"قالیبافان بدون بیمه" انگیزه‌ای برای تولید ندارند/ ۵۷ هزار قالیباف اصفهانی تحت پوشش بیمه

"قالیبافان بدون بیمه" انگیزه‌ای برای تولید ندارند/ ۵۷ هزار قالیباف اصفهانی تحت پوشش بیمه

سعید عصاچی درباره وضعیت بیمه قالی‌بافان اظهار داشت: در استان اصفهان بیش از 57 هزار نفر تحت پوشش بیمه قالی‌بافی هستند که این تعداد به‌مرور زمان در طول سال‌های اخیر کمتر شده و در زمانی که بحث بیمه قالی‌بافان مطرح شد قرار بوده که هر بافنده 7 درصد از حقوق خود را جهت بیمه پرداخت کند و دولت نیز قرار بود 20 درصد بیمه را پرداخت کند که چند سالی است که این موضوع از سوی سازمان تأمین اجتماعی انجام نمی‌شود.

وی با بیان اینکه از 17 مهر سال 93 سازمان تأمین اجتماعی افراد جدید قالی‌باف را بیمه نکرده است و از همان تاریخ به هر بهانه‌ای بیمه قالی‌بافان را قطع می‌کند، گفت: دلیل این موضوع نیز تعداد بالای قالیبافان متقاضی بیمه بیش از ظرفیت در نظر گرفته شده بود که سقف بیمه تعیین شده پر شده و اکنون متاسفانه به عناوین مختلف تعداد بیمه‌شدگان کمتر می‌شود و بیمه افراد قطع می‌شود.

عضو اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف اصفهان با اشاره به برخورد سلیقه‌ای سازمان تأمین اجتماعی برای بیمه قالیبافان تصریح کرد: براساس تفاهم‌نامه بین سازمان تأمین اجتماعی و مرکز ملی فرش ایران به دلیل نوع کارگاه‌های تولید فرش بیمه قالی‌بافان قطع می‌شود یا درصورتی‌که یک بافنده بیمه شده در حین کار مصدوم شود، سازمان تأمین اجتماعی خود را موظف به پرداخت بیمه شخص نمی‌دارند و بیمه بافنده را باطل می‌کند.

وی با بیان اینکه اصفهان قطب تولید فرش دستباف در کشور است، گفت: سهم اصفهان در بودجه بیمه بافندگان فرش بسیار کم است که این نشان از اشکال کار در ابتدا دارد زیرا نباید سهم بودجه بیمه‌ای بر اساس تراکم جمعیتی در شهر باشد.

عصاچی با بیان اینکه که امید داریم با برنامه‌ریزی ساز و کاری مناسب حق بیمه قالی‌بافان پرداخت شود، اضافه کرد: در حال حاضر چند سالی است که قالیباف جدیدی از سوی سازمان تأمین اجتماعی بیمه نشده است درصورتی‌که مقرر شده بود که به ازای هر 1000 نفر 5 نفر را بیمه کنند.

وی با بیان اینکه قطع بیمه و عدم بیمه کردن جدید قالیبافان سبب کاهش انگیزه فعالیت در این عرصه می‌شود، خاطرنشان کرد: به دلیل رکود حاکم بر بازار فرش دستبافت و دستمزد ناچیز بافندگان فرش که حداقل حقوق یک کارگر ساده کمتر است، متاسفانه اکنون انگیزه‎ای برای ادامه این شغل و ورود افراد جدید به صنعت قالیبافی از بین رفته است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

27

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها