با تتر مهم‌ترین استیبل کوین بازار رمزارزها آشنا شوید

اخیراً با اضافه شدن بیت کوین به ترازنامه موسسات و شرکت‌های مالی معروف، ارزهای دیجیتال به طور مداوم در صدر اخبار قرار گرفته‌اند. این امر موجب شده دارایی‌های با نوسان کمتر موسوم به استیبل کوین‌ها هم در رادار سرمایه‌گذاران قرار گیرند. در ادامه این مقاله به معرفی یکی از معروف ترین استیبل کوین‌های بازار رمزارزها به نام تتر (USDT) می‌پردازیم.

با تتر مهم‌ترین استیبل کوین بازار رمزارزها آشنا شوید

ارز دیجیتال تتر چیست؟

تتر یک ارز دیجیتال مبتنی بر بلاکچین است که توسط دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود. این بدان معناست که دلارهای واقعی در ذخایر موسسات مالی به عنوان وثیقه نگهداری می‌شود. استیبل کوین‌های با پشتوانه دلار به نسبت 1:1 با دلار جفت شده‌اند. بنابراین انتظار می‌رود بهای استیبل کوین‌ها، همانطور که از نام آنها پیداست، بر خلاف همتایان رایج خود مانند بیت کوین و اتریوم، ثابت باشد.

در حال حاضر، خرید ارزهای دیجیتال با استفاده از پول‌های سنتی (ارز فیات) با چالش‌های خاصی همراه است. معامله با ارزهای سنتی مستلزم استفاده از خدمات بانکی است که با انبوهی از کارمزد و تاخیر زمانی همراه است. در عین حال، خرید یک رمزارز مانند بیت کوین توسط کوینی دیگری مانند اتریوم هم به دلیل نوسانات مداوم ارزش این دو ارز، امری دشوار است. اینجاست که تتر وارد بازی می‌شود و به عنوان پلی بین دنیای مالی سنتی و بازار کریپتو، نوعی دلار دیجیتال را به افراد ارایه می‌دهد. 

مهمترین ویژگی‌های تتر چییست؟

ثبات: تتر ادعا می‌کند که بخشی از توکن‌های در گردش این شرکت با ارزهای فیات پشتیبانی شده است. این بدان معناست که هولدرهای آن نوسانات بالایی که در سایر رمزارزها مشاهده می‌شود را تجربه نمی‌کنند. این ویژگی به کاربران امکان دسترسی آسان به بازار کریپتو، بدون قرارگیری در معرض نوسانات شدید را می‌دهد.

پذیرش: تتر به طور گستره‌ای مورد پذیرش واقع شده و هم اکنون این استیبل‌کوین را می‌توان در بیشتر صرافی‌های ارز دیجیتال خرید و فروش کرد.

شهرت جهانی: پشتیبانی بسیاری از نهادهای بین‌المللی از تتر، جایگاه و برند تتر را نزد کاربران تثبیت کرده است.

به عنوان مثال، با کاهش شدید قیمت دوج کوین، شما می‌توانید با تبدیل DOGE خود به تتر، ارزش آن را حفظ کرده و در فرصت مناسب‌تری (پس از کاهش قیمت و پیش از افزایش مجدد آن) مجدداً اقدام به خرید دوج کوین با کمترین کارمزد کنید. در واقع ثبات قیمت تتر، سرعت بالای تراکنش و کارمزد ناچیز انتقال آن، موجب شده که بسیاری از معامله‌گران از این استیبل کوین به عنوان ابزاری برای حفظ ارزش دارایی خود در شرایط پرنوسان بازار استفاده کنند.

مزایای استفاده از تتر در مقایسه با اسکناس دلار

امروزه علاوه بر معامله‌گران‎ کریپتو کارنسی، افراد عادی هم برای رفع برخی محدودیت‌ها و معضلات مربوط به نگهداری اسکناس، به خرید تتر روی آورده‌اند. از جمله برتری‌های نگهداری تتر در مقایسه با دلار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رهایی از برخی معضلات بانک‌ها درخصوص محدودیت حجم معامله یا خرید و فروش 

حمل و نقل آسان و بدون محدودیت

قابلیت مقیاس‎پذیری و خرید‌های خُرد

ایمنی بیشتر در برابر سرقت

پرونده حقوقی تتر و دادستانی کل نیویورک

22

هرچند در ظاهر تتر یک نوآوری کاملا معقول به نظر می‌رسد که قادر است شکاف‌های موجود در بازار را پر کند. اما وقتی کمی عمیق‌تر به این موضوع می‌نگریم، معضلات و ناهماهنگی‌هایی تتر بیشتر به چشم می‌خورد.

جذابیت اصلی تتر از پیوند ارزش آن به دلار آمریکا نشات می‌گیرد. این شرکت در ابتدا ادعا کرد که ارز آنها دارای «پشتیبانی کاملی» از ذخایر نقدی دلار است.

این روند چیزی شبیه به این بود: شما به شرکت Tether.ltd یک دلار می‌دهید و در ازای آن یک تتر دریافت می‌کنید. اگر تتر خود را پس دهد متقابلاً دلار خود را هم دریافت می‌کنید و تتر برگردانده‌ شده، «سوزانده» (از گردش خارج) می‌شود. این بدین معناست که این شرکت به ازای هر تتر موجود، 1 دلار را در بانک ذخیره می‌کند.

با این حال، یک نقص بزرگ در این سیستم وجود داشت. از آنجایی که Tether.ltd تنها خالق این کوین است، می‌توانست هر تعداد از آن را که می‌خواست عرضه کند، در حالی که به دروغ ادعا می‌کرد این تترهای جدید کاملاً توسط ذخایر نقدی پشتیبانی می‌شوند. این دقیقاً همان چیزیست که در پرونده حقوقی دفتر دادستان کل نیویورک علیه Tether.ltd مطرح شده است. پرونده‌های دادستانی نیویورک مدعی شده که این شرکت نه تنها ذخایر کافی برای پشتوانه تترهای در گردش خود ندارد، بلکه دوره‌های زمانی قابل توجهی وجود داشته که Tether.ltd هیچ حساب بانکی هم نداشته است.

از آن زمان به بعد این شرکت ادعای خود از پشتوانه 100 درصدی ذخایر تتر خود با دلار آمریکا را تغییر داد و اکنون اذعان داشته که تترهای آنها توسط تعداد متنوعی دارایی پشتیبانی می‌شود. بنابراین وجه نقد فقط زیرمجموعه کوچکی از پشتوانه تتر را تشکیل می‌دهد.

تتر بر بستر چه شبکه‌هایی موجود است؟

1. تتر Omni 

 تتر Omni اولین نوع تتر است که در اواخر سال 2014 ابتدا با نام «Realcoin» در بستر بلاکچین بیت کوین ایجاد شد و نام آن در پایان نوامبر 2014 به «Tether» تغییر یافت. مدتی بعد در  ژانویه سال 2015، صرافی بیت فینکس امکان معامله این ارز را برای کاربران خود فراهم کرد و برای چند سال این نوع تتر، تنها تتر استاندارد بازار بود. اما با گسترش بازار رمزارزها و سیل ورود کاربران، این تتر با مشکلاتی چون کندی سرعت و کارمزد بالا مواجه شد. 

2. تتر ERC20

اولین مهاجرت تتر از شبکه بیت کوین به اتریوم، در سال 2017 رخ داد. الگوریتمی که آدرس‌های اتریوم روی آن سوار است، اصطلاحاً ERC-20 نام دارد؛ به همین دلیل به تترهای شبکه اتریوم، تتر ERC20 می‌گویند .در آن زمان یکی از دلایل محبوبیت تتر ERC20 این بود که بلاکچین اتریوم، بلاک‌ها را با سرعت بیشتری نسبت به بیت کوین تأیید می‌کرد و تراکنش‌ها در این شبکه بسیار سریع‎تر و با کارمزدی کمتر از بیت کوین انجام می‌شد. اما با ظهور پروژه‌های دیفای (DEFI) در بستر اتریوم، ترافیک این شبکه هم شروع به افزایش کرد و در نهایت موجب بالا رفتن نرخ کارمز‌د تتر ERC20 شد.

3. تتر  TRC20

توسعه‌دهندگان تتر در مارس 2019 دست به مشارکت جدیدی با ترون برای مهاجرت به این شبکه زدند. اصطلاحاً الگوریتم بلاکچین ترون، TRC-20 نام دارد و به تترهای این شبکه هم تتر TRC20 می‌گویند. جاستین سان، خالق بلاکچین ترون ادعا کرد این تتر سریع‌ترین و کم کارمزدترین نوع تتر است. به لطف مشارکت سان با صرافی پولونیکس، تتر TRC20 به سرعت در این صرافی ارائه و پس از مدتی به استیبل کوین محبوب معامله‌گران بدل شد. در حال حاضر پلتفرم‌های زیادی از تتر TRC20 پشتیبانی می‌کنند. خوشبختانه در ایران هم کاربران می‌توانند از خرید ارزان تتر در والکس بهره‌مند شده و ارزهای دیجیتال خود را در بستری امن و سریع با تتر معامله کنند.

در پایان لازم به یادآوری است که استیبل کوین تتر به دلیل محبوبیت زیاد آن نزد کاربران، امروزه در پلتفرم‌های معاملاتی زیادی در دسترس بوده و با رمزارزهای متنوعی، حتی میم کوین‌های اخیراً لیست شده در صرافی‎ها مانند شیبا اینو، جف معاملاتی است. در صورتی که به تازگی قصد ورود به بازار رمزارزها و فعالیت در این حوزه را دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً اطلاعات لازم در خصوص نحوه معامله ارزها و شبکه آنها را کسب کنید. همانطور که در بالا اشاره شد، تتر در بستر شبکه‌های مختلفی در دسترس است  و هنگام خرید و فروش آن حتما به تطبیق شبکه کیف پول خود با شبکه تتر مورد نظر توجه کنید.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها