جزییات تازه درباره تعیین حداقل دستمزد

پایه حقوق کارگر ۹ میلیون تومان می‌شود؟

یک فعال کارگری گفت: پایه مزد و مستمری باید به اندازه سبد معیشت افزایش یابد.

پایه حقوق کارگر ۹ میلیون تومان می‌شود؟

مازیار گیلانی نژاد (فعال کارگری) در ارتباط با رقم سبد معیشت و مذاکرات مزدی گفت: اولین خروجی شورایعالی کار در روز ۱۶ بهمن ماه تعیین سبد معیشت با رقم تعجب‌آور ۸ میلیون و ۹۷۹ هزار تومان شد. اینکه اینگونه نرخ‌گذاری چقدر سندیت دارد و تا چه میزان با موضوع بند دوم ماده ۴۱ قانون کار همخوانی دارد را به اعضای این شورا وامی‌گذاریم. اما افزایش قیمت ۳۰ درصدی خوراکی‌ها در این مصوبه، تعجب‌آورترین بخش آن است؛ چطور در طول یکسال اخیر، خوراکی‌ها فقط ۳۰ درصد گران شده‌اند؟

او خطاب به اعضای شورای عالی کار می‌گوید: مگر شما گوشت و مرغ و شیر و لبنیات نمی‌خرید؛ خوراکی‌های اصلی ازجمله گوشت، برنج، حبوبات و لبنیات بعضا بیش از صد درصد افزایش نرخ داشته‌اند؛ آن وقت سبد رسمی خوراکی فقط ۳۰ درصد گران شده و همین سبد خوراکیِ غیرواقعی، مبنای محاسبه‌ی سبد معیشت کلی قرار گرفته است!

این فعال کارگری در ادامه با بیان اینکه به گفته استادان اقتصاد در دانشگاه، خط فقر امروز بیش از یازده میلیون تومان است و سند آن مصاحبه‌های کارشناسان اقتصادی با رسانه‌هاست، می‌گوید: خط فقر با خط فلاکت فرق دارد؛ این حداقل‌سازی در محاسبات سبد معیشت یعنی خانواده‌های کارگری باید با کمتر از کم، بسازند و دم برنیاورند؛ خط فقر باید هزینه‌های یک زندگی شایسته را دربربگیرد؛ هزینه‌هایی که در دسترس همگان است و انتزاعی و دور از دسترس نیست.

او در پایان تاکید می‌کند: در مذاکرات مزدی ۱۴۰۱ باید حداقل دستمزد یعنی همان پایه مزد بدون مزایا، به رقم ۸ میلیون و ۹۷۹ هزار تومانی سبد معیشت برسد؛ همانطور که همه می‌دانیم در بسیاری از کارگاه‌های کشور، به پرداخت پایه مزدِ خالی اکتفا می‌شود و به همین دلیل، افزایش پایه دستمزد اهمیت بسیار دارد، هم برای کارگران شاغل و هم برای کارگران بازنشسته.

منبع: ایلنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 13
  • ناشناس
    1

    اینقدر لطف نفرمایید همون 600-500 دلار زمان شاه را بدید چیز دیگه ای نمیخوایم .

    نظرات شما -
    • 1

      چرا زمان شاه.
      بعد از انقلاب هم ما دوره ای داشتیم که حقوق کارگر ۷۰۰ دلار بوده. همون رو بدن

  • شهروند
    2

    سلام. ای کاش این مسولین وزیر و وزرا و مغاون و حتی ریس جمهور فقط و فقط سه ماه با ۵ میلیون بگذرانند به ولا همه چیز از خوردن و پوشیدن و دید و بازدید همه و همه برای ما زهرماره. همه برای ما عقده شده،😓😓😓 تا کسی این‌دردها رو از نزدیک نبینه هیچ موقع فقر‌رو درک‌نمیکنه

  • امیرازگودسیددرویش شوش
    2

    تا موقعی که حقوق کارگر...بصورت صحیح پرداخت نشود...و کارگران برای معاش خود و خانواده دچار مشکلات باشند...پیشرفتی در کشور صورت نمیگیرد...پرداخت کمتر از این مقدار ظلم به قشر کارگر است.../ کارگران منتظر عملکرد دولت انقلابی هستند...تا ببینند شعارهایش واقع عمل میشود؟...یا این دولت هم مثل دولتهای قبلیه...؟

  • سینا
    2

    یه گونی برنج شده یک میلیون درجه دوش 500 تومان و هر جنسی هزار برابر شده از اجاره خونه تا.... بعد کارفرمایان تو تصویب حقوق روی 9 میلیون مقاومت میکندد؟؟؟ این منصفانس خداییش؟

  • ناشناس
    0

    کارگر مهم نیست . پزشکان مهم هستن که خدا را شکر حد اقل ماهی ۵۰۰ میلیونذدرامدشون

  • ناشناس
    0

    دولت اصلا حاضر نیست اجاره بها رو کنترل کنه کمر کارگران زیر بار این اجاره خانه های سنگین خورد میشه .هر چقدر هم افزایش حقوق بدین باز باید بره تو جیب صاحب خونه ها .

  • احمد
    0

    سلام چقدر ماساده ایم و هنوز به این حرف ها عکس العمل نشان میدهیم کل ادارات و سازمان ها هم که تایید کنند مسولین نمی گذارند ما کمی وضعیت معیشت ما بهتر شود پس به فکر نان باشید که خربزه آب است و والسلام

  • ناشناس
    0

    هرسال این موقع بازار این خبرها داغ میشه!!
    نتیجه؟؟؟؟؟؟؟هیچ و پوچ.
    و اما چرا اقتصاد ما رونق نمیگیره.؟
    تو کشور های پیشرفته به محض اینکه رکود اقتصادی بشه . حقوق ها رو اضافه میکنن. و یا یک واریزی چشمگیر به حساب‌حقوق‌بگیرهامیریزن؟
    چرا؟ چون معتقدن که وقتی حقوق‌بگیر توان خرید پیدا کنه . میره بازار خرید. تو هر کشوری حدود ۸۰ درصد حقوق بگیر هستن. حالا ببینید چه بازاری میشه وقتی ۸۰ درصد مردم بیان تو بازار برای خرید.
    حالا توکشور ما بابت هرچیزی که گرون میشه چندبرابر رو کالاهاشون میزارن.!!!
    یعنی سود بیشتر میخوان. ولی روی حقوق کارگر هیچ!!!!!!!!

  • آشنا
    0

    با افزایش دستمزد کارگران عزیز باید فکری هم به فکر پرداخت کنندگان حق بیمه بکنند بیمه مشاغل آزاد هیجده درصد پایه حقوق الان ماهی حدودا یک میلیون تومان هست با سرانه درمان و سایر و... با این اوصاف به ماهی دو میلیون افزایش پیدا میکند اکثرا توان پرداخت همین را هم ندارند .

  • شش
    0

    شنیدم میگن خط فقر توی ایران زیر بیستو دو تومن شده......صحبت از نه تومن میکنی مسلمون ؟ با نه تومن بخور نمیر میشه زنده بود ، ولی زندگی هرگز!

  • ناشناس
    0

    مطمنا سبدمعیشت خیلی بیشترازاینه ولی چشممون آب نمیبینه همینوهم بدن ,دولت بایدسختگیری قیمتهاشو روی فروشگاههاوتولیدیها ومیادین تره وبارخیلی بیشتر کنه تاجلوی گرونی روبگیره تا تورم روگردن کارگرنندازن چون ربطی به کارگرنداره تورم نتیجه عملکردنادرست ورها کردن بازاروتولیدکنندگانو فروشندگان ودلالهاست

  • سناتور
    0

    نمیدونم اون اقای مسئولی که دستمزد کارگر رو 2/700 تعیین میکنه خجالت نمیکشه حیا و شرف نداره اخه چطور یه خانواده 4 نفره با این پول یه ماه رو سر کنند خودشون که دنیایی فقط دزدی میکنند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها