تبریز نام بلندآوازه ای در عرصه دانش و فرهیختگی دارد

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه تبریز نام بلندی در عرصه دانش و ادب و فرهیختگی دارد، بر ضرورت مراقبت از این نام بلند تاکید کرد.

تبریز نام بلندآوازه ای در عرصه دانش و فرهیختگی دارد

محسن جوادی، عصر امروز در جشنواره بین المللی پروین اعتصامی که با حضور نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهمانان خارجی در تالار پتروشیمی برگزار شد، با اشاره به اینکه تبریز خاستگاه و زادگاه ستارگان بلندآوازه ای در ادب و علم و دانش است، ابراز داشت: تبریز تاریخ پرباری دارد اما بزرگان این شهر و مسئولین فرهنگی وظیفه‌ای دارند و اگر آموزش و روح نقد و نقادی را فراموش کنند، معلوم نیست که این نام‌ها بار دیگر در تاریخ ایران تکرار شود.

وی افزود: تبریز نام بلندی در عرصه دانش و فرهیختگی دارد و نباید فراموش کنیم که بدون محافظت و توجه نمی‌شود انتظار رشد چهره‌ها را داشت، باید مراقب باشیم نام تبریز بلندآوازه بماند.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به جایگاه شعر پروین اعتصامی اظهار داشت: شعر پروین شعری است که درک درستی از اصلاح جامعه دارد، هیچ جامعه‌ای اصلاح نمی‌شود مگر اینکه روح مهربانی داشته باشند.

جوادی با بیان اینکه پروین در پی رواج اخلاق اجتماعی، روح مهربانی و شفقت بود، گفت: قرن‌ها بود تاریخ ایران تجربه شاعر بزرگ زن را نداشت و پروین این کمبود دیرینه را جبران کرد و بر غنای ادب ایرانی افزود.

وی ابراز داشت: هر کشوری از ادبیات کلاسیک خود اقتباس می‌کند و این کاری است که ما در کشور خود نکرده ایم و شعر پروین اعتصامی، پتانسیل چنین کاری را دارد.

تبریز نام بلندآوازه ای در عرصه دانش و فرهیختگی دارد

فیلم سینمایی یا سریال پروین اعتصامی تولید شود

دبیرعلمی جشنواره بین المللی پروین اعتصامی نیز در این جشنواره اظهار داشت: آرزوی دیرینه ما بود که در استان آذربایجان شرقی، جشنواره‌ای در خور پروین اعتصامی برگزار شود که پس از برگزاری نشست‌هایی، پوستر جشنواره رونمایی شد که بیش از ۲۰۰ اثر از کشورهای مختلف از جمله بنگلادش، ترکیه و پاکستان به دبیرخانه رسید.

علی محمدی افزود: بخش علمی جشنواره ۶ عنوان کتاب با عنوان چکیده پایان نامه‌های دانشگاهی در مورد پروین، سال شمار تفصیلی احوال پروین، ترجمه به ترکی از شعرهای پروین، قصه‌هایی برای نوجوانان، جایگاه پروین اعتصامی در شعر معاصر ایران و مجموعه مقالات جشنواره بین المللی پروین را چاپ کرد.

وی با اشاره به اینکه برگزیده اشعار پروین قرائت، ضبط و پخش شده اما هدف نهایی ارائه برنامه‌های علمی و ارائه مقالات نبود، تصریح کرد: هدف معرفی بیشتر شعر و شخصیت پروین در سطح مدارس استان، کتابخانه ها و نمایشگاه‌های مختلف هنری و محفل‌های ادبی و شعری در کانون‌های مختلف فرهنگی استان هم بود که از ۱۴ اسفندماه شروع و تا پایان این ماه ادامه خواهد داشت.

دبیرعلمی جشنواره بین المللی پروین اعتصامی تصریح کرد: پیشنهاد می‌شود برای تحقق اهداف جشنواره، برای تعمین ارزش‌ها و شخصیت و اشعار پروین اعتصامی، صداوسیما با همکاری متخصصان امر، به تهیه سریال و فیلم پروین اعصامی اقدام کند.

وی اظهار داشت: به شهرداران پیشنهاد می‌شود یکی از خیابان‌های اصلی شهرهای استان از جمله تبریز را به نام پروین نامگذاری کنند و در نامگذاری مراکز و امکان عمومی و فرهنگی شهرها نام پروین اعتصامی را در اولویت قرار دهند.

علی محمدی از وزیر آموزش و پرورش درخواست کرد در تألیف کتاب‌های فارسی و تارخ ادبیات از اشعار پروین اعتصامی بیشتر استفاده کند.

دبیرعلمی جشنواره بین المللی پروین اعتصامی خاطرنشان کرد: جایزه‌ای به نام جایزه ادبی پروین تدوین نموده و هر ۲ سال یکبار به تألیف و ترجمه کتاب و تألیف مقاله‌ها اختصاص دهند.

علی محمدی همچنین گفت: از سازمان فرهنگی شهرداری درخواست می‌شود ابیاتی از دیوان پروین را به صورت خوشنویسی شده در انظار عمومی قرار دهند، از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز درخواست می‌شود از چاپ دیوان کامل پروین اعتصامی حمایت کند.

وی در پایان پیشنهاد کرد: برای ماندگار کردن فعالیت‌های علمی و پژوهشی پروین اعتصامی، گاهنامه ای اختصاصی از مقالات گزیده و داوری شده درباره پروین با مرجعیت هیأت علمی، توسط بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان منتشر شود.

منبع: مهر

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها