نماینده اهواز: عامل سیل بارش است، اما عامل تخریب، سوء مدیریت‌ها

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه به دست گرفتن مساله آب در کشور از سوی سیاسیون و عدم اشرافیت کافی بر موضوع آب باعث شده تا تصمیمات صحیحی چه در دوران خشکسالی و چه در دوران پربارش اتخاذ نشود.

نماینده اهواز: عامل سیل بارش است، اما عامل تخریب، سوء مدیریت‌ها

همایون یوسفی در جلسه علنی امروز (یکشنبه‌) مجلس و در جریان بررسی ابعاد سیل اخیر
بیان کرد: تغییر اقلیم یکی از مهم‌ترین موضوعات روز کشور است. مطمئنا آینده ایران مرطوب‌تر نخواهد بود. حداقل تا سال ۲۰۵۰ با پدیده خشکسالی مواجه خواهیم بود و باید از این پس برای برنامه‌ریزی برای آینده بر روی خشکسالی تمرکز کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: متاسفانه در خصوص موضوع آب چه به شکل خشکسالی و چه به شکل سیلاب در کشور گفتمان سازه‌ای و مهندسی وجود دارد که مشکلی را حل نمی‌کند. متاسفانه از آنجا که سیاسیون بر موضوع آب در کشور سوار شده‌اند به دلیل عدم اشراف کافی و ساده‌سازی این موضوع دچار غفلت شده‌ایم.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عامل سیل، بارش است، اما عامل تخریب سوء مدیریت‌های گذشته و حال است. سیلاب اخیر نباید باعث شود تا طرح‌های انتقال آب تحت تاثیر قرار بگیرد. چه بسا استان‌هایی که امروز دچار سیل هستند در سال آینده با خشکسالی مواجه می‌شوند.

یوسفی در ادامه تاکید کرد: مساله‌ مهم دیگر عدم تخلیه منابع سدها و طمع ذخیره‌سازی در برخی از سدها می‌باشد که قطعا باید بررسی شود. از مسائل دیگری که در سیل اخیر باید مورد توجه قرار گیرد سفرهای متوالی مسئولان به مناطق سیل‌زده است که نشانه تعدد مراکز تصمیم‌گیری و رقابت بین نهادی است که در نهایت منجر به تصمیمات و مدیریت نهادی و غیرملی می‌شود. مشکلات مدیریتی کشور به دلیل تعدد مراکز تصمیم‌گیری است که باعث فرسایش سرمایه‌های اجتماعی در جامعه شده است.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از دیگر مسائلی که در سیل موثر بود لایروبی رودخانه کارون است که چند سالی است که ما پیگیر این موضوع هستیم. از سوی دیگر فاضلاب اهواز در چند روز اخیر مشکلات عدیده‌ای را ایجاد کرده است که ناشی از سوء مدیریت در ۲۰ سال گذشته است. تغییر مدیریت آب و فاضلاب اهواز اکنون کارساز نیست بلکه این مشکل به سال‌های پیش باز می‌گردد.

وی در پایان اظهار کرد: مشکلات اردوگاه‌های اسکان اضطراری باید حل شود. ماشین‌آلات مورد نیاز باید فراهم شود. معافیت‌های مالیاتی برای فعالان اقتصادی و لایروبی رودخانه‌ها باید در دستور کار قرار گیرند.

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها