چند ساعت تا جمعه سیاه/ ویدئو

چند ساعت مانده تا بلک‌فرایدی آغاز شود اما این سنت آمریکایی که حالا به دیگر نقاط جهان هم تسری پیدا کرده، اصلاً از کجا آمده و چه خدمتی به سرمایه‌داری می‌کند؟

چند ساعت تا جمعه سیاه/ ویدئو

جمعه سیاه روز بعد از روز شکرگزاری است. آخرین جمعه ماه نوامبر که عملاً آغاز خریدهای کریسمس را کلید می‌زند.

‌فروشگاه‌های مختلف تخفیف‌های آنچنانی می‌دهند و مردم کشورها با ولعی وصف نانشدنی جلوی مغازه‌ها صف می‌کشند. گویی که اگر در آن روز چیزی خریداری نشود دیگر فرد استطاعت مالی آن را در آینده نخواهد داشت.

‌تخفیف زیاد اما تنها یک روی سکه است. خشونت، جرم و درگیری عنصر جدانشدنی از جمعه سیاه است. مثلا در سال ۲۰۱۰ در فروشگاه‌های زنجیره‌ای وال‎مارت درگیری‌های خریداران منجر به ۱۰ کشته و ۱۱۱ مصدوم شد.

‌روی دیگر این ماجرا البته مصرف‎گرایی و سودی است که به جیب سرمایه‌دارها می‌رود. واضح است که مصرف موجب تولید می‎شود و تولید در اقتصاد لیبرال کاپیتالیسمی موجب تجمیع سرمایه در جیب سرمایه‎داران می‎شود و قشر کارگر با رویای رسیدن به سرمایه کار می‌کند اما او تنها ابزاریست برای تامین کالای این حراجی‌ها.

حجم ویدیو: 3.87M | مدت زمان ویدیو: 00:00:52 | دانلود ویدیو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • ناشناس
    0

    در ایران هم دیجی کالا در پی اجرای این ایده از ۵ تا ۷ آذرماه سال جاری است.

  • ناشناس
    0

    مگر جمعه سیاه 17 شهریور نبود ؟

  • من
    0

    اینها خیلی بده که ارزون میفروشن
    جمهوری اسلامی خوبه که هر روز جنس‌ها گرون میشه
    تو روحت با تحلیلهات

  • علی
    0

    به این نمیگن تحقیر
    تحقیر اونه که۲۲ ساعت تو مرز ارمنستان بمونی تا بری اون ور واکسن معتبر بزنی
    و جمهوری اسلامی ککش هم نگزه

  • مهدی
    0

    ترند قیمت های دیجی کالا رو حتمآ قبل از خرید ببینید.متوجه خواهید شد که قبل از تخفیف چقدر قیمت محصول رو بالا بردند بعد گذاشتند 50% تخفیف.

  • برچسب
    0

    ممنون از مطلب مفیدی که در سایتتون قرار دادین. استفاده از نکاتی که نوشتین، میتونه خیلی بهمون کمک کنه. اعتقادم اینه که باید از سایت هایی که محتواهای خوب دارن، حمایت بشه. من صاحب سایت برچسب هستم. در صورت تمایل می تونیم در زمینه رپورتاژ رایگان با هم تعامل داشته باشیم؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها