر سهمیه به هر فرد در جزیره کیش به صورت آزمایشی آغاز شده که خبر خوبی برای خانوارهای فاقد خودرو و بهره‌مندی آن‌ها از یارانه انرژی محسوب می‌شود.

این در حالی است که پیش از این سهمیه اختصاصی به افراد از سوی وزیر نفت ۱۵ لیتر اعلام شده بود. اعلام این رقم با واکنش‌هایی از سوی برخی کارشناسان و ایجاد سوالاتی همراه شد.

جواد نوفرستی، کارشناس اقتصاد انرژی اظهار کرد: به نظر می‌رسد خطای محاسباتی این بوده که کل بنزین سهمیه‌ای روزانه یعنی حدود ۵۵ میلیون لیتر (سهمیه وسایل نقلیه شخصی و عمومی) بر ۸۵ میلیون نفر تقسیم شده و سهمیه ماهیانه هر نفر به صورت رُند ۲۰ لیتر تعیین و اعلام شده است، درحالیکه باید فقط سهمیه اختصاصی به وسایل نقلیه شخصی بین افراد توزیع می‌شد.

وی با تأکید بر لزوم حفظ سهمیه خودروهای عمومی به منظور جلوگیری از افزایش کرایه‌ها و ایجاد تورم، افزود: سهمیه خودروهای عمومی که حدود ۸ میلیون لیتر است (احتیاطا ۱۰ میلیون لیتر با احتساب خودروهای عمومی جدید و دیگر ملاحظات)، باید از کل ۵۵ میلیون لیتر بنزین سهمیه کسر شود و ۴۵ میلیون لیتر سهمیه کل باقیمانده به ۸۵ میلیون نفر تقسیم شود که بدین ترتیب سهمیه قابل تخصیص به هر فرد، کمی بیش از ۱۵ لیتر می‌شود که به صورت رُند ۱۵ لیتر ماهانه (۰.۵ لیتر روزانه) خواهد شد.

در واقع نگرانی عمده کارشناسان ناظر به افزایش روزافزون مصرف بنزین در شرایط فعلی، از بین رفتن درآمد صادراتی ۳ میلیارد دلاری بنزین و در نهایت ناترازی تولید و مصرف بنزین در کشور است.

در حال حاضر تولید بنزین کشور ۱۰۳ الی ۱۰۵ میلیون لیتر است، در حالی که در روزهای گذشته کرامت ویس کرمی، مدیرعامل شرکت پخش فراورده‌های نفتی با اشاره به افزایش ۱۱ میلیون لیتری مصرف بنزین در سال جاری گفت: ممکن است در برخی ایام نوروز، مصرف روزانه بنزین به بالای ۱۱۰ میلیون لیتر هم برسد، اما پیش بینی می‌کنیم میانگین مصرف بنزین در ایام پایانی سال جاری و ایام نوروز، حداقل به ۱۰۰ میلیون لیتر در روز خواهد رسید.

وی افزود: با ذخایر مناسبی که در بخش بنزین داریم و همچنین تمهیداتی که اندیشیده شده، تولیدی که در پالایشگاه‌ها صورت می‌گیرد و زیرساخت‌هایی که در بخش نقل و انتقال سوخت داریم، هیچ گونه نگرانی برای تأمین بنزین نوروزی نداریم.

البته برخی کارشناس هم نظرات دیگری دارند و قائل به حفظ سهمیه حال حاضر خودروهای عمومی نیستند. این کارشناسان معتقدند یکی از دلایل عدم رغبت به دوگانه‌سوز کردن خودروها در سال‌های گذشته، بالا بودن سهمیه خودروهای عمومی و کم بودن اختلاف قیمت بین گاز و بنزین بوده است که موجب کاهش انگیزه برای دوگانه‌سوز کردن رایگان خودروها شده است و در صورت کمتر شدن این اختلاف می‌توانیم شاهد افزایش سهم این سوخت پاک در سبد سوختی باشیم.

هرچند هنوز ابعاد و جنبه‌های مختلف این طرح دولت مشخص نشده است، ولی باید توجه داشت اجرای این طرح، که اصل آن قطعاً درست و در راستای ایجاد عدالت توزیعی است، می‌تواند سهم زیادی بر سایر مؤلفه‌های سوختی داشته باشد و از همین جهت بهتر است مطالعات کارشناسی و نحوه محاسبه این میزان از سمت دولت بر مردم و کارشناسان روشن شود.

منبع: مهر
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 12
  • ناشناس
    0

    جناب کارشناس اقتصادی ،۲۰لیتر هم برای هر نفر کم هستش ،حالا شما پیشنهاد ۱۵لیتر رو صادر میکنید؟!!!!😏🤔
    از جیب شما که نمیخوان بدن این سهمیه رو ،پس بخل نورزید!!؟؟
    به جای این پیشنهادهای تحمیلی ،سعی کنید لیتراژ سهمیه هر فرد و افزایش بدین !!!
    شما فکر کن خانوار ۳نفره ،بر اساس ۲۰لیتر میشه ۶۰لیتر ،خوب این ۶۰لیتر کفاف چند روزه کارکرد این ماشین میشه ،که شما پیشنهاد ۱۵لیتر و میفرمایید!!!؟؟؟؟
    یکمکی بر اساس واقعیت نظر بدین ،بهتره ،عزیز جان!!!!!!🤔🤔🤔🤔😏
    راستی جناب کارشناس ،بهتر نیست به جای ۱۵لیتر ،سهمیه هر نفر ،۵لیتر باشه ،بهتر نیست !!محاسبش هم برای شما راحت تر هستش!!!!!😏🤔🤐

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      خبر فوری ،این طرحی که پیشنهاد کردیم ،به نفع همه افراد جامعه میباشد ،دولت مگر نمیخواهد همه افراد جامعه متنفع بشن ،خیلی خوب ،با این طرح گفته شده عزیزان دارای وسیله نقلیه هم متنفع ،دولت هم به خواسته خود و الباقی افراد (فاقد وسیله)هم به حق خود رسیده ، الا حتما مسوولان باید لقمه رو دور گوششون تاب بدن تا...!!!!
      چیزی که برای همگان منفعت دارد انجام بدین ،باور داشته باشید با این طرح رانندگان عزیز هم راضی تر و انهایی که فاقد وسیله هستند هم راضی خواهند بودو هم به حق خود رسیده !!!و هم دولت محترم به خواسته بر حق خود،
      تازش هم ،دیگه اینهمه دنگ و فنگ اظافی از دوش دیگر عزیزان زیربط (سایر ارگانها)کاسته میشه.
      تمام.

    • ناشناس
      0

      خبر فوری ،پس طرحی که گفته شده کو !!!🤔نکنه هاپولی کردی رفت ،یه اب هم روش 😏🤐🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    • ناشناس
      1

      خبر فوری طرح دومی که برای شما ارسال کردیم ،و از طرف ما به مسوولان بالا دستی ارسال کنید ،اگه هم نشد ،در همین سایت قرار بدین ،که مسوولان عزیز اونو مشاهده کنند.با تشکرفراوان.😁

  • ناشناس
    0

    کارشناسان و مسوولانی که این طرح و جا انداختن ،و در شرف ازمایش ،افراد فاقد ماشین هم براشون فکری بشه که متحمل اذیت برای فروش سهمیه خود نشن!!!!
    کسانی که در جامعه فاقد ماشین هستن ،معلوم و مشخص ،پس مسوولان مربوطه نرخ سهمیه هر خانوار رو واریز کنن به حساب سرپرست خانوار ،بهتر نیست ؟
    هم زمینه برای سو استفاده های احتمالی کم میشه ،هم باعث تشویش در دستگاههای اجرایی مربوط به جایگاههای سوخت و (هجمه ترافیک)...ان کمتر !!!
    باز هم مسولین مربوطه بابت این پیشنهاد گفته شده ،تامل و اندیشه!!!

  • ناشناس
    0

    یه نظری و پیشنهادی برای مسوولان و دولت : شما بر اساس هر کارت ملی ۲۰لیتر اختصاص میدهید ،خوب طبق روال قبل که برای دارندگان وسایل نقلیه که به کارتها در هر ماه شارژ میشد ،بر همان اساس و تعداد خانوار (کارت ملی)محاسبه و کارتهایشان را شارژ کنید (سرپرست خانوار)،طبق روال سابق،
    و الباقی افراد هم که فاقد وسیله نقلیه هستند رو مستقیما سهمیه انها محاسبه و به تعداد خانوار به (سرپرست خانوار )نقدا واریز کنید،

    در این پیشنهاد گفته شده ،چند مزیت وجود دارد ،
    ۱-طرح سابق اختصاص به کارتهای افراد و شارژ ان ،به هم نمیخورد .
    ۲-ترافیک و تشویش در سامانه توزیع بنزین ،تقلیل و در روال عادی ان پیش میرود.
    ۳-سواستفاده های احتمالی بابت (هک سیستم،به نسبت کاهش )(و بابت سواستفاده های احتمالی ،قاچاق و ... کاهش می یابد)
    ۴-هم طرح شما اجرا شده و به همه افراد جامعه عادلانه یارانه بنزین میرسد و هم هرج و مرج و تشویش در سیستم درگاههای بانکی و درگاههای سوخت کمتر .
    ۵-قطع کردن دست دلالان و سو استفاده کنندگان (خرید و فروش وقاچاق ان به دیگر کشورها)،و نکته مهم افراد در کمین نشسته برای ضربه زدن به افراد نا اشنا ،به هر طرقی و قطع افکار شیطانی (سواستفاده کنندگان)از این طرح جدید در جامعه.
    حالا خود دانید ،دوست داشتین به این پیشنها فکر کنید ،خواستین هم راه خودتونو برید .😏🤔
    هر چه در جامعه تشویش کمتر ،خیال مردم راهتتر .
    😁🤐

  • ناشناس
    0

    ما هیچ کالا یا خدماتی در جمهوری اسلامی ایران نداریم که به آن یارانه تعلق بگیرد. ما قبل از انقلاب بعضی کالاها را به قیمت یک ریال خریداری می کردیم که الآن پس از انقلاب قیمتش 10000 هزار برابر شده است. آیا رژیم گذشته به کالاها و خدمات یارانه پرداخت می کرد یا اینکه نرخ تورم را ثابت و یا کاهشی نگه داشته بود؟ ما در حکومت جمهوری اسلامی ایرانی جز بیکاری، فقر، گرانی، گرانفروشی، فساد و فحشاء، اختلاس، رشوه خواری،غارت بیت المال، تبعیض و بی عدالتی و نقض گسترده حقوق بشر چیز دیگری ندیدیم.

  • علی
    0

    عدالت توزیعی گازوئیل چی میشه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      عزیز جان ،گازوییل ، روغن ،بنزین ،و...همه و همه جزو مشتقات نفت هست ،حالا ماشینایی که بنزین میخورن بهشون بنزین میدن ، وسیله ای هم که گازوییل میخوره ،بهش گازوییل ،شما قصه نخور ،ماشینایی که گازوییل کار باشه ،یارانه گازوییل بهش میدن . شما هواپیما بخر ،ما یارانه بنزین هواپیما هم به شما میدیم .زیاد جدیدی نگیر عزیز ،حله😉😁

  • ناشناس
    3

    دیگر برای چیه باید سهمیه به وسایل عمومی باید بدهند ان که ماشین نداره داره پولش میگره.نمیشه که دو طرفه استفاده کنند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      عزیز جان ،شما اگه ماشینتون یا موتورتون خراب شد ،از وسیله عمومی استفاده نمیکنید؟!!!
      چطور توقع دارین کسانی که وسیله ندارن ،از طرح یارانه بنزین منفعت نبینن !!!هر چه برای خود میپسندی برای دیگران هم بپسند!!!!!

    • ناشناس
      0

      همیشه برای دیگران بهترین و بخواه ،تا بهترینها نصیبت شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها