تهران، در رتبه نخست جهش هزینه

به گزارش نشریه اکونومیست، در سال گذشته تهران بزرگ‌ترین جهش را در هزینه کالا و خدمات در بین ۱۷۳ شهر دنیا داشت و تل‌آویو به صدر جدول گران‌ترین شهرهای دنیا رسید.

تهران، در رتبه نخست جهش هزینه

نشریه اکونومیست هر سال دوبار ارزیابی خود را از هزینه زندگی (به دلار آمریکا) در شهرهای مختلف جهان منتشر می‌کند. در گزارش اخیر نشریه اکونومیست، ۱۷۳ شهر بر اساس هزینه کالا و خدمات مقایسه شده‌اند. هزینه مسکن در این گزارش لحاظ نشده است؛ اما قیمت ۲۰۰ کالا و ۴۰۰ نوع قیمت درنظر گرفته شده‌اند. اکونومیست این گزارش را بر اساس بررسی داده‌های ماه‌های آگوست و سپتامبر انجام داده و به این نتیجه رسیده است که در مجموع، تورم در این شهرها بر اساس پول محلی ۳/ ۵درصد افزایش یافته که بیشترین نرخ افزایش در پنج سال اخیر است. علاوه بر این، بیشترین افزایش قیمت در حمل‌و‌نقل بوده؛ چراکه قیمت یک لیتر بنزین در این ۱۷۳ شهر به‌طور متوسط ۲۱درصد افزایش یافته است.

 تهران بیشترین جهش

اما شهری که بیشترین جهش هزینه را داشته تهران است. پایتخت ایران که در گزارش پارسال هم بیشترین جهش را داشت، از ۱۰۶ به ۷۹، امسال با پنجاه پله صعود به رتبه ۲۹ رسید که نشانه تاثیر «تحریم‌ها» در «تداوم کمبود کالا و افزایش قیمت واردات» است: بر اساس محاسبات BBC، قیمت کالا و خدمات از نوامبر ۲۰۲۰ (یک سال پیش) به پول ملی ۴۲درصد افزایش یافته که مشابه نرخ تورم رسمی اعلام‌شده برای کالاهای مصرفی یعنی ۴۴درصد است. این افزایش قیمت با اینکه خیره‌کننده است، اما در قیاس با ابرتورم کاراکاس پایتخت ونزوئلا هیچ است؛ در این شهر افزایش قیمت در سال گذشته به رقم شگفت‌انگیز ۱۷۶۶درصد رسید. با وجود این کاراکاس با رتبه ۱۲۵همچنان شهر ارزانی برای زندگی است.

   ارزان‌ترین‌ها

دمشق پایتخت کشور جنگ‌زده سوریه جای خود را به‌عنوان ارزان‌ترین شهر دنیا حفظ کرده است. بعد از دمشق دیگر شهرهای ارزان دنیا در این فهرست عبارتند از: طرابلس پایتخت لیبی، تاشکند پایتخت ازبکستان، تونس پایتخت تونس و آلماتی بزرگ‌ترین شهر قزاقستان قرار دارند. از طرفی هزینه زندگی در برخی شهرها در ۱۲ ماه گذشته کاهش داشته است که در میان آنها دبی یکی از بیشترین افت‌ها را داشته و از رتبه ۸۲ به ۷۴ تنزل پیدا کرده است.

 تاثیر کرونا

در گزارش اکونومیست به تاثیر کرونا بر رده‌بندی شهرها اشاره شده است. بر اساس این گزارش، با اینکه اقتصاد بیشتر کشورها اکنون رو به بهبود می‌رود و جمعیت زیادی واکسن زده‌اند، کرونا همچنان در شهرهای بزرگ دنیا گه‌گاه شیوع پیدا می‌کند و باعث اعمال مجدد محدودیت‌های اجتماعی می‌شود. این موضوع در بسیاری از شهرها تامین مواد غذایی را مختل کرده و باعث کمبود و گرانی شده است. بر اساس این گزارش، بالا و پایین رفتن نامنظم تقاضا بر عادت‌های خرید تاثیر گذاشته، نگرانی از سرمایه‌گذاری بر پول‌های ملی اثر گذاشته و اینها خود باعث افزایش بیشتر قیمت‌ها شده‌اند.

منبع: دنیای اقتصاد
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها