معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی خبر داد

کاهش آلودگی هوای تبریز نسبت به سال گذشته

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: مجموع روزهای پاک تبریز از اول فروردین ماه تا آخر دی ماه سال 96، 97 روز بوده و امسال نیز تا آخر دی ماه 97، مجموع روزهای پاک 103 روز بوده است.

کاهش آلودگی هوای تبریز نسبت به سال گذشته

حسن عباس نژاد اظهار کرد: روزهای سالم در سال 96، 167 روز بوده و در سال 97، 182 روز سالم در تبریز ثبت شده است، همچنین مجموع روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس در سال 96، 31 روز و در سال 97، 17 روز ثبت شده است.

وی با بیان این‌که 73 درصد آلودگی هوای استان مربوط به تردد وسایط نقلیه است، اظهار کرد: 23 درصد آلودگی هوای استان نیز مربوط به صنایع و واحدهای تولیدی و مابقی مربوط به سایر منابع است.

عباس‌نژاد ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست بیشتر فعالیت‌های خود را در راستای کاهش آلودگی هوا به کانون‌های تولید آلودگی از جمله آلودگی‌های ناشی از وسایط نقلیه و صنایع انجام داده است.

وی با بیان این‌که استانداردسازی سوخت در وسایط نقلیه از سال 94 تا مورد توجه قرار گرفته است، افزود: سوخت‌های غیر یورو دارای هفت هزار ppm گوگرد بوده ولی بنزین یورو چهار دارای 50 ppm گوگرد است که سازمان محیط زیست با همکاری وزارت نفت تاکید کرده که تمامی سوخت‌های عرضه شده برای خودروها استاندارد و یورو باشد و اکنون سوخت‌های یورو در جایگاه‌های سوخت تبریز توزیع می‌شود.

عباس‌نژاد تبدیل سوخت معمولی به سوخت یورو را از عوامل میزان کاهش آلودگی ترافیکی عنوان کرد و گفت: فشار سازمان حفاظت محیط زیست به خودروسازان، آن‌ها را موظف به رعایت استانداردها در ساخت خودروها کرده و در این زمینه همکاری‌های لازم انجام شده است.

وی با اشاره به آلودگی هوای تبریز ناشی از فرآیند برخی از صنایع، بیان کرد: اداره کل محیط زیست استان پایش‌های شبانه‌ را برای رصد واحدهای تولیدی راه اندازی کرده و به محض مشاهده‌ی هر گونه آلودگی با مرجع قضایی هماهنگ شده و با صنایع برخورد می‌کنند.

وی ادامه داد: اکنون در شعاع 30 کیلومتری تبریز هیچ گونه سوخت مازوت توزیع نمی‌شود و تمامی واحدها ملزم به استفاده از سوخت گازی هستند، همچنین مجوز فعالیت برای صنایع آلاینده‌ی محیط زیست صادر نمی‌شود.

وی با بیان این‌که اکنون تمامی نیروگاه‌های استان ملزم به استفاده از گاز طبیعی شده‌ و به هیچ عنوان از مازوت استفاده نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: محیط زیست تمامی واحد‌هایی که دارای پتانسیل زیاد برای تولید آلودگی هوا هستند، موظف به استقرار سامانه‌ی پایش آنلاین کرده است.

وی مجموعه فعالیت‌ها از جمله توزیع سوخت یورو و پایش‌های شبانه روزی آلایندگی هوا در واحدهای تولیدی را در کاهش آلودگی هوا موثر دانست و گفت: با توجه به اقدامات انجام شده در راستای کنترل آلودگی هوا، امسال میزان روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس و تمام گروه‌ها در تبریز کاهش و روزهای سالم و پاک افزایش یافته است.

معاون نظارت و پایش اداره‌کل محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به تاثیر مثبت اجرای طرح کاهش محدوده‌ی انتشار آلودگی هوا در مراکز شهر، گفت: مراکز شهر به دلیل تردد وسایط نقلیه جزو نقاط بحرانی آلودگی هوا محسوب می‌شوند، اجرای طرح LEZ به صورت مکانی می‌تواند موجب کاهش انتشار آلودگی در مراکز شهر شود.

وی با اشاره به اثرات مخرب آلودگی هوا، اظهار کرد: آلودگی هوا باعث اختلال در سلامت افراد شده و موجب بروز بیماری‌های ریوی و انواع سکته‌ها می‌شود و همچنین محیط بیرونی را نیز تحت تاثیر قرار داده و موجب فرسایش زود هنگام ساختمان‌های شهری می‌شود.

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها