تبدیل جنگل‌های پایتخت طبیعت ایران به گورستان‌های یادبود

تبدیل جنگل‌های پایتخت طبیعت ایران به گورستان‌های یادبود

آرامستان‌ها یکی از فضاهای شهر دیگری است که هر انسانی بعد از فوت برای زندگی ابدی در آنجا به خاک سپرده می‌شود در فرهنگ‌ها و مذاهب مختلف آداب و رسوم تدفین متفاوت است به عنوان مثال در آیین هندو مردگان را می‌سوزانند و خاکستر آنها را نگهداری می‌کنند ولی در دین و شریعت اسلام برای شخص متوفی احترام خاصی قائل شده و انسان‌ها پس از مرگ در یک مکان به خاک سپرده شده تا هم عبرتی برای آیندگان و زندگان باشد هم محلی برای سوگواری و یادآوری خاطرات بستگان متوفی باشد.

مدیریت و ساماندهی این فضای اجتماعی مسئله بسیار مهم است چرا که اگر نظارت نباشد موجب مشکلات و معضلات اجتماعی بسیاری می‌شود؛در گذشته به علت عدم ساماندهی درست بسیاری از آرامستان‌های این استان در دل طبیعت و اراضی ملی به صورت طایفه‌ای ساخته و نگهداری می‌شدند که این اپیدمی دردناک دل بسیاری از طبیت دوستان را خون کرده است.

برای بررسی مشکلات این قبرستان ها به سراغ مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری یاسوج رفتیم؛ همت الله فرجی پیرامون مشکل ترافیک در آرامستان شرف آباد یاسوج به خبرنگار تسنیم می‌گوید: خیابان‌های اطراف آرامستان همگی عریض هستند و زمینی به ندازه 3 هزارمتر در سمت راست دارالرحمه به محوطه فضای پارکینگ اختصاص دادیم.

مدیرعامل آرامستان‌های شهرداری یاسوج افزود: از طرف ساختمان پزشکی قانونی یک درب اضطراری برای روزهای خاص و کنترل ترافیک این مسیر در نظر گرفته شده است.

ساماندهی پارکینگ عمومی آرمستان لنگ تامین اعتبار

فرجی با بیان اینکه از نیمه دوم امسال عملیات زیرسازی و خاکبرداری این پارکینگ انجام شده است، عنوان کرد: رایزنی‌های لازم برای آسفالت این حوزه با شهردار انجام شده و برای ساماندهی کامل پارگینگ نیازمند تامین اعتبار از سوی شهرداری هستیم.

وی با اشاره به رعایت مسائل امنیتی در این آرامستان، بیان کرد: آرامستان شرف آباد در 10 هکتار زمین و کاملا محصور داست و دو نگهبان به صورت شبانه روزی از آن محافظت می‌کنند.

فرجی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر حضور متکدیان و تکدی گری در فضای آرامستان؟، گفت: خوشبختانه تاکنون با چنین صحنه‌ای در این فضا رو به رو نشدیم و موردی در این زمینه گزارش نشده است.

مردم محروم و قبرهای یک میلیونی/قبرستان شرف آباد توسعه می‌یابد

وی در مورد هزینه‌های خریداری قبر و کفن و دفن نیز افزود: قیمت قبرهای آماده در فضای فعلی برای دفن روزانه یک میلیون تومان است و ما باید برای هر قطعه قبر آماده مبلغ 500 هزارتومان به پیمانکار طرح پرداخت کنیم.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری یاسوج عنوان کرد: با توجه به اینکه خیلی از قطعات قبرستان شرف آباد به صورت خانوادگی به فروش رفته است این فضا برای دو سال دیگر بیشتر گنجایش ندارد و به زودی 7 هکتار زمین در نزدیکی دارالرحمه برای توسعه قبرستان خریداری می‌کنیم که خریدار مبلغ 10 میلیارد تومان را پیشنهاد داده است و شهردار در نظر دارد زمینی را معوض این زمین به مالک پرداخت کند.

قبرستان‌های خانوادگی نفس جنگل‌های یاسوج را بند می‌آورد

فرجی یکی از معضلات و مشکلات اجتماعی در استان را وجود آرامستان‌های طایفه‌ای در راضی و منابع ملی و در دل جنگل‌های استان عنوان کرد و تصریح کرد: قبرستان شرف آباد تنها آرامستان قانونی و مرکزی شهر یاسوج است که متعلق به سازمان آرامستان‌ها است و آرامستان‌های دولت آباد، علی آباد و نجف آباد گرچه به صورت طایفه‌ای و خانوادگی اداره می‌شوند ولی مقررات سازمان آرامستان‌ها را رعایت می‌کنند و مابقی قبرستان‌های این شهر به صورت غیرقانونی به وجود آمده اند.

وی تاکید کرد: ایجاد این آرامستان‌ها در دل اراضی ملی نه تنها سبب قرق کردن یک منطقه طبیعی توسط برخی از افراد می‌شود بلکه زمینه سودجویی برخی از افراد و زمین خواران را نیز ایجاد می‌کند و اگر با این وضع پیش رود شهر یاسوج در آینده با معضلات بسیاری رو به رو خواهد شد.

فرجی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون اقدامی در راستای مقابله با این افراد از سوی سازمان آرامستان‌ها انجام شده است؟، گفت: این زمین‌ها در حوزه حفاظتی منابع طبیعی و محیط زیست قرار دارند و آنها باید اقدام کنند گرچه به علت بافت قبیله‌ای استان به طور قطع مقابله با این افراد سبب بروز مشکلات و معارضات اجتماعی زیادی می‌شود و عدم دخالت و نظارت بر این افراد نیز آینده پایتخت طبیعت ایران را به نابودی می‌کشاند.

قبرستان برق ندارد/ پروژکتور فضا را روشن می‌کند

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری یاسوج با بیان اینکه سیستم روشنایی سابق آرامستان شرف آباد یاسوج پایه‌های برق بود که به صورت عمومی ایجاد شده بود، افزود: پس از مدتی شرکت توزیع نیروی برق بویراحمد با بیان این مطلب که آرامستان یک مکان عمومی نیست و باید هزینه برق خود را پرداخت کند به علت بدهی 30 میلیونی برق محوطه آرامستان را قطع کردند و پس از آن برای رفع این مشکل با استفاده از چند پروژکتور فضای آرامستان را روشن نگه داشتیم و اکنون نیز چند لامپ مخصوص برای این محوطه خریداری شده و به زودی نصب می‌شود.

فرجی به کمبود فضای سبز آرامستان اشاره کرد و اظهار داشت: سالانه بیش از یک هزار اصله درخت در این محیط کاشته می‌شود و امسال نیز بیش از 500 اصله درخت برای کاشت محوطه درخواست کردیم.

وی افزود: اکنون فقط بلوار چمن کاری شده است و از دیگر خدمات ارائه شده در این فضا نصب 60 سطل زباله و 80 نیمکت در محوطه آرامستان برای رفاه حال شهروندان است.

قبرهای بلند برای پولدارها / هم سطح کردن قبور نیازمند فرهنگ سازی

فرجی در مورد غیرهم سطح بودن قبور آرامستان می‌گوید: یکی از دلایل غیرهم سطح بودن قبور به علت شرایط جوی و آب و هوای شهر یاسوج است که به علت بارش باران در فصل سرما و ساییده شدن قبور 20 سانتی متر بالاتر از سطح زمین ساخته شده اند و برای رفاه حال و همدری با داغ دیدگان و همشهریان مجوز ایجاد سایه بان با اخذ تعهد محضری از آنها توسط این سازمان صادر شده است چرا که اگر مانع از انجام این کار شویم باید روزانه با چند مورد درگیری و ضرب و شتم در این فضا رو به رو شویم و این مسئله نیازمند یک فرهنگ سازی است و کار فرهنگی بدون شک زمان بر است تا دیگاه سنتی مردم را از ساختن قبور اشرافی دور کند.

وی با بیان اینکه یکی از مصوبات شورای شهر اختصاص دو دستگاه اتوبوس در روزهای پنج شنبه و جمعه به آرامستان‌ها برای عبور و مرور شهروندان بود، بیان کرد: به مدت چند هفته این اتوبوس‌ها در این دو روز از ساعت 9 صبح تا 5 بعدازظهر حضور داشتند ولی به علت عدم استقبال مردم دیگر در این حوزه خدمت رسانی صورت نگرفت.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری یاسوج با بیان اینکه ساختمان مدیریت برای نظارت بهتر بر آرامستان 200 متر بالاتر از فضای فعلی آرامستان قرار دارد، گفت: ثبت احوال شعبه خاصی در محوطه آرامستان ندارد و مامور ثبت احوال به صورت روزانه در این مکان حضور پیدا کرده و گزارش‌های تعداد متوفی به او تحویل داده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شهروندان می‌توانند در صورت بروز مشکل در این حوزه با سامانه تلفنی 1530 سازمان آرامستان‌ها تماس حاصل نمایند.

باتوجه به جمعیت رو به رشد شهر یاسوج و مهاجرپذیر بودن این شهر انتظار می‌رود مسئولان قبل از احداث یک فضای عمومی نسبت به تهیه زیرساخت‌های آن اقدام کنند تا در آینده با مشکلات اجتماعی کمتر رو به رو شده و رضایتمندی مردم را در پی داشته باشد و شهری که لقب پایتخت طبیعت ایران را یدک می‌کشد نیازمند مدیریت اصولی‌تر برای حفاظت از اراضی و منابع ملی است تا به خاطر سهل انگاری هر روز گوشه‌ای از این خاک با ارزش به بهانه‌های مختلف یک روز به خاطر ایجاد قبرستان خانوادگی و فردا به علت داشتن سند مالکیت زمین زراعی طعمه زمین خواران و سودجویان نشود.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها