تمام ظرفیت‌های کشور برای مقابله با ریزگردها پای کار بیاید/ اعلام آمادگی ۸ استان برای نهال‌کاری در خوزستان

تمام ظرفیت‌های کشور برای مقابله با ریزگردها پای کار بیاید/ اعلام آمادگی ۸ استان برای نهال‌کاری در خوزستان

سردار نعمان غلامی عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به اینکه ریزگردها خسارت‌هایی را به کشور وارد کرده ‌و نیز با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و وضعیت بحرانی که امسال در خوزستان شاهد آن بودیم، نیاز است که از همه ظرفیت‌های نظام برای مقابله با این وضعیت استفاده شود.

وی با بیان اینکه همه سازمان‎ها برای تحقق مقابله با ریزگردها به کمک دولت بیایند، افزود: سازمان بسیج سازندگی آمادگی خود را در حوزه‌های مختلف اعلام کرده و در عرصه‌های مختلف بیابان‌زدایی و آبخیزداری به دولت کمک کند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی با اشاره به توافق‌نامه وزیر جهاد کشاورزی و بسیج سازندگی گفت: طبق توافق‌نامه 450 هزار هکتار آبخیزداری و 50 هزار هکتار بیابان‌زدایی در کشور صورت می‌گیرد، از حجم 50 هزار هکتار بیابان‌زدایی کشور، 4 هزار هکتار در خوزستان پیشنهاد شده که مطالعات طرح و انتخاب گونه مورد کاشت توسط منابع طبیعی انجام گرفته است.

وی عنوان کرد: بسیج با استفاده از ظرفیت خود و مردم در بخش غیزانیه یک کار ضربتی در فرصت محدود این 4 هزار هکتار را نهال‌کاری کند. بسیج سازندگی این آمادگی را دارد که بتواند برای سال آینده با درصد مطالعات و آمادگی‌های بیشتری در منطقه ورود پیدا کند به دلیل اینکه مردم منطقه بیشتر گونه‌های مثمر را در این اراضی استقبال می‌کنند تا نفعی به آن‌ها برسد.

سردار غلامی بیان کرد: امیدواریم با کمک به منابع‌طبیعی و در راستای مطالعات و طرح‌های پیشنهادی منابع‌طبیعی، مقابله با‌ ریزگردها صورت گیرد به دلیل اینکه موضوع کلان مقابله با ریزگردها در حوزه جهاد کشاورزی و سازمان جنگل‌ها و مراتع ‌است.

وی تاکید کرد: امروز در آغاز آئین نهال‌کاری فرماندهان و مسئولان بسیج سازندگی حداقل 8 استان حضور دارند و برای کمک به خوزستان اعلام آمادگی کردند. در حقیقت یک جریان کمک به ‌منابع‌طبیعی را آغاز کردیم و امیدواریم سال آینده توسعه جدی‌تر صورت گیرد.

رئیس سازمان بسیج سازندگی ‌تصریح کرد: مدت زمان اجرای طرح نهال‌کاری و مقابله با ریزگردها به میزان منابعی که دولت برای اجرای این طرح می‌گذارد، بستگی دارد و آمادگی ما متناسب با آمادگی دولت است.

وی با بیان اینکه برای مقدماتی 300 هکتار در هندیجان نهال‌کاری شد، خاطر‌نشان کرد: نهال‌ها به مدت 2 سال به آب‌دهی و هر سال به 27 مرتبه آبیاری نیاز دارند، با توجه به اینکه آب‌دهی و نگهداری نهال‌ها اهمیت دارد مسئولیت نگهداری را بسیج سازندگی برعهده می‌گیرد.

سردار غلامی در پاسخ به خبرنگار تسنیم مبنی بر چگونگی انجام آبیاری نهال‌ها به‌مدت دو سال با وجود کمبود آب گفت: به‌منظور آبیاری نهال‌ها با کمک مسئولان منابع‌طبیعی، قرار است با استفاده از کانال‌کشی ظرفیتی از آب کارون را به منطقه جنوب شرقی اهواز نزدیک کنند و مسئولان بسیج سازندگی از فاصله 12 کیلومتر به منطقه با استفاده از تانکر، آب‌دهی نهال‌ها را انجام دهد.

وی افزود: نهال‌کاری 4 هزار هکتار اراضی منطقه جنوب شرقی اهواز با توجه به نزدیکی به اهواز و فوق‌بحرانی بودن آن تا 15 فروردین به اتمام می‌رسد.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها