اعلام کاهش نرخ تورم با سفره مردم همخوانی ندارد/ ماشین تولید اطلاعات غلط دولت سیزدهم را احاطه کرده‌ است

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا اظهار داشت: آماری که ارائه می‌دهند تناسبی با واقعیت‌های روزمره ندارد. مردم برای خرید اقلام های اساسی خود شاهد رشد قیمت‌ها به صورت روزانه و هفتگی هستند چطور می‌شود در این شرایط اعلام کرد نرخ تورم کاهش یافته است.

اعلام کاهش نرخ تورم با سفره مردم همخوانی ندارد/ ماشین تولید اطلاعات غلط دولت سیزدهم را احاطه کرده‌ است

حسین راغفر درباره گفته‌های رییس جمهوری مبنی بر آغاز سیر نزولی نرخ تورم اظهار داشت: سال‌هاست که داده‌های غلط در اقتصاد ایران تولید می‌شود و همین موضوع هم موجب بی‌اعتمادی شدید مردم نسبت به داده و آمار و اطلاعات رسمی شده‌ است.

وی با اشاره به اعلام کاهش نرخ تورم در کشور گفت: آمارهایی که ارائه‌ می‌شوند باید تناسبی با واقعیت‌های زندگی مردم داشته باشند و این موضوعی است که در چند سال گشته غایب بوده‌ است. مسئولان باید توجه کنند که مردم به وضعیت زندگی و سفره خودشان نگاه می‌کنند و نه به آمارهای دولتی که ارائه می‌شود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: متاسفانه در بسیاری از موارد آمارهایی که اعلام می‌شود یا ناقص هستند یا واقعیت ندارند و مهم‌تر اینکه، این آمار را به مسئولان اصلی و تصمیم ساز کشور ارائه می‌کنند و براساس این آمارهای نادرست برنامه ریزی می‌شود.

وی افزود: برای مثال گزارش می‌دهند 63 میلیارد دلار رانت انرژی در کشور وجود دارد حال حتی اگر این آمار واقعیت هم داشته باشد آمار ناقصی است چراکه مشخص نکرده‌اند چه کسانی از این رانت بهره می‌برند اما وقتی این موضوع مطرح می شود زمینه‌ای فراهم خواهد شد تا قیمت انرژی، آب و برق مورد استفاده مردم به شدت افزایش پیدا کند در حالی که 4 درصد از مصرف آب در کشور مربوط به مصرف آشامیدنی است و مابقی برای صنایع و بخش کشاورزی استفاده می‌شود.

راغفر ادامه داد: حتی اگر آمار رانت انرژی درست باشد دولت باید سراغ معدن‌کاران، شرکت‌های فولادی و پتروشیمی‌ها بروند. معتقدم هر چند این آمار درست هم باشد اما ناقص است و نه تنها در این حوزه بلکه در بسیاری موارد مانند نرخ تورم، اشتغال و بیکاری اما و اگرهای زیادی در این آمارها وجود دارد و در برخی از حوزه‌ها هم این اعداد و ارقام واقعیت ندارند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ماشین تولید اطلاعات غلط دولت سیزدهم را در برگرفته و احاطه کرده است، اظهار داشت: موضوع مهم این است؛ آماری که ارائه می‌دهند تناسبی با واقعیت‌های روزمره ندارد. مردم برای خرید اقلام های اساسی خود شاهد رشد قیمت‌ها به صورت روزانه و هفتگی هستند چطور می‌شود در این شرایط اعلام کرد نرخ تورم کاهش یافته است.

وی با اشاره به دو طرح تغییر یارانه بنزین و حذف ارز 4200 تومانی گفت: طرح‌های خلق‌الساعه که دولت مطرح کرده اصلی‌ترین محل‌های تولید انتظارات تورمی هستند. وقتی اعلام می‌شود که قیمت بنزین در دو منطقه کشور با 90 درصد فوب خلیج فارس قرار است محاسبه شود یا اینکه مبنای محاسبات قیمت کالاهای اساسی قرار است دلار 27 هزار تومانی باشد، قطعا انتظارات تورمی ایجاد می‌شود.

راغفر افزود: انتظارات تورمی را خود دولت ایجاد می‌کند و از سوی دیگر آمارهایی که ارائه می‌شود هیچ قرابتی با واقعیت‌های جامعه امروز ما ندارد.

منبع: ایلنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • یکی از مردم
    0

    قبلا هم عرض کردم دیدن گفتاردرمانی دیگه اثر نداره رسیدن به توهم درمانی!...دولت سیزدهم قصد داره یارانه توهم به مردم بده!!!

  • ناشناس
    0

    مگر مردم محلی از اعراب دارند اقای با هنر که دیروز تکلیف را روشن فرمودند که کسی حرفی نزنه هرچی هست و نیست ما دو جناح برادر وار با هم میخوریم. ...

  • ناشناس
    0

    گیرم که امار غلط به مسولین بدهند آیا خیلی سخت است که مسولین روزی 30 دقیقه وقت بذارند وخبرهارادراین همه سایت وروزنامه پیگیری کنند ؟نه عزیزم خودشونم از همین امار دهندگان هستند .میخواهند همه مشکلات را با جو روحی روانی حل کنند .چون دیده اند که ملت ما با وعده وعید کل عمرشونا دنبال نخود سیاه میگردند .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها