احتمال سقوط قیمت دلار / پولهای ایران شنبه آزاد می‌شود؟

سفر معاون وزیر امور خارجه کره‌جنوبی به وین با ریزش قیمت دلار در صرافی‌های بانکی و بازار آزاد همراه شد.

احتمال سقوط قیمت دلار / پولهای ایران شنبه آزاد می‌شود؟

قیمت دلار در بازار آزاد از عصر دیروز روندی کاهشی را آغاز کرد و هر دلار آمریکا با کاهش چهارصد تومانی وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد . 

 بازگشایی بازار آزاد اما همراه با ریزش قابل توجه قیمت‌ها در بازار ارز بود به طوری که دلار با کاهش نزدیک به هزار تومان در بازار آزاد به کانال ۲۸ هزار تومان ورود کرد و برخی کارشناسان و دست‌اندرکاران معتقدند ریزش قیمت دلار امروز تداوم دارد اما به واسطه تعطیلی روز پنجشنبه و جمعه ، شنبه روز مهمی برای بازار ارز تلقی خواهد شد . 

بسیاری دلیل ریزش قیمت ارز در بازار را سفر معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی به وین می‌دانند . گفته می‌شود محور مذاکرات این مقام بلندپایه کره‌ای در وین، آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در این کشور است . 

 کره‌جنوبی به استناد تحریم های امریکا از آزادسازی بدهی خود بابت خرید میعانات گازی از سال ۲۰۱۸ خودداری کرده است. ایران در دوره تصدی دولت روحانی بارها مذاکراتی را با مقامات کره‌ای و سایر کشورهای بدهکار به ایران پیش برد اما در نهایت چراغ سبز امریکا برای تادیه بدهی کره جنوبی و سایر شرکایش به ایران روشن نشد . 

 میزان بدهی کره‌جنوبی به ایران به ۷ تا ۹ میلیارد دلار اعلام شده است.

توافق نزدیک است؟

برخی تحلیلگران مساله سفر معاون وزیر امور خارجه کره‌جنوبی به وین را فراتر از مساله تادیه بدهی‌ها می‌دانند و این گونه نتیجه‌گیری می‌کنند که این اقدام در راستای دستیابی به توافق جدید است . 

 پیش از این امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه نیز اعلام کرده بود پیش شرط ایران برای دستیابی به توافق ازادسازی منابع بلوکه شده ایران است . 

 کره‌جنوبی و عراق دو کشوری هستند که بیشترین میزان بدهی را به ایران دارا هستند. بدهی عراق نیز بین ۵ تا ۶ میلیارد دلار اعلام شده است. 

 ماجرای ناتوانی عراق در تادیه بدهی ایران به عقیده برخی سبب کاهش میزان صادرات از ایران به عراق شده است. شاید از این روست که عراق مذاکراتی را برای تامین انرژی مورد نیاز خود با عربستان داشته است. از سوی دیگر قراردادهایی میان عراق و توتال با هدف بهره‌برداری از طرح‌های بزرگ انرژی به امضا رسیده است . در این شرایط سیگنال‌های رسیده از بغداد نیز دلالت بر آن دارد که این کشور آماده تادیه بدهی خود به ایران می‌شود . 

در شرایطی که همه نگاه‌ها خیره به وین است و حضور معاون وزیر امور خارجه کره در وین نیز زیر ذره‌بین رسانه‌ها قرار گرفته است، خبرهای مثبتی از بغداد به گوش می‌رسد. سخنگوی وزارت برق عراق گفته است: وزارت برق عراق آمادگی خود را برای پرداخت همه طلب ایران اعلام کرده است و به زودی به صندوق اعتباری بانک تجارت عراق واریز می‌شود.

احمد موسی گفت: وزارت دارایی عراق باید این بدهی را به ایران پرداخت کند؛ از این رو از این وزارتخانه می‌خواهیم طلب ایران را پرداخت کند زیرا کاهش واردات گاز از ایران بر سیستم برق تاثیر می‌گذارد.

موسی اشاره کرد که به دلیل کمبود سوخت، نیروگاه‌هایی داریم که از کار افتاده است. اکثر نیروگاه‌ها آماده فعالیت است، اما به دلیل کمبود گاز فعالیت آن متوقف شده است.

سخنگوی وزارت برق عراق تصریح کرد که بارزترین مشکل این است که واردات گاز از ۵۰ میلیون به ۸ میلیون و نیم مترمکعب کاهش یافته است. پیش از این دولت سیزدهم در اعلامی کلی و بدون ذکر جزییات، از آزادسازی سه و نیم میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ایران خبر داده است . 

با این حال هنوز منشا این پول روشن نیست. 

منبع: خبر آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 23
  • حمار تمام عیار ایرانی
    9

    ۲۵ هزار تومان کرد دلار نیمایی توسط دولت و بانک مرکزی نشانه مثبت توافق نزدیک آمریکا و ایران و برداشت تحریم ها چون دلار ۲۳ تومان بود سه هفته پیش کاهش دادن و امروز ۲۵ هزار تومان شد

  • بوق
    9

    آره آزاد میشه ، به حسن نصرا... تبریک عرض می کنیم .

    نظرات شما -
    • اصلاح طلب بی غیرت
      19

      نوش جانش و گوارای وجودشان بهتر از اینه که فاسقان زهر مار کنند

  • ناشناس
    3

    اقتصاد را با شایعات فعلا اداره می‌کنند . با فرض آزاد کردن این مقدار مگر چقدر می‌تواند باعث تثبیت شود .
    اقتصاد ایران مثل کارمندان دولت شده حقوق که می‌گیرند سه چهار روزی اوضاع خوبه بعد کفگیر به ته دیگ می‌خورد .

  • ناشناس
    4

    کی عراق پول سوخت ایران را می دهد؟ غرامت جنگ را که نداد

  • 4

    به مردم که نمیرسه

  • .....
    1

    چه فرقی به حال ما می کنه. افزایش حقوق ۵٪ لیکن تورم ۶۰٪ آیا کسی نیست یاری کند این ملت نگون بخت را.

  • سردار اذربایجان
    1

    همه
    گفته ها شایعه است شنبه میگن موند شنبه دیگه چون فردا به مردم احتیاج دارن

  • ناشناس
    1

    جفنگیاته

  • ناشناس
    0

    شنبه و یکشنبه تعطیل هستند. 😀

  • ناشناس
    5

    همون جا باشه امن تره .بدن همه را هپولی میکنند وتقسیم به اول حسن جان نصرالله دوم سوریه ها سوم لبنانیها چهارم یمنیها پنجم عراقیها بقیه بین خودشان تقسیم و مردم ایران هم که خودتان بهتر میدانید هیچچچچ

  • سردار الاغ
    3

    هر پولی که آزاد شود خرج تثبیت نظام شاهنشاهی آخوندی خواهد شد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      خلایق هر چه لایق

  • یکی از مردم
    0

    مافیای دلار هم (که همه میدونیم کیا هستند) میگذارند قیمتش سقوط کنه!!!...میدونید چند میلیارد دلار احتکار کردند؟؟؟

  • ایران
    3

    هر سرمایه ملی که سر سفره مردم نرسد، بهتر است که تا قیامت که آزاد نشود ،چهل سال نفت و گاز ایران غروختن یک ریالش تو جیب مردم نرفته،هرچی پول آزاد بشه مستقیم تو جیب عربهای مفت خور هست

  • وطن فروش‌های عرب پرست بی غیرت
    2

    حسن نصرالله هم باید در مذاکرات باشه، اون روز در شبکه خبر ملاهای وطن فروش خیلی حرص می‌خورد و میگفت ما قطب اقتصادی هستیم و دشمنان می‌خواهند منابع مالی ما را بدزدن!!!!!!!!

  • مردم ایران
    1

    متاسفانه سربازان حشدالشعبی و فاطمیون و زینبیون و حزب الله لبنان و حماس و حوثی ها و زکزاکی و... خیلی وقته حقوق خوبی نگرفتن و دلخور هستن لطفا بعدآزاد سازی پول اونها را در اولویت قرار بدهید ما مردم ایران همه راضی هستیم که گروه مقاومت در اولویت باشه

  • هبب
    1

    چین ۲۲ میلیارد

  • ناشناس
    1

    شنبه آزاد می سود
    یکشنبه
    بین حشد الشعبی و حزب الله تقسیم می گردد

  • شهرام.ر
    1

    آزادسازی بدهی های کشورهای دیگه به ایران باعث پائین آمدن جزئی قیمت دلار خواهد شد ولی با گذشت زمان (و با هپولی هیپو کردن دلارها توسط مسوولان کشور)قیمت دلار باز هم بالاتر میرود این سناریوی تلخ ، ۴۳ ساله که متاسفانه ادامه داره.

  • ناشناس
    3

    بر طبل شادانه بکوب
    گروهای نیابتی خوشحال باشند پول رسید حملهههه

  • ناشناس
    1

    چرا که نه ، وا دادن در شرایط بحرانی را بارها دیده ایم

  • ناشناس
    0

    تشکر می کنیم از ملت همیشه در صحنه و ولایت مدار ایران از همه تشکر می کنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها