تلاش برای کاهش ۷۰ هزار تومانی قیمت گوشت

کارگروه تنظیم بازار کالاهای کشاورزی قیمت خرده فروشی گوشت قرمز را اعلام کرد.

تلاش برای کاهش ۷۰ هزار تومانی قیمت گوشت

افزایش شکاف بین قیمت تمام‌شده و نرخ بازار انواع گوشت قرمز گوسفندی و گوساله، موجب شد تا ستاد تنظیم بازار افزایش عرضه مستقیم برای کاهش 70هزار تومانی قیمت گوشت را مصوب کند.

ظرف روزهای اخیر قیمت هر کیلوگرم از برخی انواع قطعات مرغوب گوشت قرمز گوسفندی و گوساله به محدوده 200تا 300هزار تومان رسیده، عرضه چند نرخی تشدید شده و شکاف بین قیمت تمام‌شده و نرخ گوشت قرمز در بازار خرده فروشی به 70تا 100هزار تومان افزایش یافته است.

در چنین شرایطی کارگروه تنظیم بازار کالاهای اساسی، در نشست آخر هفته گذشته خود تصمیم گرفت با افزایش عرضه مستقیم انواع گوشت قرمز گوسفندی و گوساله، از طریق سامانه بازارگاه و میادین میوه و تره بار، کاهش حداقل 70هزار تومانی قیمت خرده فروشی گوشت را هدف‌گذاری کند. افزایش سریع قیمت گوشت در شرایطی روی داده است که دامداران از دپوی 4میلیون راس دام سبک آماده کشتار و میانگین قیمت 61هزار تومانی فروش گوسفند زنده خبر می‌دهند.

از تأمین نهاده‌های دامی تا رشد عرضه مستقیم گوشت
همزمان وزارت جهادکشاورزی از تامین نهاده‌های دامی مورد نیاز دامداران با ارز دولتی تا پایان امسال خبر داد و اعلام کرد: مقرر شده نهاده دامی بهمن و اسفند ماه به‌صورت یکجا تا پایان ماه بهمن تامین و تخصیص داده شود.

طبق اعلام این وزارتخانه، عرضه گسترده گوشت از طریق سامانه توزیع هوشمند، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره‌بار و در سطح شهر تهران هم در دستور کار است. علاوه بر آن محصولات عرضه شده در سامانه بازرگام به‌صورت فروش با تخفیف ویژه عرضه خواهد شد. طبق مصوبات تنظیم بازار، توزیع گوشت با قیمت مصوب در سامانه بازرگام از پنجشنبه هفته گذشته و در میادین میوه و تره‌بار از امروز(شنبه) آغاز خواهد شد. گفته شده، عرضه گسترده گوشت به‌صورت نامحدود، تا شب عید و ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت.

گوشت گوسفندی 105هزار، گوساله 100هزار تومان
طبق مصوبات جلسه کارگروه تنظیم بازار، از پنجشنبه هفته گذشته توزیع هر کیلوگرم گوشت گوساله مخلوط با قیمت ۹۹ هزار و ۸۰۰ تومان و گوشت بره مخلوط با قیمت ۱۰۵ هزار تومان در سامانه بازرگام آغاز شده است. 
همچنین گوشت گوساله لاشه با قیمت هر کیلوگرم 100هزار، گوشت گوساله گرم بسته بندی تنظیم بازار درجه یک هر کیلوگرم ۱۴۰ هزار، گوشت گوساله چرخ کرده تنظیم بازاری درجه یک هر کیلوگرم ۱۲۰ هزار، گوشت گوساله بسته‌بندی هر کیلو ۱۲۰ هزار تومان و گوشت گوسفند گرم لاشه با قیمت ۱۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان در میادین میوه و تره‌بار عرضه خواهد شد.

تأثیر تصمیمات شتابزده بر گرانی گوشت 
رئیس شورای تامین دام در گفت‌وگو با همشهری، جهش قیمت گوشت قرمز را ناشی از اتخاذ برخی تصمیمات شتابزده و تغییر سیاست‌ها دانست و گفت: مقایسه میزان تولید، عرضه و قیمت دام زنده با قیمت گوشت لاشه نشان می‌دهد اینگونه تصمیمات علت اصلی نجومی شدن قیمت خرده فروشی گوشت گوسفندی و گوساله است. منصور پوریان، با بیان اینکه میانگین قیمتی فروش هر کیلوگرم گوسفند زنده 60تا 61هزار تومان است، گفت: قیمت‌های بالاتر اعلام شده برای دام زنده غیرواقعی است.

او افزود: نیاز روزانه کلانشهر تهران به گوشت تازه دام سبک و سنگین حداکثر 100هزار تن است ولی به‌دلیل شیوع کرونا و افت قدرت خرید، این نیاز به 60تا 63تن کاهش یافته و میزان خرید گوشت در خانوارها 50درصد کاهش یافته است زیرا بسیاری از خانوارها توان خرید گوشت با قیمت بیش از 150هزار تومان را ندارند. پوریان گفت: قرار بود وزارت جهاد با خرید حمایتی دام مازاد نسبت به عرضه آن در زمان افزایش قیمت‌ها اقدام کند اما این تصمیم عملا اجرایی نشده و روزانه تعداد زیادی دام راهی بازار می‌شود و به‌دلیل نبود مشتری به دامداری‌هابازمی‌گردد.
 

قیمت واقعی گوشت گوسفندی 125هزار تومان

رئیس شورای تامین دام، قیمت مصرف‌کننده واقعی هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی را 125هزار تومان دانست و گفت: نرخ خرده فروشی این نوع گوشت در بازار تا 165هزار تومان نیز بالا رفته و مشخص نیست چرا شرکت پشتیبانی دام گوشت ذخیره شده مازاد را، به نرخ مصوب، عرضه نمی‌کند. پوریان در تحلیل تأثیر مصوبه کارگروه تنظیم بازار بر قیمت خرده فروشی گوشت، افزود: درصورتی که عرضه مستقیم گوشت تازه گوسفندی و گوساله، در سامانه بازرگام، میادین و فروشگاه‌های زنجیره‌ای افزایش یابد و این عرضه تداوم داشته باشد، می‌تواند بر کاهش قیمت خرده فروشی گوشت اثر بگذارد، شکاف قیمت مصوب و بازار را کمتر کند.

او افزود: گرانی گوشت در شرایطی است که این روزها میزان عرضه دام به بازار افزایش یافته و تقاضای خرید گوشت به‌دلیل شیوع اومیکرون کاهش داشته، درحالی‌که 4میلیون راس دام پروار مازاد و آماده کشتار فصلی پاییز و زمستان روی دست کشاورزان مانده است. با زایش خوب پاییز و زمستان امسال نیز 4میلیون راس دام دیگر در بازار عرضه خواهد شد، در نتیجه تا آخر امسال با 8میلیون راس دام سبک مازاد مواجه خواهیم بود. او با انتقاد از توقف صادرات دام زنده، بی‌تصمیمی را بزرگ‌ترین آفت بازار گوشت دانست و گفت: ممنوعیت صادرات دام زنده و توقف خرید حمایتی گوشت، معیشت دامداران را به خطر انداخته است. باید توقف صادرات از قبل به دامداران اعلام می‌شد. پوریان درباره مصوبه کارگروه تنظیم بازار برای تامین یکجای نهاده‌های بهمن و اسفند ماه دامداران، افزود: باید این مصوبات اجرایی شود، طرح تخصیص یکجای نهاده دامی بهمن و اسفند تا پایان بهمن ماه امسال با ابهام مواجه است. تجربه نشان داده اینگونه مصوبات در زمان اجرا با اما و اگرهای بسیاری مواجه خواهد شد.

 

منبع: همشهری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    70 هزار تومان نه. اگه میتونید فقط 10 هزار تومان کاهش دهید

  • ناشناس
    0

    همشون دروغ میگن ۴۳ ساله دروغ دروغ

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها