شناسایی ۳ هزار و ۷۷۹ واحد مسکونی خالی از طریق سامانه املاک و اسکان

مدیرکل دفتر تنظیم مقررات سازمان مالیات: طبق آخرین آمار سامانه ملی املاک و اسکان، ۳ هزار و ۷۷۹ واحد مسکونی خالی شناسایی شده است.

شناسایی ۳ هزار و ۷۷۹ واحد مسکونی خالی از طریق سامانه املاک و اسکان

علی رستم‌پور گفت: طبق آخرین آمار سامانه ملی املاک و اسکان کشور، ۳ هزار و ۷۷۹ واحد مسکونی خالی شناسایی شده است که ۲ هزار و ۴۵۴ از این واحدها کاربری مسکونی دارند و  ما طبق قانون فقط از این تعداد می توانیم مالیات بگیریم.

پیش از این وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده بود یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد خالی به سازمان امور مالیاتی معرفی شده اند.

مدیرکل دفتر تنظیم مقررات و نظارت سازمان امور مالیاتی در برنامه تیتر امشب در این خصوص  توضیح داد: یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد خالی برای داده های اطلاعاتی قبل است و واحدهای خالی که از طریق سامانه املاک و اسکان شناسایی شده اند همان حدود  ۳ هزار واحد است.

به گفته رستم پور  قوانین گذشته مالیاتی بر خانه‌های خالی بازدارنده نبود و همین دلیلی شد تا قانون جدید مصوب شود.

او گفت: مشخصات مالک و ملک برای دریافت مالیات باید مشخص باشد و هر گاه این دو قسمت مشخص شود ما برگه‌های مالیاتی را صادر خواهیم کرد.

کوتاهی وزارت راه و شهرسازی  در اجرای قانون اخذ مالیات از خانه های خالی

در ادامه مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس  گفت: سامانه املاک و اسکان در زمان مقرر راه اندازی نشد و اطلاع رسانی خوبی هم در خصوص آن انجام نگرفت و کوتاهی وزارت راه و شهرسازی در اجرای قانون محرز است.

به گفته طغیانی وزارت راه و شهرسازی موظف شده است ظرف یک ماه این سامانه را اصلاح کند و ثبت نام برای مردم در این سامانه تسهیل شود.

او گفت:  اگر همه مردم در این سامانه ثبت نام نکنند پیدا کردن خانه‌های خالی مشکل است چون اساس قانون خود اظهاری است.

اما در ادامه برنامه اصلانی معاون وزیر راه و شهرسازی می گوید که کوتاهی از سوی این وزارتخانه صورت نگرفته است و سامانه املاک و اسکان در موعد مقرر راه اندازی شده و امکان ثبت نام افراد هم حتی پیش از موعد قانونی فراهم بوده است.

به گفته اصلانی شناسایی یک میلیون و ۳۰۰ واحد خالی از پایگاه های داده ای بر اساس ماده ۱۶۹ مکرر قانون سال ۹۴ احصا شده است. بر اساس قانون قبلی پیامک‌های به مالکین خانه‌های خالی فرستاده شده است.

او گفت: سازمان امور مالیاتی به دلایلی از اطلاعاتی که سامانه املاک و اسکان احصاء کرده نمی‌تواند استفاده و خانه‌های خالی واقعی را شناسایی کند.


بر اساس اصلاحیه ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم در آذر ماه ۱۳۹۹ که با عنوان قانون مالیات بر خانه‌های خالی شناخته می‌شود، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از چهار ماه به عنوان خانه خالی شناسایی شوند، به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، بدون لحاظ معافیت‌های مندرج در ماده ۵۳ این قانون از نظر متراژ، به صورت ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح زیر می‌شوند:

سال اول: معادل ۶ برابر مالیات متعلقه

سال دوم: معادل ۱۲ برابر مالیات متعلقه

سال سوم به بعد: معادل ۱۸ برابر مالیات متعلقه

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها