راستی آزمایی رابطه مزد کارگران و چلوکباب

مقایسه هزینه زندگی، معیشت و سبد مصرفی خانوارها طی چند دهه اخیر، همواره یکی از موضوعات مورد مناقشه بین سیاسیون و اقتصاددانان بوده است.

راستی آزمایی رابطه مزد کارگران و چلوکباب

از یک سو برخی افراد وضعیت معیشتی فعلی را بهتر از گذشته دانسته و از سوی دیگر اقتصاددانان مقایسه شرایط فعلی را بدون درنظر گرفتن افزایش نرخ جمعیت، تورم، قدرت خرید پول ملی و... گمراه‌کننده می‌دانند. با این حال بازار مقایسه بین آنچه وجود داشته و آنچه اکنون وجود دارد، همچنان داغ است. 

بخوانید: علم الهدی: اگر اهل شکم و معیشت هستید، حداقلِ شکم زمان شاه را با شکم امروز مردم مقایسه کنید

در آخرین اظهارنظر نیز امام جمعه مشهد وضعیتی که هم‌اکنون در کشور وجود دارد را مناسب‌تر از دهه‌های گذشته می‌داند. او برای مقایسه وضعیت از دو وعده ساده و گران نان، پنیر و انگور و یک دست چلوکباب کوبیده استفاده کرده و گفته بود که در گذشته کارگران بیش از یک‌سوم مزد روزانه خود را تنها برای خرید یک وعده ساده هزینه می‌کردند در حالی که هم‌اکنون یک‌سوم مزد افراد برای خرید یک دست چلوکباب هزینه می‌شود. 

با بررسی قیمت‌ها در سال 55 و آذر سال جاری (با استناد به آخرین داده مرکز آمار درخصوص تورم و قیمت برخی اقلام خوراکی) متوسط مزد روزانه افراد حدود 16 تومان بود. بنابراین برای خرید یک وعده شامل یک عدد نان، 200 گرم پنیر و 300 گرم انگور در آن سال یک فرد ‌باید حدود 3.5 تومان بپردازد، 21 درصد از حقوق روزانه. همین فرد می‌توانست با حقوق روزانه خود دو دست چلوکباب به قیمت هر پرس 6 تومان بخرد. این در حالی است که حداقل حقوق روزانه یک فرد در سال جاری 88 هزار تومان و هر پرس چلوکباب نیز 80 هزار تومان است؛ بنابراین یک کارگر ‌باید 80درصد حداقل حقوق روزانه خود را برای خرید یک پرس چلوکباب هزینه کند. اما مقایسه هزینه ماهانه این دو وعده غذایی برای خانوارها نیز نشان می‌دهد که خرید یک وعده غذای ساده که همان نان، پنیر و انگور است، برای یک خانواده چهارنفری در سال 55 حدود 2.7درصد و 4 دست چلوکباب نیز 5.4درصد از حداقل حقوق ماهانه یک فرد را به خود اختصاص می‌داد. در حالی که در سال جاری یک فرد با حداقل حقوق ماهانه‌اش مجبور است 12درصد حقوقش را برای خرید چلوکباب بپردازد. البته که تورم در سال 55 حدود 16درصد و در آذر سال جاری نیز 43.4درصد اعلام شده بود. بنابراین مقایسه بهبود وضعیت افراد با قیمت برخی اقلام بدون درنظر گرفتن سایر موارد تاثیرگذار تقریبا بی‌معنی خواهد بود. اما به راستی وضعیت معیشت افراد طی این مدت چه تغییری کرده است؟

مقایسه هزینه در 45 سال اخیر

جمعه گذشته امام جمعه مشهد صحبت‌هایی درخصوص مقایسه وضعیت فعلی کارگران با زمانی که دلار هفت تومان معامله می‌شد، کرده بود. او به این موضوع اشاره کرد که در سال‌هایی که دلار هفت تومان بوده، کارگران بیش از یک‌سوم مزد روزانه خود را برای خرید نان، پنیر و انگور هزینه می‌کردند. در حالی که امروزه کارگران با یک‌سوم مزد خود برای ناهار حداقل یک دست چلوکباب می‌خورند. 

براساس داده‌هایی که از سال‌های پیش از انقلاب منتشر شده، در سال 55 حداقل دستمزد ماهانه 456 تومان، نرخ تورم 16.6درصد و میزان افزایش دستمزد نیز 16درصد اعلام شده بود. در این سال یک خانواده چهارنفری برای یک وعده غذایی شامل 5 عدد نان سنگک، یک کیلو انگور و یک کیلو پنیر ‌باید 12.5 تومان هزینه می‌کردند؛ حدود 2.7درصد حداقل حقوق یک ماه. همچنین برای چهاردست چلوکباب کوبیده نیز به میزان 5.4درصد از همان حقوق مصرف می‌شد؛ هر دست 6 تومان قیمت‌گذاری شده بود. یک کیلو گوشت گوسفند بدون استخوان نیز حدود 23 تومان قیمت داشت؛ هر فرد با حداقل حقوق ماهانه خود می‌توانست حدود 20 کیلو گوشت خریداری کند. سبد معیشتی یک خانواده 4 نفری شامل: «یک کیلو گوشت گوسفندی، 30 عدد تخم‌مرغ، شکر، قند، چای، روغن، حبوبات، ماست، پنیر، شیر، یک کیلو گوشت گاو، مرغ و 10 کیلو برنج» حدود 190 تومان می‌شد؛ 41.6درصد حقوق ماهانه یک فرد. این رقم در سال‌های بعدی به دلیل تورم بالا و بعضا دو رقمی کشور، بیشتر شد. البته که دولت‌ها سعی داشتند با افزایش حداقل دستمزدها جلوی کوچک شدن سبد مصرفی افراد را بگیرند، اما این امر در میان‌مدت و بلندمدت باعث ماندگاری تورم و بالا رفتن شاخص‌های پولی مانند نقدینگی و پایه پولی شد. 

هزینه یک سبد مصرفی؛ 790 هزار درصد بیشتر شده است

در سال جاری و براساس داده‌های مرکز آمار یک فرد برای خرید وعده نان، انگور و پنیر همچنین چهاردست چلوکباب ‌باید به ترتیب حدود 100 هزار تومان و 300 هزار تومان بپردازد که حدود 5درصد و 12درصد حداقل حقوق ماهانه‌اش است. هزینه مصرفی یک خانواده 4 نفری برای خرید سبد معیشتی شامل: «یک کیلو گوشت گوسفندی، 30 عدد تخم‌مرغ، شکر، قند، چای، روغن، حبوبات، ماست، پنیر، شیر، یک کیلو گوشت گاو، مرغ و 10 کیلو برنج» در آذرماه سال جاری و براساس داده‌های مرکز آمار به حدود یک میلیون و 500 هزار تومان رسید که حدود 57درصد حداقل دستمزد یک کارگر است. یک کارگر با حداقل حقوق اعلامی توسط وزارت کار می‌تواند 14 کیلو گوشت خریداری کند. مقایسه این اعداد با آنچه پیش‌تر اعلام شد، نشان می‌دهد که هزینه خرید سبد یکسانی از اقلام خوراکی برای یک خانواده 4 نفره در آذرماه سال جاری 790 هزار درصد بیشتر از سال 55 هزینه می‌برد. در این مدت حداقل دستمزد نیز از 456 تومان به دو میلیون و 655 هزار تومان رسیده؛ 582 هزار درصد. تورم نیز در سال 55، 16.6درصد و در آذر نیز 43.4درصد بود. 

با کنار هم قرار دادن آنچه در این مدت گذشته می‌توان به این نتیجه رسید که شتاب هزینه‌ها بیشتر از درآمدها بوده و وضعیت از منظر بالا رفتن هزینه‌ها، بدتر شده است. 

رویکردهای پولی برای بهبود وضعیت اقتصاد

افزایش هزینه‌ها و بالا رفتن تورم، نشأت گرفته از رویکردهایی است که دولت‌ها برای بهبود معیشت مردم اتخاذ می‌کردند. این رویکردها الزاما به بهتر شدن شرایط نینجامید؛ این را می‌توان از مقایسه متوسط رشد نقدینگی از دهه 40 تا دهه گذشته نیز متوجه شد. براساس آن متوسط رشد این شاخص پولی از دهه 40 تا 80 به ترتیب 17، 33، 18.4، 27.3 و 27.4 درصد بوده است.

 البته که تا سال 98 رشد این شاخص حدود 27درصد بود، اما تاثیر همزمان تحریم و کرونا بر اقتصاد کشور باعث شد که رشد این شاخص در آخرین سال از دهه 90 به 40.6 درصد برسد و رقم 3467 هزار میلیارد برای آن ثبت شود. تا پیش از دهه 90، بالاترین رشد سالانه نقدینگی به سال‌های 53، 85 و 74 بود. با استناد به داده‌های رسمی رقم نقدینگی در سال 1357 حدود 256 هزار میلیارد تومان بود که در آبان ماه سال جاری به 4160 هزار میلیارد تومان رسیده؛ 1525درصد افزایش. به نظر نمی‌رسد در شرایطی که رشد نقدینگی بیش از 40درصد بوده و انتظار می‌رود تا پایان سال جاری رقم این متغیر پولی به 4400 هزار میلیارد تومان برسد، تغییری در معیشت و بهبود وضعیت سبد خوراکی افراد رخ دهد. 

منبع: اعتماد
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 44
  • بهروز
    5

    یعنی حرفهای یک آخوند مفتخور ارزش نوشتن یک مقاله و خواندن ما را دارد

    نظرات شما -
    • علی
      63

      در جواب بهروز اولا مفت خور تویی و...... در ضمن از مدل حرف زدنت میشه حدس زد نرخ نون به روز خوری. چلو کباب تو شهر ما 40 تومان و حقوق کارگر 250 تومانه. از قدیم یه ملاکی بوده که یه کارگر با حقوق یه روزش میتونسته یه کیلو گوشت با مخلفات یه آبگوشت رو بخره . الان گوشت گوسفند در شهرستان 130 تومانه و با تهیه همه مخلفات آبگوشت میشه170 تومان که حقوق کارگر250 نومنه . من حرف ایشان را تایید نمیکنم ولی دروغ ننویسید و به خورد مردم ندید

    • پدر
      1

      آقا بهروز عزيز بله پاسخ به حرف هاي مفت افرادي كه نان و جان ملت در دستشان است درست است . 43 سال سكوت كرديد و پاسخ نداديد كه آنها به خودشان اجازه دادند در هر زمينه اي مثل اقتصاد ، پزشكي و هزاران موضوع ديگر كه هيچ تخصصي ندارند نظر بدهند و مردم را به خاك سياه بنشانند . اين مقاله هم گوياي همين مسئله بود .

    • ج خ
      1

      در جواب علی... مردک چرا حرف مفت میزنی، کجا یه کارگر ساده ماهی 7.5 میلیون میگیره؟ من تو دادگستری هستم و با مدرک لیسانس ماهی 4.5 میگیرم و خیلی های دیگه هم مثل من هستند. در ضمن آمار داده شده تو خبر مربوط به پایه حقوق هستش، چه سال 55 و چه برای امسال.

    • ناشناس
      2

      ولی علی اقا پاچه خواری از مفت خواری بد تره

    • 0

      اخه نفهم صحبت سر حداقل حقوقه کدوم حداقل حقوقی ماهی 7500000هزار تومنه ؟اگه کار گر روز مزد منظورته که اونم یه روز کار دارد 4 روز ممکنه بی کار باشه .بعدم نکنه تو محل احمدی نژاد هستی که گوشت کیلویی 130000تومنه .

    • 0

      البته از وسایل واجب زندگی هم نباید غافل بود. اون زمان کامپیوتر نبود که الان از واجبات زندگیه. موبایل همینطور. الان نمیتونی 10 لیتر نفت بریزی تو بخاری و 24 ساعت باهاش زندگی کنی. اونوقت خیلی از مسافت هارا میتونستی پیاده بری چون فواصل کم بود. اونوقت میتونستی با همون فریزر یخچالت کارت را راه بیندازی ووووووووو

    • ناشناس
      9

      قیمت یک عدد تخم مرغ در سال 57 4 ریال و الان 1600 تومان نرخ دستمزد آن سال 630 تومان و الان 2700 تومان
      همچنین قیمت یک کیلو پنیر هم 7 تومان و الان بین 25 الی 35 هزار تومان (غیر بسته بندی) نان سنگک 1 تومان و الان 2 هزار تومان قیمت انگور 2 تومان آن زمان و الان تقریبا 10 الی 15هزارتومان تومان قیمت گوشت 23 تومان آن زمان و الان 140 تا 160 هزار تومان
      به غیر گوشت که کاهش قدرت خرید یافته بقیه موارد تقریبا بهتر است
      لطفا هم عدد سازی نفرمایین

    • به علی
      0

      تو شهر شما گوشت وبرنج خیلی ارزون است،،، به گوشتی که میخوری توجه کن وقیمت گوشت رو هم محاصبه کن متوجه میشی؟

    • کشاورز
      0

      در جواب اونی که میگه پنیر 25تا35 تومنه اولا اونی که تو 25میخری و میخوری پهن گاوی هست نه پنیر گاوی، اونوقت هر کسی یک سال کارگری میکرد یه نیسا

    • ثریا
      0

      خاک بر سر . بی عقل و بی سوادت ali

    • پیمان
      0

      در جواب علی با کدام حسابی میگی دستمزد کارگر ۲۵۰ تومن هست به ندرت فقط استاد کارگران ساختمانی بله ، تمام روزنامه ها و سایت ها پر استخدام ماهی ۲ تا ۳ میلیون هست تو شهر شما بله چلوکباب با سنگدون و دل و جیگر چرخ کرده مرغ میشه ۴۰ تومن و گرنه چلو کباب با گوشت گوسفندی زیر۸۰ در نمیاد.از کل مقاله و تحلیل حرف های این امام جمعه منفور مشهد فقط به این رسیدی که تو محله شما چلوکباب ۴۰ تومنی هست.با تو نادان میشیم ۸۵ میلیون با امثال تو جیره خور مفت خور ۴۳ سال هست در حال زجریم و بدختی و گرنه من کارشناس ارشد جوون تحصیل کرده نباید واسه ۳ میلیون تومن تو رستوران کار کنم و غذا جلوی مفت خور هایی مثل تو بذارم

  • خوش خیال
    0

    جناب آقای علم الهدی !!!؟؟اگر میشه ،خواهشها ما را به همان وضعیت وخیم قبل از انقلاب اسلامی ایران بازگردانید،بخدا نان و انگور آن موقع از ده پرس چلوکباب ،جوجه کباب ،وغیره امروزی با مزه تر و خوش خوراک تر بود ،،یا لا اقل یک رفراندوم بگذارید ببینید نظر مردم چی هست ؟؟؟حتی نظرات را به نفع خودتان مصادره کنید هم (مثل انتخابات 88) اشکالی ندارد ،،،فقط خودتان بدانید مردم چه میگویند

  • علی
    28

    تجربه خودم اینه که با حداقل حقوق سال 77 پول 11 ماه رو دادم یه یخچال امرسان ساده خریدم ولی الان با 11ماه حداقل حقوق میتونم یخچال ساید بای ساید بخرم

    نظرات شما -
    • صادق
      0

      11 سال پیش حقوق یک ماهمو دادم یه یخچال فریز دوقلو راک گرفتم، الان با حقوق سه ماه هم نمیتونم ارزونترین دوقلو رو بخرم.

    • آشنا
      0

      برای دفاع کردن از سخنان چرت بقیه شما هم چرندیات ننویس .

    • در جواب علی
      0

      حتما حقوقت رو با دلار میگیری

    • کارگر
      0

      علم الهدی جان این کوبیده ای که می فرمایید رو از کجا می گیرید، آدرس بدید ما هم بگیریم.

  • ایمان
    2

    داداش خودتو خسته نکن...
    اون اگه میخواست واقع بین باشه که اینطور حرف نمی‌زد..تو نمیدونی اون در تمام زمینه ها تخصص داره.
    حالا نمیگم قبل انقلاب دست کیا رو بوس میکرد..

  • حقگو
    2

    یه حرفی زده وقتی شرایط خودشون را قبل و بعد از انقلاب مقایسه میکنن خوب درست میگن قبلا باید منتظر دهه محرم میموندن تا بتونن به زن و بچه هاشون چند روز غذای گرم و گوشت و برنج بدن یا به بهانه ماه رمضان در شهرها و روستاها پخش میشدن و با خواندن نماز و برپایی مراسم در مساجد التماس مردم میکردن تا افطار را مهمان یکی از اهالی باشن برای دو ریال دو روز گریه میکردن و روضه میخوندن و ... از فقر و نداری بچه هاشون را میفرستادن حوزه تا با خرج مردم و از بیت المال فقط شکم هاشون سیر بشه الان در کاخ زندگی میکنن کسانی که حتی نمیتونستن سوار الاغ بشن یا درشکه کرایه کنن الان بنز سوار میشن خانواده هایی که مسافرت و تفریح نمیدونستن یعنی چه الان شش ماه را در اروپا میگذرونن و ....

  • داور
    8

    مزد کارگر روز مزد روزی ۲۵۰هزار تومان هست ۸۸ هزار برای کارمندی هست که‌ بیمه و سنوات و مزایارداره که در مجموع همون روزی ۲۵۰ درمیاد

  • عادل از قطب شمال
    1

    در جواب علی باید بگویم اون چلو کباب که توی شهر شما چهل هزار تومنه برنج هندی دوزاریه و اشغال گوشت گربه و سنگدونه مرغه

  • کارشناس رسمی
    0

    چلو کباب پنجاه سال پیش الان با همان کیفیت، پرسی دویست هزار تومان است، برنج ایرانی خوش عطر با مغز پسته و زرشک اعلا و زعفران ناب و روغن حیوانی و کباب گوسفندی، آنهم گوسفندی که علف تازه خورده نه نان خشک کپک زده، الان برنج هندی و روغن پالم و گوشت خر و گل رنگ جای زعفران و باقلا سبز به جای پسته

  • ناشناس
    1

    باید در جواب این آخوند بی سواد ومنصب کیلویی بگیر باید گفت لعنت بر پدر ومادر انسان حراف و شیرین کار که به هشتاد میلیون ظلم می کند تا جایگاهش را حفظ کند

  • سعیدکارگر
    1

    با همین مقایسه هاتون مملکت رو به فنا دادید...
    لطفا فقط حرف نزنید مردم به اندازه کافی درد دارند نمک نپاشید روی زخم ها.

  • بهلول
    1

    کارگران افراد زحمتکش هستند چون به مفت خوری بعضی هاعادت ندارند.اونی که این مقایسه را کرده صدقه خور مردم است زحمتی نمیکشد

  • Un
    13

    جناب ادمین خبر فوری! حقوق یک روز کارگر درسال جاری ۸۸ هزارتومان؟؟؟همین الان ۱۰۰ تا ازاین کارگرا رو بیار من نیازدارم!!الان کارگر زیر ۲۵۰ تومن نمیگیره!اون چلو کباب ۸۰ تومنی هم که میگی حتما رفتی طرقبه و شاندیز خوردی وگرنه الان چلوکباب میانگینش ۴۵ تومنه..

    نظرات شما -
    • 0

      کدام کارگر را میگی پایه حقوق اداره کار امثال برای یک ماه بدون مزایا ماهیانه حدود دومیلیون و هفتصد هزارتومان هست بله استادکار ساختمانی ۲۵۰ هست و فقط فقط کارگران بخش ساختمان کدام کارگر بدبخت خط تولید توی ایران روزانه ۲۵۰هزارتومان دستمزدش هست کدام کارخانه و کدام کارگاه ماهی ۷میلیون و پونصد به کارگر میده بس کنید دروغ پردازی هاتون رو....

  • شهرام.ر
    2

    وظیفه رسانه های داخلی اینه که حرف مردم رو بدون سانسور به حاکمان مملکت برسونن .اگر به صاحبان تریبون (مثلاً الم الهدی) اطلاع رسانی بشه که باتوجه به آمار رسمی کشور، وضعیت مردم بعد از انقلاب صدها برابر بدتر و وضعیت زندگی اونا نسبت به قبل از انقلاب هزاران برابر بهتر شده ، شاید از تکرار فریب و دروغ دست بردارند.

  • اسی
    1

    چرا علم خدا خرید خانه را با زمان رضاشاه مقایسه نمی کند

  • علی
    1

    اصل قضیه زیر سواله که با وجود تحمل اینهمه فشار اقتصادی چرا باید مردم این حرفای بی مبنا رو هم بشنوند مگر هر حرفی نزنند می گویند ایشان زبان ندارد؟!!!.

  • به علی
    1

    شهر شما کجاست؟ ناکجاآباد؟ اون چلو کباب ۴۰ تومنی که تو خوردی، چلو کباب نبوده، احتمالا چلو پی پی به خوردت دادند، ولی چون نمک زده بودن، نمک گیر شدی و....

  • ۵۷
    1

    آقا این جماعت رو منبر که میرن حرف زیاد میزنن فقط میخوان خودشون رو با سال ۵۷ مقایسه آخه کله پوک الان با این همه منابع باید یه کارگر معمولی ۲۰ میلیون حقوقش باشه ، نه که سر مردم رو با چلو کباب گول بزنید

  • ناشناس
    1

    میشه لطف کنید این همه موهباتتون را ببرید لبنان و غزه و سوریه و پولهای ایران را از انها به ملت برگردانید خودتونم گورتونو گم کنید برید هموم شاه و پسرش برگردن ما به همون فلاکت اون موقع راضی هستیم دنیا و اخرت شما را نخواستیم

  • ملا نصردین
    1

    ملا در هفتاد سالگی رفت تو کوچه گفت ای مردم زور جوانی و پیری من فرقی نکرده گفتند چطور - گفت یه سنگ بزرگ دره خانه ام هست جوان که بودم زورم بهش نمی رسید العان هم نمی رسد پس فرقی نکرده ---- این علم خان زمان شاه و العان خودشون مقایصه میکنند و درست هم حساب میکنند

  • ناشناس
    1

    خدا رو شکر در عرض چهار پنج ماه این آخوند راضی شد از و ضع مملکت قبلش خیلی ناراضی بود فکر کنم چلو کباب در عرض پنج ماه ارزون شد چهل و سه ساله مردم رو روز به روز بدبخت تر کردید قشر متوسط داره حذف میشه خدا جوابتون رو بده که مردم حریف شما جلادها نمیشن

  • در جواب علی
    0

    مفتخور بی شک تویی که صد در صد دستت تو سفرس و از مردم بی خبری بی همه چیز این مملکت صاحاب همه چیزه از نفت و طلا و گاز و ....گرفته تا خاک مردمش نباید اینجور زندگی کنن حاکمان دزد حق و حقوق مردم بیچاره به تاراج میبرن و تو دون پایه هم جزئی از دزدهایی..وای به روزی که امثال تو دچار خشم گرسنگان بشید با دندون‌پاره میشین

  • مهدی
    0

    در جواب علی چاو کباب ۴۰ تومنی داریم حتی ارزونتر هم داریم منتها با سویا و مقدار گوشت خر

  • ملا
    1

    شکم ملا ها رازمان شاه فقید با شکم فعلی شان مقایسه کنید ،ماشاالله شکم که نیست بشکه ست.

  • ناشناس
    0

    سلا

  • دکتر فرهادی
    0

    متاسفم که فقط شکم و دیگر حاشیه ها برای آقایان مهمه
    قبل از انقلاب یه کارگر یا کارمند با درامدی که داشت ۶ ماهه صاحب خونه و اتومبیل میشد
    اون زمان همه غذای ساده و خانگی میخوردن
    الان ۶۰۰ سال هم کار کنی از راه حلال خونه که هیچ یه پژو هم‌نمیشه خرید

  • نام
    0

    برید گمشید...

  • ازاد
    0

    آقای کارمند دادگستری شماها بیکارمند هستید آره کارگر ساده شاگرد بنا روزی سیصد و پنجاه هزار تومان می گیره منظور ایشان کارکر بود نه بیکار مند چهار ساعت مردم را سر می دواند بعد ساعت دو تمام

  • ایرانی
    0

    خبر فوری جان با این عکسا دهنما ن نصف شبی آب افتاد ملاحظه بچه مردم را هم بکنید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها