مردان نیز مورد همسرآزاری قرار می‌گیرند

مدیر گروه سلامت روانی و اجتماعی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان مردان را بیشتر در معرض آسیب‌های اجتماعی، روانی و عاطفی دانست.

مردان نیز مورد همسرآزاری قرار می‌گیرند

حمید رنجبران با بیان اینکه جامعه از مردان تصویر یک انسان قوی، شکست ناپذیر و عاری از هرگونه مشکلات را دارد، مطرح کرد: همین طرز تفکر در جامعه باعث شده تا مردان در برابر بیان عواطف، احساسات و مشکلات موجود، از مراجعه به اعضای خانواده و یا روانشناسان اجتناب کنند؛ چراکه در تصور مردان، صحبت کردن درمورد مشکلات روحی، عاطفی و یا مالی یک نقطه ضعف به شمارمی‌آید.

وی عدم تخلیه روانی آقایان را عاملی برای بروز و یا افزایش بیماری‌های روانی دانست و گفت: ایجاد خودپنداری منفی در بین آقایان به دلیل عدم بیان مشکلات و یا احساسات در بلند مدت بسیار خطرناک و زیان آور است؛ عموما مردان نسبت به بانوان کم‌تر به سلامتشان توجه می‌کنند از این رو به منظور اطلاع رسانی اهمیت توجه به سلامت از سوی مردان ، نخستین هفته اسفندماه به عنوان هفته سلامت مردان ایرانی (سما) نام‌گذاری شده است.

رنجبران با اشاره به شعار امسال هفته سلامت مردان ایرانی (مردان فعال تر، مردان سالم تر)، اظهارکرد: همه دستگاه‌ها موظف هستند در این هفته عموم جامعه به‌ویژه مردان را، به سمت سلامت و توجه به سلامتی سوق دهند؛ باتوجه به ماشینی شدن فعالیت‌ها، مردان فعالیت کمتری داشته و به نوعی با بی تحرکی مواجه هستند.

مدیر گروه سلامت روانی و اجتماعی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در رابطه با همسرآزاری و آسیب دیدن مردان در زندگی مشترک از سوی همسرانشان، بیان کرد: همسرآزاری صرفا شامل آسیب رساندن به زن نمی‌شود بلکه مردان نیز گاها با همسرآزاری مواجه ‌اند؛ اما عموما درجامعه زن‌ها بیشتر از مردان در معرض همسرآزاری قراردارند.

وی ادامه داد: همسرآزاری تنها شامل آسیب‌های فیزیکی و ضرب و جرح نمی‌شود بلکه دارای انواع مختلفی اعم از آسیب‌های عاطفی، جنسی، روانی و مالی را هم شامل می‌شود.

رنجبران با تاکید بر مقاومت مردان در بازگو کردن مشکلاتشان، خاطرنشان کرد: اکثر مردانی که با همسرآزاری موجه اند از مراجعه به پزشک و روانشناس اجتناب کرده و غالبا روانشناسان در مشاوره‌های زوجین موفق به کشف مردآزاری در زندگی مشترک می‌شوند، چراکه آقایان بیان مردآزاری در زندگی مشترکشان را یک نقطه ضعف بزرگ دانسته و از بیان آن هراس دارند؛ به همین خاطر آمار دقیقی از مردآزاری در کشور وجود ندارد.

وی آزار عاطفی و جنسی را بیشترین نوع همسرآزاری بر مردان دانست و بیان کرد: براساس تجارب و تحقیقات به عمل آمده، همسرآزاری از نوع عاطفی و جنسی عموما شامل مردان می‌شود؛ نقش مخرب شبکه‌های اجتماعی در ارتباط برون خانوادگی و ارائه راه‌حل‌های نامناسب برای حل مشکلات زندگی زناشویی از جمله دلایل بروز و تشدید این نوع از همسرآزاری علیه مردان است.

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها