کشف آثار بیش از 4 هزار سال در شهر سوخته

سرپرست تیم حفاری شهر سوخته سیستان گفت: در هفدهمین فصل کاوش شهر سوخته آثاری مربوط به چهار هزار و ۸۰۰ تا چهار هزار و ۲۰۰ سال قبل کشف شد.

کشف آثار بیش از 4 هزار سال در شهر سوخته

سید منصور سید سجادی سرپرست تیم حفاری شهر سوخته سیستان گفت: ۲۶ تدفین در این سری از کاوش‌ها کشف شد که بیشتر آثار به دست آمده شامل ظروف سفالی، یک قطعه مشعل مرمری، مهره‌ها و اشیاء کوچک فلزی است.

وی ادامه داد: آنچه تاکنون از شهر سوخته کشف شده بیشتر مربوط به چهار هزار و ۸۰۰ تا چهار هزار و ۲۰۰ سال قبل بوده که در این فاز از حفاری آثار کشف شده متعلق به ۲۰۰ سال قبل‌تر از این سال هاست.

سرپرست تیم حفاری شهرسوخته سیستان افزود: قسمت مهم کار کاوش در زمینه مطالعات مواد گیاه باستان شناسی و مطالعات انسان شناسی است که در این مورد مباحثی از قبیل: مطالعات انسان شناسی جسمانی، گیاه شناسی، مطالعات مربوط به سنگ لاجورد شهرسوخته و ... انجام می‌شود.

وی گفت: با توجه به زمان محدود کاوش بیشتر کار در منطقه و محله‌های مسکونی شرقی شهر سوخته انجام گرفت و یک سلسله مدارک و اسناد از فاز‌های قدیمی‌تر شهر سوخته کشف شد.

شهرسوخته سیستان و بلوچستان شهر جهان قدیم مهد نخستین‌های جهان از جمله «نخستین جراحی جمجه، نخستین انیمیشن، نخستین چشم مصنوعی، نخستین شبکه فاضلاب شهری، نخستین تخته نرد جهان و صد‌ها اثر منحصر به فرد» با بیش از پنج هزار سال قدمت همواره آماده پذیرایی از گردشگران است.

سیستان و بلوچستان با پیشینه‌ای غنی در تاریخ و تمدن ایرانی و اسلامی امسال نیز فرصتی مطلوب را فراروی میهمانان و مسافران قرار داده تا با سفر به این دیار پر رمز و راز و ناشناخته و آشنا شدن با زیبایی‌ها و ظرفیت‌های منحصر به فرد گردشگری، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن، خاطره‌های ماندگار را با خود به ارمغان برند.

سرزمین کهن سیستان و بلوچستان از تالاب بین المللی هامون در شمال تا پهن دشت نیلگون دریای عمان در جنوب این استان از بهترین خلقت‌های خداوند برخوردار است، اینجا سرزمین آب، آفتاب، باد و آینه و دیار نخل‌های راست قامت و بلند همت و استوار، چون تفتان سرفراز است، در این سرزمین ریگ‌های تفتیده در شکوه انوار طلایی خورشید، پای می‌کوبند و جان به خنکای نسیم شب‌های با صفا می‌سپارند.

آثار کهن‌ترین نمونه جراحی، کهن‌ترین نمونه پارچه‌های موجود، کهن‌ترین اثر معرق کاری و کهن‌ترین نمونه‌های زیره، گشنیز و پسته وحشی از جمله اطلاعات و داده‌های به دست آمده در شهر سوخته است.

بر مبنای یافته‌های باستان شناسان شهرسوخته ۲۸۰ هکتار وسعت دارد و بقایای آن نشان می‌دهد که این شهر دارای پنج قسمت اساسی شامل بخش مسکونی واقع در شمال شرقی شهر، بخش‌های مرکزی، منطقه صنعتی، بنا‌های یادمانی و گورستان است که به صورت تپه‌های متوالی و چسبیده به هم واقع شده اند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

10

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد