عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور مطرح کرد:

بازی موافقان قیمت گذاری دستوری در زمین بدخواهان کشور

امروز قطعه سازان با وضعیتی مواجه هستند که مواد اولیه را با نرخ لحظه ای خرید می کنند و متاسفانه این موضوع در خصوص مواد اولیه تولید داخل شدت بیشتری دارد.

بازی موافقان قیمت گذاری دستوری در زمین بدخواهان کشور

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور با اشاره به افزایش لحظه ای مواد اولیه مورد نیاز صنعت خودرو، گفت: مگر می‌شود در صنعتی مواد اولیه ورودی به صورت لحظه ای و با نرخ دلار بازار آزاد محاسبه شود و انتظار داشته باشیم محصول خروجی با نرخ دلار دولتی به بازارعرضه شود.

محمود نجفی سهی افزود: چنین انتظاری از پایه و بنیان اشتباه است اما شاهد هستیم که در صنعت خودرو چنین انتظاری از سوی برخی از سیاسیون و نمایندگان مجلس وجود دارد که در نهایت رسیده ایم به وضعیتی که صنعت خودرو امروز در آن گرفتار است.

وی گفت: امروز قطعه سازان با وضعیتی مواجه هستند که مواد اولیه را با نرخ لحظه ای خرید می کنند و متاسفانه این موضوع در خصوص مواد اولیه تولید داخل شدت بیشتری دارد.

نجفی اظهار داشت: در شرایطی که کلیت بازار با نابسامانی زیادی مواجه شده است و قیمت‌ها دائما تغییر می‌کند نمی‌توانیم صنعت خودرو را از این قاعده مستثنی بدانیم و انتظار داشته باشیم تا محصول نهایی خودروساز به قیمت چند سال قبل به فروش برسد.

این قطعه ساز پیشکسوت با اشاره به تعیین قیمت مواد اولیه تولید داخل با فوب خلیج فارس، تصریح کرد: سال‌ها پیش مصوبه ای در خصوص تعیین قیمت با فوب خلیج فارس به تصویب رسید که امروز نیز با اتکا به همان مصوبه، تولید کنندگان مجبور به تامین مواد اولیه داخلی با قیمت دلار لحطه ای هستند در حالی که محصول نهایی آن‌ها توسط خودروسازان با قیمت دلار دولتی به بازار عرضه می‌شود.

وی در ادامه گفت: همین چرخه معیوب موجب شده است تا خودروساز به دلیل فروش محصول پایین تر از قیمت تمام شده نتواند بدهی خود به قطعه سازان را پرداخت کند.

نجفی با ذکر یک سوال افزود: چرا باید کانی های فلزی و مواد معدنی که منجر به تولید فلز می شود با ۱۲۰ درصد سود خاص فروخته شود؟ بررسی صورت های مالی بورس برای هفت سال نشان می‌دهد مواد معدنی با سود۱۲۰ درصد فروخته می‌شود سپس در مرحله بعدی پتروشیمی با ۶۳ یا ۶۷ درصد سود آن را به بازار تزریق می‌کنند. همچنین فلزات را هم با ۴۰ درصد سود فروخته اند.

عضو انجمن قطعه سازان بیان کرد: همه این ارقام در حالی است که به اذعان کارشناسان، محصول نهایی خودروسازان با زیان گاها 30 درصدی فروخته می‌شود.

وی ادامه داد: هر چند اقدام اخیر در افزایش قیمت خودرو را می توان گام مثبتی تلقی کرد اما این تصمیمات می‌تواند نهایتا خودروسازان را به نقطه سربه‌سر برساند.

نجفی با اشاره اقدام وزیر صنعت در افزایش قیمت خودرو، گفت: وزیر صنعت تا امروز در این وزارتخانه خوب عمل کرده است اما برخی از اظهارنظرها این شائبه را ایجاد کرده که گویا عده ای می خواهند این صنعت پیشران را متوقف کنند.در این شرایط وزیر صمت نمی تواند دست تنها کاری از پیش ببرد و نیازمند حمایت همه جانبه خواهد بود.

وی با ارائه راهکاری افزود: راه‌حل رفع این مشکل شفافیت است، به طور مثال می توان با ارائه صورت مالی خودروسازان به نمایندگان مخالف افزایش قیمت، با اعداد و ارقام زیاندهی خودروسازان آَشنا کرد تا بتوانند تصمیم صحیح تری بگیرند چرا که برخی از اظهارنظرهای این افراد از سر ناآشنایی با وضعیت مالی خودروسازان است.

این قطعه ساز پیشکسوت ادامه داد: خودروسازی که با تولید سالانه 1 میلیون دستگاه هزینه مشخصی داشته است را نمی‌توان با تولید سالانه 100 هزار دستگاهی و تحمیل همان هزینه سرپا نگه داشت شاید به صورت مقطعی بتوان مسیر را طولانی‌تر کرد اما قطعا این مسیر به شکست می‌انجامد.

عضو انجمن قطعه‌سازان همگن گفت: در شرایطی که تک تک اجزای تولید با نرخ دلار افزایش پیدا می‌کند یا باید خودروسازان را مجبور به تعدیل گسترده نیرو برای کاهش هزینه های سربار کنیم یا اجازه قیمت گذاری بر اساس قیمت تمام شده با محاسبه سود قانونی را برای خودروسازان مجاز بدانیم.

نجفی سهی خاطرنشان کرد: صنعت خودرو یک صنعت پیشران است که توقف آن موجب نابودی صنایع بسیاری می‌شود، اصرار برخی بر سنگ انداختن در مسیر صنعت خودرو بیش از انکه به نفع اقتصاد باشد بازی در زمین بدخواهان کشور است، امیدواریم با حمایت دولت و همت وزیر صنعت صنعت خودرو از شرایط فعلی رهایی یابد.

منبع: عصر ایران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها