طرح جایگزین افزایش حقوق‌ها/ کارمندان دولت صاحبخانه می‌شوند؟

یک کارشناس اقتصادی گفت: یکی از بحث هایی که در بسته جهش تولید غیرتورمی وزارت اقتصاد قید شده، بحث واگذاری زمین و مسکن به کارکنان دولت است اما این طرح آنطور که در رسانه ها مطرح شده، موجب رانت و فساد نخواهد شد.

طرح جایگزین افزایش حقوق‌ها/ کارمندان دولت صاحبخانه می‌شوند؟

علی شهیدی در خصوص برنامه دولت برای طرح‌های جایگزین افزایش حقوق کارمندان گفت: یکی از بحث‌هایی که در بسته جهش تولید غیرتورمی وزارت اقتصاد قید شده، بحث واگذاری زمین و مسکن به کارکنان دولت است. نکته‌ای که وجود دارد این است که خیلی جاها این برداشت شده که ممکن است رانتی به کارکنان دولت داده شود تا زمین‌هایی در اختیار ان ها قرار داده شود. این صحبت غلطی است و اصلاً چنین برنامه‌ای در وزارت اقتصاد وجود ندارد. بلکه اصل کار موجب می‌شود که سه مشکل اصلی حل شود.

وی ادامه داد: دولت یکسری زمین‌های ارزشمند در داخل شهرها دارد که اینها جز قسمت‌هایی است که قرار است واگذار شود و پول ان در بودجه استفاده شود. اما این زمین‌ها به خاطر اینکه وسعت بالا و قیمت خوبی دارد معمولاً قیمت بالایی دارند و در متاقصه ها به فروش نمی‌رود. یکی از راهکارها این است که دولت در یک مکانیزمی این زمین‌ها را با یک سرمایه گذار مسکن به اشتراک بگذارد. یک نسبتی میان ان ها برقرار و برای مثال قید شود زمین را دولت تأمین کند و سرمایه گذار مسکن، خانه بسازد.

طرح جایگزین افزایش حقوق‌ها/ کارمندان دولت صاحب می‌شوند؟

شهیدی افزود: خانه‌های سهم دولت به کارمندان دولت داده شود تا ان ها صاحب خانه شوند. این خانه‌ها به قیمت روز به ان ها فروخته شده و از حقوق ان ها کم می‌شود. یعنی به کارمندان دولت اعلام می‌شود که سالانه بر اساس قیمتی که برای هر متر از ان ملک برقرار است، باید قسط بدهند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: این اتفاق موجب می‌شود یک بخشی از افزایش حقوقی که قرار است برای کارمندان اتفاق بیوفتد، فشار ریالی برای دولت نداشته باشد. از طرفی یک قسمتی از خود حقوق نیز کسر می‌شود. برای نمونه اگر کارمندی حقوق ۱۰ میلیونی داشته و برای امسال باید ۱۰ درصد دیگر نیز افزایش حقوق داشته باشد، حقوق آن شخص با توجه به ارزش اپارتمان خود کاهش پیدا می‌کند و صرف خرید خانه می‌شود.

وی در پایان گفت: این تصمیم موجب حل سه مشکل اصلی می‌شود. اول اینکه زمین‌هایی که در بودجه قرار بوده واگذار شود اما به دلیل مشکلات فروش این اتفاق نیوفتاده، حل می‌شود. دوماً اینکه دولت مشمل هزینه‌های جاری و کسری بودجه دارد. با این کار موجب می‌شود یک بخشی از حقوق‌ها نه تنها افزایش بلکه ماهش پیدا کند و دولت برای بحث حقوق و مزایا نسبت به ۱۴۰۰ به نقدینگی کمتری احتیاج داشته باشد. سوم نیز مسئله مسکن و خانه دار شدن مردم بود که یک بخشی از ان مسکن‌های یک میلیونی در سال با این کار حل می‌شود.

منبع: خبر آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 10
  • مازیار
    1

    افرادی که نتوانستند کارمند دولت باشند و در آمد ثابتی ندارند باید چکار کنند؟چرا فقط دولت فکر کارمندان دولت هست؟بقیه افرادی که ایرانی هستند مشکل مسکن خود را چگونه حل کنند؟

  • ناهید
    1

    چرا این طرحو واسه معلمان نگفتید حالا که نوبت کارمندا شد طرح میزایید

    نظرات شما -
    • معلمان دلسوز!!!
      0

      تو هر شهر و استانی چندین تعاونی مربوط به فرهنگیان ایجاد شده، در تمامی شهرها تعاونی های مصرف و مرکز درمانی فرهنگیان و امکانات رفاهی مختص به خودشون رو برپا کردند، در سال حدود شش ماه در مدارس اون هم به صورت پاره وقت حداکثر چهار ساعت در روز حضور دارند. در کلاس های درسشون به اندازه‌ی نیم ساعت وقت برای دانش آموز میگذارند و به هیچ وجه ارزشی به بار علمی جامعه ی هدفشون نمیدن. زیاد خواهی این جماعت همیشه مدعی تمومی نداره. وضعیت اسفناک علمی و اجتماعی جامعمون هم نمایانگر تلاش های دلسوزانه این حضرات!! کلاس های فوق برنامه و توصیه حضور دانش آموزان در این کلاس ها جای خود داره ! نمی‌دونم چه تاثیر گذاری موثری داشتین که خودتون رو با معلمین شرق آسیا و اروپای غربی مقایسه میکنید. اندازه توانتون مدعی باشید لطفاً...

  • ناشناس
    0

    مگر این اموال یا زمین های مازاد که از طرف ملت به عنوان امانت در اختیار حکومت است مایملک حکومت است که حکومت می خواهد آنها را به کارکنان خود بذل و بخشش کند؟! هر مال منقول و غیرمنقولی که در اختیار حکومت است متعلق به کل ملت ایران است و از لحاظ شرعی نمی توان این اموال را جهت استفاده در اختیار بخش کوچکی از ملت (کارکنان دستگاههای اجرایی) قرار داد! اگر قرار است اموال مازاد حکومت فروخته شود پولش باید صرف آبادانی و عمران کشور شود یا بین ۸۵ میلیون ایرانی به تساوی تقسیم شود.

  • یاکریم
    0

    از افزایش بودجه حوزه های علمیه چه خبر ؟؟؟ از چند صد برابر شدن دریافتی آخون ها چه خبر ؟؟؟ افزایش حقوق کارمندان و کارگران ده درصد افزایش حقوق آخون ها سه هزار درصد تنها تفاوت اینه که کارمند و کارگر و ... آفریده های خدای یکتا هستن و آخون ها خالق خدایان بسیار

  • کاک
    1

    با زمین های پادگان‌های ارتش در دل شهر ها کل ملت را می‌توان 2 تا خانه داد.
    و پادگان‌ها را نیز با کاربری کوچک و تکنولوژی محور با بهره وری بالا حفظ نمود.

  • ناشناس
    0

    دروغه بعد چند سال گندش در میاد که الکیه یک زمین تو بیابون بی اب و علف با یک نامه الکی میدن دهن پرکن فقط به هیچ دردیم نمیخوره
    شما نه حقوق زیاد کن نه خونه بده دلار را بیار پایین وگرنه لطف کن بودجه اماکن مذهبی و هدیه هاتون به لبنان و غزه را بده به مردم نسیه را برا خودتون نگه دار

  • بی نشان۱۱
    0

    آدم تعجب می کنه از برخی کارشناسان اقتصادی با این حرفهایی که میزنند .آقا مگه فقط کارمندان شریف این مملکت مشکل مسکن دارند پس بقیه مردم ،کارگران چی ؟مشارکت در ساخت یعنی یک رانت جدید برای نهادها و خصولتی ها.بعد با این قیمت مسکن در کلانشهرها اگر تورم نداشته باشیم اقساط این مسکن ها حدود ۵۰ سال طول می کشد.

  • رضا
    0

    کل زمین های ارتش دراصفهان ازدستگردتا
    نورافکن به اندازه نصف مساحت اصفهان را
    بالاکشیدند وهنوزسیرمونی ندارنداگراین زمین
    هاساخت بشه می توان یک شهرستان جدید
    دایرکردتمامی روبه کوه ومنطقه خوب اصفهان

  • ناشناس
    0

    این چه کارشناسی بود که همچین چرندیاتی بافته!مملکت حساب کتاب که نداره، هرکسی میاد طرح‌ میده!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها