طلیعه ارزش بیشتر بیت کوین در سال آینده:

پیش‌بینی تحلیلگران مالی درباره آینده ارزهای دیجیتال

یک استراتژیست می‌گوید که «شرایط طلایی ارزهای دیجیتال در حال نزدیک شدن به نقطه پایان است- و افزایش موج نقدینگی به ارزهای دیجیتال آسیب خواهد رساند».

پیش‌بینی تحلیلگران مالی درباره آینده ارزهای دیجیتال

سرویس مالی بنگاه رسانه‌ای سی.ان.بی.سی در گزارشی درباره «آینده کوتاه‌مدت ارزهای دیجیتال»؛ ضمن اشاره به «رشد ۷۰ درصدی بیت‌کوین از ابتدای سال گذشته تاکنون (و البته رشد ۱۱۰ درصدی این ارز دیجیتال از ابتدای آذرماه گذشته تاکنون)- که باعث افزایش ارزش کل بازار کریپتو به مجموع ۲ تریلیون دلار شده»؛ آینده‌ای نامشخص را در انتظار ارزهای دیجیتال می‌داند.

سی.ان.بی.سی با اشاره به این که «علاوه بر بیت‌کوین سایر ارزهای دیجیتال نیز رشد یک ساله غیر قابل باوری تجربه کرده‌اند» از سولانا به عنوان پنجمین ارز دیجیتال از نظر ارزش بازار نام برده- که در سال گذشته نزدیک به ۱۱هزار درصد رشد داشته است. نویسنده هم‌چنین از ارزی به نام شیبااونو که گفته می‌شود به زودی در بین ۱۰ ارز برتر قرار خواهد گرفت نام برده است که به ادعای کارشناسان مالی ۴۶ میلیون درصد افزایش داشته است.

در ادامه گزارش اما درباره این‌که «آیا این سودآفرینی‌ها در آینده نیز ادامه‌دار خواهند بود یا نه»؛ آمده که «کارشناسان بسته به عقایدشان حدس‌های مختلفی در این زمینه می‌زنند. اما در این میان همه در این نتیجه‌گیری مشترکند که کسانی که در زمان ظهور این ارزهای دیجیتال، آن‌ها را جدی نگرفته یا مسخره کردند، فرصت بسیار خوبی را از دست داده‌اند».

سی.ان.بی.سی در ادامه به برخی از پیش‌بینی‌های صورت گرفته درباره بازار ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۲ پرداخته- که نشان از گستردگی شگفت‌انگیزی در آرا و نظرات کارشناسان دارد. یعنی در شرایطی که عده‌ای بر این باورند که سال آینده شاهد رکودی قابل ذکر در زمینه قیمت‌های ارزهای دیجیتال خواهیم بود، در عین حال عده‌ای نیز هستند که رشد چند صد درصدی ارزش بیت‌کوین را انتظار می‌کشند.

با این حال نویسنده با ذکر این که «راه‌اندازی اولین دستگاه یا صندوق فروش یا مبادله ارزهای دیجیتال مهم‌ترین پیشرفت این عرصه در سال‌های اخیر بوده»؛ چشم‌انداز این ارزها به خصوص بیت‌کوین را در سال آینده همراه با یک سری قطعیت‌ها و البته تردیدها عنوان کرده است که در عین حال هشدارهایی هم با خود دارد. از جمله این که بررسی دقیق نوسانات قیمتی بیت‌کوین چشم‌انداز آینده این ارز را کاهش داده و کارشناسان هشدار می‌دهند که بازار ارزهای دیجیتال ممکن است به سمت رکود پیش رفته و به خصوص بیت‌کوین در ماه‌های آینده با کاهش شدید قیمت روبرو شود.

نویسنده گزارش با اشاره به «رشد قابل توجه بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال در سال گذشته»، به «بدبینی وال‌استریت نسبت به قیمت بیت‌کوین» و «احتمال آغاز روند قیمتی نزولی این ارز» اشاره کرده و در ادامه نیز مدعی شده که «بیت‌کوین به دلیل نوسانات قیمتی غیر قابل کنترلش در چند وقت اخیر تبدیل به یک رمزارز بدنام شده است».

در سطور بعدی نیز در تایید این نظرات از زبان کارول الکساندر، استاد اقتصاد در دانشگاه ساسکس نقل شده- که گفته انتظار دارد قیمت بیت‌کوین در سال ۲۰۲۲ به کمتر از ۱۰۰۰۰ دلار برسد- که به این معناست که عملاً تمام دستاوردهای این ارز در یک سال و نیم گذشته از بین خواهد رفت.

کارول الکساندر در این زمینه گفته: «من اگر سرمایه‌گذار بودم، قطعاً با عجله از بیت‌کوین دور می‌شدم. چون احتمالاً قیمتش در سال آینده سقوط خواهد کرد. این روند نزولی هم به این ایده بستگی دارد که بیت‌کوین اساساً «هیچ ارزش اساسی» ندارد و بیشتر یک «اسباب بازی» است تا یک سرمایه‌گذاری»!

در نقطه مقابل البته برخی از کارشناسان هم هستند که معتقدند روند رو به رشد بیت‌کوین در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت- و قیمت این ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳ به ۱۰۰هزار دلار و حتی بیشتر هم خواهد رسید. کیت والتمن متخصص ارزهای دیجیتال در این زمینه به نظر شماری از تحلیلگران اشاره کرده که پیش‌بینی کرده‌اند بیت‌کوین در سه ماهه اول ۲۰۲۲ یا حتی زودتر از مرز ۱۰۰ هزار دلار خواهد گذشت. به باور این کارشناس عواملی مانند پذیرش بیت‌کوین از سوی مشاغل، افزایش تقاضا و… فاکتورهایی هستند که در افزایش قیمت بیت‌کوین می‌توانند نقش مهمی داشته باشند.

نکته جالب این که نشریات و رسانه‌های اقتصادی قیمت‌های به مراتب بالاتری را نیز برای بیت‌کوین هدف‌گذاری کرده‌اند. به عنوان مثال نشریه فوربس از زبان برخی از کارشناسان نوشته که هدف‌گذاری قیمت ۱۰۰هزار دلار برای بیت‌کوین بسیار کم است. بر اساس گزارش فوربس، هیئتی متشکل از ۵۰ کارشناس ارزهای دیجیتال پیش‌بینی کرده‌اند که قیمت بیت‌کوین تا سال ۲۰۲۵ به ۲۵۰ هزار دلار و تا سال ۲۰۳۰ به حدود ۵ میلیون دلار خواهد رسید.

در ادامه گزارش سی.ان.بی.سی می‌خوانیم که کارول الکساندر به سرمایه‌گذاران هشدار داده که قبل از سرمایه‌گذاری در زمینه ارزهای دیجیتال نسبت به مساله تکرار تاریخ در مورد بیت‌کوین آگاه باشند. این کارشناس به سابقه صعود قیمت بیت‌کوین به بالاترین رقم ممکن در سال ۲۰۱۸ اشاره کرده و در ادامه یادآوری کرده که این رقم خیلی زود در چند ماه به طور ناگهانی نزول کرده است.

تاد لوونستاین، استراتژیست ارشد یونیون‌بانک نیز در این زمینه صحبت‌های مهمی دارد. او گفته که «نمودار قیمتی بیت‌کوین همواره نشان از حباب‌ها و ریزش‌های تاریخی داشته- و مانند تمام حباب‌های دیگر هر بار خریداران این روایت را دنبال کرده‌اند که این‌بار با همیشه فرق دارد»!

این استراتژیست می‌گوید که «شرایط طلایی ارزهای دیجیتال در حال نزدیک شدن به نقطه پایان است- و افزایش موج نقدینگی به ارزهای دیجیتال آسیب خواهد رساند».

یویا هاسیگاوا، تحلیلگر بازار کریپتو در مورد آینده رمزارزها می‌گوید که «به رغم تمام هشدارها و نکات نگران‌کننده، اما هنوز امیدواری زیادی پیرامون آینده بیت‌کوین و دیگر رمزارزها وجود دارد- و حداقل این که بسیاری در این بازار هنوز متقاعد نشده‌اند که جشن کریپتو در سال ۲۰۲۲ به پایان خواهد رسید».

تکامل صنعت کریپتو، که سهم بیت‌کوین از بازار را کاهش داده، هم‌زمان موجب افزایش نقش و نفوذ دیگر ارزهای دیجیتال از جمله اتریوم شده است. تحلیلگران انتظار دارند این روند در سال آینده نیز ادامه داشته باشد. زیرا سرمایه‌گذاران به این نتیجه رسیده‌اند که می‌توان از ارزهای دیجیتال دیگر به سودهای بزرگ فکر کرد. کارول الکساندر در این زمینه از رمزارزهایی مانند سولانا، کاردانو و پولکادات به عنوان ارزهای دیجیتالی که نگاه‌های بسیاری در سال ۲۰۲۲ به آن‌ها دوخته خواهد شد، نام برده است.

به عقیده این کارشناس «از آن‌جا که سرمایه‌گذاران و خریداران بیت‌کوین شروع به درک خطرات تجارت به‌ویژه غیرقانونی این رمزارز کرده‌اند، طبیعی است که دیگر سکه‌های متعلق به بلاک‌چین که نقش اساسی در امور مالی غیرمتمرکز دارند، اوج خواهند گرفت».

در شرایطی که کارول الکساندر پیش‌بینی می‌کند که در سال آینده ارزش بازار بیت‌کوین بیشتر از نیمی از ارزش ارزهای هوشمند- مانند اتریوم و سولانا- نخواهد بود؛ در این میان کارشناسانی نیز هستند که بر این باورند که پذیرش قانونی بیت‌کوین در کشورهای بیشتری این ارز را ارزشمندتر خواهد کرد.

اشاره این گروه به پذیرش بیت‌کوین در السالوادور است- که این کشور در اواخر سال گذشته به عنوان اولین کشور در جهان بیت‌کوین را به عنوان ارز قانونی پذیرفت.

حالا در شرایطی که شنیده می‌شود کشورهای بیشتری متقاعد شده‌اند که در سال ۲۰۲۲ بیت‌کوین را به عنوان ارز قانونی بپذیرند؛ این امر را خیلی‌ها به عنوان طلیعه ارزش بیشتر بیت‌کوین در سال آینده می‌دانند.

منبع: شفقنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها