سفری خاطره‌انگیز به کردستان؛ دریاچه زریبار بهشت گمشده ایران+تصاویر

دریاچه زریبار، نگین زیبای کردستان بوده که سالانه میزبان گردشگران داخلی و خارجی زیادی است.

سفری خاطره‌انگیز به کردستان؛ دریاچه زریبار بهشت گمشده ایران+تصاویر

دریاچه زریبار در فاصله 2 کیلومتری غرب شهر مریوان و در ارتفاع 1285 متری در عمیق‌ترین نقطه جلگه‌ای از سطح دریا قرار گرفته است.

زریبار از زیباترین منابع طبیعی کردستان به‌شمار می‌رود. آب دریاچه از چشمه‌های جوشان کف آن تأمین می‌شود. عرض دریاچه حدود 2 کیلومتر، طول آن 5/4 کیلومتر و مساحت آن 720 هکتار است. عمق دریاچه هنگام بالا بودن سطح آب به‌طور متوسط 4/5 متر و در بعضی نقاط 18 متر و در زمان پایین بودن سطح آب (در تابستان) به 2/5 متر می‌رسد.

دریاچه زریبار شامل آبخیزهای پهناوری است که اکوسیستمی از پرندگان مهاجر و گونه‌های گیاهی و جانوری آبزی را دربر می‌گیرد. با توجه به کمیابی این نوع آبگیرها در ایران و به‌خصوص در کردستان، این دریاچه ارزش بوم‌شناختی و تفریحی بالایی دارد. در محیط اکوسیستم دریاچه، گونه‌های مختلف جانوران و ماهی‌ها و انواع پرندگان بومی و مهاجر مانند مرغابی، اردک، غاز، فلامینگو، پلیکان، آنقوت، اردک سبز، ماهی‌خوار و جانواری مانند سگ آبی زندگی می‌کنند.

دریاچه آب شیرین زریبار یکی از شاخص‌ترین مناطق ویژه و بکر گردشگری در استان کردستان و همچنین سطح کشور به‌شمار می‌رود؛ آن‌چه در ادامه مشاهده می‌کنید تصاویری از دریاچه زریبار مریوان است که گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به سوی خود می‌خواند.

منبع: تسنیم

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها